Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:40

Pauline schreef:
Wat imo de grootste ellende in jeugdzorg is, is dat mensen te maken hebben met een wirwar van instanties en verleners. BJZ zou een veel actievere rol moeten spelen in de regie daarvan. Nu doet eenieder waar hij of zij zin in heeft lijkt het, maar BJZ doet niet echt zijn best om daar actief in te coordineren. Stedelijk wordt dat wel aangepakt door gemeentes. Maar...dan is er wéér iemand betrokken en ouders voelen angst om controle te verliezen.

Gemeenten zijn vanaf 2011 verplicht via het CJG de zorgcoördinatie te regelen. Dit betekent dat binnen de zorgketen altijd één verantwoordelijke is aangewezen ( kan BJ zijn, maar ook iemand anders, bijvoorbeeld een coördinator in dienst van de gemeente ) die verplicht is de leiding te nemen. Dit wordt o.a. in de gaten gehouden via de verwijsindex. Het is een extra laag ertussen, maar dan is er tenminste wel éen aanspreekpunt.

Het blijft voor ouders lastig om de controle te verliezen en dat is meer dan logisch. Ik zou er zelf ook bepaald niet op zitten wachten, dat is toch een verschrikkelijk beangstigend idee.

Pauline

Re: Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:52

Maar tot die tijd blijven mensen dus in het ongewisse. Ook zoiets: het niet bieden van een perspectief. Wanneer kan mijn kind dan onderzocht worden? En wanneer wordt hij dan echt geholpen?

Ter voorbeeld: een kind had half november een behoorlijke crisis. Ik heb 18u gebeld voor hij met "spoed" naar de toegang mocht. Half mei! wordt hij onderzocht. Dat staat nog niet vast...
Dus eer er een behandelplan is is het meer dan een half jaar na een ernstig incident later, geen vervangende of overbruggende hulp die geboden wordt. Ik vind dat schandalig.
BJZ geeft geen thuis, claimen enkel afhankelijk van de GGZ te zijn en écht anders te willen....tja.
Ik werk zelf in de hulpverlening, maar ik hoop echt dat ik de mensen een ander gevoel kan bezorgen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:55

Nee, veel gemeenten hebben dit al lang geregeld.
Als de verwijsindex in werking is ( zou eigenlijk per 1-1-2010 moeten zijn, maar niet alle gemeenten zijn aangesloten ), moet er binnen 2 weken een pva liggen door de zorgcoördinator.

Zoals ik zei, heel veel zaken zijn al in werking gesteld, maar in zo'n log systeem heb je het nu eenmaal niet binnen een paar dagen omgekeerd. Dat is verschrikkelijk voor de schrijnende gevallen, en ik weet dat heel wat hulpverleners onbetaald overuren draaien om wel die overbruggingzorg te bieden ( ook deze beleidsmaker overigens......maar mijn werk is nu eenmaal niet zichtbaar ;) ) en daar kan je alleen maar enorm respect voor hebben.

Nadeel van de nieuwe ontwikkelingen is trouwens dat ze volgens mij lijden onder dezelfde cultural bias als de oude........ik zat even wat sites van de CJG Den Haag te bekijken, dat spreekt volgens mij niet veel mensen echt aan. Hoe hard er ook aan gewerkt wordt door de betrokkenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:05

Zesiram: ik vind het wel heel fijn om een onderbouwde mening te horen en iets meer uit de binnenkant van de organisatie (of althans, een deel van de organisatie). Want mijn opmerking dat jeugdzorg het niet erkent is misschien inderdaad niet helemaal zorgvuldig, jeugdzorg laat het alleen de nuance, vind ik, heel weinig blijken in contacten met media en met individuele ouders/hulpverleners/zorgers (en nee, niet alleen bij uithuisplaatsingen, want ze doen inderdaad veel meer dan dat.)
Daar blijft toch de houding overheersen dat zij gecontroleerd worden door de rechter en dus geen fouten kunnen maken. Als ze het intern toegeven zou dat al veel schelen. (Maar ik blijf me zorgen maken als ik sommige reacties hier lees. Ik vind jouw reactie een hele prettige uitzondering.)

Ik weet trouwens niet of het echt verstandig is om veel onbetaalde overuren te draaien in dingen die tot de kerntaak behoren. (En dat bedoel ik niet als muggeziften... maar wat ik nu toch wel vaak zie bij veel beroepen in de zorg, is dat mensen zich zo voor onoplosbare dilemma's geplaatst zien dat ze zich ofwel ten onder werken omdat ze veel meer doen dan ze kunnen en zich de zaken erg aantrekken en meer-meer-meer doen om het op te lossen, ofwel zich afsluiten. Ik denk dat een bedrijfscultuur waarin men realistisch is, zonder grote pieken en dalen, veel beter is. (Zomaar een dwarsstraatje, maar bijvoorbeeld in de luchtvaart zijn er hele strenge grenzen over wat je niet mag - omdat je als je moe bent te snel fouten maakt.)

Ik vind het overigens echt heel fijn om te horen dat er nog veel mensen bereid zijn om er eigen tijd in te stoppen - maar er zou een betrokken P&O-persoon moeten zijn die die grenzen in de gaten houdt en zorgt dat de mensen in de zorg in goede conditie blijven om hun werk goed te blijven doen.

(En voor Kiwiko: dit zijn dus dingen die in een organisatie kunnen spelen, maar in principe niet het gevolg zijn van incapabele mensen. Juist niet. Het gevaar dat mensen zich over de kop werken is bij mensen met veel inzet en oog voor de tekortkomingen veel groter - juist de goeie mensen moet je in de gaten houden zogezegd. Je zou kunnen zeggen dat de mensen in hogere posities dan niet voldoen, maar da's te makkelijk vind ik. Want laten we gewoon voor het gemak wel aannemen dat het ]i]mensen[/i] zijn die daar werken, mensen, met menselijke fouten en imperfecties. Dan denk ik dat je meer moet inzetten op het veranderen van de manier waarop ermee omgegaan wordt, dan op het veranderen van de mensen op zich. Dus niet 'de juiste persoon op de juiste plek' maar 'de juiste persoon op de juiste plek met de juiste mogelijkheden om het werk zo goed mogelijk te doen'.)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:22

Even voor de duidelijkheid: ik werk niet bij jeugdzorg of een aanverwante instelling. Alles wat ik hier heb neergezet, inclusief 'mijn' visie op de cultural bias is ook via persberichten verspreid, of via de staatscourant of wetenschappelijk onderzoek. Alleen dat pikken de media niet op, behalve wat vakbladen misschien. Bekt niet zo lekker, verkoopt geen kranten ;)

Het is niet goed om overuren te draaien in je eigen tijd Shadow0. Maar als er mensen afhankelijk van je zijn die zo kwetsbaar zijn, dan heb je het er meer dan graag voor over. Ik ben heel blij dat ik niet met individuele cases te maken heb, als ik soms de gezinsvoogden spreek, dan sta ik een uur later nog te kokhalzen boven de w.c., de verhalen over de kinderen die je soms hoort. Dan geef je er heel wat voor op, om die te helpen.

Het is voor mij makkelijker om te zien waar sommige zaken vast lopen, omdat ik 'boven het veld' werk. Één van de redenen waarom die pennenlikkers toch best handig zijn naast uitvoerend personeel, soms is een beetje overzicht en 'the big picture' heel verhelderend ;)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:27

Ik heb niet het hele topic gelezen, wil graag mijn mening geven over hoe ik BJZ ervaar. Ik werk zelf op een crisisopvanggroep voor kids in de leeftijdscatagorie van 6 tm 12 jaar en wij werken nauw samen met (oa) BJZ.

Men is zich er heel goed van bewust dat een uithuisplaatsing een ernstige, dan wel niet traumatische gebeurtenis is voor een kind. Ook al komt een kind wél uit een onveilige situatie en zijn de redenen om uit huis te plaatsen gegrond, het kind zal in 99% van de gevallen - hoe ernstig ook - loyaal zijn aan de ouders. Een kind weghalen uit zijn vertrouwde omgeving, dat is heel erg.
Het is niet zo dat van het ene moment op het andere een kind uit huis 'geplukt' wordt, hier gaat een onderzoek aan vooraf. Voor het ene kind betekent dit dat er eerst met ambulante hulp wordt gekeken of er verbetering kan worden gebracht in de huidige situatie, voor een ander kind betekent dat dat het zonder ook maar enige spullen van school wordt geplukt en ergens wordt geplaatst (crisisopvanggroep, pleeggezin, netwerkgezin etc) Soms blijkt na zo'n uithuisplaatsing dat met hulp een kind weer terug kan naar huis, maar in de meeste gevallen is dit helaas niet het geval.
Ik heb (gelukkig) nog nooit meegemaakt dat een kind zonder gegronde reden uit huis geplaatst werd.

Zoals meerdere mensen zeiden zijn er nogal wat (zowel positieve, als negatieve) ontwikkelingen gekomen, zoals bijvoorbeeld de komst van het ASH team (Ambulante spoedeisende hulp) Situatie wordt bekeken, er wordt een plan gemaakt waarna een beslissing volgt, een tijdelijke voogd toegewezen (3 maand) en actie ondernomen. Er wordt hierbij van tevoren gekeken waar een kind terecht kan, komt er zo'n melding aan het einde van de dag binnen, dan krijgt een kind een zogenaamd 'noodbed' voor een nacht en komt de betreffende ASH'er of diens collega het kind de volgende ochtend om een afgesproken tijdstip ophalen waarna er duidelijk is en moet zijn waar een kind heengaat.
Daarnaast worden kinderen bij ons NIET geplaatst, als er niet eerst een ambulant werker in het gezin is geweest (bijv. IPT) (muv bovenstaande werk van het ASH team)
Ook is het mogelijk om een kind uit huis te plaatsen als zijnde een time-out. Kind en ouders krijgen de tijd om even bij te komen en daarna te beslissen wat er gaat gebeuren, voogdij blijft in dat geval voor tenminste de duur van de time-out bij ouders. Dit noemen wij ook wel een vrijwillige plaatsing. Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen die voor een time-out komen, ook teruggeplaatst worden naar huis.

Wil ik hiermee beweren dat BJZ rozengeur en manenschijn is? Nee, absoluut niet :n Er zijn genoeg dingen die fors verbetert moeten worden, zoals bijvoorbeeld contact tussen jeugdigen en gezaghebbenden, juiste indicaties schrijven en afgeven en individueel gemaakte afspraken nakomen.. het zijn 'kleine' dingen die uiteindelijk een 'groot' ding vormen. Nalatigheden die in een later stadium grote gevolgen hebben. Conclusie hieruit is dat ik vind dat BJZ het op papier eigenlijk goed heeft geregeld. In praktijk werkt dat plan ook, mits alle partijen meedenken en -werken.

Ik werk nu op een groep, maar het is de bedoeling dat ik uiteindelijk ook als casemanager/ASH/IPT/gezinsvoogd aan de slag ga :o Er is nog zoveel te vinden en verbeteren, dat zal altijd zo blijven, net als dat jeugdzorg altijd mensenwerk zal blijven waarbij (helaas) de nodige fouten worden gemaakt. Hoe vreemd het misschien klinkt, van fouten maken leer je...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:36

Patriciavt schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, wil graag mijn mening geven over hoe ik BJZ ervaar. Ik werk zelf op een crisisopvanggroep voor kids in de leeftijdscatagorie van 6 tm 12 jaar en wij werken nauw samen met (oa) BJZ.

Men is zich er heel goed van bewust dat een uithuisplaatsing een ernstige, dan wel niet traumatische gebeurtenis is voor een kind. Ook al komt een kind wél uit een onveilige situatie en zijn de redenen om uit huis te plaatsen gegrond, het kind zal in 99% van de gevallen - hoe ernstig ook - loyaal zijn aan de ouders. Een kind weghalen uit zijn vertrouwde omgeving, dat is heel erg.
Het is niet zo dat van het ene moment op het andere een kind uit huis 'geplukt' wordt, hier gaat een onderzoek aan vooraf. Voor het ene kind betekent dit dat er eerst met ambulante hulp wordt gekeken of er verbetering kan worden gebracht in de huidige situatie, voor een ander kind betekent dat dat het zonder ook maar enige spullen van school wordt geplukt en ergens wordt geplaatst (crisisopvanggroep, pleeggezin, netwerkgezin etc) Soms blijkt na zo'n uithuisplaatsing dat met hulp een kind weer terug kan naar huis, maar in de meeste gevallen is dit helaas niet het geval.
Ik heb (gelukkig) nog nooit meegemaakt dat een kind zonder gegronde reden uit huis geplaatst werd.

Zoals meerdere mensen zeiden zijn er nogal wat (zowel positieve, als negatieve) ontwikkelingen gekomen, zoals bijvoorbeeld de komst van het ASH team (Ambulante spoedeisende hulp) Situatie wordt bekeken, er wordt een plan gemaakt waarna een beslissing volgt, een tijdelijke voogd toegewezen (3 maand) en actie ondernomen. Er wordt hierbij van tevoren gekeken waar een kind terecht kan, komt er zo'n melding aan het einde van de dag binnen, dan krijgt een kind een zogenaamd 'noodbed' voor een nacht en komt de betreffende ASH'er of diens collega het kind de volgende ochtend om een afgesproken tijdstip ophalen waarna er duidelijk is en moet zijn waar een kind heengaat.
Daarnaast worden kinderen bij ons NIET geplaatst, als er niet eerst een ambulant werker in het gezin is geweest (bijv. IPT) (muv bovenstaande werk van het ASH team)
Ook is het mogelijk om een kind uit huis te plaatsen als zijnde een time-out. Kind en ouders krijgen de tijd om even bij te komen en daarna te beslissen wat er gaat gebeuren, voogdij blijft in dat geval voor tenminste de duur van de time-out bij ouders. Dit noemen wij ook wel een vrijwillige plaatsing. Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen die voor een time-out komen, ook teruggeplaatst worden naar huis.

Wil ik hiermee beweren dat BJZ rozengeur en manenschijn is? Nee, absoluut niet :n Er zijn genoeg dingen die fors verbetert moeten worden, zoals bijvoorbeeld contact tussen jeugdigen en gezaghebbenden, juiste indicaties schrijven en afgeven en individueel gemaakte afspraken nakomen.. het zijn 'kleine' dingen die uiteindelijk een 'groot' ding vormen. Nalatigheden die in een later stadium grote gevolgen hebben. Conclusie hieruit is dat ik vind dat BJZ het op papier eigenlijk goed heeft geregeld. In praktijk werkt dat plan ook, mits alle partijen meedenken en -werken.

Ik werk nu op een groep, maar het is de bedoeling dat ik uiteindelijk ook als casemanager/ASH/IPT/gezinsvoogd aan de slag ga :o Er is nog zoveel te vinden en verbeteren, dat zal altijd zo blijven, net als dat jeugdzorg altijd mensenwerk zal blijven waarbij (helaas) de nodige fouten worden gemaakt. Hoe vreemd het misschien klinkt, van fouten maken leer je...

hey collega :D
Ik krijg maar niet duidelijk hier dat de kids die bij de crisisopvang geplaatst worden niet om hun zweetvoeten komen, maar dat eerst alle mogelijke ambulante interventies doorgenomen zijn.
Plaatsing is óf vanwege jeugdbecherming ( mishandeling, ernstige bedreiging ontwikkeling etc) óf opvoedingsproblematiek ( gedragsproblemen, ouder-kind relaties etc.)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:41

Ja Lianne, óf vanwege problematieken bij de ouders (verslaving, criminaliteit, geestelijke gezondheid etc)
En in vrijwillig kader voor een time-out voor kind én ouder ;)

Kan je nog wel een voorbeeld noemen van een ouder die bij ons op de stoep stond en vuurwapengevaarlijk was :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:32

milo schreef:
Ik krijg maar niet duidelijk hier dat de kids die bij de crisisopvang geplaatst worden niet om hun zweetvoeten komen,

Leren ze die frase op de opleiding? Ik kom 'm zo vaak tegen. (En hij staat me steeds meer tegen.)

Maar goed. Het is jammer dat je de discussie niet leest, want dat zou het een en ander verhelderen. De kritiek in dit topic GAAT helemaal niet specifiek om de crisisplaatsingen. (Jouw reactie draagt trouwens niet bij aan het vertrouwen in Jeugdzorg, je reageert namelijk zonder de indruk te geven dat je begrijpt wat anderen hier in dit topic zeggen.)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:49

Shadow0 schreef:
Leren ze die frase op de opleiding? Ik kom 'm zo vaak tegen. (En hij staat me steeds meer tegen.)

Maar goed. Het is jammer dat je de discussie niet leest, want dat zou het een en ander verhelderen. De kritiek in dit topic GAAT helemaal niet specifiek om de crisisplaatsingen. (Jouw reactie draagt trouwens niet bij aan het vertrouwen in Jeugdzorg, je reageert namelijk zonder de indruk te geven dat je begrijpt wat anderen hier in dit topic zeggen.)

Nee hoor, totaal eigen creativiteit ;)

Het heeft er wel degelijk mee te maken. Kids die uitgeplaatst worden komen namelijk doorgaans bij pleeggezinnen of bij de crisisopvang. Ik lees reglematig over kids die zonder reden uit worden geplaatst.

Maar het is ook zo: te veel caseload, maar daar kan BJZ nu eenmaal niets aan doen! Er zijn momenteel veel landelijke en maatschappelijke veranderingen, heel jeugdzorgland ligt op de schop en ik denk dat dat een goede zaak is. Maar zoals je nu ook ziet bij de beschuldigingen aan de politie in de zaak van Millie, er is altijd een zondebok. En ook al gaat het niet gesmeerd bij BJZ en zou er veel moeten veranderen wil het optimaal functioneren, is het ook erg radicaal om te zeggen dat het allemaal 1 zooitje is.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:52

Ook zonder uithuisplaatsing zijn er idd genoeg troubles met BJZ. Ik wil hier best een casus neerzetten om eens te kijken wat onze experts hier ervan zeggen. Ben daar eigenlijk ook weleens benieuwd naar....
Ik zeg ook niet dat het 1 grote zooi is bij BJZ, maar dat er dingen in het systeem behoorlijk aangepast zouden moeten worden wel en dat er in bepaalde situaties eens kritisch gekeken zou moeten worden, naar een situatie.
In onze situatie hoop ik alleen dat niet alleen BJZ, maar ook het AMK eens het licht gaan zien...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:04

Ik ben benieuwd, leg maar voor.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:28

Ik ga hem even uittypen milo ;) Kan even duren.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:54

Milo ik PB het even ;) Dit hoeft niet zo op het internet te staan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:00

Het AMK is net zo erg. Ik vraag mij oprecht af of men bij deze organsaties wel wil werken voor hun salaris.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:01

Wat mij opvalt is dat door (vooral) bezuinigingen steeds meer dingen over de rug van de kinderen gaan - die toch het belangrijkste zijn in het verhaal..
En een voorbeeld hiervan is idd de enorme caseload..

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:27

milo schreef:
Ik krijg maar niet duidelijk hier dat de kids die bij de crisisopvang geplaatst worden niet om hun zweetvoeten komen, maar dat eerst alle mogelijke ambulante interventies doorgenomen zijn.
Plaatsing is óf vanwege jeugdbecherming ( mishandeling, ernstige bedreiging ontwikkeling etc) óf opvoedingsproblematiek ( gedragsproblemen, ouder-kind relaties etc.)

Ik ben uit huis geplaatst door overlijden van verzorgende
Er is altijd contact geweest met jeugdzorg en ik heb altijd een voogd gehad
Ware het niet dat deze net een week voor het overlijden van m ijn oma gewisseld was
Ik woonde bij mijn oma welke officieel mijn pleegmoeder was en deze overleed

En in plaats van het kind bij familie te plaatsen word ze neergezet in een crisis opvang welke ook nog eens gesloten was (omdat er nergens anders plek was , er was potverdorie familie aanwezig welke mij op wou vangen)
Ik word op een kamer neergezet en de deur gaat dicht en op slot omdat er iemand op de gang helemaal uit zijn stekker ging
Zit je dan ...terwijl je oma die ochtend is overleden , 14 jaar oud
Intake kreeg ik de volgende morgen....
Ik ben de volgende dag dan ook weer thuis geplaatst (bij mijn opa notabene waar ik al met oma woonde)
Maar dat is een nacht geweest waar ik nu nog last van heb
Echter zijn er daarna ook weer fouten gemaakt en ben ik weer in het circuit terechtgekomen

Ach weetje ik kan nu wel teveel gaan typen maar dat word mij te prive
En nee , er was voor mij geen indicatie om mij gesloten te plaatsen of zelfs uit huis te plaatsen
Er zijn gewoon grove fouten gemaakt en dit word maar half/half onderkent
De voogd welke mij uit huis heeft geplaatst is natuurlijk gelijk weer gewisseld en ik heb de beste vrouw nooit weer gezien en zelfs geen excuus niks gehoord

En nee kom ook niet aan met ; de voogd moest handelen in een crisis situatie
en kom ook niet aan met dit is een incident want ik heb meer voorbeelden welke ik persoonlijk beleefd heb
Organisatie BJZ moet eens ernstig met de billen bloot denk ik
maar die beerput zal ook wel niemand zin aan hebben........

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:33

Er is op dat vlak best veel veranderd de afgelopen tijd, GELUKKIG! Er wordt (in onze regio iig) beter gekeken naar wat goed is voor een kind en zoveel mogelijk gewerkt met netwerk (eigen kracht en netwerk vriendjes/vriendinnetjes) en zo kort mogelijk durende hulp.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:37

Ik zie mijn hele relaas hierboven ...
Ik moet er dan ook eerlijkheidshalve bijzetten

We hebben 8 jaar lang een gezinsvoogd gehad en dit was een hele fijne vrouw welke goed contact onderhield en als er iets was dan kwam zij altijd zo snel als ze kon
Ze zijn er dus wel en mijn oma werd ook erg verdrietig dat juist zij ermee stopte
Deze voogd heeft zich erg hard gemaakt voor ons en zij is dan ook degene die bij de begravenis van mijn oma is geweest en zelfs daarna iets van zich heeft laten horen en toen was zij zelfs niet meer werkzaam bij bjz

Maar dan ga ik weer benadrukken dat dat met de band opbouwen te maken had
Volgens mij iets wat tegenwoordige niet meer mogelijk is en ik denk dat daar veel fouten liggen
Er is zoveel werkdruk en zoveel kinderen op 1 voogd
Het is volgens mij niet meer mogelijk een persoonlijke relatie aan te gaan met het kind
iets wat in mijn ogen belangrijk is ( en wat volgens mij ook ontzettend moet frustreren voor de behandelend voogd)
Het kind moet op jouw vertrouwen dat jij de juiste beslissingen maakt en deze beslissingen zijn soms zo levensveranderend
en brengen zoveel onzekerheid en soms verdriet met zich mee want ja idd een kind blijft loyaal aan de ouders of het laatste stukje bekende wat ze hebben
Hoe kun je een kind dan vertellen dat dit de juiste beslissing is als jij al voogd nummer zoveel bent en kind ziet je voor de eerste keer en is net een beetje aan omgeving gewend maar moet weer door naar het volgende crisis centrum want hier zat het kind al 6 weken en dat was de max ??

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:59

wat je vertelt over de deur die op slot ging en de manier waarop je opgevangen bent vind ik ronduit schandelijk. Ten eerste is de deur op slot verboden binnen de open jeugdzorg, daarnaast vind ik het heel erg voor je dat je naast je traumatische gebeurtenis met het overlijden en uitplaatsen ook op de crisisgroep geen veiligheid hebt kunnen vinden.

Ik hoop dat dit lang geleden is want het is niet zoals het hoort te gaan.
Kijk, soms is er een crisissituatie en dan moet groepsleiding handelen. Maar heel belangrijk is daarbij dat de groep veiligheid ervaart, daarom staan er altijd 2 groepsleiding op een groep.

Ik zou wel eens willen dat wij op de crisisgroep een open dag zouden kunnen hebben, want ik denk dat wij een heel prettig pedagogisch klimaat neerzetten met het team. Vaak vinden kinderen het jammer dat ze weggaan bij ons. Eigenlijk heel verdrietig, want leven op een crisisgroep is natuurlijk totaal niet wenselijk als kind. Aan de andere kant zegt het wel iets over de hulpverlening, dat is mooi.

Als BJZ nou eens minder werklast zou krijgen en gewoon een caseload zou kunnen hebben van vijf kids, dan zou daar ook veel meer soepel verlopen. Dan zouden kids ook meer contact kunnen hebben met de persoon die allesbepalend is voor het perspectief en contact met ouders. ( en dat is van wezenlijk belang voor kinderen!!!! ) Helaas is er vaak nieteens tijd om een persoonlijke boodschap te kunnen overbrengen aan het kind.
Toevallig laatst een voogd, die écht moeite neemt. Die heb ik ook even de lucht in geprezen :)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:31

faye schreef:
Het AMK is net zo erg. Ik vraag mij oprecht af of men bij deze organsaties wel wil werken voor hun salaris.

breek me de bek niet open

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:21

Ik geloof trouwens niet dat er zoveel mensen vooral gemakkelijk hun salaris willen verdienen. Als je gemakkelijk geld wilt verdienen ga je toch niet in de jeugdzorg werken? Ik heb het idee dat vrijwel alle medewerkers het goed bedoelen, of in elk geval begonnen zijn met idealen, de wens om iets goeds te doen. Dat ze dat niet lukt lijkt mij een groot falen van de organisatie maar ik denk niet dat dat opzet is. En daarom hoeft wat mij betreft ook die veroordeling niet van de medewerkers van jeugdzorg / amk, maar is het wel belangrijk dat we kijken hoe we de mensen in staat stellen beter en zorgvuldiger werk te leveren. (En daar heb je reserves voor nodig en goed management en voldoende middelen en feedback maar met de gelegenheid om wat met die feedback te doen.) Nu staat de hele organisatie stelselmatig in noodstand - en de mensen die dat niet aankunnen branden op of haken emotioneel af waardoor het ze niet meer interesseert.
Kijk bv naar dat onbetaalde overwerk: de bedoelingen daarvan zijn vooral goed. Maar het houdt,m.i., het probleem wel in stand want de mensen die overwerken nemen naar alle waarschijnlijkheid niet de rust die nodig is, en bovendien blijft de noodzaak daardoor beperkt want de gaten worden (voor het oog) gedicht doordat er altijd weer iemand inspringt. Dat het probleem op lange termijn alleen maar groter wordt, wordt veel te weinig gezien.

Maar nogmaals: ik geloof niet dat dat ligt aan de bedoeling van de medewerkers (er zullen zeker uitzonderingen zijn hoor, daar niet van, maar dat lijkt me echt de hoofdzaak niet.) Want echt, als je makkelijk werk zoekt met een goed salaris en gunstige arbeidsvoorwaarden dan zijn er wel betere mogelijkheden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:43

ik voor een zou het niet kunnen.......... Ik zou er niet tegen kunnen dat ik vanwege een systeem niet de hulp kan geven die nodig is. Ik zou het niet kunnen als mijn hulpverlening zou falen omdat een systeem mij niet in staat heeft gesteld de juiste stappen te ondernemen voor dat betreffende gezin.

Je zou maar voogd zijn geweest van dat meisje van Nulde......... volgens mij hang je jezelf op! IK persoonlijk zou dat mezelf nooit, nooit kunnen vergeven........

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:56

Ik hoop gewoon dat er de komende jaren meer verbetert. Ik weet dat er veel veranderingen bezig zijn qua systematiek en methodiek, nauwere samenwerking is daar 1 van.
Het is gewoon geen werk waar fouten gemaakt kunnen worden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:56

milo schreef:
Het is gewoon geen werk waar fouten gemaakt kunnen worden..

Dat alleen al vind ik zo'n onrealistische benadering. Natuurlijk worden er fouten gemaakt! Tenzij jullie je eigen plantage perfecte mensen hebben zijn fouten een deel van het leven en van elk menselijk werk. En dat kan ook, ook al hebben sommige fouten verstrekkende gevolgen. Maar ze kunnen en zullen gemaakt worden. Ik heb het idee dat er daar nog wel wat ruimte is voor de systematiek en methodiek: een realistische benadering van fouten en menselijk falen.