Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lovely schreef:Karl, en dan is er toch wel een beetje euro-effect omdat een tientje extra voor een of andere bundel helemaal niet zo duur klinkt en er dus soms te makkelijk toe besloten wordt, terwijl er bij 25 gulden misschien even wat meer werd nagedacht. Net als 90 euro met 10% korting duurder klinkt dan 130 met 15%.
Barmat schreef:Toch vraag ik mij af of de prijzen van producten e.d. zo hard waren gestegen als we nu vandaag de dag nog steeds de gulden hadden gehad.
mathes schreef:Ik kan niet over alles en iedereen spreken, maar waar ik in die tijd in de winkel werkte werden bijna alle gulden prijzen omgezet naar euro prijzen.
Iets wat 2 gulden kostte, moesten we omprijzen naar 2 euro. Soms waren ze ook minder drastisch, maar alle prijzen gingen omhoog. Iets van 25 gulden, werd geprijsd naar 15 of 20 euro.
Het klonk in die tijd goedkoper, omdat nog niemand aan de euro gewend was maar uiteindelijk gingen we allemaal in zeer korte tijd belachelijk veel meer betalen.
Hadden we de gulden gehouden, was dat nooit gebeurd.
Toch denk ik dat ik niet de gulden terug zou willen. Grote kans dat de prijzen dan weer omhoog gaan.
mathes schreef:Barmat schreef:Toch vraag ik mij af of de prijzen van producten e.d. zo hard waren gestegen als we nu vandaag de dag nog steeds de gulden hadden gehad.
Ik kan niet over alles en iedereen spreken, maar waar ik in die tijd in de winkel werkte werden bijna alle gulden prijzen omgezet naar euro prijzen.
Iets wat 2 gulden kostte, moesten we omprijzen naar 2 euro. Soms waren ze ook minder drastisch, maar alle prijzen gingen omhoog. Iets van 25 gulden, werd geprijsd naar 15 of 20 euro.
Het klonk in die tijd goedkoper, omdat nog niemand aan de euro gewend was maar uiteindelijk gingen we allemaal in zeer korte tijd belachelijk veel meer betalen.
Hadden we de gulden gehouden, was dat nooit gebeurd.
Toch denk ik dat ik niet de gulden terug zou willen. Grote kans dat de prijzen dan weer omhoog gaan.
piewie schreef:haha weet iedereen wel dan dat je over de nederlandse gulden 19% btw betaalde en dat je tegenwoordig over de euro 19%btw betaald.
Tis maar even om iedereen wakker te schudden hoor, maar je betaald toch echt extra aan de euro. Ik vind dat de btw destijds ook omlaag had gemoeten naar 9%btw.
Maar goed, daar trappen wij nederlanders gewoon in en blijven netjes betalen.
De euro is een stuk duurder als de gulden.
Laat de gulden maar terug komen.
Yonker schreef:piewie schreef:haha weet iedereen wel dan dat je over de nederlandse gulden 19% btw betaalde en dat je tegenwoordig over de euro 19%btw betaald.
Tis maar even om iedereen wakker te schudden hoor, maar je betaald toch echt extra aan de euro. Ik vind dat de btw destijds ook omlaag had gemoeten naar 9%btw.
Uhm ja???![]()
Denk je nou echt..... dat het dan weer goedkoper gaat worden als de gulden terugkomt??
Dan krijg je weer prijsverhogingen ga daar maar van uit
Lovely schreef:Ehm piewie, 19% over 1 euro of 2,20371 gulden maakt aan het eind van de rit niet uit.
Yonker, uiteraard, het is ook gewoon een denkfout, maar wel eentje waar de commercie graag gebruik van maakt (en terecht).
Lovely schreef:Ehm piewie, 19% over het een of het ander maakt niet uit hoor. Wil je nu echt een beginnerscursus 'Reken met procenten'?
piewie schreef:Maar eigenlijk zijn wij nederlanders toch zot. 19% btw blijven betalen. De regering plukt ons helemaal kaal
piewie schreef:Lovely schreef:Ehm piewie, 19% over het een of het ander maakt niet uit hoor. Wil je nu echt een beginnerscursus 'Reken met procenten'?
Ik snap jullie wel over die 19%, maar als je het eigenlijk toch heel goed bekijkt, dan zou dat destijds ook gehalveerd moeten worden, of zit ik er nu echt zo naast.
Zal vast niet de enigste zijn die hier zo over denkt
piewie schreef:haha weet iedereen wel dan dat je over de nederlandse gulden 19% btw betaalde en dat je tegenwoordig over de euro 19%btw betaald.
BKS schreef:http://www.nrc.nl/economie/article25365 ... lden_terug
Misschien denken we allemaal wel veel te ingewikkeld....
fransje23 schreef:Yonker schreef:Weten jullie wel waarom wij belasting betalen??
Kan erg verhelderend werken om een te gaan kijken bij landen waar bijna geen belasting betaald wordt.