Automobilisten letten niet op scooters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:44

over die 50 km/uur: dit hoort inderdaad 40 of 45 km/uur te zijn. 50 is het nooit geweest inderdaad.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:49

Albert schreef:
dravergekkie schreef:
Albert : Dat is ook zoiets moet je dan met scooter maar 30 gaan rijden op de weg omdat het wegdek nat is ?
Dan krijg je nog veel meer ge-irriteerde weg gebruikers achter je.

Nee, defensief rijden is iets anders dan langzaam rijden. Je moet er, zeker als je zelf je kreukelzone bent, gewoon van uit gaan dat je niet gezien wordt.
Het is helaas illegaal, maar gewoon veiliger als je met gelijke snelheid met de stroom mee kan rijden. Ik denk dat het hele snelheidsverschil zorgt voor meer onveiligheid en ben voorstander van het afschaffen van "de brommer".

Echt een slecht onderbouwde reactie. Besef je wel dat scooters de file verminderen? Als wat meer mensen met de scooter naar hun werk zouden gaan ipv de auto, dan zouden er een stuk minder files staan en minder co2 worden uitgestoten. Geloof mij, veel mensen wonen dichtbij hun werk maar pakken toch de auto. Daarnaast is scooter rijden veel goedkoper en als het regent bestaat er een regenbroek.
En waarom in godsnaam er vanuit gaan dat je niet gezien wordt? Zie je motoren dan ook niet? en Fietsers? Lekkere bestuurder ben je dan. Ik probeer me altijd zo veel mogelijk bewust te zijn van het overige verkeer om me heen. En jij suggereert om illegaal te gaan rijden voor je veiligheid? sorry hoor....rare conclusies trek jij.

Ze zouden beter de auto's kunnen afschaffen... hoeven ze tenminste ook geen wegen meer aan te leggen ;)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:01

Iris82: Daar ben ik het dan wel weer mee eens! fietsers zijn al helemaal irritant!
of ze doen net dat ze je niet horen en blijven gewoon stug doorfietsen..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:09

Tja, het is een feit...

Dat een koe meer schijt dan 'n geit.. en als de geit dat had geweten had ie vast wat meer geschten...

Ik denk dat het gewoon makkelijk is om te generaliseren. Doet iedereen toch wel 'n beetje. En daar is op zich ook niets mis mee imo.
Scooters rijden vaak lijp, automobilisten kijken niet goed, wielrenners gaan nooit voor je aan de kant, fietsers ook niet, jongens rijden gevaarlijk in een volkswagen Golf en alle buitenlanders stelen.

Waar gaat dit nog over?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:11

LizMD schreef:
Ik heb het idee dat ze je regelmatig niet zien ipv dat ze niet op scooters letten.

Daar heb ik ook wel eens last van. Vaak komen ze "opeens" in je spiegel opdagen. Scooters zijn in verhouding vrij snel en willen ook nog wel eens overal tussendoor wurmen. Deed ik ook wel toen ik 16 was hoor! ;) Maar nu begrijp ik dat dat best irritant is voor automobilisten.
Voor beide bestuurders geldt: opletten. vooral bij voorrangssituaties. ook al heb je t recht op voorrang: altijd blijven opletten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:16

Moderatoropmerking:
Dames, heren: er zijn een heleboel kletstopics en die mogen ook allemaal, maar niet op NM. Hier wordt als het goed is gediscussieerd op basis van argumenten, en niet op de persoon. Dat zie ik de laatste pagina's niet meer terug, en als dat zo blijft, dan ben ik de beroerdste niet om er een slotje aan te breien.
Graag terug on topic :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:20

Toekie schreef:
:(:) Ik heb scooter gereden ja.

Nou dan heb je blijkbaar geluk gehad, of iets gemist. Want ik heb er namelijk wèl last van. :) En dat laat ik ook niet ongemerkt. Maargoed, ieder zijn eigen rijstijl dan maar he...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:23

Zie moderatoropmerking. :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:23

Zucht..
Dat was helemaal niet persoonlijk aanvallend.
Iedereen heeft toch zijn eigen rijstijl?

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:29

Wat een heerlijke 'discussie's :+

Ik denk dat het probleem bij: Auto én scooter én fietsbestuurders ligt.

Bijna iedereen denkt: Ooh die remt wel, of die ziet mij wel.
Maar mensen vergeten heel vaak te bedenken dat iedereen anders denkt.

Ik als auto en fiets bestuurder, irriteer mezelf mateloos aan auto's en aan fietsers!

Auto's die voorrang nemen en mij bijna van mijn sokken rijden.
Of fietsers die in 1x zomaar oversteken zonder te kijken.

En het grootste probleem in het verkeer is het irritatie probleem!
Omdat de meeste mensen aan elkaar irriteren, worden ze steeds opgefokter dus ook asocialer in het verkeer.
Of het nou fietsers zijn, of mensen op scooters of mensen in de auto zijn.

Ipv van aan elkaar te irriteren, adem een keer goed diep en zet je reis verder voort. Want het gaat om levens. Er hoeft namelijk maar 1 klein ding te gebeuren, en je hebt een ongeluk.. En dat kan mensenlevens kosten..

*edit, typfout.
Laatst bijgewerkt door FZ_Lin op 19-01-10 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:31

Ja, helemaal gelijk FZ_Lin.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:33

Klopt ook, het probleem ligt bij iedereen. Maar als ik een automobilist achter mij irritant vind, dan laat ik 'm dat merken. Daar ging 't mij om. ;)

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:43

Of je laat de automobilist in zijn waarde, en je rijdt gewoon zoals je normaal rijdt. Zo voorkom je frustratie's bij jezelf en de automobilist.
En hij als hij te dicht bij jou op de kont zit. Lekker zijn gang laten gaan, hij rijdt je niet aan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:46

FZ_Lin schreef:
Of je laat de automobilist in zijn waarde, en je rijdt gewoon zoals je normaal rijdt. Zo voorkom je frustratie's bij jezelf en de automobilist.
En hij als hij te dicht bij jou op de kont zit. Lekker zijn gang laten gaan, hij rijdt je niet aan.

Hij rijd je niet aan? Want? Dat kan niet volgens jou, of hoe bedoel je dat?
Ik ben namelijk wel een keer bijna aangereden, en dat scheelde echt maar een haartje. En ook omdat die te dicht op me zat, en ik in de remmen moest..
Vandaar dat ik dus wel een waarschuwing geef. Frustratie of niet.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:57

Ik bedoel opzettelijk ;)

En vind het jammer om te horen dat je toch bijna een keer aangereden bent door iemand die te egoistisch is. Ben blij dat het goed afgelopen is!

En je hebt goed recht om te zeggen wat je denkt! Je bent net zoals ieder ander belangrijk.

Maar als je bv iemand gaat irriteren (ik weet niet precies hoe je dat dan doet, heb niet zover in dit topic gelezen, dus kan zijn dat je het vermeld hebt :o ) dan is de kans groter dat de persoon inderdaad geiriteerd raakt, en jou meer irriteerd!

Maar dat neemt niet weg dat automobilisten goed afstand moeten nemen! Want mensen zoals jij op een scooter zijn erg kwetsbaar!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:01

FZ_Lin schreef:
Ik bedoel opzettelijk ;)

En vind het jammer om te horen dat je toch bijna een keer aangereden bent door iemand die te egoistisch is. Ben blij dat het goed afgelopen is!

En je hebt goed recht om te zeggen wat je denkt! Je bent net zoals ieder ander belangrijk.

Maar als je bv iemand gaat irriteren (ik weet niet precies hoe je dat dan doet, heb niet zover in dit topic gelezen, dus kan zijn dat je het vermeld hebt :o ) dan is de kans groter dat de persoon inderdaad geiriteerd raakt, en jou meer irriteerd!

Maar dat neemt niet weg dat automobilisten goed afstand moeten nemen! Want mensen zoals jij op een scooter zijn erg kwetsbaar!

Ah oke, begreep even niet wat je bedoelde. ;)
Maar inderdaad opzettelijk zullen ze het niet snel doen. Ik doe het ook niet om ze te irriteren, maar puur om ze te waarschuwen. En stiekem ook een beetje uit de angst dat het de volgende keer wel raak kan zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:09

Miracle_ schreef:
Ik doe het ook niet om ze te irriteren, maar puur om ze te waarschuwen. En stiekem ook een beetje uit de angst dat het de volgende keer wel raak kan zijn..

Als oom agent dit ziet zal hij je hiervoor bekeuren, en terecht. Levensgevaarlijk dit gedrag in het verkeer.
Stel dat ik als automobilist dit u op dezelfde manier af ga straffen door jou even de berm in te drukken? Zo gebeurd hoor.
Verbeter de wereld begin bij jezelf en wie goed doet wie goed ontmoet.
Het verkeer is geen spelletje, daarvoor heb je tegenwoordig hele mooie spelcomputers.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:37

ik ben en automobilist die hier lekker tegen in gaat. Ik HAAT mensen op scooters. Werkelijk. Die lui hebben vaak (dus niet altijd!) Overal scheit aan. Komen ineens de hoek om zeilen, echt vreselijk. en richting aangeven ho maar. Ze rijden vaak veel harder dan ze mogen waardoor je ze moeilijk in kan schatten. Voor mij mag de verkeersregel komen dat scooters nergens voorang hebben en altijd m moeten stoppen, en misschien moeten ze de leeeftijd ook opschroeven want er zijn er veel die niet zich in het verkeer kunnen gedragen als zodanig. (dan zijn er vele automobilisten die dit ook niet kunnen, maar toch.)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:10

Toad schreef:
Echt een slecht onderbouwde reactie. Besef je wel dat scooters de file verminderen? Als wat meer mensen met de scooter naar hun werk zouden gaan ipv de auto, dan zouden er een stuk minder files staan en minder co2 worden uitgestoten. Geloof mij, veel mensen wonen dichtbij hun werk maar pakken toch de auto. Daarnaast is scooter rijden veel goedkoper en als het regent bestaat er een regenbroek.
En waarom in godsnaam er vanuit gaan dat je niet gezien wordt? Zie je motoren dan ook niet? en Fietsers? Lekkere bestuurder ben je dan. Ik probeer me altijd zo veel mogelijk bewust te zijn van het overige verkeer om me heen. En jij suggereert om illegaal te gaan rijden voor je veiligheid? sorry hoor....rare conclusies trek jij.

Ze zouden beter de auto's kunnen afschaffen... hoeven ze tenminste ook geen wegen meer aan te leggen ;)

Zie mijn post eerder in dit topic ;) WIJ worden óók niet gezien door menig automobilist/buschauffeur/trucker :Y) Vandaar het defensief rijden als je op een tweewieler rijdt, je wordt niet gezien!
Auto's zitten vol met dode hoeken, bovendien moet je vóór en achter je kijken, links en rechts kijken en dat kun je idd iets over het hoofd zien aangezien je minimaal 2 sec. moet kijken om de omgeving ook daadwerkelijk in je op te nemen. In die 2 sec. kan de situatie voor je drastisch veranderd zijn en kun je idd die ene brommer/fietser/voetganger over het hoofd zien. En dan heb ik het nog niet eens over zicht bij regen :x
Op de motor heb ik gelukkig maar 2 dode hoeken~ :Y)

Voor een brommer heb je overigens óók een weg nodig om te rijden :+ Anders kom je niet verder dan de voortuin 8-)

Defensief rijden is anticiperen op overige weggebruikers. Als tweewieler moet je een fout van een ander kunnen corrigeren anders kun je er best wel eens geweest zijn. Op dat moment kun je moeilijk vanuit je graf zeggen: "maar hij zat fout!" :7

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:42

Ik heb zelf ook scooter gereden. Volgens mij ben je als scooterrijder haast gedoemd om aangereden te worden. Automobilisten zien je de helft van de tijd gewoon niet of kunnen je snelheid moeilijk inschatten. Zo heb ik ooit bijna een ongeluk gehad met iemand die een rotonde op wilde, alleen ik was al op de rotonde. De automobilist zag me niet en ik lag bijna bovenop de motorkap. Mijn vriend heeft ook een ongeluk gehad (met z'n Zundapp...:?). Hij lag wel op de motorkap.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:39

[quote="FZ_Lin"]Wat een heerlijke 'discussie's :+

Ik denk dat het probleem bij: Auto én scooter én fietsbestuurders ligt.

Bijna iedereen denkt: Ooh die remt wel, of die ziet mij wel.
Maar mensen vergeten heel vaak te bedenken dat iedereen anders denkt.

quote]

Zoals ik in mijn allereerst post hier al probeerde te verwoorden.

Jammer overgens dat ik al twee pagina´s vraag om ergens eens op in te gaan, maar dat word dan niet gedaan.
Of er word gewoon niet meer gereageerd op argumenten ergens tegen.

Ik denk dat er wel nuttigere discussies zijn om mijn tijd in te steken. :j

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:08

Chiqa schreef:
Ik ook hoor, houdt me gewoon aan mijn snelheid, ga niet harder, niet zachter maar ga zéker geen achterop rijdend verkeer belemmeren door te remmen of zachter te gaan rijden, als ik dat zo graag zou willen had ik maar agent moeten worden :P

Nou, als iemand al bijna op mijn hoedenplank zit, ga ik zeker geen gas bijgeven omdat degene achter mij haast heeft. Gevolg daarvan is namelijk dat ik dichter op mijn voorganger kom en riskeer dat ik daar achterin rij. Als iemand zo gigantisch irritant rijdt, tik ik wel iets de rem aan, zodat t lampje ff gaat branden. Vooral op de snelweg is dat irritant. Maak vaak genoeg mee dat ik 140 op de linkerbaan rij met allemaal vrachtwagens naast me, terwijl een rijke meneer in een dikke Audi mij het liefst van de baan schuift. Ik ga dan echt niet tussen die vrachtauto's. Dan moet ik namelijk van hoge snelheid ineens vol in de ankers naar 80 km per uur. da's pas gevaarlijk. Dan kun je beter iets het remmetje intikken als waarschuwing. Ik denk dat menigeen hetzelfde zou doen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:34

ilse86 schreef:
Chiqa schreef:
Ik ook hoor, houdt me gewoon aan mijn snelheid, ga niet harder, niet zachter maar ga zéker geen achterop rijdend verkeer belemmeren door te remmen of zachter te gaan rijden, als ik dat zo graag zou willen had ik maar agent moeten worden :P

Nou, als iemand al bijna op mijn hoedenplank zit, ga ik zeker geen gas bijgeven omdat degene achter mij haast heeft. Gevolg daarvan is namelijk dat ik dichter op mijn voorganger kom en riskeer dat ik daar achterin rij. Als iemand zo gigantisch irritant rijdt, tik ik wel iets de rem aan, zodat t lampje ff gaat branden. Vooral op de snelweg is dat irritant. Maak vaak genoeg mee dat ik 140 op de linkerbaan rij met allemaal vrachtwagens naast me, terwijl een rijke meneer in een dikke Audi mij het liefst van de baan schuift. Ik ga dan echt niet tussen die vrachtauto's. Dan moet ik namelijk van hoge snelheid ineens vol in de ankers naar 80 km per uur. da's pas gevaarlijk. Dan kun je beter iets het remmetje intikken als waarschuwing. Ik denk dat menigeen hetzelfde zou doen.

Nee dat kun je imo beter niet. Die rijke meneer in een dikke audi weet zelf ook wel dat hij te hard rijdt, daar hoeft hij niet op gewezen te worden door je rem aan tikken als waarschuwing. Je kan ook gewoon op de linkerbaan blijven rijden totdat je opzij kan zonder je rem aan te tikken. Reactie van de rijke meneer in een dikke audi is hetzelfde, hij blijft gewoon rijden waar hij rijdt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:36

nou, ik ervaar dat dat tikkie wonderen doet. ze nemen ineens een paar meter afstand. als ik ze door laat rijden en ineens wel vol op de rem moet omdat iemand van de rechter- de linkerbaan op schiet, rijdt ie me wel in de nek.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:40

Oké dat is apart. Ik ervaar namelijk het tegenovergestelde. Ddrukkers worden namelijk nog agressiever en gaan voor mij rijden om hetzelfde te doen, alleen tikken ze de rem niet aan, maar gaan ze écht op de rem. Waardoor ik dus bijna de l*L ben om achterop te rijden :D Maar misschien heeft dat met de randstad te maken :Y)