Student leent te veel, BKR registratie?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:00

xDramaQueen schreef:
maakt geen verschil vind ik... ik woon nu nog thuis maar ga straks lekker op mezelf, ik leen niet bij, ik snap niet dat mensen serieus waar 350 euro erbij gaan lenen... geld lenen kost geld, ik vind dit dan ook terecht, ga maar werken...

Wat snap je er niet aan dan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:01

Adil18 schreef:
Ik ben ook opgevoed met dat idee, maar dit is niet meer dan een slim spel. En jij weet helemaal niet hoeveel ik werk? Ik werk de hele zomer door in een restaurant en voor de rest een dag per weekend en heb het voordeel dat ik iets studeer waar je vaak al voor de stage betaald wordt...Volgend jaar moet ik gewoon lessen gaan geven en krijg daar ook gewoon voor betaald, wat voor bij betekent dat ik volgend jaar 4 dagen in de week ga werken...Doe jij dat ook?

Om nog even hierop te reageren. Ik studeer iets waar je ten eerste geen stage voor loopt (alleen in mn master 3 maanden buitenlandse onderzoeksstage). Ik werk heel de zomer en ik werk heel het jaar door 3-4 dagen in de week en maak gemiddeld weken van 20-30 uur en daarnaast studeer ik nog ;).

Zie nu dat je gewoon alleen leent voor sparen. Dan heb ik niks gezegt,sorry ik ging ervan uit dat je je gespaarde geld ook voor andere zaken nog nodig had ;) , alhoewel het dan nog anders zou doen en alsnog mijn prioriteiten anders zou leggen, maar laten we dan dat maar gewoon als verschil in mens houden :+ .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:03

zap schreef:
Adil18 schreef:
Ik ben ook opgevoed met dat idee, maar dit is niet meer dan een slim spel. En jij weet helemaal niet hoeveel ik werk? Ik werk de hele zomer door in een restaurant en voor de rest een dag per weekend en heb het voordeel dat ik iets studeer waar je vaak al voor de stage betaald wordt...Volgend jaar moet ik gewoon lessen gaan geven en krijg daar ook gewoon voor betaald, wat voor bij betekent dat ik volgend jaar 4 dagen in de week ga werken...Doe jij dat ook?

Om nog even hierop te reageren. Ik studeer iets waar je ten eerste geen stage voor loopt (alleen in mn master 3 maanden buitenlandse onderzoeksstage). Ik werk heel de zomer en ik werk heel het jaar door 3-4 dagen in de week en maak gemiddeld weken van 20-30 uur en daarnaast studeer ik nog ;).

Zie nu dat je gewoon alleen leent voor sparen. Dan heb ik niks gezegt,sorry ik ging ervan uit dat je je gespaarde geld ook voor andere zaken nog nodig had ;) , alhoewel het dan nog anders zou doen en alsnog mijn prioriteiten anders zou leggen, maar laten we dan dat maar gewoon als verschil in mens houden :+ .

Zappie: Amen!

Edit: Plus 150 euro pm voor het bijrijden van een paard! Tis niet veel, maar het is wat :D
Laatst bijgewerkt door Adil op 06-02-10 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:04

Ik vind ook dat mensen die een maximale beurs krijgen toch best een hoop geld krijgen en het niet snap dat zij niet uitkomen. Oud medestudent had ook zoiets. Moest september haar studiefinanciering stopzetten omdat ze maximaal had bijverdient. Ze is gestopt omdat ze haar studie niet kon betalen :? ze had dan alleen geen schuld dus misschien een beetje offtopic :o

xDramaQueen

Adil18 schreef:
xDramaQueen schreef:
ik zal straks op mezelf 260 eurie krijgen, en dat is echt luxe wat mij betreft..

Maar alleen daarvan ga je niet rondkomen...?

+ al het geld wat ik bij elkaar verdien met mijn banen :)

ik loop nu 4 dagen in de week stage (zonder vergoeding) en heb 5 dagen in de week een schoonmaak baantje in de avond en 2x in de avond na het schoonmaakbaantje een horeca baantje (en nog voor 3 dagen oproepbaar) ik draai misschien behoorlijk wat uurtjes, maar net wat ik zeg, ik heb nergens problemen mee..

wat ik niet snap aan die 350 euro? nou euh waar je t voor nodig hebt...

wat je niet hebt, kan je ook niet uitgeven...

en argumenten als "ja maar jij hebt geen paard" nee idd, heb ik niet, die kan ik niet betalen dus doe ik het ook niet, dat komt wel als ik een vaste baan heb...

keuzes maken is heel belangrijk..

Adil

vibabu schreef:
Ik vind ook dat mensen die een maximale beurs krijgen toch best een hoop geld krijgen en het niet snap dat zij niet uitkomen. Oud medestudent had ook zoiets. Moest september haar studiefinanciering stopzetten omdat ze maximaal had bijverdient. Ze is gestopt omdat ze haar studie niet kon betalen :? ze had dan alleen geen schuld dus misschien een beetje offtopic :o

Euh...ik snap het verhaal niet :?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:06

of een BKR registratie helpt tegen het lenen. Nee ik denk het niet, maar ik ben me wel doodgeschrokken om wat voor een bedragen het gaat. Ik dacht als ze 4000 euro lenen is het veel maar het blijkt om veel meer te gaan. Ik zou er niet aan moeten denken om naast de hypotheek een studieschuld te moeten afbetalen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:06

xDramaQueen schreef:
+ al het geld wat ik bij elkaar verdien met mijn banen :)

ik loop nu 4 dagen in de week stage (zonder vergoeding) en heb 5 dagen in de week een schoonmaak baantje in de avond en 2x in de avond na het schoonmaakbaantje een horeca baantje (en nog voor 3 dagen oproepbaar) ik draai misschien behoorlijk wat uurtjes, maar net wat ik zeg, ik heb nergens problemen mee..

wat ik niet snap aan die 350 euro? nou euh waar je t voor nodig hebt...

wat je niet hebt, kan je ook niet uitgeven...

en argumenten als "ja maar jij hebt geen paard" nee idd, heb ik niet, die kan ik niet betalen dus doe ik het ook niet, dat komt wel als ik een vaste baan heb...

keuzes maken is heel belangrijk..

Als je dan goed leest zie je alle antwoorden hierboven staan ;)

xDramaQueen

Re: Student leent te veel, BKR registratie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:08

adil, jij bent dan misschien een ander geval :) maar bij veel studenten is het wel het geval "ja maar ik moet dure kleding, nieuwe telefoons en persee duur brood van de appie want het andere lust ik niet oid" en dan vooral NIET werken en klagen hoe zwaar ze t wel niet hebben met "maar" een lening van 350 euro..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:09

xDramaQueen schreef:
adil, jij bent dan misschien een ander geval :) maar bij veel studenten is het wel het geval "ja maar ik moet dure kleding, nieuwe telefoons en persee duur brood van de appie want het andere lust ik niet oid" en dan vooral NIET werken en klagen hoe zwaar ze t wel niet hebben met "maar" een lening van 350 euro..

Helemaal mee eens! En er zijn inderdaad andere mensen...Maar die komen nog wel op de koffie, maak je maar geen zorgen ;)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:22

nowornever schreef:
of een BKR registratie helpt tegen het lenen. Nee ik denk het niet, maar ik ben me wel doodgeschrokken om wat voor een bedragen het gaat. Ik dacht als ze 4000 euro lenen is het veel maar het blijkt om veel meer te gaan. Ik zou er niet aan moeten denken om naast de hypotheek een studieschuld te moeten afbetalen.

here, here!

ik ben nog steeds blij dat ik naast mijn fulltime studie altijd behoorlijk gewerkt heb, en dus zonder studieschuld of ooit iets geleend te hebben, binnen de termijn afgestudeerd ben.
mijn eigen broer heeft echt een walchelijk hoge studieschuld, oa. door bijlenen (want deed allerlei nuttige dingen naast studie, maar werkte niet). ik moet er echt NIET aan denken, zo'n torenhoge schuld. het beperkt je zó in je keuzes (koop ik dat huis? ohnee: moet die schuld afbetalen)...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:25

Adil18 schreef:
vibabu schreef:

Euh...ik snap het verhaal niet :?

Ze verdiende naast haar studie zoveel bij en gaf het aan zoveel andere dingen uit dat ze daarom haar studie niet kon betalen en daarom ook zeurde dat het studeren zo duur was. (met maximale beurs en maximaal inkomen) Terwijl ze het makkelijk had kunnen betalen als ze andere prioriteiten had gesteld.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:27

Precies daarom snap ik ook niet zo goed waar iedereen zich hier zo druk overmaakt/ mee bemoeit. Het geld moet gewoon terugbetaalt worden hoor, of het nou echt voor die studie gebruikt is of om bier van te drinken.
Ik ken trouwens genoeg mensen die 6000€ geleend hebben voor een bestuursjaar, half jaar buitenland, mooie reis, veel leuke dingen doen etc. En die er nu totaal geen problemen hebben om daar een paar jaar 100€ per maand voor terug te betalen. Ken ook mensen die wat meer geleend hebben (bijvoorbeeld 30.000€) en na 2 jaar werken de auto eruit moesten doen, tja dat is wat minder fijn lijkt me. Maar ieder zijn ding zou ik zeggen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 02:11

[LZP] > [NM]

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 03:41

Waarom krijgen de mensen die nog thuis wonen een beurs, en niet gewoon de leskosten vergoed (zoals voor je 18e)?
Op het MBO zal dat de ibg flink wat besparen...

Ik heb heel wat klasgenootjes die daar flink misbruik van maken...
En denk ik tja, schaf dat dan af (op lesgeld na dan).

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:10

dejavu schreef:
Ik heb ook een studieschuld. :o Zou niet best zijn als dat een BKR-registratie zou worden, het gaat bij mij om wel wat meer dan 10.000 euro. :)

Maar als al die maffe plannen doorgang krijgen, ziet het er somber uit voor de mensen die nog moeten studeren. Als je gaat studeren, krijg je geen stufi meer. Mocht je wel geld nodig hebben, dan ben je het haasje, want dan wacht er een toffe registratie op je na het afronden van je studie?! :) Lekker motiverend!

Princesj schreef:
Laatst was er ook gekeken waarom studenten zoveel lenen, en dat is niet altijd voor de studie, maar ook om "lekker te kunnen leven" en in dat geval vind ik het heel niet zo'n slecht idee. Laat de stufi maar een soort prestatiebeurs worden, als je zo hard je geld nodig heb, prima, maar werk(studeer) er dan voor.

:n Niet zo'n best idee. Flink conservatief ook. Er zijn namelijk genoeg studenten die hard moeten werken voor een zes. Anderen halen op hun sloffen een acht. Heeft die student met de zes dan automatisch slecht gepresteerd en dus geen recht op studiefinanciering? :D

linky schreef:
Onze dochter had naast haar HBO opleiding 2 baantjes, dan maar wat minder feesten. Met het geld van haar uitwonendenbeurs kon ze daar van rondkomen en ze kwam van school zonder 1 cent schuld.
Studenten moeten eens leren hun eigen broek op te houden i.p.v. op kosten van iedereen het feestbeest uit te hengen.

Proficiat. :7
Misschien kun je er ook inkomen dat lang niet iedereen het redt? Ik zat met een studie waar ik hard voor werkte, en had een bijbaantje, maar ik moest toch echt lenen. Meer tijd voor werken, had ik niet, want ik moest leren.

Het feestbeest uithangen deed ik al helemaal niet. Ik vind het maar een nare post van je. Net alsof anderen met plezier een studieschuld opbouwen. Ik ben er heus niet blij mee, maar ik moest wel. :(

Ik wilde ook al een berichtje typen in deze richting! Pffft, word een beetje moe van het "kijk mij eens"... Daarmee bedoel ik berichten in de trant van: Ik kon/kan me ook een zoveel urige werkweek veroorloven.
Mensen, niet iedere studie is het zelfde. Op papier misschien wel, maar sommige vergen echt meer uren dan anderen. Daarnaast zijn er ook studenten die het niet op hun sloffen afkunnen.
Studenten/studies/besturen... allemaal per persoon verschillend!!
En ja, dr zijn studenten die studievertraging oplopen door zuippraktijken, zichzelf een slag in de rondte feesten, rond****en tot en met.... Ik kan er in mijn omgeving redelijk wat opnoemen, maar ik kan toch zeker wel tig keer zoveel studenten aanwijzen die wel enigszins hun best doen voor hun papieren/bul/etc.

En ja, ik ben ook een luxe student... leen bij om me dingen te kunnen permiteren die ik anders niet zou kunnen. Ik kan je vertellen dat ik me niet kan motiveren om 4 jaar (inmiddels dus wat langer) lang op een houtje te gaan zitten bijten. Momenteel werk ik niet (ontslagen), studievertraging, een half jaar studie in het buitenland (sponsored by IB :x), extra commissies/bestuur naast mijn studie en kan me nu sowieso niet permiteren om veel te werken. Dit maakt mij dus tot een van de "schrikbeelden" die hier in dit topic :D
Dat schrikbeeld maakt wel dat ik veel geleerd heb aan andere skills naast mijn studie, netwerken heb lopen en geniet van mijn tijd. Is dit zo erg? (ik spreek hiermee, denk ik, voor meer studenten...)

Ik ben "weldoordacht" aan het lenen gegaan. Mijn ouders weten daar overigens niets/weinig van. Ik wil alles zelf regelen en zal dus na mijn studie ook zelf alles terug moeten betalen.
Wel vind ik de redenatie zo krom: De IB groep/de overheid promoten het lenen tot en met en dan ineens willen ze studenten af gaan schrikken. Niet dat dat voor mij veel uit had gemaakt, er is simpel weg (momenteel) geen andere optie.
Laatst bijgewerkt door Unity op 07-02-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:14

Op het nieuws hoorde ik gister dat de hoogte geregistreerde schudieschuld bij de IB groep op dit moment rond de 100.000 zit. Dan vraag ik me wel écht af wat ze met dat geld gedaan hebben....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:19

nou ik heb ook geleend. Mijn ouders verdienden veel, ik kreeg daardoor niet verschrikkelijk veel stuffie. Toch moest ik van hen leren rond te komen van mijn stuffie (studiebeurs). Nou leuk hoor. ;(
Boeken-lesgeld-huur etc. en dan tekort komen. En te druk met studie om veel bij te werken. Daarom maar bezuinigen op eten kleding, en de paardensport volledig laten schieten etc.

Goh wat had ik het soms moeilijk. Uiteindelijk toch maar een lening. Niet als aanvulling voor de studie maar om gewoon te kunnen eten. Harde les geweest, daarom voel ik mij bijzonder dankbaar dat ik nu een huis met 2 paarden heb!

En die studie? tja dat was de moeite waard. Als ingenieur is er wel werk te krijgen. Ik betaal mijn schuld braaf af.. maar een bkr registratie? zou dat niet dubbel op straffen zijn? Loop niet weg voor die studieschuld!
(die van mij valt overigens mee, omdat ik ook zoveel bezuinigde)

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:23

Unity schreef:
En ja, ik ben ook een luxe student... leen bij om me dingen te kunnen permiteren die ik anders niet zou kunnen. Ik kan je vertellen dat ik me niet kan motiveren om 4 jaar (inmiddels dus wat langer) lang op een houtje te gaan zitten bijten. Momenteel werk ik niet (ontslagen), studievertraging, een half jaar studie in het buitenland (sponsored by IB :x), extra commissies/bestuur naast mijn studie en kan me nu sowieso niet permiteren om veel te werken. Dit maakt mij dus tot een van de "schrikbeelden" die hier in dit topic :D
Dat schrikbeeld maakt wel dat ik veel geleerd heb aan andere skills naast mijn studie, netwerken heb lopen en geniet van mijn tijd. Is dit zo erg? (ik spreek hiermee, denk ik, voor meer studenten...)

Ik ben denk ik ook zo'n student. Ben sinds september aan het studeren en leen bij. Om mn huur te kunnen betalen, om te kunnen eten, maar ook om wat leuke dingen te kunnen doen (sportvereniging bijvoorbeeld). In dit topic wordt wel erg makkelijk geroepen 'ga maar werken', echter zijn er genoeg studenten die dusdanig druk zijn met hun studie dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan (ja echt, studenten die studeren, ze bestaan, ik ken ze!!).
Mn studie gaat me tot nu toe vrij makkelijk af. Maar IMO bestaat het studentenleven uit meer dan alleen studeren. En dan doel ik niet op zuipen, feesten en rond***, maar op jezelf ontwikkelen en ook andere 'skills' ontwikkelen inderdaad. Ik doe behoorlijk wat commissiewerk naast mijn studie en leer daar echt onwijs veel van. Organiseren, communiceren, plannen. Allemaal dingen die ook belangrijk zijn, ook later in je werk. Maar je kan er je boodschappen niet van betalen. En inderdaad, studenten die een bestuursjaar gaan doen en daardoor studievertraging oplopen moeten toch ook ergens van leven. Een jaar waarin ze niet gestudeerd hebben, maar wel tíg ervaringen en heel veel kennis hebben opgedaan. Zoiets draag je je hele leven bij je en is denk ik super nuttig.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:26

ik vind dit ook een slecht idee.. heb hiervoor 4 jaar deurne gedaan en mijn vader zit in een dusdanige financiele situatie dat ik alleen maar basisbeurs krijg. Echter om mijn opleiding en alle bijkomende kosten, vervoer heen en weer, auto huren trailer enz te kunnen betalen heb ik wel 4 jaar vol moeten lenen, Ik krijg namelijk alleen een basis beurs uitwonend.

Omdat ik nu heb besloten dat ik nog verder wil studeren aan het HBO en dit ook gemiddeld 1700 euro per jaar kost en ze dit in 5 keer ruim 300 euro aftrekken, kom je er niet met alleen je basisbeurs, dit is thuiswonend 90 euro en uitwonend 260 euro per maand. Dan heb ik ook nog mijn paard nu, vervoerskosten naar school, auto,, aangezien het ov heel slecht geregeld is die kant op dus ik leen voorlopig weer een aardig bedrag erbij..
Ook geef ik nog een aantal uur les in de week om zo toch iets bij te verdienen.

Wanneer ze dit af gaan schaffen Zal ik misschien mijn studie stop moeten zetten omdat ik dit dan gewoon simpel weg niet meer kan betalen. nu heb ik een lieve vriend die een huis heeft gekocht dus daar hoef ik me niet druk om te maken.. Wel denk ik dat die BKR registratie voor heel veel onwijs nadelig zal gaan werken.. Studeren wordt door die registratie en mogelijke afschaffing van de studiefinanciering een stuk minder leuk en vooral minder makkelijk

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:50

ik vind wel dat veel mensen die hier tegen het lenen bij de IBgroep zijn, stgudenten willen straffen voor iets wat helemaal geen fout is in mijn ogen. Ik bedoel niemand komt weg met die schuld, iedereen moet hem terugbetalen. Dat weet iedereen, ook als hij of zij de keuze maakt om dat geld slechts te gebruiken om wat lekkerder te kunnen leven. Nou snap ik wel dat veel studenten misschien te slecht inzien wat die studieschuld met hun latere leven doet, maar ik vind dat 2 heel verschillende punten. Het laatste is namelijk het beter inzicht geven aan studenten van de gevolgen van het lenen, en zoals ik al zei veel mensen hier willen het lenen gewoon straffen.

Overigens komen er nu mensen met horrorverhalen over hoeveel zij werken. 5 dagen werken naast 4 dagen stage. Ik weet neit hoeveel slaap iedereen hier nodig heeft maar ik merk wel dat dit voor mij gewoon niet haalbaar is. Mijn studie gaat bij dit soort werktijden zeker veel slechter, dat zie ik aan mijn cijfers. Ik heb nog nooit eerder bijgeleend maar nu ik 3 maanden coschap ga lopen heb ik toch een lening afgesloten. En dit doe ik zodat ik een ticket naar maleisie kan betalen zodat ik daar stage kan lopen. Ik heb niet de tijd om daar voor te werken, jammer dan. Ik betaal daar wel extra geld voor dan, als ik straks mijn studie schuld aflos.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:09

Zodra er bezuinigd moet worden is de toekomst, het onderwijs, het eerst aan de beurt :\
Dat is niet nieuw, wel bijzonder.

Los van dit gegeven vind ik absoluut dat veel studenten geen besef hebben van geld (de kosten van levensonderhoud, het loon dat ze na hun afstuderen zullen opstrijken, etc.). Hierover zou veel meer voorlichting gegeven moeten worden, is mijn idee.

Toen ik studeerde had ik aan mijn minimale, uitwonende beurs juist genoeg voor de huur van m`n kamer :+ ^) Met baantjes ernaast was het echter best te doen om een prettig studentenleven te hebben en in de plus uit de studententijd te komen -:)

Anderen die toen veel leenden en beweerden over een paar jaar uit de schulden te zijn, zitten er nu nog steeds tot aan hun nek in :$

Jammer, want we lopen tegen de dertig en ik ben blij dat ik zonder schulden op mijn conto een hypotheek heb kunnen afsluiten, een mooie bruiloft heb kunnen vieren en een knap paard in de wei heb staan.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:20

Ik vind het belachelijk dat onze regering gaat snijden in het onderwijs! Wat dat is gewoon wat ze doen!
Als deze BKR registratie wordt ingevoerd, wordt het voor menig student een grote beslissing om de lening te nemen, wat tot gevolg heeft dat veel mogelijke studenten ervoor kiezen om gelijk te gaan werken, of om een lagere opleiding te gaan doen.

Studeren wordt gewoon weer iets dat slechts is weggelegd voor de rijken in ons land.

Als dit land later nog iets van betekenis wilt zijn, moet er juist worden geinvesteerd in het onderwijs. De stufi omzetten in een lening? Ik zou eerder zeggen, verhoog de stufi!

Ik studeer ook, en ik leen ook bij. Waarom? Omdat een studie zonder hulp van ouders oid of een baan gewoon niet te betalen is. Maar aangezien een studie (in de meeste gevallen) gelijk staat aan een fulltime baan, is het moeilijk om naast de studie ook nog eens te werken.

Dat er gevallen zijn van de eeuwige student, dat is niet te voorkomen, maar niet iedere student staat 5 keer in de week in de kroeg oid. Die uitzonderingen worden nu de regel zo lijkt het, en straks is studeren voorbij voor de studenten die geen rijke papie en mamie hebben.

Jammer .

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:57

Lekker laten registreren, ook de mensen die een betalingsachterstand hebben bij de energiemaatschappij enz. Dan hebben we straks helemaal niets meer aan het BKR, dan staat het gros van nederland geregistreerd. Probleem opgelost toch? :+

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:34

mag je met een bkr eigenlijk een hypotheek nemen?
Heb je net je veel te dure studie afgerond, heb je een leuk vast contract, denk je van je volwassen leven te mogen gaan genieten. En moet je uiteindelijk nog bij je ouders in gaan wonen tot je 4-10 jaar ingeschreven staan bij de woningbouw (of iets in die richting).

Goed in die situatie valt een hoop te bemerken (eerder inschrijven, niet iedereen wilt een huis kopen etc) maar is dan ook globaal en deels sarcastisch genomen natuurlijk.