Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:29

MamboBeach schreef:
Heino schreef:
Ik zou het verschrikkelijk vinden wanneer ik verplicht ben fulltime te werken en mijn kinderen fulltime op de opvang te hebben... Heb zelf een tijd op een BSO (buitenschoolse opvang) gewerkt en daar zaten dus ook kinderen die 's morgens als eerste gebracht werden en 's avonds als laatste opgehaald werden. En geloof, daar waren die kinderen echt niet blij mee! Ik als psycholoogje-in-spé heb genoeg gesprekken met die kinderen gevoerd over hun thuissituatie en over de BSO. Ging zelfs zo ver dat er een kindje van een jaar of 8, 9 míj d'r moeder ging noemen. Dan was het "leidster, waar is mijn moeder?", "die komt je straks halen", "neeee, mijn écht moeder, Kim!". Dieptriest vond ik dat :(

Opvang an sich ben ik zeker niet tegen, denk dat het heel goed voor de ontwikkeling van een kind kan zijn (kán zijn). Mits je een fijne opvang hebt met fijne leidsters (en die zijn best zeldzaam heb ik het idee) en niet fulltime.

Ik ga met Heino mee. :j
Kan me ook echt niet voorstellen dat kinderen het leuk vinden iedere dag op de BSO te zitten bijvoorbeeld.

Dat vind ik nou weer jammer, omdat ik zelf ook een voorbeeld heb gegeven...Maar goed, het zij zo...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:29

MamboBeach schreef:
Dat is dus ook ons verschil denk ik. Ik zou in deze bijvoorbeeld een minpunt zien maar niet zeggen. De beste stuurlui staan aan wal, denk ik dan.

Nou ja, dan verschillen we daar dus qua mening. ;)

RoodZonnetje

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:33

Waarom ik fulltime kinderopvang voor een kind niet goed vind: onder andere omdat er vaak heel weinig ruimte voor privacy is, waar zeker de oudere kinderen echt behoefte aan lijken te hebben. Plus, ik kon vroeger vrijwel overal spelen wanneer ik wilde, kinderen op een BSO moeten dat eerst aanvragen en moeten vaak uit "onhandigheid" toch maar naar de BSO ipv het vriendinnetje.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:08

Adil18 schreef:
jaantsje schreef:
Ik denk dat veel reacties ook met leeftijd hebben te maken.
Als je zelf ouder bent heb je praktijkervaring en dat is wel even anders dan theorie uit boekjes.

Oeh, wat een lekkere dooddoener voor een discussie toch weer...Dus alle kinderloze mensen zouden zich het beste even terug kunnen trekken uit deze discussie...Immers hebben ze geen recht van spreken, ze hebben er de ballen verstand van, niet? :roll:

(oke, ik overdrijf het nou, maar jeeh, zo'n zin is altijd zo...bah...om te kotsen....Alsof je een moeder moet zijn om hier een mening over te kunnen hebben?)

Waarom is dit een dooddoener? Gaat in erg veel gevallen op. Mensen die situatie's aan den lijve hebben ondervonden krijgen vaak een ander beeld/inzicht.
In mijn ogen kom jij erg kortzichtig over, jij weet het.
Een vraag met een wedervraag beantwoorden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:31

jaantsje schreef:
Waarom is dit een dooddoener? Gaat in erg veel gevallen op. Mensen die situatie's aan den lijve hebben ondervonden krijgen vaak een ander beeld/inzicht.
In mijn ogen kom jij erg kortzichtig over, jij weet het.
Een vraag met een wedervraag beantwoorden.

Ik? Kortzichtig? Hoezo? Omdat ik er een andere mening op na hou? Euh, nee dat noem ik pas kortzichtig, en van jouw kant wel te verstaan! Wie ben jij om mij kortzichtig te noemen op basis van een mening...? Heel erg volwassen... :roll:

De laatste zin snap ik geen bal van, zou je even iets duidelijker kunnen zijn...?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:35

Adil18 schreef:
Dat vind ik nou weer jammer, omdat ik zelf ook een voorbeeld heb gegeven...Maar goed, het zij zo...

Ik begrijp je nu echt even niet meer. Ik zeg toch dat het me niet leuk lijkt voor een kind daar ik zelf ook 3 kinderen heb en ik ze dat zelf niet aan zou willen doen.
Wat Heino post kan ik me daarom ook voorstellen.
Wat heeft dat nu te maken met dat jij zelf een voorbeeld hebt gegeven? Daar gaat het toch niet om?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:48

ik kom even binnen vallen ,want ik vind dit wel een heel interessant onderwerp.
ik ben zelf een alleenstaande moeder van een dochter van 11 maanden, en ook ik word door de gemeente zsm aan het werk geschopt. :+
echter, ik heb wel contact met heel fijne mensen bij de gemeente, en ze geven mij de ruimte om me te oriënteren wat ik precies wil.
ik wil in september terug naar school, m'n laatste jaar afmaken.
wel vind ik het heel moeilijk om mijn meisje straks 5 dagen naar de opvang te brengen.
ten eerste heb ik zelf gekozen om de zwangerschap door te zetten, dus dan moet ik ook voldoende aanwezig zijn om haar moeder te zijn, aan de andere kant wil ik niet met m'n handje ophoudend zo lang mogelijk uitkering trekken.
ik wil mijn dochter een goed voorbeeld geven, werkende moeder die toch voldoende tijd heeft voor haar kind en een gelukkig,2 persoonsgezinnetje kan bestieren.
als mijn dochter straks naar school gaat vind ik het weer een ander verhaal, hoewel ik ook liever 'smiddags met een kopje thee op haar zou wachten.
helaas, zo werkt dat niet.
ook helaas, is het feit dat mijn "begin situatie" heel anders was dan het nu is.
het is gewoonweg niet anders, en ik hoop straks met 32u voldoende te kunnen verdienen om iets ruimer te kunnen leven als wat we nu doen(onder bijstand).

edit: en dan heb ik nog maar 1 kind ipv 4 :o

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:34

Ben je nu verplicht om te werken met een kindje van 11 maanden?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:03

Sorry maar ik moest vandaag werken dus kon mij niet in de discussie mengen.

Trouwens ook de betreffende vrouw werkt vandaag en op zaterdag is er geen naschoolse opvang, dus werken in de tijd dat haar kids op school zitten zal bij haar niet vaak voorkomen.

Nogmaals om het beeld voor de meeste bokkers weg te nemen van iemand die niet wil werken, zij wil wel werken, is mega positief, maar ziet fulltime niet zitten.

En op dingen zoals schuldsanering, waar is haar ex ga ik niet in, omdat het dan wel te persoonlijk gaat worden, en in de openingspost heb ik het bewust zo algemeen mogelijk gehouden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:40

@ mambobeach: ik ben nu niet verplicht te gaan werken, maar zou dan wel cursussen/reïntegratieprojecten moeten gaan volgen...
imo kan ik dan beter m'n laatste jaartje school afmaken.
vanuit de gemeente werd er wel op gehamerd dat ik, totdat m'n school begint, wel cursussen moest gaan volgen(maakt niet uit wat, als ik maar bezig ben om een goede plaats in de maatschappij te verwerven :? )
hoe ik het finacieel moet gaan doen weet ik niet, want kinderopvang word niet 100% vergoed en Stufie is ook geen vetpot.
en 3 a 4 dagen school, 1 a 2 dagen stage+'s avonds en in het weekend gaan werken, sorry, maar dat ga ik dus niet doen ivm de kleine.
ik heb helemaal geen contact met de vader trouwens, dus een eventuele co-oudersschap of een bezoekregeling is helaas niet aan de orde.

@ nicole: dan zit die vrouw wel behoorlijk knel zeg, als ze idd ook op zaterdag moet werken etc.
kan me haar kant heel goed voorstellen, maar ik kan me ook voorstellen waarom de "tegenstanders" hier zo reageren als ze doen...
als in: je kunt een kind op de wereld zetten, dus niet zielig gaan doen dat je moet werken om brood op de plank te krijgen.
(zo reageerde ik "vroeger" ook... := )
echter, het is geen kwestie van wel of niet willen, je hbet gewoon rekening te houden met je kind(eren).
en je hebt geen kind(eren) om ze 5/6 dagen per week ergens anders onder te brengen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:43

timilon, duidelijk wat je zegt! :j
In hoeverre krijg je dan een vergoeding voor opvang?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:48

ik dacht dat ik zo'n 25% zelf moet betalen. maar dat heb ik nog niet uitgezocht, omdat ik met nog 1001 andere dingen bezig ben(zie oa m'n onderschrift)
moet ik echt snel uit gaan zoeken, want school begint al in september.
vanuit de gemeente zeggen ze heel leuk: dan krijg je volledige stufie+alleenstaande ouder korting etc, dat is iets meer dan het minimum dus dan knikkeren we je uit de bijstand :D
logisch, maar ik heb wel meer kosten als ik naar school ga(schoolgeld, boeken)+ een aantal procent voor de kinderopvang.
maar ja, werken zonder papiertje levert ook niets op.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:02

Ik had je onderschrift al gelezen ja! Daarom ga ik ook nooit over op een andere maatschappij. :)

Tja, het is een hoop gedoe en uitzoek gebeuren zeg! Je hebt het er maar druk mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:11

jaantsje schreef:
Ik denk dat veel reacties ook met leeftijd hebben te maken.
Als je zelf ouder bent heb je praktijkervaring en dat is wel even anders dan theorie uit boekjes.

Ik denk dat je de plank hiermee een beetje mis slaat ;)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:09

In wat voor opzicht faye?
Is het niet zo dat als je ouder wordt je inzichten ook vaak veranderen door de ervaringen die je krijgt?
Het gezegde is toch "ondervinding is de beste leermeester".

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:37

timilon schreef:
@ mambobeach: ik ben nu niet verplicht te gaan werken, maar zou dan wel cursussen/reïntegratieprojecten moeten gaan volgen...
imo kan ik dan beter m'n laatste jaartje school afmaken.
vanuit de gemeente werd er wel op gehamerd dat ik, totdat m'n school begint, wel cursussen moest gaan volgen(maakt niet uit wat, als ik maar bezig ben om een goede plaats in de maatschappij te verwerven :? )
hoe ik het finacieel moet gaan doen weet ik niet, want kinderopvang word niet 100% vergoed en Stufie is ook geen vetpot.
en 3 a 4 dagen school, 1 a 2 dagen stage+'s avonds en in het weekend gaan werken, sorry, maar dat ga ik dus niet doen ivm de kleine.
ik heb helemaal geen contact met de vader trouwens, dus een eventuele co-oudersschap of een bezoekregeling is helaas niet aan de orde.

@ nicole: dan zit die vrouw wel behoorlijk knel zeg, als ze idd ook op zaterdag moet werken etc.
kan me haar kant heel goed voorstellen, maar ik kan me ook voorstellen waarom de "tegenstanders" hier zo reageren als ze doen...
als in: je kunt een kind op de wereld zetten, dus niet zielig gaan doen dat je moet werken om brood op de plank te krijgen.
(zo reageerde ik "vroeger" ook... := )
echter, het is geen kwestie van wel of niet willen, je hbet gewoon rekening te houden met je kind(eren).
en je hebt geen kind(eren) om ze 5/6 dagen per week ergens anders onder te brengen.

Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten.. Kan uit eigen ervaring vertellen dat als je fulltime werkt en daarnaast je huishouden moet runnen en twee kids hebt, dat dat een HELL OF A JOB is. Op het moment dat je zwanger wordt, omdat je denkt huisje boompje beestje te hebben, leuke parttime job te hebben.. ga je er niet vanuit dat het ook nog wel eens anders zou kunnen worden.. En anders bedoel ik, meer dan 40 uur werken.. geen hulp vanuit gemeente of wat dan ook (ontmoedigingsbeleid)
Een werkgever waar je totaal geen plezier hebt om te werken, die misbruik van jouw situatie maakt, omdat ie weet dat je je baan broodnodig hebt.. Je dwingt om ook de zaterdagen te werken, ondanks beloften dat dat niet meer zou hoeven..

En het banketstaaf is, voor kinderen tot 12 jaar is er opvang, maar na twaalf jaar moeten ze het zelf uitzoeken. Als jij dan moet werken, geen familie in de buurt hebt wonen, en je kind een 'sleutelkind' wordt tegen wil en dank... jij als moeder in een hoekje komt te zitten waar je niet in WILT zitten.. Er van te voren ook niet om hebt gevraagd..en ook je kinderen daar niet om hebben gevraagd..(dit kun je van te voren niet incalculeren, zou mooi zijn als we onze toekomst van te voren weten, maar zo werkt dat niet)

En je wordt financieel hard getroffen als je net fractie boven de minimumgrens zit.. Dure verzekeringen, gas/licht en water, je kids die je er graag netjes bij wilt lopen.. noem het maar op..

De gemeente heeft me niet bepaald geholpen, instanties ook niet, moest het zelf maar uitzoeken, zo snel mogenlijk aan het werk, mensen van buitenaf die ons opvingen voor een tijdelijke woon/slaapplaats.. op een zolderkamertje van drie bij vier met twee kinderen.. meer dan een half jaar gezeten, men keek gewoon de andere kant op.. ik weet wat de klappen van de zweep zijn, en iedere scheiding is anders met hoop drama en verdriet, in de eerste plaats voor de kinderen.

Gelukkig is mijn situatie nu heel anders, maar die periode zal ik niet snel vergeten. Dus voor je oordeelt, tot je het zelf mee maakt heb je geen idee hoe zwaar het leven dan kan zijn.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:49

MamboBeach schreef:
Oke, ik had het over alimentatie, dus vandaar dat ik dacht dat de post voor mij kon zijn. :)

Nee hoor :) Ik weet niet precies wat je juist over alimentatie gezegt hebt, maar ik weet 1 ding: het is nooit genoeg :)
Mijn vader betaalde voor mij en mijn broer samen €250 ongeveer. Waarschijnlijk minder. Mijn stiefpa betaald voor zijn dochter €257 per maand.

Maar, alimentatie kan nooit genoeg zijn, als de moeder niet gaat werken.. Dat is gewoon niet haalbaar. Zeker niet vanaf de kinderen naar het middelbaar beginnen gaan.
Het enige wat ze kan doen, en da's misschien wel het beste, is zoals mijn pa. Die betaalde alimentatie, en de helft van de kosten van de dokter, tandarts, buzzypassen, schoolreizen, de helft van het schoolgeld,.. En zo ging dat wel voor mijn ma, die fulltime werkte. Alimentatie is voor de kinderen bedoeld, niet voor de huishuur.

Dus tja, ik vind nog steeds dat de moeder moet gaan werken. Het is niet leuk voor de kinderen om in een leeg huis thuis te komen, maar het is nog altijd beter dan de eindjes aan elkaar te moeten knopen. 5 dagen in de kinderopvang, tja, ik weet het niet. Ik heb nooit in de kinderopvang moeten zitten, dusja.. Maar het lijkt me een betere oplossing zo, dan dat mama altijd thuis is, maar amper kan rond komen. 4 kinderen zijn duur..

Ik woon wel in BE, dus ik weet niet hoe het in NL werkt met kindergeld? Of andere bijpassingen? Kijk, mijn schoonzus heeft 3 kinderen, en die moet het ook in haar eentje klaren. Sinds kort doet ze co-ouderschap, wat een goede zaak voor haar is. De week dat zij de kinderen heeft, werkt ze 20uur, de andere week 40uur. Het is niet makkelijk, zeker niet. Maar ze doet wat ze kan. Zij zou ook liever wat meer thuis zijn hoor, maar dat gaat tegenwoordig helemaal niet meer, het leven is véél te duur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:08

jaantsje schreef:
In wat voor opzicht faye?
Is het niet zo dat als je ouder wordt je inzichten ook vaak veranderen door de ervaringen die je krijgt?
Het gezegde is toch "ondervinding is de beste leermeester".

Het is een kwestie van instelling, niet van leeftijd. Of je wil je handje ophouden of niet. Goddank ken ik veel alleenstaande moeders van boven de dertig die die mening delen en gewoon werken voor hun gezin.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:19

even een economisch rekensommetje waaruit de stompzinnigheid van deze overheidsbeslissing blijkt.

4 kinderen in de naschoolse en voorschoolse opvang kost zo een 400 euro per maand, de reiskosten zijn ook zo een 100 euro gemiddeld..... dus dat komt op een vergoeding van 500 euro per maand welke de soos gaat betalen.....

dus voor een "winst" van 300 euro....... hebben 4 kinderen hun moeder niet thuis.......

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:36

faye
Dat vind ik erg kort door de bocht.
Wie zegt dat een alleenstaande ouder er blij mee is dat ze haar hand op moet houden?
Ik heb het hier over de gevolgen voor kinderen en alleenstaande ouder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:05

@Kiwiko
En dat geldt alleen tijdens schooldagen.... als de kids vrij zijn moeten ze de hele dag naar de opvang... dus zijn de kosten nog hoger!!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:02

Ik vind het stomzinnig als ik op moet draaien voor de kosten van iemands beslissing om vier kinderen te nemen, maar er niet de financiële middelen voor heeft er voor te zorgen. Als je thuisblijfmoeder wilt zijn, prima, maar zorg dan dat je dat zelf betaalt. Als ik thuis wil zitten krijg ik toch ook geen uitkering? Een uitkering is voor mensen die niet (meer) kunnen werken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:23

Maar je kan toch niet altijd voorzien dat je alleen komt te staan met vier kinderen, Patty?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:41

Ik ook maar even reageren dan.
Ben zelf alleenstaande moeder van 3 kids en moet ook weer aan het werk.
Vind het erg dubbel allemaal, aan de ene kant begrijp ik waarom ik de uitkering uit moet (niks liever zelfs)
Maar aan de andere kant, 40 uur werken + je kids + je huishouden het is erg veel hoor.

En een toeslag voor de BSO ja klopt, maar ken ook mensen die er juist veel slechter van zijn geworden, die dus meer dan 100 euro minder in de maand hebben (40 uurige werkweek) dan dat ze hadden met de uitkering, beetje raar vind ik dat
Ga je aan het werk omdat dat moet krijg je nog minder.

Zit nu zelf bij een reintergratie project voor "alleenstaande" vrouwen met kinderen die dus weer aan het werk willen/moeten.
hopelijk kan ik vanaf daar door studeren en een betere baan krijgen.

Flexibel ben je gewoon niet met een kind en veel werkgevers moeten je dan niet.
Mijn moeder woont niet om de hoek en mijn vader werkt nog gewoon dus ff opa en oma bellen om op te passen gaat al niet dus de kids moeten dus verplicht naar de BSO.
Hoop alleen niet dat ik er slechter van wordt, een uitkering is nou eenmaal geen vetpot en kom net rond, als ik ga werken zou ik geheid hetzelfde verdienen als wat ik nu krijg met een uitkering alleen heb ik dan wel de kosten nog eens extra van de bso.

Vind je het dan gek dat mensen liever niet willen werken, vooruit gaan doen ze er niet mee.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:09

Heino schreef:
Maar je kan toch niet altijd voorzien dat je alleen komt te staan met vier kinderen, Patty?

Nou, ik heb altijd geleerd dat je niet afhankelijk moet zijn van een ander. Natuurlijk is het naar als je partner wegvalt, maar dat kan natuurlijk wel altijd gebeuren. En dan is het wel zo prettig als je voor jezelf en je kinderen kunt zorgen.

Als je met werken minder overhoudt dan met een uitkering is dat niet bepaald een stimulans. Maar het is altijd beter om zelf je eigen geld te verdienen, en er zijn zeer veel banen die meer betalen dan minimumloon.