http://www.nusport.nl/vancouver-nederla ... lkaar.html
Citaat:
Wereld Kemkers zakte in elkaar
Uitgegeven: 24 februari 2010 00:09
Laatst gewijzigd: 24 februari 2010 00:32
VANCOUVER - Gerard Kemkers, de coach van Sven Kramer, maakte een zwaar aangeslagen indruk na de fout die hij maakte tijdens de tien kilometer van de Nederlander.
Kramer werd gediskwalificeerd na een foute wissel. Kemkers schreeuwde zijn pupil op het laatste moment toe dat hij naar de binnenbocht moest.
"Ik neem de verantwoordelijkheid voor deze fout", verklaarde de coach na afloop tegenover NUsport. Kramer was naar eigen zeggen bezig aan zijn beste tien kilometer ooit.
Verantwoordelijkheid
Kemkers: "Ik ben druk bezig om iets op te schrijven, op dat bordje, ik kijk weer terug en ik zie Sven helemaal aan de buitenkant zitten, dus ik krijg hem naar me toe en denk: hij moet naar de binnenbaan."
"Hij blijft erg lang daar, dus ik kijk nog een keer naar Skobrev, die achter hem zit, ik zie hem in de binnenbocht. Ik dacht: Skobrev gaat naar de buitenbaan, dan moet Sven naar de binnenbaan en dat schreeuw ik tegen hem."
"Dat gebeurt in een split second. Meer kan ik er niet van maken. Het mag gewoon niet gebeuren en die verantwoordelijkheid ligt bij mij."
Desastreus
Kemkers realiseerde dat er iets misging toen hij Skobrev alsnog de buitenbaan in zag gaan. Toen ook de rondetijd niet klopte, wist de coach dat het fout zat. "Dan zakt je wereld in elkaar", legt hij uit.
De reactie van Sven was volgens Kemkers als verwacht. "Zelf heb ik op dat moment geloof ik niets gezegds. We weten samen wat er daar gebeurd was. Ook hij wist wat er aan de hand was. De gevolgen waren desastreus."
Consequenties
Over mogelijke consequenties wilde de TVM-trainer nog vooruit lopen. "Mag daar even rustig over nadenken? Op dit moment trek ik het nog allemaal vrij goed, maar wat ik net al zei, het was een desastreuze fout, die mij veel te veel in de aandacht zet."
"Ik wil niet in de schijnwerpers staan en met deze fout sta je dat wel, dat is niet de rol die ik wil hebben en dat weet ik al heel lang. Door mijn eigen fout kom ik daar nu wel te staan."
© NUsport/Nando Boers