Overpopulatie en Geboortebeperking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:57

dicenbalt schreef:
Wouw, goed onderwerp! Ik vind dat we nu al met veel te veel zijn. Het is nu al niet meer relaxed, laat staan over een paar jaar. Ik ben voor geboortebeperking: iedereen nog maar 1 kind! (net als in China). En een maximum leeftijd om in aanmerking te komen voor ivf etc, bijv 35 ofzo dan krijg je ook die wantoestanden niet met bejaarde vrouwen met babies.

Die is er al, meen ergens in de veertig (41 ofzo?)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:13

Goof schreef:
Kijk hoeveel ellende de geboortebeperking in China met zich meebrengt....

Jaa maar dat komt omdat ze maar 1 kindje mogen krijgen. Ik heb laatst op school een hele interessante kwestie mogen oplossen.
Statistisch gezien is de uitkomst van beide geboortebeperkende oplossingen hetzelfde:

oplossing 1: Iedereen mag maximaal 2 kinderen krijgen
oplossing 2: Je mag kinderen krijgen totdat je eerste zoon geboren is. Kortom iedereen heeft recht op 1 zoon.

Bij beide oplossingen zijn er evenveel meisjes als jongens die geboren worden.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:18

Heino schreef:
Pletje123 schreef:
En nu krijg ik misschien heel Bokt over me heen, mocht ik zwanger raken van een zwaar gehandicapt kindje overweeg ik zeker dit weg te laten halen, oa om deze reden..

Ik zou dat ook overwegen. Lijkt me een traumatische beslissing... maar ik zou het denk ik ook weg laten halen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:35

christel1857 schreef:
[
Pletje123 schreef:
En nu krijg ik misschien heel Bokt over me heen, mocht ik zwanger raken van een zwaar gehandicapt kindje overweeg ik zeker dit weg te laten halen, oa om deze reden..

Ik zou dat ook overwegen. Lijkt me een traumatische beslissing... maar ik zou het denk ik ook weg laten halen.

Daarvoor doen weldenkende mensen een vruchtwater punctie. Maar die keuze maken verstandelijk gehandicapten niet, dat is het probleem.
Ik begrijp ook niet als je mensen die niet voor zich zelf kunnen zorgen wilt steriliseren, zodat ze lekker hun gang kunnen gaan, dat zoveel aversie oproept.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 01:38

sarabande schreef:
christel1857 schreef:

Daarvoor doen weldenkende mensen een vruchtwater punctie. Maar die keuze maken verstandelijk gehandicapten niet, dat is het probleem.
Ik begrijp ook niet als je mensen die niet voor zich zelf kunnen zorgen wilt steriliseren, zodat ze lekker hun gang kunnen gaan, dat zoveel aversie oproept.

Mensen die een ernstige erfelijke ziekte hebben en toch bewust een kind nemen zijn IMO ook het toppunt van egoïsme.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:21

sarabande schreef:

Lang niet elk weldenkend mens doet een vruchtwaterpunctie, sterker nog, de meesten juist niet! Ik heb er ook geen gedaan. Je neemt een behoorlijk risico omdat er toch een behoorlijk risico van een miskraam is. (1 op 200 dacht ik, het klinkt als een kleine kans, maar het zal je toch maar gebeuren). Ook krijg je de punctie niet vergoed als je niet in een risicogroep valt, wel heeft iedereen recht op een 20 weken echo waar ook naar afwijkingen wordt gekeken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:34

Heino schreef:
Pletje123 schreef:

He! Dit heb ik helemaal niet gezegd!! :n Iemand heeft verkeerd geqouted, wat ik best wel vervelend vind, want dit is nogal een uitspraak :oo

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:42

Ik zoek het niet zozeer in maatregelen, en zeker niet bij bepaalde groepen mensen, maar juist bij mezelf.

Of ik ooit (nog) kinderen ga krijgen weet ik niet, maar de overbevolking (of mensenplaag) is voor mij wel een argument om het niet te doen, of er in ieder geval niet naar te streven. Ik neem het mee in mijn beslissing. Of het doorslaggevend zal zijn weet ik niet.

Ik denk dat daar de omslag moet komen, in de mentaliteit van mensen. Kinderen krijgen wordt als vanzelfsprekend en iets positiefs gezien, en dat moet veranderen. Ik denk niet dat maatregelen de oplossing zijn. Mensen moeten er zelf anders over gaan denken.

Nu is het nog normaal dat je hysterisch gaat gillen als je hoort dat iemand zwanger is en dat je diegene gaat feliciteren. Dat zou moeten veranderen in: "Nou, lekker dan..."
Het klinkt cru en het is misschien wat overdreven, maar dat is wel de mentaliteitsverandering die moet plaatsvinden.

Ik weet niet of het al aan bod is gekomen, maar deze gedachte is bij mij weer versterkt door de laatste uitzending van Beagle, gisteravond. Vreselijk om te zien hoe wij als een sprinkhanenplaag deze aarde kaalvreten. Ik schaam me dood dat ik een westers mens ben.

benangelique

Re: Overpopulatie en Geboortebeperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:10

lindy, zo erg schaam je je blijkbaar nog niet, want dan was je al geemigreerd naar een derde wereldland...
daarnaast gaan mijn nekharen overeind staan van de uitspraak *Nu is het nog normaal dat je hysterisch gaat gillen als je hoort dat iemand zwanger is en dat je diegene gaat feliciteren. Dat zou moeten veranderen in: "Nou, lekker dan..."
Het klinkt cru en het is misschien wat overdreven, maar dat is wel de mentaliteitsverandering die moet plaatsvinden. *
die mentaliteitsverandering moet helemaal niet plaatsvinden. iemand feliciteren doe je omdat het een wonder is dat je zwanger raakt en de zwangerschap goed uitdraagt, dat heeft niets te maken met denken aan overbevolking. vooralsnog gaan 9 vd 10 zwangerschappen al kapot voor de 5e week (dus vaak voordat de moeder het weet). met dit in ogenschouw, valt het dus erg mee met hoeveel kinderen er geboren worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:18

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa, laten we lekker alles regelen zodat de natuur niet verder hoeft te denken...
Dit zijn wij nu, de mens, die werkelijk waar alles voor het zeggen wil hebben.
Goed in China? Laat me niet lachen zeg, denk gerust na.

Voor diegene die voor geboortebeperking zijn, wees gerust gesteld, er worden al minder kinderen in NL geboren dan een aantal jaren geleden.

Nee hoor, ik ben niet voor geboortebeperking, ik vind het grote waanzin.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 09:55

MamboBeach schreef:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa, laten we lekker alles regelen zodat de natuur niet verder hoeft te denken...

Voor diegene die voor geboortebeperking zijn, wees gerust gesteld, er worden al minder kinderen in NL geboren dan een aantal jaren geleden.

Een beetje onderbouwing zou ook niet misstaan. Waarom vind je het waanzin? Jij vindt 9 miljard mensen in 2050 geen probleem? Ik ben nogal bang dat er veel mensen honger gaan lijden in de toekomst. Waarschijnlijk ben ik dan al dood, maar ja, dat maakt natuurlijk weinig uit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:04

dat is al over 40 jaar clarence en dus sneller dan je denkt. ik hoop dat ik dan nog leef hoor!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 10:18

We worden natuurlijk niet allemaal even oud. :) En het ligt er ook aan hoe oud je nu bent.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:28

Ik heb niet alles doorgelezen maar veel mensen bedenken niet dat de kinderen die nu worden geboren later voor onze oude dag gaan zorgen. Vraag me af of deze mensen daar weleens over nadenken. En maar klagen dat ze zo veel moeten betalen aan bv belasting, zorg enz enz.

Daarbij: De mens sterft hoe dan ook vanzelf uit en de natuur is dan sterk genoeg om zichzelf te herstellen. Geen enkel organisme blijft lang genoeg op deze aarde om hem te vernietigen. Laatst nog een docu daar over gezien. Als je kijkt na de levensduur van de aarde dan heeft de mens in totaal maar een paar procent van die tijd op aarde rond gelopen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:45

In grote lijnen het topic doorgelezen.
Mijn inziens zouden ze vooral in Azie, Afrika etc aan geboortebeperking moeten doen.
Hier is al sprake van overbevolking en kunnen mensen zichzelf niet eens onderhouden.
Er is een schrijnend voedseltekort daar en mensen hebben geen geld om zichzelf te onderhouden.
Daarnaast ''fokken'' ze daar te pas en te onpas.
Mijn idee daarvan is totaal geen verstand hebben.

Waarom zouden wij als westerse landen daar miljoenen heenpompen, terwijl het eigenlijk onbegonnen werk is?

Laat daar de natuur eerst zijn werk eens doen zodat de populatie daar eens flink inkrimpt en ze weer zelfvoorzienend aan voedselvoorziening kunnen zijn.

Hier in de westerse landen is het ook vol. Mijn mening daarover is dat ze eerst de IVF behandelingen en het invriezen van eicellen van gezonde vrouwen boven de 35 moeten afschaffen.
Waar is de tijd van de slogan '' een verstandige meid krijgt haar kinderen op tijd'' gebleven?
Wat kost het de maatschappij wel niet aan medische behandelingen van alle stellen die op latere leeftijd nog eens aan kinderen willen beginnen?
Nog niet gesproken over de hogere medische risico's die daar aan kleven.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:52

Niet iedereen is in de gelukkige positie om op hun 24e kinderen te krijgen, ziekenfonds vergoed een deel, stel dat je nu al jaren niet ziek bent en je wil heel graag kinderen. Dan heb je toch al die jaren al zelf je vergoeding vooruit betaald? Maar dan ben je 35+ en dan mag het niet meer van 'ons'. Vind het nog al een behoorlijke beslissing in andermans straatje waar vaak veel achter hangt. Wat kost het niet aan geld om drugsverslaafden e.d. te helpen, gaat het om kosten beheersing of om overbevolking? die drugsverslaafden krijgen ook weer kinderen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:02

Salsa schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen maar veel mensen bedenken niet dat de kinderen die nu worden geboren later voor onze oude dag gaan zorgen. Vraag me af of deze mensen daar weleens over nadenken. En maar klagen dat ze zo veel moeten betalen aan bv belasting, zorg enz enz.

Daarbij: De mens sterft hoe dan ook vanzelf uit en de natuur is dan sterk genoeg om zichzelf te herstellen. Geen enkel organisme blijft lang genoeg op deze aarde om hem te vernietigen. Laatst nog een docu daar over gezien. Als je kijkt na de levensduur van de aarde dan heeft de mens in totaal maar een paar procent van die tijd op aarde rond gelopen.

Sorry Salsa, maar ik denk niet dat er over pakweg 20 jaar nog genoeg geld is om voor onze oude dag te zorgen. Daarom heb ik daar zelf al voor gezorgd!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:07

clarence schreef:
MamboBeach schreef:

Een beetje onderbouwing zou ook niet misstaan. Waarom vind je het waanzin? Jij vindt 9 miljard mensen in 2050 geen probleem? Ik ben nogal bang dat er veel mensen honger gaan lijden in de toekomst. Waarschijnlijk ben ik dan al dood, maar ja, dat maakt natuurlijk weinig uit.

Een beetje onderbouwing? Staat er toch? Of je bent het er niet mee eens en dan moeten we meer onderbouwen?

Het staat er duidelijk. Ik vind niet dat we alles in de hand moeten en kunnen hebben, de natuur schoont zichzelf wel weer.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:41

MamboBeach schreef:
Het staat er duidelijk. Ik vind niet dat we alles in de hand moeten en kunnen hebben, de natuur schoont zichzelf wel weer.

Wat bedoel je precies met de natuur schoont zichzelf wel weer? Wil je dan liever dat er mensen geboren worden die straks door ziekte of hongersnood doodgaan dan dat je wilt dat er minder mensen geboren worden?

En als je tegen het in de hand moeten en kunnen hebben bent, houdt dat dan in dat je later (als je oud bent) geen gebruik maakt van de technologie om je leven te verlengen?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:47

clarence, we hebben al in zoveel zaken de hand, het wordt steeds gekker. Ik ben daar gewoon niet voor nee. Dat kan toch?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:03

Ik vraag me af: wat als er nooit KI, IVF en dat soort dingen uit zouden zijn gevonden? Het lijkt me verschrikkelijk als je graag kinderen wilt, maar het lukt/kan niet.
Maar misschien is er wel een reden voor? Wij willen alles verklaren en dus zijn er onderzoeken naar gedaan en nog steeds. En dan kunnen de vrouwen die eerst geen kinderen konden krijgen, ze nu wel ineens krijgen. Heel erg fijn voor deze mensen, maar wat als het niet zo bedoeld is?
Ik vraag dus af hoeveel mensen er op de wereld zouden lopen als die toepassingen nooit waren uitgevonden? Hoevaak krijgt iemand die via IVF zwanger raakt niet 2 kinderen ipv 1?

Aan de andere kant: er zijn ook een hoop anti-conceptie middelen uitgevonden. Als alle mensen die iets gebruiken om niet zwanger te worden, ze niet hadden kunnen gebruiken als ze niet hadden bestaan?
Hmm, lastige situatie dit. Ik ben het er wel mee eens dat het op sommige plekken te druk wordt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:37

Wie zegt dat dingen zo zijn bedoeld als ze gaan zoals ze gaan? Ik denk ook vaak wel zo hoor maar er zijn er zat die in toeval geloven, ik ook wel eens.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:45

Tuurlijk Cheveyo, maar dat zeg ik ook niet. Ik geloof ook in toeval.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:51

niet direct aan jou bedoeld, maar je leest het in dit topic meer (als ik zelf goed opgelet heb tussen werkzaamheden door).

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 17:04

MamboBeach schreef:
clarence, we hebben al in zoveel zaken de hand, het wordt steeds gekker. Ik ben daar gewoon niet voor nee. Dat kan toch?

Ja, dat kan zeker, en ik respecteer je mening ook. Ik was alleen benieuwd hoe je 'm onderbouwde.

Ik vroeg me af hoe mensen die vinden dat er niet minder mensen geboren moeten worden, het toekomstige probleem van een globale overbevolking willen oplossen.

Ik vraag me daar dan bij af of het echt waanzinniger is om mensen te verplichten zich te beperken tot 1 kind dan het is om de natuur, d.m.v. epidemieen en hongersnoden, de helft uit te laten roeien. Dit is trouwens een vraag die niet per se aan jou gericht is hoor. Al ben ik natuurlijk wel benieuwd naar je antwoord.