kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:58

Vjestagirl schreef:
Krips schreef:
Ik vind het krijgen van kinderen één van de fundementele rechten van een mens. Als je het niet kan betalen dan maar geen kinderen is voor mij dan ook te kort door de bocht. Bovendien zoals al gezegd zijn er ook zoveel omstandigheden die je van te voren niet aan ziet komen. Kinderen heb je niet alleen op het moment dat je ervoor kiest.

Ik vind het nemen van kinderen geen recht maar een voorrecht. Als je het niet kan betalen ze niet nemen lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch. JIJ wilt toch kinderen, dan moet JIJ ze toch ook betalen?

Als er door omstandigheden minder geld binnen komt (ziekte, arbeidsongeschiktheid etc) vind ik het wat anders...

Ik breek even in, maar hoe kan ik garanderen dat mijn man en ik bij elkaar blijven? Toevallig lukt ons dat al 20 jaar en ons kind van nu 11 heeft het goed. Maar als hij zou sterven, of hij vind iemand anders, of wordt ontslagen zoals er nu veel in de crisis, moet ik dan mijn kind "wegdoen" omdat ik hem dan niet meer kan betalen? Ik heb namelijk zelf een uitkering, ben volledig afgekeurd en kan niet meer werken. Redenen daarvoor zijn privé. Niemand kan toch in de toekomst kijken en zien of je voor altijd en eeuwig een kind kan betalen om wat voor reden dan ook. En buiten dat, de kbs is écht geen vetpot hoor...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:00

bulck schreef:
Krips schreef:
Het hebben van een paard of kind en gezin is toch wel heel iets anders.

Tja maar in c komt het wel op hetzelfde neer. Je zet kinderen op de wereld of kiest voor een paard, dan moet je maar zien dat je ze kan bekostigen ook. Snap niet wat daar niet aan te snappen valt.

Kinderbijslag is heel goed voor bepaalde situaties (overlijden ouders, ziekte of handicap etc, tijdelijk bij bvb werkloosheid een van de ouder of langdurige ziekte van voorbijgaande aard)

Maar de norm zou toch moeten zijn dat elk gezin zich moet beredderen met hun eigen inkomsten. En gaat dat niet dan ben je dus niet solvabel genoeg en is een kind (ff heel cru gezegd) niet aan de orde.

Ik snap wel dat je je kind of je paard moet kunnen bekostigen. Maar dat is dan ook wel echt het enige wat hetzelfde is. Je kunt toch een dier niet met een mens vergelijken. Ik snap niet wat daar niet aan te snappen is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:02

Krips schreef:
Vrouwen die graag een kindje willen maar waarbij dat niet lukt gaan door een hel. Het is geen keuze. Het is een behoefte. Het is zingeving. Het is de natuur. En de band tussen moeder en kind is toch niet te vergelijken met de band tussen hond en baasje.

Maar wat een vergelijk maak jij er nu van. Tuurlijk is dat erg. Maar hier gaat het over het nut of de onzin van kinderbijslag. En dus kijken of je als ouder wel financieel sterk genoeg bent om een kind groot te brengen. En in die zin, is het krijgen van een kind een even rationele keuze als bvb het aangaan van een hypotheek of elke andere grote uitgave(en dan is bvb de aanschaf van een paard en de jarenlange onderhoud ervan van dezelfde orde), waarbij je jezelf verplicht om er jaren financieel te moeten voor instaan.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:04

Nee het ging erom of kinderen krijgen een recht of voorrecht is. Of het niet nemen van kinderen zomaar een keuze kan zijn. Of dat de mens zo in zijn natuur heeft zitten dat het zichzelf wil voortplanten dat je niet meer van een rationele keuze kan spreken. Maar dat het een soort behoefte is, een soort zingeving en instinct.
Laatst bijgewerkt door Krips op 22-03-10 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:06

bulck schreef:
Krips schreef:
Vrouwen die graag een kindje willen maar waarbij dat niet lukt gaan door een hel. Het is geen keuze. Het is een behoefte. Het is zingeving. Het is de natuur. En de band tussen moeder en kind is toch niet te vergelijken met de band tussen hond en baasje.

Maar wat een vergelijk maak jij er nu van. Tuurlijk is dat erg. Maar hier gaat het over het nut of de onzin van kinderbijslag. En dus kijken of je als ouder wel financieel sterk genoeg bent om een kind groot te brengen. En in die zin, is het krijgen van een kind een even rationele keuze als bvb het aangaan van een hypotheek of elke andere grote uitgave(en dan is bvb de aanschaf van een paard en de jarenlange onderhoud ervan van dezelfde orde), waarbij je jezelf verplicht om er jaren financieel te moeten voor instaan.

Juist. En als je iets niet kunt betalen begin je er niet aan. Bij alles is dat heel normaal, gaat het om een kind niet. En dat vind ik juist erg raar. Terwijl juist dan iemand echt de dupe kan worden, dat kind.
Helaas zijn er wel eens dingen in het leven niet bereikbaar. En dat kan ook wel eens een kind zijn. En dat is dan spijtig voor de mensen die het aangaat, maar zo is het leven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:09

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:11

echter ... een paard kan je verkopen , desnoods naar de slager
vervelend ja onoverkommelijk nee

je kind ... nee sorrie ... maar die doe je niet weg als een oude fiets ! kom op zeg
een kind kost een extra boterham .. dat kunnen de meeste wel behapstukken
en ja als je een wao of wat voor uitkering dan ook krijgt
dan is dat afgestemd op 1 persoon of 1 koppel
nu dan zou dat dus afgestemd moeten kunnen worden
op 1 persoon met kind of koppel met kinderen
(geloof dat dat nu ook al gebeurd .)

kijk ansich kinderbijslag weg prima
maar bedenk even waarom deze financiele tegemoet koming ooit ook alweer in het leven was geroepen
en dan ben ik van mening dat ALLE VERPLICHTINGEN gratis moeten zijn ...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:11

Dan is dat al eens veranderd. Dan ben ik heel stellig, kinderbijslag stoppen. Dit zijn kosten waar je van te voren weet dat ze gaan komen.

_sparta_

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:12

nickyu, mensen die nu niet rond kunnen komen, krijgen al zorgtoeslag, huur toeslag, bijzondere andere toeslagen. Dan hoeft er niet nog eens standaard kinderbijslag voor iedereen bij te komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:15

Krips schreef:

Ik denk dat je dat zelf gevoeld moet hebben. De obsessie die het wordt, de diepe depressie die elke menstruatie weer meebrengt en de verbeten hoop net voor die datum.
Vergeleken daarbij is mijn paardenwens echt nihil, maar dat moet je denk ik meegemaakt hebben (vond het vroeger ook maar maf :o )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:23

sparta als jij in goede tijd een huis koopt
en er gaat dan ineens iets fout heb je nergens recht op
omdat je eigen huis hebt

weet niet hoe het nu zit
maar toen mijn kleine net geboren was en k nog 60 uur pwk werkte wilde ik gaan partimen .. lees 30 uur werken
daar de opvang toen op bijna 2000 gulden kwam !
voor 40upwk
omdat mijn baas niet bij een organisatie zat of geen groot bedrijf was wat dat goed had geregeld was dat dus schreeuwend duur ..

ben toen snachts en in het weekend gaan werken voor veel minder loon maar had dan nihil opvang nodig omdat of ik of manlief dan thuis was

heb toen een 0 uren contract aangenomen
(kwam van een 60upwk a 4000 euro (8500 gulden)

huis gekocht ..

man is ander werk gaan doen anders was het niet te combineren , die ging van 3500 naar 1500
maar ja ik verdiende ruim voldoende

en toen werd ik ziek
en dan krijg je een wao van 400 gulden
met een huis waar we ook mee bedonderd zijn
(heeft ons ton spaargeld gekost extra rechtzaak speelt al 10jr)

en dan heb je een probleem
omdat je eigen (in ons geval een zogoed als onverkoopbaar daar het onwonbaar werd verklaard) huis hebt val je tussen wal en schip

dan ben je heeeeel erg blij met de kb voor een paar schoentjes
kleding etc

maar dames , de kb is ooit in het leven geroepen omdat mensen uit kosten overwegingen geen kinderen namen
of iig geen 2e ... nederland vergrijsde en er waren echt wel kinderen nodig

niet voor situaties zoals de onze , maar geloof me ... dan ben je er erg blij mee :Y)
Laatst bijgewerkt door nickyu op 22-03-10 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:24

@ urielle Ik heb het niet zelf meegemaakt gelukkig. Toch kan ik me wel inleven.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:28

Vjestagirl schreef:
Zoals ik al (3x) heb gezegt heb ik dat al geregeld. Dan hoef je niet zo verongelijkt te blijven doen Urielle. Ik vind dat als je zwanger bent en je kunt het kind niet betalen, je het beter af kunt staan dan het te houden en aan alle kanten van alles en iedereen hulp nodig hebt.

zo werkt het echt niet even je kind afstaan.
en er zelf aan kapot gaan op die manier mensen hebben gevoelns hoor altands de meeste wel.

NLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:30

Ik vind dat kinderbijslag wél nodig is.
Als je er bewust voor kiest om kinderen te krijgen en er overkomt je iets (scheiding, ziekte, werkeloos), zul je toch voor je kinderen moeten zorgen en dan heb je dat gewoon nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:30

NLieke schreef:
Als je er bewust voor kiest om kinderen te krijgen en er overkomt je iets (scheiding, ziekte, werkeloos), zul je toch voor je kinderen moeten zorgen en dan heb je dat gewoon nodig.

Even de knuppel in het hoenderhok... wat is er gebeurd met 'gewoon' sparen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:32

Urielle schreef:
Krips schreef:

Ik denk dat je dat zelf gevoeld moet hebben. De obsessie die het wordt, de diepe depressie die elke menstruatie weer meebrengt en de verbeten hoop net voor die datum.
Vergeleken daarbij is mijn paardenwens echt nihil, maar dat moet je denk ik meegemaakt hebben (vond het vroeger ook maar maf :o )

Eens.

Ik had nooit wat op met kinderen (nog steeds niet trouwens), totdat de kinderwens toch kwam. En inderdaad, die valt niet te negeren. Dat is een oergevoel, daar kun je echt niets aan doen. En als die, om welke reden dan ook, niet beantwoord kan worden, kun je daar doodongelukkig van worden. Men spreekt van vergrijzing in Nederland, waarom wordt daar niet wat aan gedaan? Het moet aantrekkelijker, makkelijker gemaakt worden voor mensen om kinderen groot te kunnen brengen. Dus ik vind kinderbijslag zeker wel goed. Het is alleen maar een schijntje, dat is wel jammer.
Ik woon in Duitsland en daar wordt het kinderen krijgen echt gestimuleerd. Zo krijg ik voor mijn drie kinderen 558 euro per maand, en daar ben ik heel blij mee....

NLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:33

Wendy schreef:
NLieke schreef:

Denk niet dat je daar langdurig meerdere kinderen van kunt "onderhouden".

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:39

NLieke schreef:
Wendy schreef:

Dat kun je van de kinderbijslag toch ook niet?
Dat is immers ook 'maar' een bedrag van 200 tot 300 euro per kwartaal, afhankelijk van de leeftijd van het kind?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:48

Wendy schreef:
NLieke schreef:

Jij bent (mocht je een kinderwens hebben, dat weet ik even niet, dus pak hem als retorische vraag aub) al volop aan het sparen dan? Kind kost geloof ik tot het gaat studeren zo'n 250.000 euro. Althans, dat is het laatste dat ik gelezen heb bij het Nibud, je kan het uiteraard zo gek maken als je wilt, maar dit is puur kleding, scholing, eten en drinken etc. Dus echt basis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:51

Breghje schreef:
Jij bent (mocht je een kinderwens hebben, dat weet ik even niet, dus pak hem als retorische vraag aub) al volop aan het sparen dan? Kind kost geloof ik tot het gaat studeren zo'n 250.000 euro. Althans, dat is het laatste dat ik gelezen heb bij het Nibud, je kan het uiteraard zo gek maken als je wilt, maar dit is puur kleding, scholing, eten en drinken etc. Dus echt basis.

Ik spaar altijd :D
Maar ik heb geen kinderwens.

Punt wat ik net boven jouw berichtje ook aanhaalde: kinderbijslag is een relatief klein bedrag, daar kun je echt geen kind van onderhouden.
Dus om de kinderbijslag te zien als een soort buffer voor mindere tijden, vind ik eigenlijk niet kloppend, want daar is het bedrag simpelweg te laag voor. Het gaat gemiddeld om nog geen 100 euro per maand...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:55

Wendy schreef:
Breghje schreef:

Ik spaar altijd :D
Maar ik heb geen kinderwens.

Punt wat ik net boven jouw berichtje ook aanhaalde: kinderbijslag is een relatief klein bedrag, daar kun je echt geen kind van onderhouden.
Dus om de kinderbijslag te zien als een soort buffer voor mindere tijden, vind ik eigenlijk niet kloppend, want daar is het bedrag simpelweg te laag voor. Het gaat gemiddeld om nog geen 100 euro per maand...

In het laatste heb je ook helemaal gelijk hoor, het is niet te doen om van alleen de kbs een kind te onderhouden, máár als je het niet breed hebt kan het net een paar schoenen zijn (je wordt echt eng van de prijzen van sommige schoenen, vooral als je kind niet in de standaard schoenen past) of net een extra paar broeken enzo. Ik vind ook dat het meer inkomensgericht mag zijn, als je een vet salaris hebt dan neem ik aan dat je je koters ook helemaal zelf kan onderhouden, en iemand in de bijstand die kan wel wat extra's gebruiken.
Wij sparen ook, voor onze blaag zijn opleiding en eventueel voor als ie een huis zou willen kopen of inrichten enzo. Maar ook wij hebben geen tonnen klaar staan hoor!

Krips

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:02

Ik vind het inderdaad interessanter om te kijken naar de kinderbijslag en deze inkomensafhankelijk te maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:02

Krips schreef:
Ik vind het inderdaad interessanter om te kijken naar de kinderbijslag en deze inkomensafhankelijk te maken.

Waarom dan weer inkomensafhankelijk?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:03

Wendy schreef:
NLieke schreef:

Dat kun je van de kinderbijslag toch ook niet?
Dat is immers ook 'maar' een bedrag van 200 tot 300 euro per kwartaal, afhankelijk van de leeftijd van het kind?

Alsof kinderbijslag in Nederland zo'n vreselijke vetpot is :n
Wij krijgen voor onze dochter van net geen 1 jaar oud 195 euro per kwartaal. Dat is dus 65 euro per maand. Dat is leuk om opzij te zetten op haar spaarrekening of er kleertjes/schoenen van te kopen maar de rest van haar onderhoud kun je er echt niet van betalen dus dat wordt gewoon door pappa en mamma betaald.
Helaas ben ik dus wel woonachtig in Duitsland maar werkzaam in Nederland waardoor we de KB uit Nederland krijgen en niet uit Duitsland. Ik ben sinds een tijdje echter wel serieus aan het overwegen om een baan in Duitsland te gaan zoeken. En dat allemaal dankzij al het gezeik met de NL belastingdienst en instanties die we hebben omdat we grensarbeiders zijn. Het wordt steeds aantrekkelijker om voor de volle 100% uit Nederland weg te gaan....

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:14

Als je kinderbijslag onzin vindt dan vindt je dat ook van de overige belastingen die je over je salaris betaalt en misschien wel nooit gebruik van maakt. Ik heb niks met kinderen en wil ze ook niet maar kinderbijslag is een belangrijk goed. Kinderen zijn de toekomst en uiteindelijk jou pensioen. Ik zou afschaffing van kinderbijslag prima vinden mits scholing en zorg voor kinderen gratis wordt. Maar uiteindelijk kost dat waarschijnlijk meer dan de kinderbijslag. Inkomensafhankelijk ben ik tegen, de Nederlandse overheid gaat daar als eerste in snijden in moeilijke tijden waardoor meer mensen het moeilijk krijgen. Daarnaast ben ik ook van mening dat de modale en boven modale inkomens al meer dan genoeg betalen aan belastingen.

Dus ook al heb je het niet op kinderen... koester ze want ze zijn jou oude dag!