Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:21

dat zeg ik......... bij mijn volgende betaling aan de BV Nederland ga ik 3 euro minder betalen met als omschrijving........

terugbetaling donatie Haiti........... effe kijken hoe ze reageren :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:22

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
in iedergeval ergens waar je nog gewoon mag ademhalen zonder dat in drievoud in te dienen bij de gemeente en je er dan vervolgens nog eens belasting overheen mag betalen :)

Ik ben dus echt heel benieuwd waar dat zou zijn. De landen die ik ken waar dat minder is, zijn landen die weer hun eigen nadelen hebben, meestal in de vorm van paraderende legers door de straten of burgeroorlogen. Ik ben echt benieuwd wat volgens jou een land is dat beter is om te leven dan Nederland.

Zwitserland bijvoorbeeld.......... je betaald er een berg belasting........ bijna net zoveel als hier, maar het is wel allemaal goed geregeld :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:42

KiWiKo schreef:
dat zeg ik......... bij mijn volgende betaling aan de BV Nederland ga ik 3 euro minder betalen met als omschrijving........

Hoe dacht je???
Het enige dat je krijgt is een boete wegens onvoldoende betalen.
Zoals hier boven al gemeld is, wordt het staatsinkomen gelukkig niet verdeeld zoals iedere individuele burger zou willen, want dan was het grootste deel van Nederland nu echt hulpbehoevend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:16

sarabande schreef:
Zoals hier boven al gemeld is, wordt het staatsinkomen gelukkig niet verdeeld zoals iedere individuele burger zou willen, want dan was het grootste deel van Nederland nu echt hulpbehoevend.

Opmerkelijk :) Nederland heeft 16 miljoen voetbalcoaches, en minstens zoveel mensen met veel visie en economisch inzicht die alles precies weten. Je vraagt je af waarom het dan altijd net de mensen zijn die er niks van kunnen, die op die posities komen om erover te beslissen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:21

sarabande schreef:
KiWiKo schreef:

Hoe dacht je???
Het enige dat je krijgt is een boete wegens onvoldoende betalen.

dat bedoel ik....... ik ben verpicht te betalen aan dingen die ik niet van mijn belastingcentjes betaald wil zien .:)

Saar als je weer in mijn regio bent........ loop eens een weekje met mij mee in de zorg..........

je weet wel al die mensen die dit land weer opgebouwd hebben na de oorlog, geloof me............ het is echt ernstig;

tegenwoordig word je als hulpbehoevende geveild........... jawel je gaat gewoon de veiling op :)

ga jij dat maar eens recht praten......... ik kan het niet, en ik wil er ook niks mee te maken hebben....... maar het gebeurd wel!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:28

KiWiKo schreef:
Saar als je weer in mijn regio bent........ loop eens een weekje met mij mee in de zorg..........

je weet wel al die mensen die dit land weer opgebouwd hebben na de oorlog, geloof me............ het is echt ernstig;

tegenwoordig word je als hulpbehoevende geveild........... jawel je gaat gewoon de veiling op :)

ga jij dat maar eens recht praten......... ik kan het niet, en ik wil er ook niks mee te maken hebben....... maar het gebeurd wel!

daar heb je gelijk in, ik werk ook in de zorg. En ja, we hebben liever mensen met een ZZP 7 dan met een ZZP 3 := Belachelijk dat het zo werkt, want ik wil het liefst aan alle mensen de beste zorg geven, maar daar krijg je geen geld voor :\

Maar dat heeft op zich niks te maken met de uitgaven aan haiti, dat zit al gewoon in het potje voor ontwikkelings/noodhulp...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:30

Kim ik weet echt wel dat er schrijndende gevallen zijn in de zorg en dat dat maar heel langzaam verbeterd. Ik begrijp ook niet waarom dat zo langzaam moet gaan, maar dat komt gedeeltelijk omdat het over zoveel schijven gaat.

Alleen het heeft niets te maken met het budget voor ontwikkelingssamenwerking, dus daar kan je je wel over opwinden of dat scheef vinden, maar dat haalt niets uit.

Ik kan ook wel boos worden omdat die bankdirecteuren van die idiote salarissen krijgen, maar dat is toch verspilde energie.

Zet je in voor iets dat je kan veranderen, maar vergelijk het niet met iets dat er niets mee te maken hebt, het enige dat je bereikt is dat jouw, gegronde klacht, niet serieus genomen wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:31

wat naar Haiti gaat, gaat niet naar de zorg, of politie, of maatschappelijk werk of naar onderwijs..........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:33

sarabande schreef:
Kim ik weet echt wel dat er schrijndende gevallen zijn in de zorg en dat dat maar heel langzaam verbeterd. Ik begrijp ook niet waarom dat zo langzaam moet gaan, maar dat komt gedeeltelijk omdat het over zoveel schijven gaat.

Alleen het heeft niets te maken met het budget voor ontwikkelingssamenwerking, dus daar kan je je wel over opwinden of dat scheef vinden, maar dat haalt niets uit.

Ik kan ook wel boos worden omdat die bankdirecteuren van die idiote salarissen krijgen, maar dat is toch verspilde energie.

Zet je in voor iets dat je kan veranderen, maar vergelijk het niet met iets dat er niets mee te maken hebt, het enige dat je bereikt is dat jouw, gegronde klacht, niet serieus genomen wordt.

Saar je begrijpt niet dat het heel langzaam verslechterd........ verbetering zit er niet in :)

gehandicapten gaan er dit jaar weer op achteruit........... valt niet te rijmen, zit geen logica in.........

banken verdienen genoeg....... elke transactie die ik maak kost geld, naast mijn rente..........

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:34

KiWiKo schreef:
wat naar Haiti gaat, gaat niet naar de zorg, of politie, of maatschappelijk werk of naar onderwijs..........

maar dat was het sowieso niet gegaan... ook niet als er geen aardbeving was geweest. Dan was het naar aidswezen, of zimbabwe of ghana of andere onwikkelingshulp gegaan.

en dat de zorg verslechterd... idd ja. Met de invoering van die stomme ZZP's zijn heel veel mensen de dupe geworden. Krijgen geen koffie meer, maar moeten het zelf halen. Dat zijn dan de kleine dingetjes, maar ik vind het heel storend, want ik wil heel graag voor iedereen goed zorgen, maar ben daardoor continu aan het overwerken, want je krijgt er gewoon geen tijd voor :\ Niet dat me dat wat uitmaakt, want ik doe het graag en met mijn hart. Maar elke willekeurige zakenman krijgt overuren keurig dubbel uitbetaald, en elk jaar een vette bonus, en in de zorg verdien je gewoon slecht, en geen overuren.
Gelukkig word ik uitbetaald in voldoening :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-01-10 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:34

KiWiKo schreef:

Nee en dat was het toch niet gegaan, want ieder heeft zijn eigen budget.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:38

KiWiKo schreef:
banken verdienen genoeg....... elke transactie die ik maak kost geld, naast mijn rente..........

(En dan ga je naar Zwitserland?)

Ik deel je mening dat het verslechtert, en ik vind het schrijnend. Maar volgens mij draag je daar eerder aan bij dan dat je het voorkomt door dat voortdurende katten op dat de overheid 'jouw' geld verkeerd besteedt.

Want weet je waarom het slechter wordt? Omdat een groot deel van Nederland gewoon geen zin heeft om de zorg voor anderen te betalen. "Mijn belastinggeld, mijn zorgverzekering, daar ga ik toch zeker niet een of andere loser mee helpen'.
JIJ hebt nu toevallig affiniteit met de zorg, anderen hebben dat niet, maar juist door voortdurend te benadrukken hoe de overheid allerlei geld NIET uit zou moeten geven, geven ze dus ook steeds minder uit aan dat soort dingen. Precies zoals 'het volk', of althans een deel met een grote mond, dat wil.

We hebben daar zelf voor gekozen trouwens, met ons allen, onder andere bij de laatste verkiezingen. De partijen die een breed gedragen zorg wel belangrijk vonden hebben weinig stemmen gekregen, de partijen die meer 'je betaalt alleen wat je zelf nodig hebt' bepleiten hebben stemmen gewonnen.
Dan moet je niet op de overheid katten, maar op de mensen zelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:38

maar dat is toch krom Saar........... ik kan ook geen geld uitgeven aan dingen die ik niet kan betalen....... als ik moet bezuinigen dan gaan ook de extra's de deur uit.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:39

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

(En dan ga je naar Zwitserland?)

Ik deel je mening dat het verslechtert, en ik vind het schrijnend. Maar volgens mij draag je daar eerder aan bij dan dat je het voorkomt door dat voortdurende katten op dat de overheid 'jouw' geld verkeerd besteedt.

Want weet je waarom het slechter wordt? Omdat een groot deel van Nederland gewoon geen zin heeft om de zorg voor anderen te betalen. "Mijn belastinggeld, mijn zorgverzekering, daar ga ik toch zeker niet een of andere loser mee helpen'.
JIJ hebt nu toevallig affiniteit met de zorg, anderen hebben dat niet, maar juist door voortdurend te benadrukken hoe de overheid allerlei geld NIET uit zou moeten geven, geven ze dus ook steeds minder uit aan dat soort dingen. Precies zoals 'het volk', of althans een deel met een grote mond, dat wil.

We hebben daar zelf voor gekozen trouwens, met ons allen, onder andere bij de laatste verkiezingen. De partijen die een breed gedragen zorg wel belangrijk vonden hebben weinig stemmen gekregen, de partijen die meer 'je betaalt alleen wat je zelf nodig hebt' bepleiten hebben stemmen gewonnen.
Dan moet je niet op de overheid katten, maar op de mensen zelf.

geen zin is niet aan de orde....... je MOET :) dat is namelijk belasting........ je MOET :) of je wil of niet...........

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:48

hermlein1989 schreef:
ik vind het eigenlijk niet ok, zelf zitten ze de hele tijd te zeuren er moet bezuinigd worden, en nu gaan ze zomaar 40 miljoen aan iets anders geven.
Niet dat ik niet vind dat er daar geen hulp nodig is, in tegendeel zelfs, maar je zag bij andere rampen gewoon dat het geld niet goed terecht kwam.
En het is toch wel ons geld.
Voor die 40 miljoen die die minister weg heeft gegeven, zouden ze hier de leraren ofzo wat extra kunnen geven of iets anders waar een tekort in is.

Als mensen geld willen geven, dan doen ze dat toch wel. Anders was er niet zoveel gestort.
Vergelijk maar eens, duitsland is (volgens mij) 4 keer zo groot als nederland heeft veel meer inwoner en had toch minder dan 20 miljoen bij elkaar gebracht.

NEderland blijft zo'n beetje opdraaien voor alles(zo betalen we ook bijna het meeste aan belastingen van iedereen in de Europese unie, terwijl we bijna het kleinste land zijn).

AMEN! ben ik het helemaal mee eens, het is belachelijk, ze kunnen dat geld beter in eigen land stoppen, er zijn er hier ook zat die problemen hebben en om de nederlandse economie en werkloosheid aan te trekken zouden ze dat beter hier kunnen investeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:53

KiWiKo schreef:
geen zin is niet aan de orde....... je MOET :) dat is namelijk belasting........ je MOET :) of je wil of niet...........

Geen zin is hartstikke aan de orde! Je moet dit jaar gewoon de belastingen betalen ja, maar de begroting voor volgend jaar wordt wel flink beinvloed door alle opiniepeilingen waar iedereen aangeeft dat ze het niet nodig vinden dat de overheid geld verspild aan mensen die zorg nodig hebben. En dus... wordt er keer op keer op keer bezuinigd. Omdat wij als volk steeds aangeven dat dat is wat we willen, dat dat is waar we op stemmen.

Lekker makkelijk omdat allemaal op de anonieme 'overheid' te gooien. Daar zijn wij als mensen toch zelf bij? Maar ja, hier en daar een lekker ongenuanceerde mening roepen is wel een stuk makkelijker dan je verdiepen in de achtergronden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:58

KiWiKo schreef:
maar dat is toch krom Saar........... ik kan ook geen geld uitgeven aan dingen die ik niet kan betalen....... als ik moet bezuinigen dan gaan ook de extra's de deur uit.......

Het zou krom zijn als jij niet zou bezuinigen maar het geld van je buurman zou pikken, want daar pleit je voor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:00

Kim, wij kiezen met onze keuze voor een politieke partij voor de hoeveelheid belasting die je moet betalen. Daar heb je dus wel keuze in. Als er maar genoeg mensen kiezen voor het amerikaanse systeem, dan hoeven we straks nog maar 25% belasting te betalen. Maar dan moeten we ook niet klagen dat de zorg helemaal niet meer vergoed wordt, dat is namelijk ook het amerikaanse systeem. We kunnen natuurlijk ook met z'n allen voor het zweedse systeem kiezen, dan hoeven we niet meer over de kwaliteit van de zorg te klagen. Maar dan moeten we ook niet zeuren dat het ipv het toptarief het instaptarief van de belasting 50% wordt. Het kan gewoon niet en en zijn.

Maar dat is natuurlijk volledig offtopic, het gaat erom dat die 41 miljoen van dat deel van de begroting afkomt, dat voor dit soort zaken gereserveerd is. Nog los van het feit dat die 41 miljoen op de keper beschouwd een onogelijk klein bedrag op de jaarlijkse begroting is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:02

ok.......... ik heb geen zin om dit jaar belasting te betalen.........

denk je dat daarmee ingestemd word???? denkutnie :)

we stemmen op beloftes......... en die beloftes worden nooit nagekomen :)

ik denk dat de regering gruwelijk veel geld over de bakt gooit......... laten we beginnen met het subsidie systeem......... je MOET je subsidie opmaken anders krijg je het volgend jaar niet meer........

het zit zooo, zoooo slecht in elkaar in nederland.

wil je weten waarom de zorg zo duur is......

ga ik je vertellen....... de verzekeraars innnen het geld, dat gaat naar het ciz en het cak, en naar het zorgkantoor.......
die drie moeten rendabel draaien.....

dan gaat het naar een hoofdaannemer die winst moet draaien (want die zijn in handen van investeringsmaatschappijen die daarvan leven)

die brengen hun zorgen onder bij onderaannemers die gemiddeld zo een 35 euro per uur krijgen (de vergoeding van de verzekering is 70 euro het uur)

er blijft dus een 45 euro per uur aan strijkstokken hangen varierend van de BV Nederland tot investeringsmaatschappijen voordat het bij de zorgbehoevende terecht komt

en als je je bedenkt dan mijn goedkoopste verzorgende met alle (belaste werkgeverslasten) slechts 24 euro kost.......... dan weet je het wel :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:03

Die 41 miljoen is 0,00nogawat% van de begroting die we voor ziektekosten hebben voor 2010. Om daar echt iets te veranderen zal er dus structureel beter gewerkt moeten worden door de organisaties die zorg verlenen. Helaas heb ik van dichtbij de laatste jaren weer gezien hoe slecht sommige ziekenhuizen en bedrijven georganiseerd zijn en dat kost ontzettend veel geld daarbij is die 41 miljoen echt een druppel op de gloeiende plaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:04

Karl66 schreef:
Kim, wij kiezen met onze keuze voor een politieke partij voor de hoeveelheid belasting die je moet betalen. Daar heb je dus wel keuze in. Als er maar genoeg mensen kiezen voor het amerikaanse systeem, dan hoeven we straks nog maar 25% belasting te betalen. Maar dan moeten we ook niet klagen dat de zorg helemaal niet meer vergoed wordt, dat is namelijk ook het amerikaanse systeem. We kunnen natuurlijk ook met z'n allen voor het zweedse systeem kiezen, dan hoeven we niet meer over de kwaliteit van de zorg te klagen. Maar dan moeten we ook niet zeuren dat het ipv het toptarief het instaptarief van de belasting 50% wordt. Het kan gewoon niet en en zijn.

Maar dat is natuurlijk volledig offtopic, het gaat erom dat die 41 miljoen van dat deel van de begroting afkomt, dat voor dit soort zaken gereserveerd is. Nog los van het feit dat die 41 miljoen op de keper beschouwd een onogelijk klein bedrag op de jaarlijkse begroting is.

beloftes worden altijd gebroken............ voor de verkiezeingen belooft met alles......... eenmaal gekozen is het mis

ik zou gaan voor het afschaffen van inkomsten belasting en het opvoeren van BTW..........dan betaal je voor wat je koopt......... goed alles word duur, maar dan heb je tenminste een keuze

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:04

sarabande schreef:
KiWiKo schreef:

Het zou krom zijn als jij niet zou bezuinigen maar het geld van je buurman zou pikken, want daar pleit je voor.

hoezo? die snap ik niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:06

Ik dacht dat het geld dat nu naar 555 gaat gewoon ontwikkelingshulp is, een potje dat er elk jaar is en daar zijn afspraken over gemaakt binnen europa wie hoeveel gaat betalen. Dat gaat naar draagkracht had ik begrepen, dus het economische draagvlak van Nederland.

Wij staan altijd bovenaan met alles waar wij europese steun voor moeten geven of wat de pot wordt voor ontwikkelingssamenwerking.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:08

KiWiKo schreef:
ik zou gaan voor het afschaffen van inkomsten belasting en het opvoeren van BTW..........dan betaal je voor wat je koopt......... goed alles word duur, maar dan heb je tenminste een keuze
Daarmee zou je de mensen met lage inkomens en uitkeringen enorm in de problemen brengen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:10

KiWiKo schreef:
ok.......... ik heb geen zin om dit jaar belasting te betalen.........

denk je dat daarmee ingestemd word???? denkutnie :)

Inderdaad. Daarmee wordt niet ingestemd en terecht. Maar als je die nuance niet snapt...

Citaat:
we stemmen op beloftes......... en die beloftes worden nooit nagekomen :)

Als beloftes niet worden nagekomen, waarom stem je dan nog op beloftes? Waarom kies je dan niet voor iets dat een betrouwbaardere basis lijkt? Ga nou niet net doen alsof je dat niet al kilometers vooraf aan kon zien komen. Natuurlijk worden die beloftes niet nagekomen - dat is ongeveer net zo waarschijnlijk als geloven dat je met een druppel schoonmaakmiddel maar 1 keer over een stukje fornuis hoeft te gaan en je hele keuken weer schoon is. Of dat je bij aankoop van 1 deodorant gratis een relatie met een knap persoon erbij krijgt.

Maar je kunt heel best inschatten wat de standpunten zijn over bepaalde zaken. Tenminste... ik heb niet zulke grote verrassende ommezwaaien gezien de afgelopen 5 kabinetsperioden. Het was me vooraf redelijk duidelijk wat men wilde, en dat was dan ook precies wat er ging gebeuren. Kun je wel zeggen dat ze dat niet 'beloofd' hadden, en dat is ook zo - maar waarom stemt men dan in vredesnaam voor de 5e keer op een partij die al 4 keer niet doet wat ze beloven? Dan ben je toch niet handig bezig?

Dan kun je wel weer terug vallen op 'jamaarzullie' maar je hebt zelf ook nog hersens gekregen.