Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:05

IlsjePilsje schreef:
Mae schreef:
Zo gek vind ik dit voorstel niet.
Ik heb zelf net een scriptie geschreven over het biologisch ritme van kinderen en ben meermaals in de literatuur en andere onderzoeken tegengekomen dat adolescenten een verstoord biologisch ritme hebben: ze worden later moe en hebben 's ochtends dus ook meer moeite met wakker worden :j

Natuurlijk blijft het feit dat je dan allicht kunt probéren om voor 24:00 uur op bed te liggen en fit te zijn voor de volgende schooldag, maar feit blijft dat het puberbrein nu eenmaal zo in elkaar zit en het dus helemaal geen gek idee zou zijn om daar rekening mee te houden :)

Dat zat ik net te denken. Volgens mij heb ik daar wel eens een programma over gezien....

En als je geen slaap hebt, dan werkt een uur eerder je bed in gaan niet.

Maar geloof me, een puber die een normaal ritme aanhoudt en overdag actief bezig is slaapt rond twaalven echt wel. Probleem is dat veel pubers geen normaal ritme hebben en niet actief bezig zijn.

Ik ben zelf geen makkelijke slaper, maar omdat ik zes dagen per week om zeven uur op sta en om half elf in m'n bed lig, en ik 2 keer per week een bijrijdpaard doe en drie keer per week een stuk ren, slaap ik om 11 uur echt wel.

JuliaMaria

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:05

Ik vind het een heel strak plan. Onderzoek heeft uitgewezen dat een puber voor 10 uur 's ochtends geen tot amper informatie opneemt. Nuttig dus die vroege lesuren. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:10

@Anglita.
Dat komt omdat je "pas" na 2 uur wakker het makkelijkst info opneemt.
Dus later school, is later uit je bed, is nog later info op kunnen nemen.
Je verplaats het probleem naar een (nog) later tijdstip.

Oplossing!
Iedere puber een krantenwijk geven, voor de ochtendkrant. hahaha

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:12

hmm.. klinkt toch wel een beetje als 1-4????

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:11

Nahja, misschien idd wat eerder naar bed.
Maar ik zal het wel lekker vinden hoor een, later uit bed. :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:19

Persoonlijk denk ik dat het ook meer aan het ritme ligt.

Toen ik op de middelbare zat, wist ik amper wat internet was. Had veel andere dingen zoals paarden, baantje, huiswerk en creatieve dingen doen.
Als ik dus savonds klaar was met mijn huiswerk dan dook ik mijn bed in, niks geen msn, bokt, farmville en alles van hetgeen men vroeger dus niet had.

Als ik persoonlijk weet dat ik morgen een uurtje langer kan liggen, duik ik er ook een uurtje later in... en zo denk ik vele met mij.
Voelt als het verplaatsen van het probleem idd! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:39

@ Killyenn: Ik ben een puber die een heel normaal ritme heeft én daarnaast ook nog eens actief is overdag. En toch, toch slaap ik niet voor een bepaalde tijd (rond 24.00/01.00, lig er wel eerder in natuurlijk) en ja, 7 uur is dan echt veel te vroeg :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:42

Ook ik kan als puber dus écht NIET in slaap komen. Komt regelmatig voor dat ik om half 1 nog klaarwakker ben, terwijl ik om 10 uur in bed ben gaan liggen...

En zo ken ik nog wel wat mensen hoor... :)

Maar goed, het hoeft niet dat we later naar school moeten, dan zijn we ook weer later thuis namelijk :D En dat liever niet.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:45

ik begin me een soort van apart te voelen.. ik kon nooit slapen voor 01.00 of iets eerder/ later. toen omdat ik zo moe was iedere dag om 10 uur in bed gaan liggen en eerste dagen een paar uur wakker maar daarna viel ik steeds eerder in slaap. nu kan ik gaan liggen en ik val in slaap. dat is nu gewoon het afgelopen jaar zo (ben nu 17). ochtenden kom ik nu (meesal) makkelijk mijn bed uit :) volgens mij moet je er gewoon aan wennen., maar zal ook wel een beetje per persoon afhangen.

ik denk dat iedere dag op de zelfde tijd beginnen veel effectiever is, bij mij zorgt dat er voor dat ik moe ben en soms slecht mijn bed uit kom :)

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:36

Angelita schreef:
Ik vind het een heel strak plan. Onderzoek heeft uitgewezen dat een puber voor 10 uur 's ochtends geen tot amper informatie opneemt. Nuttig dus die vroege lesuren. :)

Ik kan juist smorgens veel beter leren. 's avonds rond 10 uur krijg ik echt geen informatie meer in mijn hoofd. Als ik dan een proefwerk heb sta ik wel vaker om 6 uur 's morgens op om meteen te leren, dat werkt voor mij veel beter.

Als ik tot 12 uur in mijn bed lig voel ik me echt belabberd, tenzij ik uitgeweest ben ofzo. Dus wat dat betreft ben ik geen echte puber :P

Moet zeggen dat ik het ook wel eens lekker vind om uit te slapen, maar dan wordt ik alsnog rond 9 uur weer wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:26

_Yasmine_ schreef:
ik begin me een soort van apart te voelen.. ik kon nooit slapen voor 01.00 of iets eerder/ later. toen omdat ik zo moe was iedere dag om 10 uur in bed gaan liggen en eerste dagen een paar uur wakker maar daarna viel ik steeds eerder in slaap. nu kan ik gaan liggen en ik val in slaap. dat is nu gewoon het afgelopen jaar zo (ben nu 17). ochtenden kom ik nu (meesal) makkelijk mijn bed uit :) volgens mij moet je er gewoon aan wennen., maar zal ook wel een beetje per persoon afhangen.

ik denk dat iedere dag op de zelfde tijd beginnen veel effectiever is, bij mij zorgt dat er voor dat ik moe ben en soms slecht mijn bed uit kom :)

Ik ga al een jaar lang iedere dag om half 11 naar bed, en nog steeds lig ik ongeveer een eeuwigheid wakker :+

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:36

daarom zeg ik zal ook wel een beetje per persoon afhangen ;)
bij mij en mijn zusje werkte dit namelijk erg goed :) bij meerdere mensen in mijn klas trouwens ;) meeste mensen liggen om 11 uur zeker te slapen ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:45

Het is bewezen dat mensen in de adolescentie een verlaat ritme hebben. Dit komt niet door hun wilde leven, dit is biologisch bepaald. Het komt door hormoonveranderingen. Je slaapritme wordt ook geregeld door hormonen (cortisol, melatonine).

In Amerika is hier al een experiment mee gedaan en dit gaf aanzienlijk betere schoolresultaten voor deze leeftijdsgroep. Volgens mij heeft die school het nu definitief ingevoerd.
Ik ben dus voor!

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:43

__Karlijn__ schreef:
een uur later beginnen? liever niet! dan zeker tot half 6 op school zitten, nee dank je ;) in de zomer zou ik om 6 uur ofzo wel willen beginnen, tis dan toch al licht, dan zijn we smiddags lekker vroeg vrij...

Ik begin nu btw om 8.15 uur en ga om 6 uur mn bed uit, vaak lig ik er om 10 uur wel in, dus die 8 uur slaap red ik wel.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:59

LindyH schreef:
Het is bewezen dat mensen in de adolescentie een verlaat ritme hebben. Dit komt niet door hun wilde leven, dit is biologisch bepaald. Het komt door hormoonveranderingen. Je slaapritme wordt ook geregeld door hormonen (cortisol, melatonine).

In Amerika is hier al een experiment mee gedaan en dit gaf aanzienlijk betere schoolresultaten voor deze leeftijdsgroep. Volgens mij heeft die school het nu definitief ingevoerd.
Ik ben dus voor!

En er is ook bewezen dat pubers niet kunnen plannen, niet kunnen beredeneren en geen besef van consequenties hebben. Als ik me zou gedragen naar wat allemaal wel niet bewezen is dan zou ik inderdaad een vervelende puber zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet waar is, enkel dat niet alles voor iedereen geldt. Het lijkt me an sich ook geen slecht idee, echter denk ik dat er eerst iets gedaan zou moeten worden aan de invulling van de lessen, zodat alle nutteloze uren achterwege kunnen worden gelaten en er tijd is om uberhaupt dat uur te verlaten. Er zijn in mijn ogen grotere problemen mbt het onderwijs waar eerst naar gekeken zou kunnen worden.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:00

ik lig soms om half 9 in bed als ik om 8 uur op school moet zijn (8.10 beginnen mijn lessen) dus ja een uurtje later zou lekker zijn ja.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:03

Mijn moeder heeft eens in een tijdschrift/krant gelezen, dat school pubers uit hun natuurlijke ritme haalt. Ons natuurlijke ritme schijnt dus later naar bed gaan te zijn en dus ook later opstaan. Voor mij klopt dat wel, vind het vreselijk om om 7 uur op te staan. En dat heeft niks met het aantal uren slapen te maken.
En in de eerste uren, ligt de helft bij ons nog voor de helft te slapen en schieten ze dus weinig op met die uren!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:14

Rebeccaa schreef:
@ Killyenn: Ik ben een puber die een heel normaal ritme heeft én daarnaast ook nog eens actief is overdag. En toch, toch slaap ik niet voor een bepaalde tijd (rond 24.00/01.00, lig er wel eerder in natuurlijk) en ja, 7 uur is dan echt veel te vroeg :+.

Hier ook, ik doe genoeg naar mijn inzien, 10 uur gymlessen in de week, bijna elke dag paardrijden, naar en van school fietsen, naar en van de manege fieten ect.. telt toch per dag lekker op.. En toch kan ik niet voor 00.00 slapen .. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:59

Killyenn schreef:
LindyH schreef:

Ik ben dus voor!

En er is ook bewezen dat pubers niet kunnen plannen, niet kunnen beredeneren en geen besef van consequenties hebben. Als ik me zou gedragen naar wat allemaal wel niet bewezen is dan zou ik inderdaad een vervelende puber zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet waar is, enkel dat niet alles voor iedereen geldt. Het lijkt me an sich ook geen slecht idee, echter denk ik dat er eerst iets gedaan zou moeten worden aan de invulling van de lessen, zodat alle nutteloze uren achterwege kunnen worden gelaten en er tijd is om uberhaupt dat uur te verlaten. Er zijn in mijn ogen grotere problemen mbt het onderwijs waar eerst naar gekeken zou kunnen worden.

En ik vind de uren die jij nutteloos vind (ik neem aan dingen als LO, tekenen etc?) juist heel fijn, deze onderbreken voor mij een beetje de dag en na een uur LO of tekenen, ben ik veel frisser en pik ik veel beter de stof op. ;) Dat je dan langer op school zit, tja. Je moet tóch aan je verplichte uren komen.

@ Intral: Precies! Ik hockey een paar keer per week, ben echt enorm druk qua karakter en ren/spring/praat de hele dag door en ik ben wel moe aan het einde van de dag, maar ik kan gewoon niet slapen voor een bepaalde tijd! :+

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:04

@ Rebeccaa: Inderdaad! ik ben heeeel erg druk van karakter, spring praat lach ren altijd de hele dag door, en ben dan echt moe maar ik kom echt niet in slaap! Na 4 uur lang LO achter elkaar, zijn leraren namelijk altijd heel blij met me, dán ben ik best rustig voor mijn doen! :)) Ik heb deze uren dus wél nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:10

Ik ook, anders word ik heel storend in de lessen. Heel de tijd grote mond geven, bijdehandte rotopmerkingen maken, lachen om niks enz. Kan er niks aan doen, ik moet gewoon afentoe even stoom afblazen en dat is ideaal na zo'n uurtje. :))

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:21

Inderdaad, bij mij ook! Ik durf met een gerust hart te zeggen dat leraren gek worden van een blokuur met mij in de klas :j.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:06

Ik ben dus klaarblijkelijk een uitzondering :+ Ik kan met gemak om half 10 in bed liggen en dan wat lezen en dan slaap ik naar een kwatiertje ook. En dan kom ik sochtends zeker makkelijker uit bed :j Helaas dat ik altijd dat zo uitstel en vaak pas om 10 uur richting bed ga.
In alle opzichten ben ik geen sporttype, ja ik rij in de zomer elke dag paard (nu probeer ik dat ook weer, maar school werkt niet mee). En ik fiets elke dag 40 min naar school heen en terug. Dus ik eigenlijk ook niet echt 'actief'. Ik kom wel aan mijn dagelijkse beweging opzich, maar actief nee. O:)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:04

Rebeccaa schreef:
Killyenn schreef:

En ik vind de uren die jij nutteloos vind (ik neem aan dingen als LO, tekenen etc?) juist heel fijn, deze onderbreken voor mij een beetje de dag en na een uur LO of tekenen, ben ik veel frisser en pik ik veel beter de stof op. ;) Dat je dan langer op school zit, tja. Je moet tóch aan je verplichte uren komen.

@ Intral: Precies! Ik hockey een paar keer per week, ben echt enorm druk qua karakter en ren/spring/praat de hele dag door en ik ben wel moe aan het einde van de dag, maar ik kan gewoon niet slapen voor een bepaalde tijd! :+

En dat zeg je tegen iemand die een maatschappijprofiel heeft met tekenen en filosofie als eindexamenvakken? Een ietwat snelle aanname dus ;)

Met nutteloze uren bedoel ik de uren waarin de les constant gestoord wordt door leerlingen die geen zin hebben, hun werk niet doen of extreem druk zijn, of waarin stof wordt behandeld die al tig keer behandeld is. Ik zit momenteel al tot vier uur gemiddeld, soms tien voor vijf, op school, en doe minstens een uur huiswerk per dag. Natuurlijk heb ik daar voor gekozen met een gymnasium opeiding met versterkt spaans en twee keuzevakken, maar moet ik er dan op deze wijze voor gestraft worden dat ik me uit de naad werk voor mijn opleiding? Als dit doorgevoerd zou worden zou ik naast school niets meer kunnen doen, aangezien ik dan pas tussen vijf en zes, soms zelfs zeven thuis ben, en dan nog huiswerk moet maken, moet koken en mocht ik nog tijd overhebben wat aan het huishouden zou kunnen doen.