DE Nederlandse cultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bestaat DE nederlandse cultuur? leg uit...

ja
87 (66%)
nee
43 (33%)

Totaal aantal stemmen: 130

luve_rozes

Re: DE Nederlandse cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:16

Jaaa, je zou kunnen zeggen doordat we een klein land zijn, we wel een flexibel, redelijk tolerante, uitvindende cultuur hebben, we moeten ergens ook wel, anders zijn we zo toegevoegd als provincie, bij wijze van spreken.

Maar wat Superwoman zegt, ben ik het helemaal mee eens, 'vadertje staat' en het vertrouwen erin is tanende.

Iets waar Nederlanders niet goed in zijn, maar wel de mond van vol hebben; Intregratie.

Merk als emigrant dat Nederlanders best vast houden aan hun eigen gewoontes, heb soms last van plaatsvervangende schaamte..Of is dat gewoon Nederlander zijn?(vasthouden aan eigen gewoontes?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:11

Afbeelding

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:52

Loesje is geweldig! was er vroeger helemaal gek van!

en zo is het maar. nederland is wat het nu is.
en het is geweest zoals het is geweest
en hoe het zal worden.. weet niemand

Toen BillGates een x aantal jaren geleden voorspelde dat over 10 jaar iedereen een pc op zijn bureau had, werd hij uitgelachen en voor gek verklaard.

en moet je nu eens zien! :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:28

luve_rozes schreef:
Merk als emigrant dat Nederlanders best vast houden aan hun eigen gewoontes, heb soms last van plaatsvervangende schaamte..Of is dat gewoon Nederlander zijn?(vasthouden aan eigen gewoontes?

Er zijn imo veel verschillende Nederlanders.
Mijn honeymoon naar mexico in een zeer luxe hotel, daar kwamen wijzeer nette hollanders tegen. All inclusive betekend imo niet dat je volle borden op schept en zelfs laat staan als het minder smaakt. (respectloos vind ik dat)
Een goedkoper hotel in de buurt waar onze reisleider kwam om ons alles uit te leggen, kwamen we het Nederlandse volk tegen waar wij oons dood voor schaamde. Kon geen engels en waren zéér aanwezig :n
Persoonlijk vind ik dat mijn man en ik netjes zijn opgevoed en ook om een goeie fooi neer te leggen als je goed wordt verzorgd. Kan mij niet voorstellen dat wij op vakantie zuining of zelfs gierig worden genoemd. "Troep" koop ik niet - dus kijken en niet kopen klopt wel, maar daar en tegen verkopen ze bijna allemaal dezelfde troep.
Al zouden wij emigreren zou ik me ook zo goed mogelijk proberen aan te passen. :o

Citaat:
Iets waar Nederlanders niet goed in zijn, maar wel de mond van vol hebben; Intregratie.

Ik heb ook mijn mond vol van intergratie hier in Nederland.
Zoals eerder aangemerkt vind ik het helemaal niet erg als er mensen vanuit andere landen hier komen. Kan juist erg verreikend zijn. Echter kunnen we niet ontkennen dat er problemen zijn van met name de marokkaanse jeugd. Hierdoor komt natuurlijk verzet.
Ook kost het soms veel geld en dat is wat elk persoon niet graag ziet gebeuren, dat zijn of haar belastinggeld verhoogd wordt als zij vooral last hebben van de negatieve aspecten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:38

integratie is dat als 8 jarige naar Amerika verhuizen, de week na je vlucht daarheen op een Amerikaanse school zitten? drie maanden later alleen nog maar engels spreken??? en je volledig aangepast hebben aan het leven daar?

zowel mijn ouders als ik als mijn jongere broerte (die eigenlijk vond dat iedereen maar Nederlands moest leren daar?)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:41

Zoals iemand in het begin van het topic zei: fluitsma & van tijn. Ik vind het een heerlijk nr over 15 miljoen mensen. Net als een liedje van Lange frans en baas B. Dit klinkt echt zo herkenbaar en zie ik ook als echt typisch nederlands.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:44

KiWiKo schreef:
integratie is dat als 8 jarige naar Amerika verhuizen, de week na je vlucht daarheen op een Amerikaanse school zitten? drie maanden later alleen nog maar engels spreken??? en je volledig aangepast hebben aan het leven daar?

zowel mijn ouders als ik als mijn jongere broerte (die eigenlijk vond dat iedereen maar Nederlands moest leren daar?)

Persoonlijk vind ik bij een geplande(!) emigratie je van te voren thuis al de taal probeerd onder de knie te krijgen... zo zou ik dat iig doen, want niks is zo irritant als je (1) niemand kan verstaan en (2) zij jouw niet kunnen verstaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:48

KiWiKo schreef:

Nee, dat heet geen intergratie, maar assimilatie. Dan laat je al je eigen identiteit achter en neem je alleen nog maar de nieuwe cultuur aan. Integratie betekent alleen dat je volwaardig deelneemt aan een nieuwe cultuur of maatschappij. Dat wil niet zeggen dat je niet ook nog eigen gebruiken, waarden, normen mag hebben.

Ik ben van mening dat integratie voldoende is, van mij mogen mensen uit andere culturen prima hun eigen gebruiken houden. Als ze maar op een volwaardige manier kunnen functioneren in onze samenleving.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:06

Ik ben het met jou eens, Anoeske. Het lijkt wel of sommige mensen in Nederland willen dat allochtonen assimileren in plaats van integreren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:10

KiWiKo schreef:

Geen probleem als je naar de juiste "wijk" verhuisd, Nederlanders en Duitsers bijvoorbeeld zijn erg goed in hun eigen wereld om zich heen schapen.
Blij dat ik geen Nederlander ben en worden zal, mij te ingewikkeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:22

ik ging wonen in Howell New Jersey......... amerikaanser vind je ze niet :)

bijna subburbs van New York :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:23

Anoeska schreef:
KiWiKo schreef:

Nee, dat heet geen intergratie, maar assimilatie. Dan laat je al je eigen identiteit achter en neem je alleen nog maar de nieuwe cultuur aan. Integratie betekent alleen dat je volwaardig deelneemt aan een nieuwe cultuur of maatschappij. Dat wil niet zeggen dat je niet ook nog eigen gebruiken, waarden, normen mag hebben.

Ik ben van mening dat integratie voldoende is, van mij mogen mensen uit andere culturen prima hun eigen gebruiken houden. Als ze maar op een volwaardige manier kunnen functioneren in onze samenleving.

resistance is futile ????
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 04-05-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:23

superwoman schreef:
KiWiKo schreef:

Persoonlijk vind ik bij een geplande(!) emigratie je van te voren thuis al de taal probeerd onder de knie te krijgen... zo zou ik dat iig doen, want niks is zo irritant als je (1) niemand kan verstaan en (2) zij jouw niet kunnen verstaan.

precies........ als 7 jarige kreeg ik dus inderdaad les in engels thuis :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:52

Monmouth County?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:57

Yep :) :) Howell NJ

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:59

Dan zal u een prachtig "plat" accent hebben gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:02

Yep :)

ik ben teruggegaan toen ik 19 was om op een manege daar te werken ) tall oaks farm)

en toen ik terugkwam na dat jaar was ik EN 10 kilo aangekomen En sprak met een accent..........

als jonkie kwam ik terug als 12 jarige, en daar weet ik niet meer heel veel van :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:41

Dus het is normaal te verwachten dat als je emigreert, de mensen in je nieuwe woonland jouw taal moeten leren spreken? Vind ik toch niet.

En wat ik hier zie gebeuren, is dat sommige Nederlanders de mensen hier willen veranderen, alsof zij het beter weten, zich bijna niet verdiepen in de gewoontes, en het eten niet zo lekker vinden, en de bewoners hier wel even zullen leren hoe het veel lekkerder kan.
Dat zijn dan een paar voorbeelden.

Inderdaad verwachten Nederlanders van buitenlanders dan meer dan intregreren in Nederland.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:51

Ik snap niet echt helemaal wat je bedoelt Luve_rozes. Waar is 'hier'?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:30

Ik denk dat er misverstanden zijn door "onwetendheid" en daardoor verkeerd begrijpen van anderen culturen, gewoontes en geloof. Net zo bij de hoofddoek in dit topic. Kan het helemaal mis hebben natuurlijk, maar zo ervaar ik het.
De Islam, Allah, Koran (Qoer'ān) en Moslim (moeslim) worden verkeerd of niet begrepen, maar wel veroordeeld zonder er wetenschap van te bezitten? Dat kan ik niet begrijpen, persoonlijk probeer ik zo breed mogelijk te informeren zonder te oordelen en al helemaal te veroordelen.
Naar mijn persoonlijke mening is de bijbel zoals wij die kennen, onvriendelijker voor mens en dier. Maar hoe origineel is de bijbel, zoals wij die kennen? Is de bijbel niet zoals paardenboeken vertaling op vertalen, met door verkeerd vertalen al zijn fouten? Vaktaal bij paarden wordt in deze moderne tijd niet belangrijk gevonden, als we elkander maar begrijpen in jip en janneke taal? Is het zo niet net zo toepasselijk bij de bijbel?
Wie zijn wij over anderen te oordelen en te veroordelen? En wat is de Nederlandse cultuur en wat zijn Nederlanders?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:26

Dé Nederlandse cultuur? Wel een beetje moeilijk te definieren, want Nederland bestaat nou eenmaal uit veel regio's. Het voorbeeld Holland-Nederland is zo bijvoorbeeld heel leuk. Hier in Limburg wordt je al snel voor "Hollander" uitgemaakt. Holland komt oorspronkelijk overigens van "Houtland" en Nederland komt van "laagland". Ik woon uitgesproken niet in Holland, ik woon in Nederland.

De reden waarom buitenlanders zo graag Holland gebruiken, is dat het niet zoveel verandert van taal tot taal.
Vergelijk

Holland-Holland-Holland-Olanda-Hollande-Hollanti maar met:
Nederland-Netherlands-Niederlände-Países Bajos-Pays Bas-Alankomaat

Dan is het wel duidelijk dat Holland internationaal wat gemakkelijker is, omdat iedereen het begrijpt. Het verschil is een beetje hetzelfde als England en United Kingdom.

Maar goed, de Limburgse cultuur verschilt nogal wat van de Zeeuwse cultuur en ook weer van de Amsterdamse cultuur. We hebben allemaal wel een beetje hetzelfde eten (broodje warm vlees, sateh, nasi goreng, om er maar eens een paar te noemen. Ook het nederlandse broodje Shoarma is volledig uniek op deze wereld). Dezelfde gewoontes weet ik al niet. Maar toch zijn wij Nederlanders ook wel weer helemaal anders dan een hoop buitenlanders. We zijn er altijd als de kippen bij om (liefst ongevraagd) overal onze mening over te geven. Overigens is een fantastisch boek over deze materie het boek "De Undutchables". Dat staat vol met feiten zoals het koekje bij de koffie, het "surrey whore", glazenwassen, "tolerantie" en de macht van kinderen in dit land.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:34

UnDutchables is idd absoluut briljant, mijn vorige baas heeft het zijn (internationale) team cadeau gedaan en dat was een enorm succes (en voor de Nederlandse leden licht genant ;) ).

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:36

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:44

dat is inderdaad waar.. zo had ik er nog niet over nagedacht!

Citaat:
Holland-Holland-Holland-Olanda-Hollande-Hollanti maar met:
Nederland-Netherlands-Niederlände-Países Bajos-Pays Bas-Alankomaat

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:09

Ik heb de poll geantwoord met JA maar wat nou je Nederlandse cultuur is en hoe diep die in jou geworteld is kom je soms pas achter als je in botsing komt met een andere cultuur (denk aan een buitenlandse vriend o.i.d.)