Doodstraf, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de doodstraf.

Voor
97 (47%)
Tegen.
107 (52%)

Totaal aantal stemmen: 204

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:43

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:44

Ayasha schreef:
Wanneer mensen een misdaad uitvoeren denken ze niet aan de straf..... Anders zou in Amerika het percentage lager moeten zijn dan hier in België gezien doodstraf toch een aardig zware straf is. Dus denken twee keer na....

En wanneer zouden mensen dan moeten gefolterd worden? Voor welke straf? En wat doe je met degene die foltert? Want iedereen gelijk voor de wet...

Zo kan je precies redeneren bij een een normale rechtzaak: Wie bepaalt het vonnis, de grootte van de straf
en in geval van executie: Wie voert deze uit.
Daarvoor kunnen perfect bevoegden aangewezen worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:46

Ja, dat doe ik ook maar ik krijg geen antwoord.

Bij opsluiting ontneem je niemand het leven.

Wat ga je met de bevoegden doen? Want eigenlijk zou je hen dan hetzelfde moeten geven... Ik vrees dat beul zijn een knelpunten beroep wordt. :+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:47

Ayasha schreef:
Ja, dat doe ik ook maar ik krijg geen antwoord.

Bij opsluiting ontneem je niemand het leven.

Wat ga je met de bevoegden doen? Want eigenlijk zou je hen dan hetzelfde moeten geven... Ik vrees dat beul zijn een knelpunten beroep wordt. :+

Bij foltering ook niet ;)

Edit: De persoon die executies uitvoert in bv. Texas kan je dan ook een beul noemen..
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 06-02-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:48

nee, dan ga je enkel in tegen de mensenrechten, maar voor de rest.... :D

Mensen willen een veiligere straat, en dat willen ze oplossen door zelf geweldadiger te worden.... Logisch :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:50

Ayasha schreef:

Mensen willen een veiligere straat, en dat willen ze oplossen door zelf geweldadiger te worden.... Logisch :j

Een moordenaar heeft tijdens zijn uitvoering ook niet bepaald rekening gehouden met mensenrechten ;)
Precies, logisch :)

Toekie

Re: Doodstraf, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:52

En daarom jezelf maar verlagen tot dezelfde daad, namelijk moord?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:52

Toekie schreef:
En daarom jezelf maar verlagen tot dezelfde daad, namelijk moord?

Geen moord, even lezen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:53

unicorn_kiss schreef:
Ayasha schreef:

Een moordenaar heeft tijdens zijn uitvoering ook niet bepaald rekening gehouden met mensenrechten ;)

En die straf je, dus moet je de beul ook straffen... Iedereen gelijk voor de wet.

Criminologen zeggen dat zwaardere straffen niet helpen, de pakkans verhogen werkt. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-02-10 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:53

Ik ben tegen , simpel omdat ik vind dat de dader er nogal makkelijk van afkomt. laat hem maar de rest van zn leven in een kleine cel nadenken over wat hij gedaan heeft.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:56

Ayasha schreef:
unicorn_kiss schreef:

En die straf je, dus moet je de beul ook straffen... Iedereen gelijk voor de wet.

Criminologen zeggen dat zwaardere straffen niet helpen, de pakkans verhogen werkt. ;)

Ik heb het over enerzijds moordenaar (schuldige) anderzijds foltering (straf)
Makkelijker kan niet?
Dan zullen we het uitvoeren van folteringen automatiseren, probleem opgelost :D
(geen mannetje met zweepje, zoals je je waarschijnlijk voorstelt)
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 06-02-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:57

jilleroo schreef:
Ik ben tegen , simpel omdat ik vind dat de dader er nogal makkelijk van afkomt. laat hem maar de rest van zn leven in een kleine cel nadenken over wat hij gedaan heeft.

Nou dan komt hij dr nog mákkelijker af dan de doodstraf, lekker verwamrd celletje, xboxje, hoertje op bestelling, lekker warm eten.
Denk dat jij/zij weinig belang dr bij heeft om zijn zonden te bedenken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:57

unicorn_kiss schreef:
Ayasha schreef:

Makkelijker kan niet?

Dus... dan een computer programmeren om de universele rechten van ALLE mensen te negeren? :roll: Wat die mens gedaan heeft maakt niet uit. Het recht om hem te folteren heb je nog steeds niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:58

Chiqa schreef:
jilleroo schreef:

Nou dan komt hij dr nog mákkelijker af dan de doodstraf, lekker verwamrd celletje, xboxje, hoertje op bestelling, lekker warm eten.

Ik denk dat jij nogal makkelijk denkt over een straf als vrijheidsberoving, om nog maar te zwijgen van het leuke gezelschap dat je de rest van je leven hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:59

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat jij nogal makkelijk denkt over een straf als vrijheidsberoving, om nog maar te zwijgen van het leuke gezelschap dat je de rest van je leven hebt...

Mwaah...niet makkelijk, wel realistisch heb geen roze brilletje op zoals jij bijvoorbeeld.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:02

Blue_Eyes schreef:
unicorn_kiss schreef:

Makkelijker kan niet?

Dus... dan een computer programmeren om de universele rechten van ALLE mensen te negeren? :roll: Wat die mens gedaan heeft maakt niet uit. Het recht om hem te folteren heb je nog steeds niet.

Nogmaals: een mens heeft ook het recht niet om te moorden (of andere zware vergrijpen)
en heb ik het hier ergens over alle mensen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:03

Gaan we persoonlijk worden? >;)

Die roze bril zie ik niet... ik denk dat het weleens flink tegen zou kunnen vallen om de rest van je leven opgesloten te zitten op een paar vierkante meter. Mensen die levenslang krijgen, maken over het algemeen ook geen vriendjes met medegevangenen (moet je mee aankomen, dat je een kind vermoord hebt...). Nee, ik denk dat dat nog tegenvalt.

@Unicorn kiss: ik heb het erover dat die universele rechten gelden voor alle mensen. Niet dat je alle mensen moet folteren ;) Alle mensen, dat houdt dus ook in mensen die iets vreselijks gedaan hebben. Daarop zijn die rechten nog steeds van toepassing.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:04

Blue_Eyes schreef:
Chiqa schreef:

Ik heb al verscheidene programma's gezien waarin gedeterineerden gevolgd en gefilmd worden; die leiden wel een héél simpel leventje in vergelijking met hun daden ja.
Ik denk dat jij nogal makkelijk denkt over hoe zwaar een misdaad kan doorwegen. (en ik heb het niet over drugs smokkelen of stelen)

Blue_Eyes

Re: Doodstraf, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:05

Wat bedoel je met doorwegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:05

unicorn_kiss schreef:
Nogmaals: een mens heeft ook het recht niet om te moorden (of andere zware vergrijpen)
en heb ik het hier ergens over alle mensen?

Idd 'grappig' hier heb je wel een punt Unicorn, wordt voor de gelegenheid even niet over gesproken,
wat gebeurd is is gebeurd. Kinderen verkracht, mensen in moten gesneden jarenlange verkrachtingen/mishandelingen.....Och zet ze in een celletje, heel zoet daar leren ze wel van.
Maar och en wee.....als het ze zelf overkomt, dan is de wereld ineens anders :P

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:06

Ik ben tegen de doodstraf, maar ik ben wel voor levenslang.
Écht levenslang.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:06

Blue_Eyes schreef:
Gaan we persoonlijk worden? >;)

Die roze bril zie ik niet... ik denk dat het weleens flink tegen zou kunnen vallen om de rest van je leven opgesloten te zitten op een paar vierkante meter. Mensen die levenslang krijgen, maken over het algemeen ook geen vriendjes met medegevangenen (moet je mee aankomen, dat je een kind vermoord hebt...). Nee, ik denk dat dat nog tegenvalt.

@Unicorn kiss: ik heb het erover dat die universele rechten gelden voor alle mensen. Niet dat je alle mensen moet folteren ;) Alle mensen, dat houdt dus ook in mensen die iets vreselijks gedaan hebben. Daarop zijn die rechten nog steeds van toepassing.

Zover was ik, maar ik begrijp niet goed wat je hiermee wil zeggen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:07

Vraag me soms wel eens af welke mensen die een mening klaar hebben over, lekker in een warm celletje ect ect ook in het dagelijks leven met gedetineerde praten en een gevangenis van binnen hebben bekeken?

"Lekker verwarmd celletje" : Het is idd een celleTJE en redelijk verwarmd.
"XBoxje": alleen playstation 1 of game cube, Nitendo DS is sinds dit jaar afgeschaft.
"Hoertje op bestelling": Bezoek zonder toezicht (BZT) mag alleen in de gevangenis en niet in het HvB. 1 maal per maand.
"Lekker warm eten": laat dat lekker er maar af.

Nederlandse gevangenissen zijn luxe en alles is redelijk goed geregeld, maar daar gaat het niet om..........
Bij een gedetineerde wordt zijn/haar vrijheid ontnomen en je wordt geleefd in een gevangenis of HvB.
De essentie van een vrijgheidsontnemende straf zit h'm niet in de luxe maar in het feit dat deze vrijheid ontnomen wordt.
Natuurlijk werkt het verzachtend als men TV mag kijken en bezoek ontvangt, maar meer dan verzachten kun je het echt niet noemen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:08

Blue_Eyes schreef:
Wat bedoel je met doorwegen?

Welk effect het kan hebben op nabestaanden, het verdriet en angst onder mensen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:09

uk: Ik zou het eerst een keer zelf proberen voor dat je oordeelt. :)
dus je verlaagt je tot het niveau van de moordenaar? Als jij daar mee kan leven prima....
En hoe wil je dat doen? Wil je ze door een machine draaien? Wie gaat de machine bemannen?