Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

CtjeLief

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:36

ja dat is ook precies de weerstand vanuit de werkgever en daar valt best wat voor te zeggen. Toegegeven bekijk ik de situatie vooral vanuit de 'achtergestelde sollicitant'.. Maar hoe kom je dan toch zo ver dat er op het gebied van werving/selectie gelijke kansen ontstaan, want feit is dat dat nog ver te zoeken is..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:39

Dat jij voor gelijke kansen bent is niets mis mee.

Maar ik zelf denk dat werkgevers niet veel voelen voor anoniem solliciteren.

Degene die discrimineren zullen waarschijnlijk deze persoon toch afwijzen op hun vooroordelen.
En de werkgevers die er minder of geen moeite mee hebben, nodigen deze mensen toch wel uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:40

ik weet niet hoe je dat kan bewerkstelligen........ Ik denk dat versoepeling van het ontslagrecht daar wel toe kan bijdragen

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:42

KiWiKo schreef:
ik weet niet hoe je dat kan bewerkstelligen........ Ik denk dat versoepeling van het ontslagrecht daar wel toe kan bijdragen

Dat zeker! Misschien een optie dat er een wet komt, dat er 1 van de 10 werknemers uit een bepaalde groep moet komen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 06:43

dat zou even mooi wezen,als 1 van die 10 medewerkers van een bepaalde groep moet zijn.

je moet iemand kiezen om zn kwaliteiten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:23

KiWiKo schreef:

Ik geloof niet dat veel werkgevers wijs met een dergelijke vrijheid om kunnen gaan.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:34

Dat is wellicht weer de andere kant van de medaille inderdaad

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:44

CtjeLief schreef:
Anoniem solliciteren houdt in dat je eerder genoemde onderdelen (afkomst, naam, geslacht, leeftijd) niet invult.. blijft dus blanco.. Zo werkt anoniem solliciteren.. uiteraard niet met leugens... ;)

Dus ik, als bemiddelingsjuffrouw, moet de sollicitant gaan opbellen met de vraag, dag goedenmorgen, is mevrouw zonder naam aanwezig?
Ja daaaaag. Een sollicitatie zonder naam, leeftijd, geslacht gaat zo de prullenbak in hoor. Als ik puzzelaar had willen worden.....

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:52

Ok.. Maar wat vind je van het idee erachter..? (er trouwens vanuit gaande dat iedereen anoniem zou solliciteren) want dat kan ik uit je post niet halen, alleen dat je het lastig vind om te bellen ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:06

Wat ik van het idee vind? Bagger.
Land van afkomst boeit niet hoor, maar het is wel handig te weten of het om een man/vrouw gaat, jonge/oudere leeftijd, naam is wel handig als je iemand aan wilt spreken.
Heeft niets te maken met lastig om te bellen.

Stel dat het om een functie gaat van vrachtwagenchauffeur met papieren om dubbel te mogen rijden.
Wat ga jij nu doen dan met een stapel van tig duizenden, zonder naam, geslacht, leeftijd enz?
Dat kan niet hoor.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 10:20

maar waarom is naam/geslacht/leeftijd van belang? De benodigde gegevens zoals papieren, ervaring, diploma's, kwaliteiten staan gewoon vermeld, dat is toch waar het om draait? En zodra je een kandidaat belt hoor je zijn/haar naam vanzelf ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:26

Naam, omdat je elkaar met naam aanspreekt.
Geslacht omdat sommige mannenbanen zijn en sommige vrouwenbanen.
Leeftijd omdat sommige banen passen bij een bepaalde leeftijd.
En ik doe niet aan zoekplaatjes mee, dus de gene die al deze dingen niet vermeld, wordt over geslagen/niet serieus genomen, punt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 10:28

ik deel je mening niet maar ok, helder! ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:35

Kom jij mijn werk doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:37

Bijzonder onbeschoft om je zelf zo voor te stellen op een baan.....zeker in deze tijd vis je dan altijd achter het net.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 10:40

ja maar van de situatie uitgaande dat iedereen anoniem solliciteert he.. dan is het al heel anders.. dan wordt er objectief geselecteerd op kwaliteiten/ervaringen/opleiding.. zo zie ik het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:42

Dan is een werkgever dus lang bezig om de geschikte kandidaat te vinden, eerst iedereen uitnodigen om te zien dat het niets is. Je maak het je zelf alleen maar heel moeilijk, want bij de eerste 100 moet je dan maar zien te komen. Misschien in de 10e ronde ben je dan eindelijk aan de beurt en sta je binnen 5 minuten weer buiten.

Er komen dan wel heel veel banen als P&O medewerkers bij...dus wel werkgelegenheid..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:07

holly schreef:
Stel dat het om een functie gaat van vrachtwagenchauffeur met papieren om dubbel te mogen rijden.
Wat ga jij nu doen dan met een stapel van tig duizenden, zonder naam, geslacht, leeftijd enz?
Dat kan niet hoor.

Het zal aan mij liggen, maar ik zou volgens mij gewoon kijken naar de aanwezige rijbewijspapieren :) Lijkt me wel zo handig. Straks heb je een hele stapel mannen van 25 - 40 uitgezocht en blijken ze allemaal geen papier te hebben, maar wel een aantal vrouwen, of buiten jouw leeftijdidee.

Ik weet overigens dat de banenmarkt krap is, maar tigduizenden sollicitaties op 1 enkele functie... ik betwijfel het.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:13

holly schreef:
Naam, omdat je elkaar met naam aanspreekt.
Geslacht omdat sommige mannenbanen zijn en sommige vrouwenbanen.
Leeftijd omdat sommige banen passen bij een bepaalde leeftijd.
En ik doe niet aan zoekplaatjes mee, dus de gene die al deze dingen niet vermeld, wordt over geslagen/niet serieus genomen, punt.

Dus je discrimeneert wel bij de solicitaties.
Mannen en vrouwen banen?
Mensen als jou zijn dus de dat ik en veele anderen een opleiding hebben gedaan daar veel duizende euro`s aan hebben uit gegeven en er vervolgens niet mee kunnen omdat vrouwen dat werk niet horen te doen enz.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:17

interessante opmerking Moontje, van jouw kant heel goed te begrijpen..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:17

Moontje1991 schreef:
Dus je discrimeneert wel bij de solicitaties.
Mannen en vrouwen banen?

Dat ligt eraan! Bij sommige advertenties staat er bijv bij vanwege de teamsamenstelling zoeken we een vrouw :7
En dat vind ik ook een goede reden om een vrouw aan te nemen...

En zo zijn er nog veel meer uitzonderingen waarbij ik vind dat er best naar leeftijd en geslacht gekeken mag worden.
Dat er naar namen gekeken word geloof ik niet echt in als jij maar de juiste opleiding en ervaring hebt!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:18

Ook ik krijg bij Holly het idee dat zij selecteert op leeftijd, geslacht.. (correct me if I'm wrong) Lijkt me veel idealer als je selecteert op kwaliteiten ipv zaken die er niet toe doen.. (specifieke mannen of vrouwenbanen zijn eigenlijk HEEL weinig voorkomend dus die kunnen we wel even buiten beschouwing laten omdat het een uitzonderingssituatie is)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:20

vanwege teamsamenstelling?
Ofwel wel willen alleen maar mannen of alleen maar vrouwen.
Want mannen en vrouwen kunnen niet samwerken, want vrouwen zijn hier te slap voor die horen op kantoor, want mannen in de zorg ziet er niet uit wat moeten de patienten dan wel niet denken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:21

Citaat:
Bij sommige advertenties staat er bijv bij vanwege de teamsamenstelling zoeken we een vrouw

Dit mag dus niet..

En er wordt heel veel op naam geselecteerd.. Er zijn ontzettend veel praktijktesten gedaan waarbij dezelfde brieven werden gestuurd maar met 2 verschillende namen, waaruit bleek dat in bijna alle gevallen werd gereageerd op de Nederlandse naam.. Dus dat gebeurt zeker..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:25

Maar bij sommige bedrijven willen ze bijv graag de mannen/vrouwen in % in evenwicht houden. Dan is het toch niet gek om op geslacht te selecteren?
Bij een vorig bedrijf waar ik werkte zat er bijv. bij p&o een vrouw. Toen kwam er een vacature vrij omdat die vrouw weg ging, maar ze wilden weer een vrouw terug hebben!
Ik vind dat er best op leeftijd en geslacht geselecteerd mag worden als je die keus hebt :o Stel er is een 37 jarige met gelijke ervaring/opleiding als de 50 jarige... Dan kies je toch als werkgever de 37 jarige omdat die veel langer voor het bedrijf kan blijven werken...

Moontje1991 schreef:
Ofwel wel willen alleen maar mannen of alleen maar vrouwen.
Want mannen en vrouwen kunnen niet samwerken, want vrouwen zijn hier te slap voor die horen op kantoor, want mannen in de zorg ziet er niet uit wat moeten de patienten dan wel niet denken.

Bedrijven hebben erg graag gemengde teams is mijn ervaring juist :o