stervenshulp aan ouderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:52

Betteke schreef:
En als je zo blij bent dat de zieke/uitgeleefde persoon is overleden, ga je zijn begrafenis regelen en kan je de erfenis niet meer weigeren.

hoezo niet? :? Mijn moeder heeft de erfenis van haar vader gewoon geweigerd... :?

Anoniem

KiWiKo schreef:
hawel Mindim de BV Nederland bepaald dat je niet de zeggenschap heb over je eigen leven.............. en dat vind ik nogal wat.......

want wie zijn hun te bepalen wat voor mij aanvaarbaar is in mijn leven

Ik ben ook voor zelfbeschikking, begrijp me niet verkeerd.
Ik vind wel dat iemand daarvoor beoordeeld en getoetst moet worden. Wil iemand het daadwerkelijk ja of nee. Beetje vreemde vergelijking, maar je hebt bijvoorbeeld voor mensen die een sexeverandering willen ook strenge beoordelingsgesprekken om te kijken of het werkelijk iets is wat men wil. Ik vind dat er ook beoordelingsgesprekken moeten komen voor mensen die een einde aan hun leven willen maken. Dan bedoel ik geen ernstig zieken. Er zullen vanzelf mensen komen als noodroep om hulp, mensen die eigenlijk niet willen. Of mensen die op sensatie of met een morbide belangstelling voor de dood. Net als mensen die zelfmoord willen plegen, maar het nooit lukt. Ik vind dat mensen moeten worden getoetst. Ik vind dat mensen die de euthenasie op grote schaal moeten gaan uitvoeren, op psychische welgesteldheid en dergelijke moeten worden onderzocht. Ik vind dat artsen vrijwillig zich moeten kunnen aanmelden voor deze taak en dat het niet wordt opgelegd.
En wat heeft de bv nederland er mee te maken, het feit dat je op een waardige manier wilt sterven en je wilt dit via de gezondheidszorg gaan spelen, dan heb je toch ook met financien van overheid te maken.

Betteke

In Nederland kan dat dus niet.

Ayasha
Blogger

Re: stervenshulp aan ouderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:53

Oh okee... Da's idd jammer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:53

maikeltje schreef:
Heino schreef:
Ik ben geen arts maar zou het juist een prettig idee vinden dat ik de wens van die mensen in kan willigen. Ik wil er zelf alleen niet bij zijn, maar als je iemand daarmee een hoop leed bespaart?
Let wel, dan heb ik het niet over tijdelijke depressies en ontslagen en dergelijke, maar chronisch leed.

En dat is nu net het punt hier Heino. Waar trek je de grens? Moet je iemand van 20 willen helpen die er psychisch helemaal doorheen zit in de wetenschap dat diegene nog een heel leven voor zich heeft en over een x-aantal jaar heel goed helemaal anders tegen het leven aan zou kunnen kijken?

Daar heb je gelijk in maar ik vind niet dat mensen die depressief zijn euthanasie mogen plegen. Ik heb het vooral over fysieke pijn. Nu ik het zo zie staan klinkt het erg krom maar er zijn mensen die 1 jaar depri zijn en daarna een heel gelukkig leven hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:55

Betteke schreef:

Mijn moeder heeft de begravenis voor een buurvrouw die helemaal niemand had geregeld en heeft toch echt geen erfenis aangenomen.

Ayasha
Blogger

En mensen die jaren en jaren behandeld worden maar die nog steeds niet willen? :)
Mentale pijn kan soms even erg zijn als fysieke...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-02-10 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

breezy302 schreef:
Daar heb je gelijk in maar ik vind niet dat mensen die depressief zijn euthanasie mogen plegen. Ik heb het vooral over fysieke pijn. Nu ik het zo zie staan klinkt het erg krom maar er zijn mensen die 1 jaar depri zijn en daarna een heel gelukkig leven hebben.

Maar misschien willen ze dat wel helemaal niet? Zien ze het leven ook als heel relatief en betekenisloos. Het moment zelf, dat je leeft, is niet betekenisloos, maar "in the end, it doens't really matter" wat je allemaal beleefd hebt en hoe gelukkig je was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:56

breezy302 schreef:

Het gaat over zelfbeschikkiing over je eigen leven en dat zou dan betekenen dat ook dit soort mensen er om kunnen verzoeken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:59

Sabinee__ schreef:
maikeltje schreef:
Sabineee heb jij ook zelf nog iets zinvols toe te voegen aan dit topic? Heb je een mening over dit onderwerp? Dat lijkt me zinvoller dan te gaan zitten hakken op anderen die iets neerschrijven op een bepaalde manier vanwege een bepaalde reden. Die ze vervolgens niet toe hoeven te lichten aan jou omdat ze jou geen verantwoording verschuldigd zijn lijkt mij ;)

Waar zit ik door te hakken? Ik geef eenmaal dezelfde toelichting bijna als Heino, en daar reageer je wel normaal op.
Zit ik te hakken omdat ik het een ongepaste opmerking vind dat het een pretje is een euthanasie met 3 artsen erbij?
Kom op zeg.

Ik had je nog niet eerder zien reageren in het topic en vond het nogal een vreemde eerste post, vandaar.

Reactie op Heino kun je trouwens ook beschouwen als reactie op jouw latere post. Ik had die van Heino eerder gezien en al op gereageerd, daarna zag ik pas de jouwe. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:59

Ik vind het zelf ook heel erg krom wat ik zei en ik weet dat geestelijke en fysieke pijn even erg kunnen zijn. maar waar trek je de grens? Dat is heel erg moeilijk om te bepalen. Ik zou daar geen beslissing over kunnen nemen voor iemand anders.

Er zijn zoveel mensen die elke week opnieuw hun polsen doornsijden en "echt"dood willen maar nooit diep genoeg snijden. Wat moet je daar dan mee?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:00

Betteke schreef:

Jawel, alleen niet als je ergenaam bent van degene met wie je in gemeenschap van goederen was getrouwd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:00

En wat is daar mis mee? Omdat je mischien, in de toekomst, wel eens gelukkig zou kunnen worden mag je niet kiezen voor de zekerheid die de dood bied?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:01

Citaat:
Mindim: Waarom moet iemand schulden hebben om zelfmoord te plegen?

Dat zeg ik nergens hoor ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:02

breezy302 schreef:
Er zijn zoveel mensen die elke week opnieuw hun polsen doornsijden en "echt"dood willen maar nooit diep genoeg snijden. Wat moet je daar dan mee?

Die mensen zou ik zo 1-2-3 geen pil/spuit geven. Wat ik zelf voor zou stellen is dat men twee of driemaal met tussenpozen bij een arts moet komen praten en de beslissing beargumenteren alvorens men de pil/spuit meekrijgt. Daarmee voorkom je denk ik impulsieve zelfmoordacties en sterven er toch meer mensen humaan die anders over het spoor uitgesmeerd liggen..

Maar aan de andere kant: wie zijn wij om te bepalen dat je niet dood mag, dat je je leven af moet maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:02

breezy302 schreef:
Ik vind het zelf ook heel erg krom wat ik zei en ik weet dat geestelijke en fysieke pijn even erg kunnen zijn. maar waar trek je de grens? Dat is heel erg moeilijk om te bepalen. Ik zou daar geen beslissing over kunnen nemen voor iemand anders.

ik zeg............. dood laten gaan, je kan er uren aan therapie op los laten maar het heeft geen zin

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:04

mick75 schreef:
En wat is daar mis mee? Omdat je mischien, in de toekomst, wel eens gelukkig zou kunnen worden mag je niet kiezen voor de zekerheid die de dood bied?

Hahaha, die woonplaats van jou. Galm je ook als je over hard praat?

Was een grapje tussendoor, voor iemand nu denkt dat ik de post niet serieus neem :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:04

mick75 schreef:

Ik vind het zelf ook heel krom wat ik zeg... Ik kan het ook niet goed uitleggen maar je hebt gelijk. Wie zijn wij om over het leven van wie dan ook te beslissen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:05

Heino schreef:
breezy302 schreef:

Maar misschien willen ze dat wel helemaal niet? Zien ze het leven ook als heel relatief en betekenisloos. Het moment zelf, dat je leeft, is niet betekenisloos, maar "in the end, it doens't really matter" wat je allemaal beleefd hebt en hoe gelukkig je was.

Hier moet je niet te vaak en te diep over na denken, dan wordt je pas echt depri...getsie. Mag het ietsje gezelliger? :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:06

Only_Hellen schreef:
Betteke schreef:

Jawel, alleen niet als je ergenaam bent van degene met wie je in gemeenschap van goederen was getrouwd.

Nee schattie, toen mijn moeder overleed kon ik de erfenis niet weigeren nadat duidelijk was geworden dat ik de crematie en alles had geregeld. Vraag me niet waarom dat is, maar volgens de notaris was dit onmogelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:08

maikeltje schreef:
Hier moet je niet te vaak en te diep over na denken, dan wordt je pas echt depri...getsie. Mag het ietsje gezelliger? :D

Je kan het depri noemen, ik zie het zelf meer als realistisch :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:08

mick75 schreef:

Welke zekerheid biedt de dood? Als je daar het antwoord op weet dan wordt je schat hemeltje rijk, dat voorspel ik je :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:09

Heino schreef:
maikeltje schreef:

Je kan het depri noemen, ik zie het zelf meer als realistisch :)

Ik noem het niet depri, maar ik word het er wel van als ik zo zit te denken :D

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:09

Betteke schreef:
Nee schattie, toen mijn moeder overleed kon ik de erfenis niet weigeren nadat duidelijk was geworden dat ik de crematie en alles had geregeld. Vraag me niet waarom dat is, maar volgens de notaris was dit onmogelijk.

Heel bijzonder. http://www.mistermoney.nl/dossier-erven ... -niet.html

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:10

Voor mij betekent de dood de zekerheid van weg, geen bewustzijn meer etc. Maar ik geloof dan ook niet in een leven na de dood. Voor mensen die daar wel in geloven zal dit weer anders liggen (en die mensen plegen dan ook niet vaak zelfmoord omdat dat zondig en heidens is waardoor je niet in de hemel terechtkomt dus probleem opgelost)