Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:31

Ik ben er zeker van dat in elk mens iets slechts zit, een slecht deel. Als je het mij vraagt besta je dan uit 2 delen (oke beetje zwart wit, natuurlijk meer genuaceert) en kun je 'kiezen' wat je gebruikt, wat je wil en hoe je een situatie oplost. Daarvoor heb je beide delen nodig, zoadat je voor jezelf kunt zorgen en liefst tegelijkertijd ook voor de mensen om je heen. Het hangt er maar van af naar welke kant je neigt en wat je priciepes hier rond zijn. Een karakter dat evenwichtig is zla ze beiden verstandig gebruiken en minder evenwichtige zorgt ervoor dat je 'slecht wordt' voor anderen of te 'goed' wat weer destructief voor jezelf kan zijn.
En dat die delen communiceren dat is ook zo, doe ik ook.
Ik heb ook eendjes bijna verdronken enz, iets wat ik nog steeds niet snap van mezelf. Maar het kan, het is maar hoe je er mee om gaat en hoe je verder wil of hulp zoekt, dat is weer iets anders.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:37

Het is wel een feit dat als je atijd uitgaat van het goede in de mens, je teleurgesteld kunt worden.
Ook dat is meer dan 2000 jaar geleden door filosofen verwoord.
Misschien het optimisme van het goede een beetje temperen en ook eens uitgaan van het feit dat er mensen zijn die beter willen worden ten koste van anderen.
Ook zij hoeven per definitie niet slecht te zijn, maar ook niet goed. Het ligt ook meer aan de sociale omgeving, maatschappij wie welk stickertje opgeplakt krijgt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:40

Wat dacht je dan van iemand die niet 100% is? En hierom iemand vermoord? Is het dan een slecht mens?
of draaien we het om, en is iedereen die moord niet 100%?

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:44

Toad schreef:
Wat dacht je dan van iemand die niet 100% is? En hierom iemand vermoord? Is het dan een slecht mens?
of draaien we het om, en is iedereen die moord niet 100%?

Je kunt ook 100% gezond zijn en toch in een moment van verstandsverbijstering iemand vermoorden, ik denk dan aan noodweer wat net té is..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:47

Samurai schreef:
Het is wel een feit dat als je atijd uitgaat van het goede in de mens, je teleurgesteld kunt worden.
Misschien het optimisme van het goede een beetje temperen en ook eens uitgaan van het feit dat er mensen zijn die beter willen worden ten koste van anderen.
Ook zij hoeven per definitie niet slecht te zijn, maar ook niet goed. Het ligt ook meer aan de sociale omgeving, maatschappij wie welk stickertje opgeplakt krijgt.

Je moet toch echt wel uitgaan van het goede van de mens wil je een gelukkig leven leiden..
anders leef je continu in achterdocht en angst..

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:49

unicorn_kiss schreef:
Samurai schreef:

Je moet toch echt wel uitgaan van het goede van de mens wil je een gelukkig leven leiden..

Heb ook niet gezegd dat je achterdochtig of pessimistisch moet zijn, maar realistisch is beter op zijn plaats imo.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:52

Samurai schreef:
unicorn_kiss schreef:

Heb ook niet gezegd dat je achterdochtig of pessimistisch moet zijn, maar realistisch is beter op zijn plaats imo.

Ja daar geef ik je gelijk in.. had je post verkeerd gelezen

Samurai

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:59

Ik ben ook wel s op mijn bek gegaan, was ik ergens de portemonnee vergeten, kreeg m mooi leeg terug. Terwijl ik daar 5 keer per week kwam om te lossen (those were the days). Dus vertrouwen, jawel dat heb ik wel in de medemens, soms teveel, soms te weinig...
Maar ja daar hebben vrouwen intuïtie voor denk ik maar.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:02

Natúúrlijk zit in elk mens iets slechts............denk maar na, haat en liefde liggen ook heel erg dicht naast elkaar.

Een moordenaar is ook mens.
Mensen hebben nog steeds oerinstincten, daar hoort egoisme, eigenbelang, moord, jaloezie, voortplantingsdrift, ruzie, slaan en weet ik ut wat allemaal bij hoor :n
Iedereen heeft wel eens geroepen: VAL DOOD :D En op dat moment meen je het ook echt.........stel je voor dat het echt zou gebeuren :+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:04

1Boefje schreef:
Natúúrlijk zit in elk mens iets slechts............denk maar na, haat en liefde liggen ook heel erg dicht naast elkaar.

Mensen hebben nog steeds oerinstincten, daar hoort egoisme, eigenbelang, moord, jaloezie, voortplantingsdrift, ruzie, slaan en weet ik ut wat allemaal bij hoor :n
Iedereen heeft wel eens geroepen: VAL DOOD :D En op dat moment meen je het ook echt.........stel je voor dat het echt zou gebeuren :+

Hé dat heb ik nog nooit geroepen :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:09

unicorn_kiss schreef:
1Boefje schreef:

Hé dat heb ik nog nooit geroepen :D

Nee jij niet, ergens bovenaan de bladzijde wel :P

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:19

Morgen meld ik me weer voor deze discussie

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:23

Samurai schreef:
Morgen meld ik me weer voor deze discussie

m2! ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:25

sallandval schreef:
Bellona_K schreef:
De hele geschiedenis staat vol van de slechte mensen. Ik haalde hiervoor concentratiekampen aan, maar wat te denken van bijv. andere oorlogen in de 20e eeuw (vietnam, korea, Isreal..), of slavernij een paar eeuwen terug.

Bedoel je hiermee dat Duitsers dus een groter aantal 'slechte' mensen had dan bijvoorbeeld Nederland? En dat de vermoorde Joden niet 'slecht' en dus 'goed' waren? Betekent dat dan ook dat ze gezien hun 'goedheid' nu waarschijnlijk gelijk hebben als ze palestijnen vermoorden, en dat die dus 'slecht' zijn?

En wat zou je dan hebben gezegd als het was gelukt om de joden uit te roeien in WO2 en Hitler nu als held en groot heerser in de boeken zou staan.. zou je dan precies andersom redeneren?

Nee hoor, als je kijkt naar hoe Nederlanders zich hebben gedragen in de geschiedenis dan zijn velen geen haar beter geweest.

De in de tweede wereldoorlog vermoorde Joden hadden in principe niet echt iets verkeerds gedaan. Het probleem was dat Hitler hen zag als bron van kwaad, omdat hij er van overtuigd was dat zij achter de 'dolkstootlegende' (= de Duitse nederlaag na de eerste wereldoorlog, waarbij Duitsland als grote schuldige van heel die 1e WO werd bestempeld) zaten.

Het erge aan de kwestie Joden / Palestijnen is dat het ene kwaad (uitmoorden Palestijnen) gegrondvest is door eerder kwaad (uitmoorden Joden). De kwestie is zo ingewikkeld dat er geen oplossingen voor zijn. Sedert 1938 probeerde Groot-Brittanie al een voorstel van een deling van de landen (dus een Palestina en een Israel). Jarenlange bemoeienis van West-Europe, en dan met name GB, mocht niet baten.
Stel, dat van de in totaal 6 oorlogen die de Arabische landen tegen Israel heeft gevoerd, er één was die negatief heeft uitgepakt voor Isreal, hoe zou men nu denken over dit land?

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars uit het verleden. Als Hitler niet verslagen was hadden wij nu niet op school over concentratiekampen geleerd, maar alleen maar over hoe goed Hitler was voor zijn land (en evt. ook West-Europa)

Ik zet zelf ook altijd vraagtekens bij hetgeen ik op school moet leren. Ik vraag me altijd af, wat als ... en ... of ... de oorlog had gewonnen? Hoe zou het dan in de boeken staan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 02:05

Hoi! Ik geef als TS ff aan dat ik erg benieuwd ben wat er hier allemaal gezegd is, en dat ik ook zeker bij ga lezen, als mijn werkdagen geen 16,5 uur meer duren zonder pauzes en niet meer beginnen om half 8 's morgens.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:24

Bellona_K schreef:
Bedoel je hiermee dat Duitsers dus een groter aantal 'slechte' mensen had dan bijvoorbeeld Nederland? En dat de vermoorde Joden niet 'slecht' en dus 'goed' waren? Betekent dat dan ook dat ze gezien hun 'goedheid' nu waarschijnlijk gelijk hebben als ze palestijnen vermoorden, en dat die dus 'slecht' zijn?

En wat zou je dan hebben gezegd als het was gelukt om de joden uit te roeien in WO2 en Hitler nu als held en groot heerser in de boeken zou staan.. zou je dan precies andersom redeneren?

Nee hoor, als je kijkt naar hoe Nederlanders zich hebben gedragen in de geschiedenis dan zijn velen geen haar beter geweest.

De in de tweede wereldoorlog vermoorde Joden hadden in principe niet echt iets verkeerds gedaan. Het probleem was dat Hitler hen zag als bron van kwaad, omdat hij er van overtuigd was dat zij achter de 'dolkstootlegende' (= de Duitse nederlaag na de eerste wereldoorlog, waarbij Duitsland als grote schuldige van heel die 1e WO werd bestempeld) zaten.

Het erge aan de kwestie Joden / Palestijnen is dat het ene kwaad (uitmoorden Palestijnen) gegrondvest is door eerder kwaad (uitmoorden Joden). De kwestie is zo ingewikkeld dat er geen oplossingen voor zijn. Sedert 1938 probeerde Groot-Brittanie al een voorstel van een deling van de landen (dus een Palestina en een Israel). Jarenlange bemoeienis van West-Europe, en dan met name GB, mocht niet baten.
Stel, dat van de in totaal 6 oorlogen die de Arabische landen tegen Israel heeft gevoerd, er één was die negatief heeft uitgepakt voor Isreal, hoe zou men nu denken over dit land?

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars uit het verleden. Als Hitler niet verslagen was hadden wij nu niet op school over concentratiekampen geleerd, maar alleen maar over hoe goed Hitler was voor zijn land (en evt. ook West-Europa)

Ik zet zelf ook altijd vraagtekens bij hetgeen ik op school moet leren. Ik vraag me altijd af, wat als ... en ... of ... de oorlog had gewonnen? Hoe zou het dan in de boeken staan?[/quote]

Okee... ja misschien zijn alle mensen gewoon deesl slecht. Kan ik me wel in vinden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:16

ik heb vandaag twee slechte mensen om de oren geslagen zien worden door meneer de Rechter :)

kan niet anders zeggen dan dat dit mij een ernstig lekker gevoel geeft :) slecht he :D
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 28-01-10 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:23

Vjestagirl schreef:
Dat dus. Zelfs als je alleen maar aan jezelf en je kat denkt, dan nog zal je kat je geweldig vinden. Maar als je ook klote bent voor je kat en zelfs je plant laat stikken, zou je dan slecht zijn?

Nou, ik denk ook dan nog dat je niet slecht zult zijn geboren, maar misschien niemand heeft je ooit bijgebracht dat een kat gevoel heeft en een plant water moet hebben... Dan ben je onwetend, maar niet slecht.
Of zit je zo met jezelf in de knoop dat je zulke dingen niet meer voelt. Dan val je bij mij meer in de categorie ziek (fysiek of geestelijk)...

Ik denk dat daar een reden voor moet zijn, voor de 'slechte' dingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:28

Waarom wil iedereen hier eigenlijk zo graag geloven dat de mens van nature goed is?

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:34

Omdat dat zo hoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:37

Ik vermoedde al zoiets. Ik geloof dat namelijk niet, ik denk dat het kwaad in ieder mens zit.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:40

Als dat al zo zou zijn waarom zijn er helden, geëerden, gedachtenissen en weet ik wat meer...
Ok ieder mens slaat een mug dood, dus per definitie slecht...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:41

Yamcha schreef:
Waarom wil iedereen hier eigenlijk zo graag geloven dat de mens van nature goed is?

Vind ik ook!
We willen elkaar allemaal als heilige moeder Maria zien, maar dat zijn we gewoon niet.
De mens staat bovenaan de voedselketen, hoe is hij dat geworden? Precies, echt niet door het zo zo lieve karakter!
Onze voorouders deze niks anders dan elkaar uitmoorden, stukjes land veroveren, dieren zo snel mogelijk kapot maken voor voedsel, ik vind het dan wel heel erg hypocriet om te denken dat we nu opeens beschaafd zijn en nu opeens van nature goed zijn!
Ken je het gezegde: Sorry, ik maak fouten, ik ben maar een mens?
Nou, daar heb je het al. Mensen lopen zich te verschuilen achter het feit dat ze 'maar' mens zijn. En mensen zijn niet perfect. Mensen zijn van nature vol met gebreken. Dus niet goed van nature en niet in en in slecht van nature.
Je moet in jezelf het beste boven halen! DAT maakt het verschil...........

(boefje klinkt even als een hele oude wijze dame nu)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:49

Helemaal mee eens Boefje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:49

Samurai schreef:
Als dat al zo zou zijn waarom zijn er helden, geëerden, gedachtenissen en weet ik wat meer...
Ok ieder mens slaat een mug dood, dus per definitie slecht...

Een mens heeft een keus om goed te doen of kwaad.

Slechte mensen kunnen goede dingen doen, en goede mensen kunnen heel slechte dingen doen.
Dat een moordenaar eendjes voert, maakt hem nog geen goed mens, hij is nog steeds een moordenaar. Het betekent alleen dat een slecht mens ook in staat is tot goed.
Moeder Theresa zal ook weleens onrechtvaardig zijn geweest of oneerlijk. Dat maakt haar niet slecht. Het maakt haar alleen niet heilig, en niet perfect. Ze is idd maar een mens.......

Als de mens van nature werkelijk goed was, en kwaad alleen maar aangeleerd, waar komt dat kwaad dan vandaan? Van de dieren zal het niet komen, doden is slechts functioneel bij hen, niet omdat ze er lol in hebben.
Een dier bedenkt niet hoe die iemand nu eens het leven zuur kan maken...... een dier koestert geen wraakgevoelens, beoordeelt niet op uiterlijk, zal nooit iemand vals beschuldigen...... dat doen alleen mensen maar. Waar komt dat dan vandaan, als het niet uit de mens zelf komt? Aangeleerd? Wat je nooit ziet kun je niet leren. Iemand moet dat hebben aangeleerd dan. Maar als het niet uit de mens zelf komt, wie leert het de mens dan?

Boefje: met je eens.