Wilders oppert herinvoering gulden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:37

Karl, en dan is er toch wel een beetje euro-effect omdat een tientje extra voor een of andere bundel helemaal niet zo duur klinkt en er dus soms te makkelijk toe besloten wordt, terwijl er bij 25 gulden misschien even wat meer werd nagedacht. Net als 90 euro met 10% korting duurder klinkt dan 130 met 15%.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:03

Lovely schreef:
Karl, en dan is er toch wel een beetje euro-effect omdat een tientje extra voor een of andere bundel helemaal niet zo duur klinkt en er dus soms te makkelijk toe besloten wordt, terwijl er bij 25 gulden misschien even wat meer werd nagedacht. Net als 90 euro met 10% korting duurder klinkt dan 130 met 15%.

Dan is het dus de schuld van de mensen en niet van de euro. Uiteindelijk beslissen we toch allemaal zelf is het niet?? :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:12

Barmat schreef:
Toch vraag ik mij af of de prijzen van producten e.d. zo hard waren gestegen als we nu vandaag de dag nog steeds de gulden hadden gehad.

Ik kan niet over alles en iedereen spreken, maar waar ik in die tijd in de winkel werkte werden bijna alle gulden prijzen omgezet naar euro prijzen.
Iets wat 2 gulden kostte, moesten we omprijzen naar 2 euro. Soms waren ze ook minder drastisch, maar alle prijzen gingen omhoog. Iets van 25 gulden, werd geprijsd naar 15 of 20 euro.
Het klonk in die tijd goedkoper, omdat nog niemand aan de euro gewend was maar uiteindelijk gingen we allemaal in zeer korte tijd belachelijk veel meer betalen.

Hadden we de gulden gehouden, was dat nooit gebeurd.

Toch denk ik dat ik niet de gulden terug zou willen. Grote kans dat de prijzen dan weer omhoog gaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:34

mathes schreef:
Ik kan niet over alles en iedereen spreken, maar waar ik in die tijd in de winkel werkte werden bijna alle gulden prijzen omgezet naar euro prijzen.
Iets wat 2 gulden kostte, moesten we omprijzen naar 2 euro. Soms waren ze ook minder drastisch, maar alle prijzen gingen omhoog. Iets van 25 gulden, werd geprijsd naar 15 of 20 euro.
Het klonk in die tijd goedkoper, omdat nog niemand aan de euro gewend was maar uiteindelijk gingen we allemaal in zeer korte tijd belachelijk veel meer betalen.

Toch denk ik dat ik niet de gulden terug zou willen. Grote kans dat de prijzen dan weer omhoog gaan.

Daar waren regels voor en consumenten konden dat aangeven. Als ik klant bij jullie winkel geweest was had ik dat gedaan en vervolgens een andere winkel gezocht. Dat is gewoon een vorm van oplichten. Dus ligt niet aan de euro maar aan de mensen zoals hier boven ook al aangegeven.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:43

mathes schreef:
Barmat schreef:
Toch vraag ik mij af of de prijzen van producten e.d. zo hard waren gestegen als we nu vandaag de dag nog steeds de gulden hadden gehad.

Dan vraag ik me toch sterk af hoe die winkel dat voor elkaar heeft gekregen, want dat was a. tegen de regels, en b. hoe stom denk je wel niet dat klanten zijn, als ze dat zouden pikken?

Ik was in die tijd projectleider voor de omprijzing bij een groot winkelconcern, en alles moest tot op de cent precies worden omgeslagen. Heel lang zijn er ook duo-bordjes geweest: de prijs in guldens en in euro's er allebei op. Dan konden consumenten precies zien wat iets kostte, ook als ze moeilijk konden omrekenen.
In de loop van de tijd klopt het idd. dat prijzen zijn bijgesteld naar wat 'commerciëlere' prijzen ( winkels hanteren meestal prijzen die op ..,..9 lijken ;) ), maar dat ging echt niet op de manier waarop jij die beschrijft.

Vergeet ook niet dat een jaar voor de invoering van de euro de btw verhoogd is! Die combinatie heeft voor het imago van de euro ook weinig goeds gedaan.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:47

haha weet iedereen wel dan dat je over de nederlandse gulden 19% btw betaalde en dat je tegenwoordig over de euro 19%btw betaald.
Tis maar even om iedereen wakker te schudden hoor, maar je betaald toch echt extra aan de euro. Ik vind dat de btw destijds ook omlaag had gemoeten naar 9%btw.
Maar goed, daar trappen wij nederlanders gewoon in en blijven netjes betalen.
De euro is een stuk duurder als de gulden.
Laat de gulden maar terug komen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:51

piewie schreef:
haha weet iedereen wel dan dat je over de nederlandse gulden 19% btw betaalde en dat je tegenwoordig over de euro 19%btw betaald.
Tis maar even om iedereen wakker te schudden hoor, maar je betaald toch echt extra aan de euro. Ik vind dat de btw destijds ook omlaag had gemoeten naar 9%btw.

Uhm ja??? :?

Denk je nou echt..... dat het dan weer goedkoper gaat worden als de gulden terugkomt??
Dan krijg je weer prijsverhogingen ga daar maar van uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:52

Ehm piewie, 19% over 1 euro of 2,20371 gulden maakt aan het eind van de rit niet uit.

Yonker, uiteraard, het is ook gewoon een denkfout, maar wel eentje waar de commercie graag gebruik van maakt (en terecht).

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:53

Yonker schreef:
piewie schreef:

Uhm ja??? :?

Denk je nou echt..... dat het dan weer goedkoper gaat worden als de gulden terugkomt??
Dan krijg je weer prijsverhogingen ga daar maar van uit ;)

Ja dat zie ik ook wel in.
Maar eigenlijk zijn wij nederlanders toch zot. 19% btw blijven betalen. De regering plukt ons helemaal kaal ;)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:54

Lovely schreef:
Ehm piewie, 19% over 1 euro of 2,20371 gulden maakt aan het eind van de rit niet uit.

Yonker, uiteraard, het is ook gewoon een denkfout, maar wel eentje waar de commercie graag gebruik van maakt (en terecht).

Tuurlijk maakt dat wel uit.
ga maar es rekenen, zie je dat je veel had kunnen besparen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:57

Terecht?? Ik vind het gewoon dom....
Als je eens verder kijkt dan je neus lang is en verder doordenkt kom je erachter dat het een dom idee is.
Dalijk gaan we nog zeggen: hadden we nog maar paard en wagen dan was alles een stuk goedkoper?? :? bij wijze van spreken dan he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:03

Ehm piewie, 19% over het een of het ander maakt niet uit hoor. Wil je nu echt een beginnerscursus 'Reken met procenten'?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:05

Belachelijk dat wij opdraaien voor Griekenland, laat ze toch verdorie in hun eigen sop gaar koken, het is hun pakkie an.

Laat ze daar eens anders doen en ophouden met dat luie leventje en teveel geld ontvangen.

Hup trap ze eruit en laat ze het uitzoeken, niks helpen en geld geven, want als ze schulden hebben kunnen ze nooooooooit al dat geld terugbetalen + rente aan Nederland. Daar geloof ik niets van.

Wat zou er gaan gebeuren als wij echt met z'n allen in heel nederland en echt alle mensen in nederland ermee in protest gaan en in staking gaan, tegen belachelijke hoge belastingen, en ertegen vechten, er echt van maken dat het eerlijk en netjes is in nederland zonder dat wij met zn allen voor andere landen hun fouten (bijv. griekenland) ervoor hoeven op te draaien.

Ieder land hun eigen schulden dus ook zelf op laten lossen natuurlijk mag overige landen meedenken en adviseren, maar aub geen geld lenen of opknappen, maar laat het land in hun sop gaar koken en wie weet leren ze ervan om alles beter te gaan regelen en beter op de kosten te letten, ipv dat een ander land ervan de dupe van te worden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 04-05-10 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:07

Ragdollcat: iets met EU?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:08

Lovely schreef:
Ehm piewie, 19% over het een of het ander maakt niet uit hoor. Wil je nu echt een beginnerscursus 'Reken met procenten'?

Ik snap jullie wel over die 19%, maar als je het eigenlijk toch heel goed bekijkt, dan zou dat destijds ook gehalveerd moeten worden, of zit ik er nu echt zo naast.
Zal vast niet de enigste zijn die hier zo over denkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:12

piewie schreef:
Maar eigenlijk zijn wij nederlanders toch zot. 19% btw blijven betalen. De regering plukt ons helemaal kaal ;)

In veel landen betaal je zelfs 21% hoor ;) Overigens staat dat los van de euro hoor.

Belachelijk idee van Wilders en praktisch niet meer uitvoerbaar. Maar goed, hij is nu eenmaal dol op ongefundeerd populistisch gebabbel.

De euro heeft wel bewezen op de wereldmarkt een zeer sterke valuata te zijn. Ze zijn in het buitenland dan ook gewilder dan US-dollars.

Het feit dat er zelfs in de UK stemmen op gingen om eventueel over te gaan op euro's zegt ook wel iets.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:12

oh de gulden terug?! Ben niet zo pro Wilders, maar de gulden terug mag van mij liever vandaag dan morgen! Ben nu bijna 10 jaar verder nog steeds niet gewend aan de euro en betrap me er nog steeds wel eens op dat ik omreken..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:13

piewie schreef:
Lovely schreef:

Ik snap jullie wel over die 19%, maar als je het eigenlijk toch heel goed bekijkt, dan zou dat destijds ook gehalveerd moeten worden, of zit ik er nu echt zo naast.
Zal vast niet de enigste zijn die hier zo over denkt

Je zit er echt zo naast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:14

Ja precies, met de gulden waren de bedragen hoger en de BTW dus ook, logies tog?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:19

piewie schreef:

Dat maakt helemaal niks uit ( zoals boven is uitgelegd ).

Het ging mij erom, dat de btw in 2001 verhoogd is van 17,5 % naar 19%, en vervolgens het jaar daarna is de euro gekomen. Dat daar een gedeelte van het gevoel: sinds de euro is gekomen is alles zo duur geworden, misschien mee verklaard kan worden.

En idd, 19% is bepaald niet het hoogste tarief (maar altijd nog meer dan 17,5%).

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:20

Jij zit er idd naast :')
Regering moet ook meer betalen om dingen te laten doen dus ook meer belasting logisch ;)

Jullie denken allemaal wel heel makkelijk... vind ik.
Wilder roept: gulden terug en iedereen roep jaaaaaaaaaaa gulden terug!!
Niemand denkt na over de gevolgen... lijkt wel...

@ Ragdollcat: ja laten we met z'n alleen gaan prostereren!!! Moet jij eens zien wat voor zooitje het is dan. Weten jullie wel waarom wij belasting betalen?? :roll:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:35

Yonker schreef:
Weten jullie wel waarom wij belasting betalen?? :roll:

Kan erg verhelderend werken om een te gaan kijken bij landen waar bijna geen belasting betaald wordt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:43

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:49

Nou die heeft er kijk op, je wisselt gewoon iedere munt en bankbiljet die in Nederland gedrukt zijn om...... :?

Het zal iig werkgelegenheid opleveren :)* voor zon jaar of 10 :D :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:52

fransje23 schreef:
Yonker schreef:
Weten jullie wel waarom wij belasting betalen?? :roll:

Kan erg verhelderend werken om een te gaan kijken bij landen waar bijna geen belasting betaald wordt.

Dan verhuis je toch daarheen?? :D
Niet banketstaaf bedoeld hoor maar.... NL is nou eenmaal een land wat goed voor haar bevolking zorgt... Ik zou geen Amerika 2 willen worden, waarbij mensen niet eens naar het ziekenhuis gaan als ze wat hebben omdat ze het niet kunnen betalen ;)

@ Springert: Dat het een econoom is wil niet zeggen dat je het er mee eens moet zijn he ;)
Denk niet dat het gaat werken zoals hij het omschrijft, de waarde van de nederlandse euro veranderen..... Dat is in Jip & Janneke taal wat hij zegt, hetzelfde als kom laten we meer euro's gaan drukken :Y)