Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:48

Bij RTL? Heb ik iets gemist.. of is er ook een medewerker van RTL omgekomen?

edit:

Zit nu op rtl 5 de radio te kijken en Dennis had iemand aan de telefoon die twijfelde of ze 1 of 2,50 zou doneren, omdat ze nog niets wist wat ze kon missen, nou mijn hart brak...
Zo zie je maar dat echt iedereen met die mensen daar meeleeft!

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:51

Er wordt niet gezegd dat Nederland geen armoede kent, maar er wordt gezegd dat het niet vergelijkbaar is met de situatie waarin het land Haïti zich nu bevind.. of bijvoorbeeld een land als Tanzania oid... In Nederland bestaat er zoiets als een sociaal vangnet voor mensen die bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raken... hun baan verliezen... in hun eentje kinderen moeten opvoeden etc... Het is niet te vergelijken met helemaal niets meer hebben. Dat bedoelen we.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:52

Laura1989 schreef:
Er wordt niet gezegd dat Nederland geen armoede kent, maar er wordt gezegd dat het niet vergelijkbaar is met de situatie waarin het land Haïti zich nu bevind.. of bijvoorbeeld een land als Tanzania oid... In Nederland bestaat er zoiets als een sociaal vangnet voor mensen die bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raken... hun baan verliezen... in hun eentje kinderen moeten opvoeden etc... Het is niet te vergelijken met helemaal niets meer hebben. Dat bedoelen we.

Dit is echt precies wat ik ook dacht, die mensen daar hebben echt helemaal niets meer en de armoede in Nederland is op te vangen.. om het zo maar even te zeggen inderdaad!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:54

Veerle90 schreef:
Bij RTL? Heb ik iets gemist.. of is er ook een medewerker van RTL omgekomen?

Nee een radio dj van KinkFm en voice over van RTL 5 is gisteravond onverwachts overleden
http://www.kinkfm.com/

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:56

Laura1989 schreef:

Euh, bij mijn weten zijn er in Nederland ook mensen die niks hebben... :+

Maar daar gaat het niet om. Het is ergens gewoon absurd dat een argument op een dergelijke manier neergesabeld wordt, dat is geen discussie.

Sharon_Jims

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:01

Ik heb zojuist 50 euro overgemaakt.

Zou ik in dezelfde situatie zitten en helemaal niets meer hebben zou ik het een fijne gedachte vinden dat andere mensen ergens op de aarde ook aan mij zouden denken en een bedrag storten.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:13

Ik doneer ook niks en zeker niet aan een corrupt land waar de president hem is gesmeerd (of daar leek het toch erg op) de hulpverleners moeite hebben met hulpverlenen omdat de bevolking zelf staat toe te kijken en elke dag op plekken gaat "hangen" en niks doet. Ik snap echt wel dat je natuurlijk getraumatiseerd bent maar als buitenlanders jou komen helpen in alle ellende en paniek dan doe je toch iets?

Maar..even over die enorme show vanavond voor Haiti...ik vraag me nu al af hoeveel bedrijven, BNers en noem het rijtje maar op dat vanavond allemaal over elkaar heenvallen en met bankbiljetten wapperen om maar te doneren. Ik zie de hele film nu al voor me: Bo van Ervan Dorens die aan het praten is, maar onderbroken wordt door Linda de Mol omdat zij FANTASTISCH ONGELOFELIJK nieuws heeft: bedrijf XX te A heeft maar liefst 100.000 euro gedoneerd, fantastisch toch?? Even groot in beeld en hup, op naar de volgende weldoeners.
Ik voorspel het: vanavond krijgen we ook de voetbalelftallen die doneren en even langs komen huppelen, het telefoonteam waar toch weer alle BNers voor uitlopen..het kan allemaal weer niet op, Nederland staat weer in de rij om te doneren. Ik begreep dat er al 6 miljoen op de 555 giro stond en met deze show moet dat natuurlijk verdriedubbeld worden, dat snap je. Ik mag 1 ding hopen: dat dit geld op de goede plaats komt en niet alleen de rijken daar nog meer verrijkt.
Ik had gehoopt dat ze met zijn allen eens zo'n show zouden maken voor al die mensen die dit jaar ongevraagd hun baan zijn kwijtgeraakt met hun gezinnen of de mensen die het echt zwaar hebben in Nederland, en dan bedoel ik niet alleen die show voor de Voedselbank, wat ik wel een goed initiatief vond hoor, daar heb ik ook voor gedoneerd. Ik noem nu maar een dwarsstraat.

Maar dit..de zoveelste bodemloze put?? Nee hoor, niet met mijn geld.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:23

Mijn hart breekt van sommige reacties hier. :n

Ik heb niet gestort op 555 vanwege alle fraude perikelen een paar jaar geleden, wel naar AZG.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:27

Er word ook (in mijn ogen) op hele smerige manieren geld binnen gehaald. Een vriend van mij werd zojuist door de locale radio gebeld, hij was live in de uitzending en er werd gevraagd hoeveel zijn bedrijf wou doneren aan giro555. Hij was eigenlijk niet van plan om te doneren, maar op dat moment werd hij toch wel redelijk onder druk gezet en heeft 100 euro toegezegd. Als hij nee had gezegd zou dat natuurlijk slechte reclame zijn voor zijn bedrijf.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:33

Wat een rare manier saroanda. Was dat wel ''echt''?

Tosadog: Bah wat een negatieve houding over iets wat bedoeld is om miljoenen slachtoffers te helpen. Dáár gaat het om!
Acties als Serious Request vind jij dus ook helemaal niets?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:34

Ik heb net 5 euro gedoneerd.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:35

Ik vind sommige reacties hier wel erg kort door de bocht. Getroffenen die maar "wat op straat hangen" (op zich vrij logisch, ze hebben namelijk geen huis meer...), geld wat toch nooit terecht komt, etc. Het zou wat zijn als iedereen zo zijn ogen zou sluiten voor het leed van anderen. En natuurlijk zijn er bedrijven die dit gebruiken voor hun imago. Maar dat kan me echt geen dinges schelen, het gaat immers om het geld. Stel je zelf eens voor dat je in één klap alles kwijt bent en stel je dan ook eens voor dat dat alles eigenlijk al helemaal niks was. Je bent waarschijnlijk familieleden verloren of nog erger, je rouwt om je kinderen. Je weet niet hoe het verder moet. Moeten wij dan allemaal gaan zeggen "ja maar, dat is daar verkeerd gegaan en die deugt niet en dat klopt niet en ik heb een hekel aan Linda de Mol"? Nee, dat vind ik niet. Natuurlijk is het ieders keuze, maar ik maak over op 555, niet denkend aan corrupte regeringen of aan tv-presentatoren, maar denkend aan ontzettend arme mensen die zó zwaar getroffen zijn...

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:35

Daar keek ik dus inderdaad ook van op, maar ik sprak hem net en het klopt dus echt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:36

Ja maar kun je dan niet beter wat aan kleinschaliger projecten geven? Ik geef namelijk wel, maar niet aan 555

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:37

chevax schreef:
Ik vind sommige reacties hier wel erg kort door de bocht. Getroffenen die maar "wat op straat hangen" (op zich vrij logisch, ze hebben namelijk geen huis meer...), geld wat toch nooit terecht komt, etc. Het zou wat zijn als iedereen zo zijn ogen zou sluiten voor het leed van anderen. En natuurlijk zijn er bedrijven die dit gebruiken voor hun imago. Maar dat kan me echt geen dinges schelen, het gaat immers om het geld. Stel je zelf eens voor dat je in één klap alles kwijt bent en stel je dan ook eens voor dat dat alles eigenlijk al helemaal niks was. Je bent waarschijnlijk familieleden verloren of nog erger, je rouwt om je kinderen. Je weet niet hoe het verder moet. Moeten wij dan allemaal gaan zeggen "ja maar, dat is daar verkeerd gegaan en die deugt niet en dat klopt niet en ik heb een hekel aan Linda de Mol"? Nee, dat vind ik niet. Natuurlijk is het ieders keuze, maar ik maak over op 555, niet denkend aan corrupte regeringen of aan tv-presentatoren, maar denkend aan ontzettend arme mensen die zó zwaar getroffen zijn...

Ben het hier zo mee eens. VInd het daarom ook zo goed dat wij op school een inzamelingsactie hadden. Zo geef je als school toch een beeld aan de leerlingen, dat je mensen die het zwaar hebben moet helpen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:37

Ik maak maandelijks aan verschillende goede doelen over, maar als er zo'n natuurramp gebeurt, wil ik met alle liefde wat extra betalen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:39

MarcoBorsato schreef:
Ja maar kun je dan niet beter wat aan kleinschaliger projecten geven? Ik geef namelijk wel, maar niet aan 555

Ik geef ook zeker wel wat aan kleine projecten hoor, maar als er zo'n enorme ramp gebeurd vind ik dat iedereen zijn steentje moet bijdragen (elk land, regering, persoon enz.) om de mensen zo snel mogelijk te helpen. Deze mensen hadden al geen gemakkelijk leven, maar nu is hun leven gewoon geheel verwoest.

Nu is dat mijn mening en ik snap ook dat andere mensen een andere mening kunnen hebben hoor, daar heb ik ook respect voor.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:44

Wij geven ook niet hoe erg de mensen er daar ook aan toe zijn. Over een paar jaar hoor je weer dat een gedeelte van het geld nog niet is besteed. Zo ook met geld van de tsoenamie. Die mensen hadden daar al niks omdat er de verkeerde regering zit. Moeten wij nu weer met z'n allen daar het corrupte boeltje opbouwen?? En dan straks de regering de boel weer begappen , van onze centen. Nee, wij doen aan dit soort acties niet meer mee, helaas te vaak bedrogen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:45

Ik snap werkelijk niet dat mensen als reden aanvoeren om niet te geven dat het een corrupt land is, of omdat er aan de strijkstok van de hulporganisatie blijft hangen of omdat de president gevlucht is of omdat mensen zelf toekijken. Dat zijn allemaal smoesjes.

Als je niet wilt geven is dat jouw recht en moet je dat geheel voor jezelf bepalen. Maar kom dan niet met smoesjes dat je niet geeft om de bovengenoemde reden.

Want kom op zeg, zou de hele wereld in rep en roer zijn omdat het eigenlijk allemaal wel mee valt? Nee. De hele wereld is in rep en roer OMDAT DIT EEN EXTREME RAMP IS. En als je dan zou willen geven, dan laat je je niet weerhouden door de bovengenoemde dingen. Dat kan je dan niets schelen, want er zijn mensen die hulp nodig hebben.

Als je deze ramp aanschouwt en dan zegt dat je niet geeft om de bovengenoemde redenen, dan wíl je gewoon niet geven. En dat kan, dat is je goed recht, maar zeg dan gewoon eerlijk dat je niet geeft omdat je niet wilt geven. Maar kom niet met die smoesjes aan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:47

Wat jammer dat je zo cynisch bent, flyfly. Natuurlijk je goed recht, maar een beetje compassie met je medemens kan nooit kwaad. Je moet dingen zien te splitsen, namelijk dat het een corrupt land is en dat er mensen zijn die enorm getroffen zijn. Het geld wordt niet aan de regering gegeven, het geld wordt gebruikt om hulpgoederen te kopen, om te helpen het land weer op te bouwen.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:52

Voor wie er rentepunten van de ING heeft en € 15 kan missen: zie de link in mijn onderschrift. Wie € 15 en 1500 rentepunten inlevert maakt hiermee € 30 over aan giro 555.

In mijn geval een goede manier om de rentepunten een keer te gebruiken ;)

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:53

Nee ik doneer maandelijks aan WSPA en ik vind het wel goed zo. Erg voor die mensen. Maar inderdaad ook nog de kwestie waar blijft het geld.
En al zou die kwestie niet spelen, dan nog vind ik dat mensen die wel doneren niet zo minachtend moeten doen over mensen die niet doneren. Er begint een beetje sociale druk te onstaan waardoor mensen zich haast verplicht voelen om te doneren.

Dat bepaalt een mens dus nog altijd lekker zelf en daar hoef je niet gelijk van die vragen of opmerkingen op af te vuren. Dat is diegene zijn/haar keus, punt.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:00

@Toeki: ik ben echt niet negatief tegenover acties voor goede doelen, per maand gaat er van mijn salaris toch een stukje naar diverse (door mijzelf gekozen) goede doelen en dat zijn er 4 en alleen ten bate van dieren. Natuurlijk zijn dit extreme dingen en natuurlijk is het vreselijk als een land letterlijk instort; waar ik gewoon niet goed van wordt is dat alles en iedereen zich nu weer giga inspant voor Haiti, prachtig natuurlijk, maar de praktijk heeft nagenoeg iedere keer bewezen dat corruptie vaak de boventoon voert, let wel, dit kwam pas aan het licht nadat iedereen al gestort had en men in de veronderstelling was dat het geld zijn bestemming reeds gevonden had. Hierboven werd al de actie van de tsunami genoemd, schandalig vond ik dat en ik voelde me behoorlijk banketstaaf, dan had ik dat geld liever hier aan een lokaal goed doel gegeven. Ook wat Saroanda zegt, dat je je min of meer gepusht voelt omdat je als bedrijf anders wel een "slechte" naam krijgt.
En ik heb helemaal geen hekel aan Linda de Mol, alleen deze "samen staan we sterk" poppenkast op TV daar wordt ik niet goed van.
En ik wil zelf kunnen beslissen waaraan ik mijn geld doneer en wens niet gepusht te worden door wie of wat dan ook.

Ohja mijn kerstpakket gaat ieder jaar naar iemand die dat goed kan gebruiken, bij de supermarkt koop ik altijd de daklozenkrant en geef dan wat extra en zo heb ik nog meer kleine dingetjes, maar dat zijn "mijn" goede doelen, maar dichtbij huis, zo draagt iedereen denk ik op zijn of haar manier een steentje bij.

Laat ze eerst maar eens bewijzen NA deze actie, maanden later, wat er precies met dat geld is gebeurd. Ik hoor alleen verhalen van mensen die beweren dat de instanties die zich al jaren met dit soort hulp bezighouden, het beste weten hoe het geld te besteden en waar het terecht komt.
Nou, laat me dat dan maar over een paar maanden zien; als jij zoveel geld gedoneerd krijgt mag ik toch aannemen dat een stichting een administratie bijhoudt van ingekochte goederen en ten bate van wie en waar ze zijn afgeleverd?
Laatst bijgewerkt door Tosadog op 21-01-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:02

Voor alle mensen die denken dat het geld niet terecht komt waar het hoort: waar wordt volgens jullie al de hulp en goederen die er nu zijn, van betaald?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:06

Klinkt misschien hard, maar ik heb niet het idee dat als we hen veel geld geven, dat het dan wel wat hard met dat land.
Afrika geven we ook al jaren en jaren miljoenen, miljarden zelfs, en kijk daar nou naar, nog steeds een bodemloze put.

elk land begon ooit met niets en je kunt nu aan de landen zien welke er wat van gemaakt hebben en welke niet.
ik ben van mening dat je altijd iets kunt verhandelen. Woon je op vruchtbare grond? dan verhandel je eten. Woon je in de woestijn? dan verhandel je olie. Kun je zeggen dat die mensen ongeschoold zijn, maar dat was vroeger toch iedereen?
Dat die mensen in arme landen nou hun olie weg laten halen door ons.. prima. Als ze het zelf zouden opboren en verhandelen waren ze daar nog veel rijker. maar daar hebben ze de techniek niet voor, want ze zijn ongeschoold. Wij zijn toch ook ooit met scholen begonnen? Daardoor hebben we van ons land iets kunnen maken. Door mensen die dingen leerden en die wetenschap door wilden geven.
Laatst bijgewerkt door Toad op 21-01-10 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt