Stel, je bent een ambulance medewerker....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:34

Karin schreef:
Op dat moment ben je niet levensreddend bezig en dan geldt ook voor jou het parkeerverbod.

Maar op het moment dat er een melding binnen komt moeten ze wel snel bij hun auto kunnen en snel weg kunnen zijn...

Ik vind wel dat er voor ambulance personeel ed. er een beetje coulance mag zijn... Moeten ze natuurlijk wel een beetje handig gaan staan. En niet zomaar op een plek waar ze vre-se-lijk in de weg staan...

Zirano

Re: Stel, je bent een ambulance medewerker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:59

Ligt ht nu aan mij of gaat iedereen er maar vanuit dat er maar 1 ambulance aanwezig is op de meldpost. Soms is er maar n enkele maar in grotere steden zijn er dus meer aanwezig.
Ik blijf het zeggen je rijd nooit alleen op de wagen dus de een kan uitstappen en het eten ophalen en de ander kan bij de auto blijven en wegrijden. Dus als je een bon krijgt helaas volgende keer beter

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:04

Sorry maar vind toch echt dat er verschil zit tussen de gewon piet klaas jan of tussne een ambulance/brandweer/politie medewerker zolang deze in fuctie zijn.
Wat zijn wij nederlands toch soms ook een zielig volk... owee als iemand iets mag wat jij niet mag..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:08

Ook n gewone Piet, klaas kan een situatie thuis hebben waardoor ze snel heen en weer moeten. Ook mantelzorgers hebben het moeilijk thuis en moeten toch gewoon parkeren.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:33

Shiloh schreef:
Karin schreef:
Op dat moment ben je niet levensreddend bezig en dan geldt ook voor jou het parkeerverbod.

Maar op het moment dat er een melding binnen komt moeten ze wel snel bij hun auto kunnen en snel weg kunnen zijn...

Ik vind wel dat er voor ambulance personeel ed. er een beetje coulance mag zijn... Moeten ze natuurlijk wel een beetje handig gaan staan. En niet zomaar op een plek waar ze vre-se-lijk in de weg staan...

Inderdaad, maar neem dan niet het risico om met een bedrijfswagen een patatje te gaan halen! Dat hoeven ze ook bij STZ niet te doen want wij moeten kilometer verantwoording afleggen.
In je pauze pak je lekker een fiets, loop, kruip of rol je desnoods naar je verlangende patatjes, maar niet zeuren als je een boete krijgt.

Hoe fout ben je bezig als Ambulance medewerker dat je;
1 een bedrijfswagen pakt om je patat te gaan halen?
2 denkt hem, juist vanwege de positie waarin die mensen zijn, hem overal te kunnen planten, in een situatie waar geen nood is, excuse me, patat halen is geen levensreddende situatie, nee zelfs niet voor iemand die erge honger heeft!
3 ook nog in bezwaar denkt te kunnen gaan tegen die boete?

Ik kan je nu al melden die bekeuring word van ze lang zal ze leven niet kwijt gescholden hoor!

Jammer dat dit niet bij mijn afdeling gebeurd is....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:43

Lieffiefi schreef:
Inderdaad, maar neem dan niet het risico om met een bedrijfswagen een patatje te gaan halen! Dat hoeven ze ook bij STZ niet te doen want wij moeten kilometer verantwoording afleggen.
In je pauze pak je lekker een fiets, loop, kruip of rol je desnoods naar je verlangende patatjes, maar niet zeuren als je een boete krijgt.

2 denkt hem, juist vanwege de positie waarin die mensen zijn, hem overal te kunnen planten, in een situatie waar geen nood is, excuse me, patat halen is geen levensreddende situatie, nee zelfs niet voor iemand die erge honger heeft!

Maar dat is het hem nu net... brandweer, politie en ambulance heeft geen pauze. Die moeten de hele dienst binnen een aantal minuten ter plaatse zijn. Daarom ook niet meer dan logisch dus dat ze de dienstauto meenemen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:44

Zirano schreef:
Ik blijf het zeggen je rijd nooit alleen op de wagen dus de een kan uitstappen en het eten ophalen en de ander kan bij de auto blijven en wegrijden. Dus als je een bon krijgt helaas volgende keer beter

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:44

odetteke schreef:
Lieffiefi schreef:

Maar dat is het hem nu net... brandweer, politie en ambulance heeft geen pauze. Die moeten de hele dienst binnen een aantal minuten ter plaatse zijn. Daarom ook niet meer dan logisch dus dat ze de dienstauto meenemen.

Mooi verhaal;

Elke werknemer heeft recht op pauze; is namelijk vastgelegd aan de CAO.
Wettelijk verplicht het is jouw recht of je hem neemt of niet.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:45

Bijgaand nog een stukje om mijn bericht te beargumenteren:

a) Arbeidstijden

Een werkdag duurt maximaal 9 uur
Een werkweek duurt maximaal 45 uur
Incidenteel overwerk is toegelaten. Echter, het maximaal aantal uren per week bedraagt in het geval van overwerk 54 uur per week
De dagelijkse rusttijd bedraagt 11 uur van de 24 uur. Eenmaal in de 7 dagen mag de rust beperkt zijn tot 8 uur van de 24 uur
De wekelijkse rusttijd bedraagt 36 aaneengesloten uren per 7 dagen
Werken op zondag is toegelaten mits de bedrijfsomstandigheden dit noodzakelijk maken en de werkgever toestemming heeft van de Ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of bij gebreke daarvan, van de betreffende werknemer zelf.
b) Pauzes
Bij een dagelijkse werktijd van:

Langer dan 5,5 uur: 30 minuten aaneengesloten
Langer dan 8 uur: 45 minuten waarvan 30 minuten aaneengesloten
Langer dan 10 uur: 60 minuten waarvan 30 minuten aaneengesloten
c) Nachtdiensten

Een nachtdienst omvat de werkzaamheden tussen 24.00 uur ’s nachts en 06.00 uur ’s ochtends.
Per nachtdienst mag men niet meer dan 9 uur werken.
Na een nachtdienst, die eindigt na 02.00 uur, dient de rusttijd minimaal 14 uur te zijn.
Na een reeks nachtdiensten, minimaal 3 en maximaal 5, dient de aaneengesloten rusttijd minimum 48 uren te zijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:49

Ik vind dat degene wel een boete moet krijgen. Komop in goes is percies tegenover de snackbar en coffeeshop een redelijk groot parkeerplaats, dan gooi je er toch even 10 cent in?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:50

Elke CAO is anders ;)

Ik ben zelf stewardess geweest, qua beroep natuurlijk niet te vergelijken met een ambulancebroeder. Maar ook tijdens een vlucht heb je niet op vaste tijden pauze, je eet/drinkt/rust wanneer het mogelijk is. Op sommige vluchten was het dusdanig druk dat je dus vrijwel geen pauze kan houden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:51

Voor mij is het meer een principe kwestie.

Deze mensen waren wel aan het werk; maar ze hadden pauze, of een rustmoment. Prima, dan ga je met een ambulance.

Maar wat dachten ze; ik krijg geen boeten want mn bus is geel?

Ik blijf het belachelijk vinden!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:52

Lieffiefi schreef:

Deze mensen waren wel aan het werk; maar ze hadden pauze, of een rustmoment. Prima, dan ga je met een ambulance.

Daarnaast is er tegenover nog een grote parkeerplaats. :=

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:54

Even een stukje uit de ambulance CAO:

Artikel 4.3 Pauze
1. Pauzes zijn in de regel onbetaalde tijd en vangen aan en eindigen in de periode gelegen tussen 2
uren na de aanvang en 2 uren voor het einde van de arbeid.
2. Voor het rijdend ambulancepersoneel geldt dat de pauze wordt aangemerkt als betaalde tijd die
wordt vergoed als ware het arbeidstijd.
3. De werkgever organiseert de arbeid zodanig dat de werknemer de in lid 2 bedoelde pauze ook
daadwerkelijk kan genieten.

Ze hebben dus wel pauze, ook nog betaald!

BRON:

http://www.salaris-informatie.nl/Sector ... 5-2008.pdf
Laatst bijgewerkt door Lieffiefi op 11-02-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:55

Somebitch schreef:
Lieffiefi schreef:

Daarnaast is er tegenover nog een grote parkeerplaats. :=

T moet niet triester worden... |o

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:57

Ik vind het dubbel, ik heb hier ook vaak genoeg ambulancemederwerkers hun auto voor de winkel zien parkeren om even boodschappen te doen... En wel zo dat er andere auto's niet door kunnen. Dat niet alleen, nee, de parkeerplaats is bijna nog dichter bij de deur van de winkel dan daar te gaan staan... Asociaal vind ik dat, en ik vind dat ook echt niet kunnen.

Net zoals ik een keer een brandweerwagen met loeiende sirenes heb zien rijden, iedereen aan de kant er voor en waar stopt hij? Bij de snackbar....

Enerzijds snap ik dat je paraat moet staan, maar anderzijds, is er niet een friettent in de buurt waar je wel de auto voor mag parkeren. Vast wel.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 22:15

Onze snackbar is t beste in goes dus daar willen ze alleen maar heen (sorry ego hihi)

@ somebitch ... welke parkeerplaats dan ? had je t hierbij over goes of ?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:46

In Goes ja. :j Ik ken maar 1 coffeshop en snackbar daar die bij elkaar zitten. :+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:03

Lieffiefi, weet niet in welke branche je werkt, maar die regels tja...

Als ik dienst heb, mag ik eten in de baas zijn tijd, waarom? Omdat ik niet de garantie heb dat ik een half uur aaneengesloten ongestoord pauze heb. Volgens de CAO heb ik er recht op, maar dit is een tegemoetkoming van de werkgever uit.
Denk jij nou werkelijk dat er een heel tweede team ingehuurd wordt omdat het eerste team recht heeft op een half uur ononderbroken pauze? Dat is economisch gezien heel inefficiënt en er zal geen werkgever zo gek zijn. Om nog maar te zwijgen over de werknemers die dan dubbele diensten moeten draaien en ook niet zo gek zijn.
Ofwel, ook al heb je er wettelijk gezien recht op, in de praktijk is dat niet voor alle beroepen te realiseren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:34

Lieffiefi schreef:
Even een stukje uit de ambulance CAO:

Artikel 4.3 Pauze
1. Pauzes zijn in de regel onbetaalde tijd en vangen aan en eindigen in de periode gelegen tussen 2
uren na de aanvang en 2 uren voor het einde van de arbeid.
2. Voor het rijdend ambulancepersoneel geldt dat de pauze wordt aangemerkt als betaalde tijd die
wordt vergoed als ware het arbeidstijd.
3. De werkgever organiseert de arbeid zodanig dat de werknemer de in lid 2 bedoelde pauze ook
daadwerkelijk kan genieten.

Ze hebben dus wel pauze, ook nog betaald!

BRON:

http://www.salaris-informatie.nl/Sector ... 5-2008.pdf

Misschien hadden ze idd even pauze, maar je moet toch áltijd paraat staan mét je auto. Voor hetzelfde geld gebeurd er in die tijd dat je bij de snackbar bent een groot ongeluk waarbij alle auto's nodig zijn. Je kunt je het dan gewoon niet permitteren eerst weer het hele dorp door te fietsen/ lopen naar je ambulance...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:41

verootjoo schreef:
Misschien hadden ze idd even pauze, maar je moet toch áltijd paraat staan mét je auto. Voor hetzelfde geld gebeurd er in die tijd dat je bij de snackbar bent een groot ongeluk waarbij alle auto's nodig zijn. Je kunt je het dan gewoon niet permitteren eerst weer het hele dorp door te fietsen/ lopen naar je ambulance...

Dan neem je je verantwoordelijkheden en eet je geen frietje :)* .

Mijn vader heeft ook op de ambu gewerkt en werkt nu ook nog steeds in het ziekenhuis, waar pauzes inderdaad niet altijd even gemakkelijk zijn en je zeker niet weet wanneer je pauze hebt. Heel simpel hoor, als mijn vader in de middag+avond moet werken (en dus onder etenstijd), dan eet hij (en vaak dus wij :+ ) in de middag warm en wordt er gewoon brood meegenomen.

Mij maakt het niet uit dat ze die ambu meenemen en een frietje gaan halen, maar ik vind wel dat de reacties van 'ja, maar hij is in dienst' en 'ja, maar hij moet ten alle tijden kunnen worden opgeroept' een beetje gerelativeerd mogen worden. Ja, ze moeten in zekere zin altijd oproepbaar zijn, maar dat wil niet zeggen dat het niet anders geregeld kan worden dan een frietje eten/halen, toch?

[edit] wat ik dus niet snap is waarom er door die personen (dus juist de personen die in dienst zijn) een frietje gegeten/gehaald moet worden..... er zijn zoveel andere mogelijkheden, zonder die auto in de weg te moeten zetten of überhaupt op pad te moeten met die auto.
Laatst bijgewerkt door zap op 12-02-10 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:41

Lieffiefi: dus het is de schuld van de ambulancemedewerkers als ze zelf hun pauze niet nemen? Grappig, dus volgende keer als jij ergens met een gebroken been ligt en de ambulance belt en ze zeggen "nee hoor we nemen nu onze pauze, we komen in een halfuurtje" vind jij dat doodnormaal :j?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:35

Ik werk zelf bij de politie. Mensen die in de noodhulp rijden hebben inderdaad recht op pauze, maar die worden dus ook gewoon zonder pardon uit die pauze weggeroepen. Het is niet zo dat als je pauze heb, dat je niet meer inzetbaar ben. IMO dus volledig terecht dat de mensen van de Ambu een patatje gingen halen met het dienstvoertuig. Deze mensen moeten soms wel 3 x per avond hun prakkie opnieuw opwarmen omdat ze zo vaak zijn weggeroepen of eten pas om 22.30 uur, omdat ze het te druk hadden en dan afgelost worden door de nachtdienst.

Zal lekker zijn als je eerst met je fietsie terug moet naar het hoofdkantoor of bureau om vervolgens de ambu te moeten pakken als je een melding heb! Nu klaagt men al dat de aanrijdtijd soms te lang duurt!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:46

LZP -> NM

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:19

Karin schreef:
Ik vind niet dat ambulancemedewerkers een uitzonderingsbehandeling moeten krijgen als zij een frietje gaan halen. Op dat moment ben je niet levensreddend bezig en dan geldt ook voor jou het parkeerverbod.
Helemaal mee eens! Als je de patatboer gereanimeerd hebt en daarna nog een patatje besteld, dan hoef je geen bekeuring te krijgen. Als je niet 'in dienst' bent, ben je net als ieder ander.