Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:30

Zo te lezen stijgt de spanning?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:32

vinden jullie dan dat de islamitische ideologie samen gaat met de westerse leefwijze?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:33

FaberSmid schreef:

En wat is de toegevoegde waarde van deze post???

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:33

Niet was een vraag, die u toepasselijk beantwoord?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:37

geerke schreef:
vinden jullie dan dat de islamitische ideologie samen gaat met de westerse leefwijze?

Ja. Dat denk ik wel. Niet heel het leven is religieus bepaald. Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet zou kunnen. Het is misschien wel een kwestie van geven en nemen. Maar Nederland is zo een vrij land waarin iedereen zijn eigen leven invulling kan geven op de manier dat diegene dat zelf wil.

@ Fabersmid: Hihi

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:40

sarabande schreef:
FaberSmid schreef:

En wat is de toegevoegde waarde van deze post???

En wat is de toegevoegde waarde van jouw post? :')
Dit is eigenlijk een perfect voorbeeld van scheidingslijnen en dat is waar het om gaat bij discriminatie. Waar houdt vrijheid van meningsuiting op en waar begint discriminatie?

We kunnen het niet als een persoonlijk iets bestempelen, want de wetten hierover staand in de grondwet, pvd.

Voor mij is het dus eigenlijk heel erg makkelijk: Volgens de grondwet discrimineerd Geert Wilders, dus, hij discrimineerd, simpel.
Het is strafbaar maar er wordt niets aangedaan. Voor de media idd heerlijk smeuig en vette oneliners zijn altijd welkom natuurlijk. :roll:

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:42

geerke schreef:

In tegenstelling tot sommige Christelijke organisaties (pastoor aan de deur, Jehova's met blaadjes) is er nog nooit een Moslim geweest die probeerde mij te bekeren tot zijn/haar geloof. Dus wat is samen gaan????
Elkaar respecteren denk ik.

Grapjasjes12

geerke schreef:

Als beide samenlevingen elkaar respecteren, absoluut. In mijn korte leventje is dat ook wat ik heb gezien. Ik ervaar islamitische mensen als zeer vriendelijk en waardig, met hun eigen gebruiken en dat vind ik geen probleem :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

WildChild schreef:
Het klopt inderdaad dat het christendom ook geen geweldige godsdienst is en dat er absoluut vergelijkbare teksten in de Bijbel staan. Het enige verschil met de Islam is in mijn ogen de mate van geloofsovertuiging. Moslims in Nederland zijn over het algemeen gewoon ortodoxer. Men gaat vaker naar de Moskee en leeft nog veel meer volgens de regels van het geloof.

Toch denk ik dat er niet een direct verband is tussen het hoge criminaliteitscijfer onder allochtonen en het al dan niet aanhangen van de Islam. Wat ik denk, en dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen helaas, is dat mensen met bijvoorbeeld een Marrokaanse afkomst, meer temperament hebben en een grotere aanleg voor crimineel gedrag. Ze zijn in mijn ogen gevoeliger voor omgevingsfactoren en komen zo sneller terecht op 'het slechte pad'. Daar mag van mij best kritisch naar gekeken worden, maar niet op de onvolwassen manier waarop Wilders dat doet.

Ik denk dat het nog veel meer te maken heeft met kansen krijgen in de samenleving en een vicieuze cirkel. Ik heb niet veel tijd nu om het uit te leggen, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:44

phormicola schreef:
Dit is eigenlijk een perfect voorbeeld van scheidingslijnen en dat is waar het om gaat bij discriminatie. Waar houdt vrijheid van meningsuiting op en waar begint discriminatie?

Dan begrijp je het begrip discriminatie niet helemaal. Ik stel een vraag zonder er een oordeel aan te verbinden, dus dat is zeker geen discriminatie of scheidslijn. Ik wil gewoon weten wat hij met die post bedoelt, ik weet dat inmiddels nog niet trouwens.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:45

Blue_Eyes schreef:
WildChild schreef:
Het klopt inderdaad dat het christendom ook geen geweldige godsdienst is en dat er absoluut vergelijkbare teksten in de Bijbel staan. Het enige verschil met de Islam is in mijn ogen de mate van geloofsovertuiging. Moslims in Nederland zijn over het algemeen gewoon ortodoxer. Men gaat vaker naar de Moskee en leeft nog veel meer volgens de regels van het geloof.

Toch denk ik dat er niet een direct verband is tussen het hoge criminaliteitscijfer onder allochtonen en het al dan niet aanhangen van de Islam. Wat ik denk, en dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen helaas, is dat mensen met bijvoorbeeld een Marrokaanse afkomst, meer temperament hebben en een grotere aanleg voor crimineel gedrag. Ze zijn in mijn ogen gevoeliger voor omgevingsfactoren en komen zo sneller terecht op 'het slechte pad'. Daar mag van mij best kritisch naar gekeken worden, maar niet op de onvolwassen manier waarop Wilders dat doet.

Ik denk dat het nog veel meer te maken heeft met kansen krijgen in de samenleving en een vicieuze cirkel. Ik heb niet veel tijd nu om het uit te leggen, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

Helemaal eens met jullie beiden :j Ik denk dat we allemaal wel wat verder kunnen kijken dan onze neus lang is. Dat de cijfers zo zijn, wil alleen maar zeggen dat er meer gaande is dan het oppervlakkige.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:47

Je bedoelt dat volgens jou de linkse partijen discrimineren omdat ze degene met de breedste schouders de zwaarste lasten willen laten dragen in plaats van mensen die toch al weinig hebben nog meer uitpersen. Ik zie dat niet als discriminatie, dat lijkt me een verkeerd gebruik van het woord.

Uitpersen??? Dus mensen die toch al weinig hebben en bv de hele dag thuis zitten mogen niet uitgeperst worden??
Edit : Niet allemaal natuurlijk, sorry niet zo snugger neergeschreven.

Mensen die 80 uur werken mag je wel uitpersen??
Sorry maar dat noem ik net zo goed discriminatie.
Niet uit geloofsovertuiging dat klopt, maar wel op andere gronden.

Edit: Discriminatie volgens van Dale.nl:
het maken van ongeoorloofd onderscheid
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 16-05-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:49

sarabande schreef:
phormicola schreef:

Dan begrijp je het begrip discriminatie niet helemaal. Ik stel een vraag zonder er een oordeel aan te verbinden, dus dat is zeker geen discriminatie of scheidslijn. Ik wil gewoon weten wat hij met die post bedoelt, ik weet dat inmiddels nog niet trouwens.

En jij begrijpt niet op welk vlak ik de twee samentrek :)

Ik zei niet dat jouw post discriminerend was, verre van dat. Maar op een bepaald niveau was het een hele mooi metadialoog, zoals we dat noemen.

Fabersmid mengt zich even met een oneliner, jij vraagt waar het opslaat, maar eigenlijk slaat die vraag ook nergens op (bedoel het niet zo cru alsdat het overkomt). Waar hield dus nutteloosheid op en waar begon hij? Zo bedoelde ik het, die parallel, hoop dat je het snapt :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:50

Als je elkaar zou respecteren zou het misschien wel gaan maar ligt het nu aan het islamitische of de bevolkingsgroep of beiden? Of is het wat anders...

Grapjasjes12

Re: Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:52

Mambo, de waarheid zal in het midden liggen, maar die is niet belangrijk meer tegenwoordig, geloof ik.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:54

Misschien wel belangrijk om er iets tegen te doen. :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:13

Jongens laat dit topic nou niet weer uitdraaien op een anti-PVV/pro-PVV topic want dat was nou net niet de bedoeling... kan ik de verkiezingstopics lijkt me :)

MamboBeach, in een ander topic stelde jij dat de PVV níet discrimineert wat betreft de allochtonen punten. Kan je uitleggem waarom je dat vind? (of anderen die dat ook vinden)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:18

Nee, dat vind ik heel moeilijk uit te leggen. Op mij komt het niet over als zijnde discriminatie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:26

Jammer, ik vind namelijk juist dat er heel duidelijke regels bestaan over wat wel en geen discriminatie is. Misschien dat iemand anders het uit kan leggen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:28

Persoonlijk denk ik dat het juiste antwoord op de vraag al te vinden is in de wetsartikelen die ik heb geplaatst ;)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:31

Heino schreef:
Jammer, ik vind namelijk juist dat er heel duidelijke regels bestaan over wat wel en geen discriminatie is. Misschien dat iemand anders het uit kan leggen?

Dit klopt, in de betekenis van het Recht. Maar wat je jezelf moet afvragen is of de 'rechterlijke' discriminatie hoger staat dan onze 'emotioneel ondervonden' discriminatie. Natuurlijk is het fijn een zekere maatstaaf te hebben, maar voor het welzijn in de samenleving, in de uiting van meningen en dus ook in het stemmen, speelt onze emotionele defenitie van discriminatie een evengrote, zo niet grotere rol.
Laatst bijgewerkt door WildChild op 16-05-10 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:43

Ik denk dat als je dingen zegt zoals Wilders die zegt over een bevolkingsgroep in zijn geheel, je best doet om een filmpje in elkaar te flansen dat er alleen op gericht is om die bevolkingsgroep en hun geloof in een slecht daglicht te stellen, zonder enige aandacht voor het individu, dat je dan discrimineert.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:54

CtjeLief schreef:
Persoonlijk denk ik dat het juiste antwoord op de vraag al te vinden is in de wetsartikelen die ik heb geplaatst ;)

Ik vind dat niet alleen de wetsartikelen bindend zijn:
Discriminatie volgens van Dale.nl:

Dus ook dingen die niet in de wet geregeld zijn, kunnen in mijn ogen discriminerend zijn.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:57

Ik begrijp je punt, maar ik vind persoonlijk dat het in dit geval duidelijk is dat Wilders discrimineert.. En ja dan kijk ik naar de wet en niet naar de 'van Dale'..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:09

Dat begrijp ik maar de TS geeft in haar openingspost aan:
Dit is niet bedoeld als een anti-Geert Wilders topic maar een topic om uit te zoeken wat discriminatie betekent voor wie en waarom. Ik vind het een erg lastig onderwerp namelijk en probeer op deze manier wat meer inzicht te krijgen.

Discriminatie volgens van Dale.nl:

Dus daar reageer ik op, de andere punten lopen al zoveel topics over dat ik nu de andere kant van dscriminatie probeer te belichten.