Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:02

Ik heb er geen enkel probleem mee als de supermarkten morgen overstappen op halal vlees. Dan weet je tenminste zeker dat er geen bioindustrie vlees meer ligt :+

Sóms Adil, hebben 'buitenlanders' betere ideeën over bepaalde dingen dan 'wij' en zou het misschien slim zijn om de oogkleppen eens af te leggen en te denken 'goh dit is misschien wel een goed idee, laten we het óók doen'

Ipv te blijven blaten dat we vooral kaas willen blijven eten en klompen aanwillen.

Dan kan je alle auto's uit NL ook wel verbannen. Welk merk wordt er nog in NL gemaakt? Alles wat niet nederlands is is slecht? Zal een kale boel worden hier :+

Het is toch niet 'wij' versus 'zij'? We leven toch allemaal op déze aardbol en niet op aarde, venus én mars?

Ik vind het echt dorpsmentaliteit en bekrompen als je hier zo mee omgaat. Ons druk maken om onze postzegel die NL heet en op de wereldbol amper terug te vinden is. Think global!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-05-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:03

En als het gezegd was dat het vlees kwam van een plaatselijke slager die zelf slacht, was het goed geweest?

JuliaMaria

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:06

Adil: Vind je dan dat allochtonen minder rechten moeten hebben (vooral op dergelijke gebieden: eigen cultuur kunnen blijven beleven etc.) dan autochtonen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:07

Angelita schreef:
Adil: Vind je dan dat allochtonen minder rechten moeten hebben (vooral op dergelijke gebieden: eigen cultuur kunnen blijven beleven etc.) dan autochtonen?

Aha, definieer autochtoon...

* hier geboren?
* ouders hier geboren?
* opa en oma hier geboren?

Uh opa hier niet geboren oma wel, uh welk hokje dan? En overgrootopa hier niet geboren, uh welk hokje dan?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:09

Laten we het houden op moslims in het algemeen als allochtoon, en alles wat niet moslim is als autochtoon. Aangezien mensen het daar eigenlijk altijd over hebben als het over allochtonen gaat.

(en nee dat is niet hoe ik het zie, maar het grootste deel van NL wel)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:10

Angelita schreef:
Laten we het houden op moslims in het algemeen als allochtoon, en alles wat niet moslim is als autochtoon. Aangezien mensen het daar eigenlijk altijd over hebben als het over allochtonen gaat.

Ah en Nederlandse meiden die zich bekeren tot de Islam dan? Allochtoon? Autochtoon???

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:12

Als het vlees op (bij wijze van spreken) Zweedse manier zou worden geslacht, zou het ineens een veel minder groot probleem zijn.. dat denk ik echt! misschien (hopelijk) zit ik ernaast maar volgens mij hangen veel reacties simpelweg samen met afkeer tegen de Islam.. en heeft het verder zeer weinig te maken met het vlees zelf.. (veel mensen weten niet eens wat halal slachten inhoudt, maar beginnen wel te roepen over 'aanpassen' etc... dus in mijn ogen zegt dat genoeg) en dat vind ik erg jammer..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:14

Arabesk schreef:
Ik heb er geen enkel probleem mee als de supermarkten morgen overstappen op halal vlees. Dan weet je tenminste zeker dat er geen bioindustrie vlees meer ligt :+

Sóms Adil, hebben 'buitenlanders' betere ideeën over bepaalde dingen dan 'wij' en zou het misschien slim zijn om de oogkleppen eens af te leggen en te denken 'goh dit is misschien wel een goed idee, laten we het óók doen'

Ipv te blijven blaten dat we vooral kaas willen blijven eten en klompen aanwillen.

Dan kan je alle auto's uit NL ook wel verbannen. Welk merk wordt er nog in NL gemaakt? Alles wat niet nederlands is is slecht? Zal een kale boel worden hier :+

Het is toch niet 'wij' versus 'zij'? We leven toch allemaal op déze aardbol en niet op aarde, venus én mars?

Ik vind het echt dorpsmentaliteit en bekrompen als je hier zo mee omgaat. Ons druk maken om onze postzegel die NL heet en op de wereldbol amper terug te vinden is. Think global!

Mijn god, Arabesk...Hou maar op...Ik zeg alleen wat ik denk, ik zeg toch niet dat alle ideeën slecht zijn...? Laat je oordelen lekker voor je, wil je, ik oordeel ook over niemand...

Overigens ik vrijwel alleen wild en bio, dus kom jij me niet met "goede ideeën" :roll:

JuliaMaria

Arabesk schreef:
Angelita schreef:

Ah en Nederlandse meiden die zich bekeren tot de Islam dan? Allochtoon? Autochtoon???

Ik begrijp niet waarom je het nu moeilijk probeert te maken dan dat het is? Ik heb geen zin om een discussie aan te gaan over wat allochtoon of autochtoon is, ik vraag alleen maar aan Adil18 of zij dan vind (nav haar bovenstaande mening) dat allochtonen minder recht hebben om hier hun cultuur te beleven dan autochtonen. That's all. :)

Adil

Angelita schreef:

Was dat nou voor bullshit, zeg ik dat ergens? NEE!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:16

Rustig maar hoor....... Ik vraag het op een hele normale manier en ben er oprecht benieuwd naar, hoef je niet meteen zo uit je slof te schieten. Jeetje.

Anyways, ik vraag dat nav dit:
'' maar meer om het feit dat je je als Nederlander in Nederland bijna als een buitenlander voelt''

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:17

Angelita schreef:

Nee hoor, ik ben ook allochtoon, mijn moeder komt uit Duitsland. Maar ik ben ik Nederland geboren en groot geworden en spreek de taal zonder problemen...

Iedere Turk of Marokkaan die dat kan en doet zie ik weliswaar nog steeds als allochtoon, omdat hij dat gewoon is, maar ook als volwaardig Nederlander aan...

Echter, en daar blijf ik bij, hoeft hun cultuur en religie hier (NL) niet de hoofdtoon te voeren...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:19

Angelita schreef:
Rustig maar hoor....... Ik vraag het op een hele normale manier en ben er oprecht benieuwd naar, hoef je niet meteen zo uit je slof te schieten. Jeetje.

Anyways, ik vraag dat nav dit:
'' maar meer om het feit dat je je als Nederlander in Nederland bijna als een buitenlander voelt''

Dat is mijn persoonlijke mening ja...Ik voel me in Nederland niet meer thuis omdat Nederland voor mij zeer sterk vervreemd is, en dat vind ik vreselijk jammer...

Ik studeer en werk er nog graag, maar het is niet meer het land waar ik zou willen wonen :n

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:24

Oke dankjewel, daar was ik gewoon benieuwd naar. Ben het verder ook met je eens. :)

Ik vind dat we van beide kanten iets in moeten leveren, alleen de mensen die hun eigen cultuur (die niet aansluit bij de gemiddelde Nederlandse) willen behouden wel iéts meer mogen inleveren dan de Nederlanders. Zodoende voert het Nederlandse wel de boventoon, en dat vind ik toch wel belangrijk. Dan kunnen we imo prima naast elkaar samen leven. :)

Het klinkt nu heel zwart wit, maar het is verder niet mijn bedoeling om moslims en overige tegenover elkaar te zetten. Ik zie iedereen als inwoner van Nederland, maar om mijn punt te maken heb ik het even wat aangedikt zeg maar. Ik heb absoluut niets tegen mensen die hier als allochtoon zijn gekomen, vind het hartstikke leuk al die nieuwe gebruiken.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:25

Brainless schreef:
@JK
Er zijn bouwstoffen die je het beste dagelijks binnen moet krijgen
Als je kind 5 dagen per week op de KDV/BSO eet, dan komt het wel voedingsstoffen te kort.

snap niet dat sommige mensen hun kind(eren) de hele week naar de kdv/bso doen. dat je allebei werkt oké. maar niet de hele week
maar dan leven die kinderen gewoon op het kdv. en zijn alleen in het weekend thuis.

niet om mensen persoonlijk "aan te vallen" maar vind het gewoon raar. waarom heb je dan kinderen als ze toch de hele week in de opvang zitten

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:29

!!!!Zou jij het vervelend vinden als jouw kind ongevraagd halalvlees zou krijgen op de crèche?!!!

Dit is toch de vraag?
Volgens mij gaat de discussie inmiddels ergens anders over!
Maar goed ik vind een beetje informatie vanuit het kdv wel op z,n plaats als ze iets willen wijzigen,
Ik denk dat het ook niet op prijs was gesteld als iedereen varkensvlees op het menu had gekregen!
En dan denk ik dat de paniek groter was geweest als nu.
Ik had het willen weten, net zoals de moslim had willen weten dat z,n kind varkensvlees krijgt...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:30

Angelita schreef:
Oke dankjewel, daar was ik gewoon benieuwd naar. Ben het verder ook met je eens. :)

Ik vind dat we van beide kanten iets in moeten leveren, alleen de mensen die hun eigen cultuur (die niet aansluit bij de gemiddelde Nederlandse) willen behouden wel iéts meer mogen inleveren dan de Nederlanders. Zodoende voert het Nederlandse wel de boventoon, en dat vind ik toch wel belangrijk. Dan kunnen we imo prima naast elkaar samen leven. :)

Het klinkt nu heel zwart wit, maar het is verder niet mijn bedoeling om moslims en overige tegenover elkaar te zetten. Ik zie iedereen als inwoner van Nederland, maar om mijn punt te maken heb ik het even wat aangedikt zeg maar. Ik heb absoluut niets tegen mensen die hier als allochtoon zijn gekomen, vind het hartstikke leuk al die nieuwe gebruiken.

Helemaal eens :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:31

Ik snap überhaupt niet dat ze vlees geven aan kinderen op een KDV, wat als je je kind vegetarisch opvoedt? Ik hoorde laatst ook van een vriendin dat haar dochtertje knakworst had gekregen op het KDV.
Sorry, ik zou hier als ouder echt niet blij mee zijn. Ik eet zelf niet eens knakworst door alle troep die erin zit.
Halalvlees zal me dan weer een zorg zijn, als het maar biologisch is.

Maar ik ben bang dat het lang zoeken wordt naar een KDV waar ze biologisch en uitgebalanceerd eten geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:36

Adil18 schreef:
Mij gaat het absoluut niet om de manier van slachten, maar meer om het feit dat je je als Nederlander in Nederland bijna als een buitenlander voelt..

Omdat er een bepaalde soort vlees wordt klaargemaakt? Moet je daar je identiteit uit halen?

Nou ja, als het moet, dan moet het maar. Dus voortaan alleen nog historisch verantwoord eten. (Maar ja, welk historisch verantwoord eten, aangezien aardappelen uit Zuid-Amerika zijn geimporteerd, het gros van onze kruiden via de kolonien het land zijn binnengekomen. Zelfs koffie en thee kunnen dan niet meer uiteraard.)

Waves: ik ga er van uit dat je bij aanmelding aan het KDV doorgeeft wat je voedingswensen / -eisen zijn.

Arabesk

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:41

Peuters geen halalvlees meer, maar dan ook geen chinees meer, geen mexicaans (wraps etc), geen pasta (italiaans) en geen rijst meer

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:41

jij hebt zoooooo gelijk!!!!

Bon_Bon schreef:
Zou het ook niet prettig vinden, daarbij 17% van de kinderen is moslim dus 83% niet, lijkt mij beetje krom dat 83% zich moet aanpassen aan 17% die anders is (ongeacht of dit om moslim vegetarisch of om wat ook gaat)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:58

(Het klinkt meer als moslimpesten)
Nu ga je wel erg ver ShadowO.
[/quote]

Waarom vind je dat ver gaan?[/quote]
Het heeft in mijn ogen niets met pesten van doen, jij betrekt direct weer een soort van discriminatie erbij omdat het over moslims gaat[/quote]
Hier heb je niet op gereageerd ShadowO
Verder zie ik reacties die werkelijk nergens over gaan, het gaat over halalvlees waar de ouders niets van wisten.
Dit is eerder discriminatie van 83% de andere kant uit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:01

fojoe schreef:
dat een kdv rekening houdt met allergieën is maar normaal, het lijkt met sterk dat iemand het normaal zou vinden om kinderen ziek te maken.
dat ze rekening houden met geloofsovertuiging vind ik een goede zaak, maar uiteraard is het kdv hier vrij in.
het zou ook hun goed recht zijn om te zeggen dat je dan maar je eigen maaltje moet meebrengen.
hetzelfde geldt voor vegetarisch eten.

ik probeer om weinig vlees te eten, en dan als het enigzins mogelijk is biologisch.
aan de ene kant had ik ook wel graag gewild dat mijn kind in het kdv biologisch vlees at.
aan de andere kant begrijp ik ook dat een kdv geen restaurant is waar voor elk kind een apart gerecht klaargemaakt wordt.

dat zovelen zich druk maken over het halal slachten maar niet over de bio-industrie, maakt al duidelijk dat het hier niet over dierenwelzijn gaat ;)
mijn conclusie: ik zie er het probleem niet van in dat de kinderen in het kdv nu halalvlees eten ipv bio-industrievlees.
maar ze hadden dit misschien voordien wel even mogen melden aan de ouders.

Beetje voorbarig als je het mij vraagt, het gaat hier nu namelijk niet over de bio-industrie, dat haal je er zelf bij en daarbij komend neem je aan dat dat mij niets zou boeien.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:04

christel1857 schreef:
MamboBeach schreef:
Christel, de manier waarop de dieren worden geslacht is niet mijn ding en ook niet hoe ganzen worden volgepropt. Waarom je dat er eigenlijk bij haalt? Maargoed, zal mij een (geen halal in ieder geval)worst wezen. Waarom zou het heel normaal zijn om mijn kind halaleten te geven? Moslims willen toch ook geen varken op hun bord? Waarom moet ik daar zomaar mee akkoord gaan dan?

Ik vergelijk dat om na te gaan of het hier meer om het dierenwelzijn gaat, of om het feit dat het islamitisch vlees is. Blijkbaar is het toch meer het laatste. Jammer! Maakten we ons maar zo druk om de arme dieren uit de bio industrie die vreselijk slecht worden gehouden om nederlandsedierenvlees op het bord van jullie koters in de crèche. Maar dat is overduidelijk minder belangrijk dan het ego van de meeste mensen hier. Want oh wee als iemand zich moet aanpassen aan een turks kindje.... nee dat gaat echt te ver!
Ik snap dat mensen zich er druk om maken, en deels vind ik het terecht. Maar sommige mensen reageren alsof ze zo'n geit het lokaal in hebben gesleurd, vervolgens hebben laten doodbloeden, en samen met de kindertjes halalworstjes hebben gemaakt. ZOoo erg is het NIET.

Jaja, dit zo schrijven terwijl je mijn post daarboven eens moet lezen. Volgens mij begrijp je het dan echt niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:32

jaantsje schreef:
Hier heb je niet op gereageerd ShadowO

Klopt, mijn internet lag er vanmiddag uit, en daarna... ach, hetzelfde punt is al zovaak gemaakt. In al die pagina's die er daarna nog gekomen zijn, lijkt het toch vooral te gaan om het xenofobe aspect, niet het dierenwelzijn. En ik snap even niet hoe het serveren van in alle opzichten geheel normaal vlees discriminerend is? Mensen bedenken hier ter plekke principes, alsof het een probleem is om als niet-moslim halal-vlees te eten.
Dat is het niet! Net zo min als kosher vlees, of als niet-vegetarier vegetarisch, of als niet-allergisch persoon producten te gebruiken die sporenvrij zijn. Het KOST je niks, je eet niks waar je problemen mee krijgt. Het zou een punt zijn als ouders vooraf hebben aangegeven dat ze bepaalde eisen hebben aangaande het soort eten (dus bv keurmerken, biologisch, dat soort dingen.)
Als dat niet zo is, is halalvlees in eerste instantie gewoon vlees.
Als wij op kamp voor limonade moeten zorgen dan is dat suikervrij. Waarom? Omdat het makkelijker is om iedereen suikervrije limo te geven dan rekening te houden met de mensen die geen suiker mogen en omdat suikervrije limo ook prima is. Glutenvrij doen we niet voor iedereen, omdat dat duurder / lastiger is en in veel gevallen niet zo lekker. Zo weeg je steeds af wat de makkelijkste manier is om aan de eisen van deelnemers tegemoet te komen... (En ik neem aan dat het KDV niet voortdurend alle afwegingen hoeft te communiceren: 'kunnen we overstappen naar een goedkoper merk hagelslag', 'is het ok als we bloemkool eten', 'mag gehakt', 'is het erg als we vandaag biologisch vlees hebben'.)

Dus wat is het punt? (Oh ja. Ik weet wat het punt is. Eenvoudige compromissen zouden de sfeer van voortdurende wrevel kunnen verminderen, en da's natuurlijk niet de bedoeling. Voor hetzelfde geld gaan de moslims straks nog denken dat ze hier hun eigen gewoontes kunnen hebben!!*)

* dat laatste is sarcastisch.