Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:22

jameyskatje schreef:
op welke school zijn petjes en mutsjes tegenwoordig nog verboden?

bij mij op school en bij mijn broertje op school etc etc mag dat allemaal gewoon hoor.

zolang je iemands gezicht maar kunt zien. een pet zo laag zetten dat je je ogen niet meer ziet is niet erg beleefd.

en met een toets moet de pet wel af, omdat een pet een klep heeft en als iemand voorover gebogen zit kan je niet inschatten of iemand spiekt of niet. want je kan zijn ogen niet zien. met een hoofddoek of mutsje kan dat wel.

nee hoor, ik merk daar helemaal niets meer van in het onderwijs, bij ons mag alles, zolang je iemand maar aan kan kijken ;)

Bij de meeste scholen mag dat niet, bij mij ook niet. En hoofddoeken dus wel.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:23

jameyskatje schreef:
Brainless schreef:
Openbaar is juist voor alle geloven!
Veel mensen denken dat openbaar, "voor niet gelovigen" betekend.
Maar openbaar staat open voor alle geloven (en ongeloven).

hehe eindelijk iemand die het snapt! *D

opə(n)ˈbar Bijvoeglijk naamwoord voor iedereen zichtbaar of toegankelijk. Synoniem: publiek. Antoniem: privé

openbaar
[bijvoeglijk naamwoord]• waar iedereen in kan of aan mee kan doen

`Openbaar` betekent zoiets als `voor iedereen toegankelijk`. *Openbare bibliotheek *Openbaar onderwijs *Openbaar vervoer *Openbaar Kunstbezit *de `openbare ruimte`

Het openbaar onderwijs is een onderwijsvorm in Nederland die door de overheid wordt opgericht en onderhouden, zonder een bepaalde godsdienstige of anderszins levensbeschouwelijke richting als grondslag. In België heet dit het officieel onderwijs

Naast het openbaar onderwijs bestaat in Nederland het bijzonder onderwijs: scholen die vanuit een bepaalde religieuze, levensbeschouwelijke of onderwijskundige stroming worden ingericht. Het bijzonder onderwijs kan men vergelijken met het Belgische vrij onderwijs

Kan je asjeblieft even normale berichten posten. Jeetje, blijkbaar ben je nogal onzeker over je mening dat je alles zo dik gedrukt doet enzovoort.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:27

jameyskatje schreef:
Snoevie schreef:
wat is de definitie van de chinese cultuur,de marokkaanse cultuur,de belgische cultuur...........

dat maakt toch niet uit?dat is gewoon erg persoonlijk denk ik

dat vind ik ook.

nederlandse cultuur is voor mij bijvoorbeeld fietsen, nuchter zijn (eerst zien dan geloven), geld sparen, een bloemetje mee nemen als je ergens op visite gaat en een gesprekje altijd beginnen over het weer.

voor een ander kan dit heeeeeeeeel anders zijn.

en ja, het maakt ons leven toch enkel leuker?

lekkere marokkaanse thee, de turkse gastvrijheid, de gebakkenbanaantjes van de chinees op de hoek. de relaxtheid van onze surinaamse buren.. kom maar op hoor met die cultuur! :P

Je neemt het zo wel een beetje oppervlakkig. Het gaat bijvoorbeeld ook over dat Marokkaanse jongens Nederlandse meisjes uit schelden voor hoertjes omdat ze kortere rokjes hebben dan hun moeder, en niet zo gesluierd hoeven. Dat vind ik echt heel erg, alleen omdat het bij hen thuisland niet zo is! Hetzelfde geldt voor andere zaken!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:28

jameyskatje schreef:
Sandeman schreef:
Alleen de moslima's waar ik mee heb gewerkt droegen geen van allen een hoofddoekje, dus het hoeft niet voor het geloof.

maar omdat zij dit niet droegen, kan je niet stellen dat het dus niet hoeft van het geloof. want dan moet wel. alleen zij kiezen daar niet voor.

alleen wat ik al vaker probeerde duidelijk te maken op bokt. iedere moslim vult zijn/haar eigen leven in. je hebt een religie en die religie geeft jou leefregels. wat je ermee doet, is aan jou.

ieder mens is anders en ieder mens is uniek. ook moslims onderling

Maar als je het mag kiezen zou het dus ook geen probleem moeten zijn hem af te doen op je werk?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:29

Blue_Eyes schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd geworden naar het niveau van dat Nederlands. Op welke school zit jij, TS?

VWO.

Akhal_Teke

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:31

het hoofddoekje heeft niets met geloof te maken, maar met cultuur. Het is dus onzin om om "geloofsovertuiging" een hoofddoekje toe te staan op school.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:37

IsabelvS schreef:
jameyskatje schreef:

dat vind ik ook.

nederlandse cultuur is voor mij bijvoorbeeld fietsen, nuchter zijn (eerst zien dan geloven), geld sparen, een bloemetje mee nemen als je ergens op visite gaat en een gesprekje altijd beginnen over het weer.

voor een ander kan dit heeeeeeeeel anders zijn.

en ja, het maakt ons leven toch enkel leuker?

lekkere marokkaanse thee, de turkse gastvrijheid, de gebakkenbanaantjes van de chinees op de hoek. de relaxtheid van onze surinaamse buren.. kom maar op hoor met die cultuur! :P

Je neemt het zo wel een beetje oppervlakkig. Het gaat bijvoorbeeld ook over dat Marokkaanse jongens Nederlandse meisjes uit schelden voor hoertjes omdat ze kortere rokjes hebben dan hun moeder, en niet zo gesluierd hoeven. Dat vind ik echt heel erg, alleen omdat het bij hen thuisland niet zo is! Hetzelfde geldt voor andere zaken!

oe wat een aversi tegen mij zeg 8-)

meid begin alsjeblieft niet over onzekerheid. was gewoon een kwestie van vormgeving en steekwoorden ;)

wil je weten waar ik allemaal voor uitgescholden wordt door mijn eigen volk?? denk niet dat je dat wilt weten!

.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:40

IsabelvS schreef:
jameyskatje schreef:

maar omdat zij dit niet droegen, kan je niet stellen dat het dus niet hoeft van het geloof. want dan moet wel. alleen zij kiezen daar niet voor.

alleen wat ik al vaker probeerde duidelijk te maken op bokt. iedere moslim vult zijn/haar eigen leven in. je hebt een religie en die religie geeft jou leefregels. wat je ermee doet, is aan jou.

ieder mens is anders en ieder mens is uniek. ook moslims onderling

Maar als je het mag kiezen zou het dus ook geen probleem moeten zijn hem af te doen op je werk?

goed lezen! lees het nog eens.

volgens het geloof is het verplicht. maar we zijn mensen en maken dus zelf onze keuzes. ik zeg niets over mogen en niet-mogen.

ik heb ervoor gekozen om mijn hoofddoek wél te dragen en als ik moet kiezen tussen geld en mijn hoofddoek dan kies ik voor mijn hoofddoek. ik zal m dus niet afdoen voor mijn werkgever, hij moet mij namelijk nemen om mijn vaardigheden en kwaliteiten. misschien zouden andere moslima's er wél voor kiezen om hun hoofddoek af te laten. dat is dan hun persoonlijke keuze.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:44

Verplicht?? Lees de Koran, het is NIET verplicht! Het is cultuur.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:44

natuurlijk moet het geloofskenmerk subtiel zijn. mee eens. ik begrijp ook wel dat ik niet in een lang zwart gewaad voor de klas moet staan. maar gewoon netjes en bescheiden. of ik daarbij nou een dotje draag of een hoofddoekje.

faye schreef:
Openbaar is inderdaad open voor alle geloven en juist daarom vind ik dat een leerkracht daarin objectief moet zijn. En dat ben je niet met een hoofddoekje op, daarmee wil je iets uitdragen.

Dus nee, geen lerares met hoofddoekje op een openbare school.

dus is een school dan niet openbaar in mijn ogen. want een bepaalde groep wordt uitgesloten

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:46

Akhal_Teke schreef:
Verplicht?? Lees de Koran, het is NIET verplicht! Het is cultuur.

absoluut, meerdere malen gelezen en dit zal ik blijven herhalen. ook leer in de arabische taal zodat ik de Qoran steeds beter leer begrijpen.

sorry maar wie ben jij als ik vragen mag? en jij, heb jij dit boek gelezen en kon je het begrijpen?

op verzoek wil ik je alle teksten uit de koran en de sunnah toesturen hoor. inclussief alle oordelen van grote geleerden.

maar misschien moet je eerst mijn posts in dit topic nalezen, waarin ik vertel dat de koran niet opzich genomen kan worden. je hebt de sunnah ervoor nodig.

ik ben moslima, al ruim 3 jaar praktiseer ik de islam. ik hou van kennis op peil en heb verschillende opleidingen/cursussen gevolgd. een hoofddoek is een islamitische verplichting. daar valt niet over te discusieren.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:54

saskiab schreef:
@ jameyskatje:

Het gaat idd om de kennis die je overbrengt.
Maar ook vind ik dat een LK neutraal zich zo neutraal mogelijk moet opstellen. Uiting van het geloof vind ik prima, maar houd het subtiel.
Ik ben ook helemaal voorstander voor de openbare scholen! Om de zelfde reden als jou.

Ik schreef eerder:
Citaat:
Ik vind een dergelijke hoofddoek als die in de openingspost op prima kunnen voor op straat.

Maar...

In functie als LK vind ik het wenselijker dat een hoofddoekje zo gedragen wordt, dat het gezicht te zien is. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een hoofddoekje dat alleen het haar bedekt.
Ik werk zelf in het onderwijs en ik zou het zelf niet erg vinden om een collega naast me te hebben, welke een hoofddoek draagt, welke dus alleen het haar bedekt. Ik vind dat de kwaliteit van het onderwijs voorop staat. En als zij kwaliteit kan bieden, dan zou ze van harte welkom zijn in mijn team.

Verder ieder zijn geloofsovertuiging. Ik vind ook dat niemand dat hoeft te verbergen voor een ander. Echter zou ik het prettig vinden als er in publieke ruimten hoofddoekjes gedragen worden, welke alleen het haar bedekken.

Ik vind het prettig om iemands gezicht goed te kunnen zien. Ik vind een hoofddoek, welke meer dan het haar bedekt, gesloten overkomen.
Ik zou er ook geen moeite mee hebben als er meisjes met een hoofddoek, welke het haar bedekt, in mijn klassen zouden zitten.

dat begrijp ik hoor!
(hihi dat zei mijn moeder ook altijd, ze vond een piratenhoofddoekje mooier en toegankelijker bij mij staan dan de hoofddoek die ik nu draag. maar nu is ze er wel weer aan gewend)

vind ook dat je jou mening goed kan onderbouwen.
vooral het dikgedrukte vind ik heel sterk!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:59

Jolliegirl schreef:
Chaos schreef:
- Ik vind dat iemand verplicht is zich aan te passen aan de cultuur waarin diegene zich bevind.

Dus als jij naar het buitenland zou gaan waar ze hoofddoekjes dragen...
Dan doe jij er zelf ook een om? :)
En als jij naar India gaat.. Ga je dan ook elke dag mee bidden?

Puur even een geinteresseerde vraag naar jou toe.

Ik heb geen problemen met hoofddoekjes, ik vind ze soms zelfs mooi :)) :D
En al doet iemand een kip op zijn hoofd, wat interesseert het mij ;)
Burka's vind ik dan weer minder... dan sluit je jezelf zo af...

cappucion vind ik aso... die heb je in de klas niet nodig.. komop zeg..
net als een pet.. in de klas schijnt de zon niet... weg ermee :+

Heb al een poos niet meer meegelezen, maar vond dit berichtje. :+

Ehh ja en nee. Ik ga niet 3x per dag bidden maar ik pas me zeker aan aan de cultuur.
In het buitenland bezoek ik altijd de oude steden en kerken en dergelijke, dan pas je je toch ook enigszins aan. Zo zorg ik dan dat ik mijn kleren me tot mijn knieen bedekken en dat mijn schouders niet zichtbaar zijn.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:01

Vjestagirl schreef:
Als jij als leerling een hoofddoek draagt zal je die niet af hoeven doen, omdat je je kunt beroepen op godsdienst vrijheid. Als jij als leerling een keppeltje draagt zul je die ook niet af hoeven zetten.

Ik vind dat dus niet kunnen. Ik heb als ongelovige net zoveel rechten als een gelovige. Als degene een keppel, hoofddoek of wat dan ook mag dragen dan mag ik of wie dan ook een muts of iets dergelijks op in de klas.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:03

Flosje446 schreef:
Vjestagirl schreef:
Als jij als leerling een hoofddoek draagt zal je die niet af hoeven doen, omdat je je kunt beroepen op godsdienst vrijheid. Als jij als leerling een keppeltje draagt zul je die ook niet af hoeven zetten.

Ik vind dat dus niet kunnen. Ik heb als ongelovige net zoveel rechten als een gelovige. Als degene een keppel, hoofddoek of wat dan ook mag dragen dan mag ik of wie dan ook een muts of iets dergelijks op in de klas.

Eens!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:27

ook mee eens. je kan niet gelovige mensen anders behandelen als niet gelovigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:49

jameyskatje schreef:
natuurlijk moet het geloofskenmerk subtiel zijn. mee eens. ik begrijp ook wel dat ik niet in een lang zwart gewaad voor de klas moet staan. maar gewoon netjes en bescheiden. of ik daarbij nou een dotje draag of een hoofddoekje.

faye schreef:
Openbaar is inderdaad open voor alle geloven en juist daarom vind ik dat een leerkracht daarin objectief moet zijn. En dat ben je niet met een hoofddoekje op, daarmee wil je iets uitdragen.

Dus nee, geen lerares met hoofddoekje op een openbare school.

dus is een school dan niet openbaar in mijn ogen. want een bepaalde groep wordt uitgesloten

Nee geen enkele groep wordt uitgesloten. Iedere leerling is welkom, van welk geloof dan ook. Je zult alleen niet met een hoofddoekje voor de klas willen staan. Als je dat wil kun je beter solliciteren op een islamitische school.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:25

Ik zeg; de uniformen terug op de openbare school! ;) En dat geldt dus ook voor de onderwijzers! Iedereen gelijk en geen discussies meer.
Geloofs,- en andere uitingen draag je maar in je eigen tijd!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 07:30

Er wordt júist geen groep uitgesloten aangezien geloof niet aan de orde is. Stel je zet als streng christen in de klas bij een lerares als moslima, dan zou ik mij ook vrij ongemakkelijk voelen dat er bijvoorbeeld wel een moslima lerares is maar niet ook een streng christen bijvoorbeeld.

En wat jullie zeggen over een afspiegeling van de maatschappij, ja daar zit wel wat in. Maar daardoor zullen ook veel mensen zich juist in de minderheid voelen (dan heb ik het dus over alle mensen op school, ook leerlingen dus) of benadeeld voelen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 07:30

Uniformen vind ik dan weer wat overdreven....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:28

Mogen de moeders dan wel een hoofddoek op als ze op gesprek komen?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:35

Ik zou er totaal geen moeite mee hebben. Moet zeggen dat ik een jaar geleden er anders tegenover stond. Mijn gedachten zijn veranderd door een (ex0 collega die ook een hoofddoekje droeg. In het begin had ik ook zo iets van nee he maar ne even wennen zag ik h et hoofddoekje niet eens meer.
Juist van een christeniemand had ik meer tolerantie verwacht

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:09

en zo komen er soms weer de alleraardigste teksten voorbij door het geloof. zoals door de eeuwen heen steeds weer gebeurt.
ik ben tegen een hoofddoek.......in een land waar je altijd je hoed, pet o.i.d. afzet(te) als je ergens naar binnen ging (gaat) of aan tafel plaats neemt.
waarom zijn wij (nederland) de mensen die niet tolerant zijn of discrimineren?
krijgen wij dan een beloning als we rustig blijven met oud en nieuw?
krijgen wij gratis een cursus of startkapitaal op iets te beginnen?
op de markt van de albert cuyp gingen jaren geleden allochtonen voor omdat ze een kans moesten krijgen.
en zo zijn er echt nog meer voorbeelden te noemen.
nee, ik discimineer niet. dat doe ik bij niemand die zich de taal en gebruiken van ons land eigen maakt.
en ja, ik heb vrienden uit allerlei culturen.
maar ik heb moeite met mensen die zich weigeren aan te passen maar wel van ons verwachten dat wij ons voegen naar hun gebruiken en cultuur.
en toch wil ik wel een gebruik overnemen.
strengere straffen als ze over de scheef gaan of de straf in het land van herkomst uitzitten.
maar dan ineens is nederland toch een stuk beter. ook de uitkeringen waar ze weinig voor hoeven te doen maar wij een heleboel voor moeten betalen(belasting)
maar zich daarvoor aanpassen.....
en dan word je scherper...en plotseling krijg je dan ook problemen met het "simpel" een hoofddoek dragen.
waarom heette het altijd "gast" arbeider?
tja...
dus wat ik nu probeer uit te leggen is dat het denk ik door de jaren heen groeit dat er minder tolerantie komt. en ik denk dat dit voor veel mensen (natuurlijk met respect voor andere meningen) begrijpelijk is

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:15

Nederland heeft "maar" 22.000 gastarbeiders naar Nederland gehaald.
De rest zijn gewoon immigranten en hebben niets met gastarbeiders te maken.

Waarom wordt er moeilijk gedaan over hoofddoekjes van de moslima's terwijl de Hindoestanen er vaak ook mee lopen?

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:20

ik spreek over alle culturen. ik noem geen land. heb ook moeite met nederlanders die zich niet kunnen gedragen.
maar dit gaat over de hoofddoekjes