negerzoenen vs jodenkoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:21

KiWiKo schreef:
Ramadan is in mijn beleving geen officiele vrije dag :) althans niet bij mij op de werkvloer :)

nee gelukkig niet haha. want ramadan duurt namelijk een maand haha :+

KiWiKo

Re: negerzoenen vs jodenkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:23

dan bedoelde je denk ik suikerfeest in je eerdere post?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:24

jameyskatje schreef:
ramadan is een officiele vrije dag btw, dus niets met spijbelen te maken. dan nog snap ik jou aanval totaal niet, vooral omdat ik duidelijk heb gemaakt dat dit MIJN VISIE IS, EN DAT IEDEREEN DIE SINTERKLAAR WEL VIERT DAT LEKKER MOET DOEN.

even groot geschreven zodat in het vervolg niemand er mee overheen leest.

tegenspreken? hoe bedoel je? iets over cultuur? euhm, volg 2 culturele studies, en ja ik ben hollander, maar wat wil je daarmee zeggen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:26

Volgens mij is de verzorging, omgang en slachting van halaldieren diervriendelijker en menselijker dan westerlingen doen en denken? Beide heb ik kunnen ervaren, op kleine en grote schaal. Westerse cultuur/geloof verspilt en gooit ook meer weg?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:26

Een leerling heeft recht op verlof als hij plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging. Dus ook voor het Suikerfeest.

leerplichtnet.nl

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:27

ja typfoutje. (kan de beste overkomen haha)

geintje, typfouten overkomen me regelmatig, inderdaad mijn post niet goed terug gelezen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:29

en toch vind ik dat belachelijk... dan moet iedereen vrij of dan maar niet. met kerst en pasen zijn 'ze' (de moslims) ook vrij dus werken ze met suikerfeest maar door.
aanpassen heet dat (of ben ik nou racistisch... sorry daarvoor)

KiWiKo

FaberSmid schreef:
Volgens mij is de verzorging, omgang en slachting van halaldieren diervriendelijker en menselijker dan westerlingen doen en denken? Beide heb ik kunnen ervaren, op kleine en grote schaal. Westerse cultuur/geloof verspilt en gooit ook meer weg?

halalslachten is absoluut niet dier vriendelijker :)

staat niet voor niks onder streng toezicht :)

suuzepuus

jameyskatje schreef:

geintje, typfouten overkomen me regelmatig, inderdaad mijn post niet goed terug gelezen

en hier weer 2 tiepvoutjes... (het is typEfout!!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:30

jameyskatje schreef:

Ik snap het :) :)

maar Suikerfeest krijgen ze bij mij geen vrij voor......... naaa ook niet helemaal waar, ze krijgen er wel vrij voor, maar dan is het werkengeblazen met de kerst :)

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:30

van mij mogen ze allemaal hun naam houden heb er totaal geen problemen mee en zie niet in waarom mensen dat wel hebben eigenlijk...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:02

suuzepuus schreef:
en toch vind ik dat belachelijk... dan moet iedereen vrij of dan maar niet. met kerst en pasen zijn 'ze' (de moslims) ook vrij dus werken ze met suikerfeest maar door.
aanpassen heet dat (of ben ik nou racistisch... sorry daarvoor)

aanpassen aan wat ? (check topic DE nederlandse cultuur haha)

het zal moeilijk zijn om met kerst bv iedereen vrij te geven behalve de moslims (omdat moslims het niet vieren), want dan zullen er ook geen leraren zijn die die moslims lesgeven haha.

het is een cultuurverandering. individueen hebben invloed op een cultuur en andersom. nederland heeft blijkbaar ondervonden dat moslims structureel hun verlofdagen opnemen op deze feestdagen (en ieder heeft recht op verlofdagen en bij tijdig aangeven kan vrijwel iedereen vrij krijgen op die dag).. op mijn werk zijn we gewoon gesloten. onze doelgroep zijn voornamelijk moslim en 50% van de werknemers ook, er is dus niets te beleven op die dagen en dat zal de organisatie enkel geld kosten.

2 daagjes per jaar. wat is het probleem ? (volgens mij moeilijk doen om het moeilijk doen) ieder mens heeft verlofdagen, 5a6 weken per jaar. hoe je die invult moet je zelf met je werkgever uitzoeken, dat een moslim dat op suiker/offerfeest doet vind ik niet meer dan begrijpelijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:03

kan ook........... maar zoals ik al zei, dan wel werken met de kerst :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:04

maar dan lever je een vrije dag in toch,als je vrij wil met het suikerfeest?
en kiwiko,bij jou wordt het dan omgedraaid zoals ik t begrijp?

het is geen vaste vrije dag zoals idd kerst

het lijkt me voor de meeste moslims denk ik geen punt om te werken met kerst,aangezien zij dat niet vieren

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:07

KiWiKo schreef:
jameyskatje schreef:

Ik snap het :) :)

maar Suikerfeest krijgen ze bij mij geen vrij voor......... naaa ook niet helemaal waar, ze krijgen er wel vrij voor, maar dan is het werkengeblazen met de kerst :)

als zij tijdig hun verlofdagen opvragen (waar ze recht op hebben) en jij kan dit rond krijgen met de roosters/planning, dan vind ik niet dat je verder nog onderscheid moet maken in islamitische feestdag of niet. voor jou betekent die feestdag toch weinig? dus wat maakt het uit of dat ze nu een normale dag vrij zijn of een toevallig islamitscihe feestdag? snap je een beetje wat ik bedoel

net als de zomervakantie. als ze die optijd bij jou doorgeven en jij kan het rond krijgen qua planning. maakt het dan nog uit of die vakantiedagen toevalling in de ramadan vallen of niet?

ik heb deze zomer mijn 3 weken zomervakantie opgenomen in de ramadan. 1 omdat mijn werkgever het graag buiten de zomervakantie wilt. 2 omdat mijn werkgever graag wilt dat ik minstens 3 weken achter elkaar opneem en 3 omdat het dan ramadan is en ik mijn vakantie dan goed kan gebruiken

----

ja omdat jullie werk waarschijnlijk doorgaat met de kerst, niet meer dan logisch. maar bij andere beroepen is kerst een vrije dag voor de gehele organisatie. dan kan je moeilijk die enkele moslim aan het werk sturen, dat is vaak niet te plannen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:08

Snoevie schreef:
maar dan lever je een vrije dag in toch,als je vrij wil met het suikerfeest?
en kiwiko,bij jou wordt het dan omgedraaid zoals ik t begrijp?

het is geen vaste vrije dag zoals idd kerst

het lijkt me voor de meeste moslims denk ik geen punt om te werken met kerst,aangezien zij dat niet vieren

klopt, op school heb je recht op een vrije dag.

en wat werk betreft vraag je gewoon verlof aan. net zoals iedere verlofdag eigenlijk. of dat nu suiker/offerfeest is of niet, dat zal voor de werkgever weinig moeten uitmaken.

andersgezegd, liever dat ze eerlijk verlof aanvragen dan 'toevallig' ziek zijn die dag :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:09

bij mij gaat inderdaad het werk 24/7 365 door :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:10

ziek melden voor een feest is misselijkmakend!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:13

dat zag ik in mijn vorige baan vaak gebeuren,maargoed dat kan je nooit hard maken

ik vind het erg raar dat je voor een andere feestdag vrij krijgt van school.
normaal moet je als ouder hemel en aarde bewegen als je kind een keertje wegblijft voor iets anders als ziekte

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:22

klopt, maar zo heb je ook ziekmelders voor verjaardagen, religieuze feesten, bruiloften, weekendjes weg, geen zin hebben/kater hebben.

inderdaad moeilijk hard te maken. tot ze ineens voor je deur staan om verhaal te halen haha

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:27

ik noemde ook geen specifieke reden voor het ziek zijn faken he.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:28

jameyskatje schreef:
klopt, maar zo heb je ook ziekmelders voor verjaardagen, religieuze feesten, bruiloften, weekendjes weg, geen zin hebben/kater hebben.

inderdaad moeilijk hard te maken. tot ze ineens voor je deur staan om verhaal te halen haha

yep......... en ik voor een heb het daar ernstig moeilijk mee :D :D ik haat dat :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:29

Ik ben van Joodse afkomst (ben verder niet Joods opgevoed, alhoewel ik wel heel veel interesse heb in het geloof, ik wil altijd nog een synagoge bezoeken, dat soort dingen) en ik vind de Jodenkoeken totaal niet beledigend o.i.d. Wel vind ik het beledigend als mensen met Joden gaan schelden, zoals naar Ajacieden. Maar daarnaast vind ik het ook vervelend als bijvoorbeeld mensen de Duitsers "moffen" noemen.

Ik kan natuurlijk niet oordelen of "negerzoenen" beledigend is, maar als het door een donker persoon is bedacht (wat ik in eerste instantie niet wist), zou ik me best trots voelen als ik een donker persoon zou zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:46

een verlof dag opnemen vind ik geen probleem (ieder zn keuze) maar ik dacht dat jullie hier bedoelde dat 'ze' een vrije dag krijgen net zoals bijv. met kerst of pasen ed.
dat er bepaalde mensen voorrang krijgen op bepaalde dagen vind ik helemaal niet raar hoor!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:32

Wat ik dus oprecht niet snap, is dat iedereen 'neger' als scheldwoord ziet :? ? Ik zie dat absoluut niet als scheldwoord, maar ik duid daar iemand mee aan met een donkere huid. 'Zwarte' vind ik zelf veel beledigender, evenals 'nigger'. Die laatste hebben 'ze' (nu klinkt alles als wijzen met de vinger :D ) zelf weinig last van, je hoort het op tv toch regelmatig voorbij komen in rap teksten etc.

Ik vind het zelf onzin dat al deze woorden eruit moeten, want waar trek je in 's hemelsnaam de grens? Ik noem die dingen nog steeds negerzoenen en denk daarbij echt niet aan de slavernij of weet ik veel wat. Ik vind dit echt overvoorzichtig. Een heleboel van mijn vrienden die niet oorspronkelijk uit Nederland komen, zien dit soort termen absoluut niet als beledigingen. Ze horen het zelfs niet eens meer, omdat we er zo aan gewend raken.

En dat gemiep over feestdagen, ik vind dat eerlijk gezegd ook een kwestie van aanpassen. Er kan niet met elke bevolkingsgroep rekening worden gehouden qua feestdagen en vrije dagen, dan blijf je bezig! De Nederlandse feestdagen zijn over het algemeen christelijk van aard, maar de helft heeft geen flauw idee daarvan. Wel vind ik het prettig als werkgevers zich flexibel opstellen. Een mooie oplossing vind ik het werken met kerst, om op eigen feestdagen vrij te kunnen hebben :j