Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:01

ik vind het ook niet kunnen. Erg storend dat je alleen de ogen van iemand kunt zien. Wij mogen niet met een helm op het tankstation binnen gaan maar hun met een burka wel......
Moet je eens voor de lol met een bivak muts over straat gaan, of zelfs een bank in.Dat wordt niet gewaardeerd..Een burka wel..Belachelijk!!!!!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:04

Waarom mag iets uit geloofsovertuiging wel,- en 'gewoon omdat ik dat leuk vind' - niet? Misschien is het in mijn nakie lopen wel mijn geloofsovertuiging? Wanneer is het dat?
Ik vind het niet storend maar niet raar dat het in een bank, tankstation e.d. niet mag.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:52

De vraag van het topic is zo verwarrend. Topic titel zegt:"moet de burka kunnen" en ik zeg nee en stem en daarna staat er "is de burka storend"

Ik vind een burka niet kunnen. Met een hoofddoekje heb ik geen probleem dan kan ik gewoon praten tegen die mensen.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:07

pubelia schreef:
@ Laurabyoux: Ik begrijp niet zo goed wat jij er van de laatste eeuwen van vind. Het is een geloofsovertuiging en Nederland is een vrij land in die dingen. Heeft dus niet echt met vroeger te maken.

Waarom ik het iets vind van een paar eeuwen terug... Dat komt doordat ik vind dat je in deze tijd best wat van jezelf mag laten zien, daarmee bedoel ik niet blote buiken oid. maar dingen zoals je haar, mond, gezicht. Kom op zeg, geloofsovertuiging of niet, een burka vind ik te ver gaan, van top tot teen ingepakt, je ziet niet met wie je te maken hebt, dat stoort mij. Dit is mijn mening en dat hoef jij niet te begrijpen als je het er niet mee eens bent. Ik vind de hele burka gewoon niets.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:15

Narya schreef:
magda_90 schreef:
De meningen verschillen over het feit dat een boerka daadwerkelijk met godsdienst te maken heeft of dat de regering het heeft ingevoerd.

Hoe kun je erover discussieren of een regering iets in heeft gevoerd? Of bedoel je of het iets is wat uit de samenleving komt, of dat de regering iets oplegt?

Ik denk dat het een mix is van beiden. Een regering kan, ook in een autocratisch land, niet bestaan zonder de steun van de bevolking. Als niet een groot deel van de bevolking achter de regering staat, dan valt de regering sooner or later. Op geweld kun je geen regering baseren, op een gegeven moment is dat klaar. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de meerderheid niet de minderheid iets op kan leggen waar de minderheid niet achter staat.

Ik heb de zin wat raar neergezet omdat ik hierover eerst even de boeken wou naslaan. De boerka is niet direct iets wat uit de godsdienst komt, het is opgelegd door de radicalen. Maar nogmaals ik wil eerst even lezen hoe dit ook al weer zat.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:26

ergens heb ik ooit gelezen dat de vrouw die de burka draagt dit doet omdat ze de mannen anders verleid met haar haren en uiterlijk (volgens de mannen dan..)??? Zoiets was het! Zal het eens ff opzoeken..

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:47

Veel vrouwen geven ook aan het prettig te vinden, zichzelf te bedekken, ze voelen zich veilig en totaal niet bejegend als lustobject.

In de landen waar de Burka zijn oorsprong vindt, zie je ze nog wel maar niet heel veel. Ik heb er wel van genoten in Egypte, maar zie het ook als een vorm van onderdrukking van de vrouw. Je ziet de vrouwen daar met hun Westers geklede mannen, en de vrouwen doen alles in Burka, zwemmen, op de glasbodemboot, winkelen, iets eten of drinken..........

En hoofddoekjes in Turkije? Tuurlijk in de dorpen en dan vooral de wat oudere vrouwen maar verder......................In Den Haag en Zoetermeer zie ik er meer, en zijn ze volledig in het straatbeeld opgenomen.

Kimbers

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:59

Inderdaad, in Turkije zelf zie je bijna geen enkele vrouw met een hoofddoek. Hooguit de vrouwen in het dorp die op het land werken. En zij doen dit niet om hun haren te bedekken, maar om hun hoofd te beschermen tegen de hitte van de zon.

Of iemand er nu wel of niet voor kiest om een hoofddoek of een burka te dragen, ik blijf het een belachelijke uiting van het geloof vinden. Het is iets wat bedacht is door mannen om vrouwen te onderdrukken. Vrouwen werden gezien als eigendom, vandaar de hoofddoek, vandaar de burka.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:06

TolineS schreef:
ergens heb ik ooit gelezen dat de vrouw die de burka draagt dit doet omdat ze de mannen anders verleid met haar haren en uiterlijk (volgens de mannen dan..)??? Zoiets was het! Zal het eens ff opzoeken..

Klopt.. ik vind het kortzichtig.. ontzettend kortzichtig zelfs..

Ik neem Dubai als voorbeeld, daar ben ik dan geweest... en daar lopen mannen met vaak meer dan één vrouw achter hun.. en alleen HIJ mag haar zien.. verder niemand.. ja, zijn andere vrouwen dan.
Maar de rest van de buitenwereld niet.. en dan vooral andere mannen inderdaad.

Maar zodra jij.. als westerse vrouw.. voor ze loopt lopen ze constant op je te geilen :\ :oo en sjonge.. zodra jij 't strand op loopt.. 8)7
doe normaal, als man zijnde mag je dan loeren en doen wat je wil.. maar je vrouw heeft zich maar te houden aan dat zwarte dure ding wat ze om haar lichaam heen moet dragen ?

Ik vind het zonde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:07

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:01

Heb eerst het hele topic doorgelezen. Hoor voor en tegens. Tevens wordt opgemerkt dat je in Nederland vrijheid van godsdienst en meningsuiting hebt, en dus moet kunnen dragen wat je wilt.
Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Voor mijn werk ben ik veel in het Midden-Oosten geweest. In Teheran mocht ik niet zonder Chador op straat en moest in het crewhotel op de vrouwenverdieping die werd bewaakt door politie, zodat we niet zonder bedekking de verdieping afgingen.
In Dubai (toch zeer westers) mag je niet met mouwloze shirts of korte rokken of broeken lopen. Tijdens de Ramadan mag je alleen op je hotelkamer eten, drinken of roken. Tevens kun je niet zichtbaar een kruisje om je nek dragen.
Met andere woorden, aldaar pas je je aan naar de gebruiken van het land. Vraagje; WAAROM HOEVEN ZIJ DAT NIET!
Weleens in bijvoorbeeld Istanbul geweest? Daar dragen alleen de mensen van het paltteland (boeren zoals de Turken zeggen) hoofddoekjes. Wist je dat op 90% van de Universiteiten in Turkije hoofddoekjes verboden zijn!
In Marrokko roepen de inwoners, dat ze Marrokaanse raddraaiers uit Nederland graag veroordeeld zien in Marrokko. Volgens hen verhuisd het grootste tuig naar Noord-Europa. (Maar dit is even off-topic).
Dus vind ik dat ze best een Burka mogen dragen, maar indien het nodig is om het gezicht te laten zien (ivm met id of omdat bijvoorbeeld een arts dat wil) moet dat gewoon mogen.
Denk dat ik met dit statement bijna iedereen over me heenkrijg, maar so be it.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:09

De eerste keer dat ik Burka's irl zag schrok ik me echt rot, een man met baard en drie vrouwen (denk ik) die zelfs de ogen bedenkt hadden met zwart gaas, zomaar op klaarlichte dag in de Blokker in een buitenwijk in Zoetermeer. Ik was met mijn 3 kinderen, de jongste schrok zo erg dat hij moest huilen!

Ik vindt dat echt te ver gaan, geef je vrouwen dan een hoofddoekje.......................

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:21

magda_90 schreef:
Ik heb de zin wat raar neergezet omdat ik hierover eerst even de boeken wou naslaan. De boerka is niet direct iets wat uit de godsdienst komt, het is opgelegd door de radicalen. Maar nogmaals ik wil eerst even lezen hoe dit ook al weer zat.

Dat is denk ik maar net hoe je de Koran interpreteert. De een zal vinden dat 'de schoonheid bedekken' over het haar, polsen en enkels gaat, en een ander trekt het breder en meent dat dit over het gehele lichaam gaat. Beide meningen zijn imo gebaseerd op 'iets uit de godsdienst', maar omdat Mohammed al een tijdje niet meer onder ons is, is het lastig om te weten wat er hier oorspronkelijk mee bedoeld werd. Een interpretatie is dan niet slechter dan een andere. Wil overigens niet zeggen dat ik het toejuich, dat hele ding, ik vind het zelf ook tever gaan, maar ik kan me voorstellen dat je je als vrouw best veilig kan voelen erin en dat het niet altijd een geval van onderdrukking is. Maar lees gerust je literatuur door, dan discussieren we daarna verder :D

Persoonlijk vind ik de vrijheid in Nederland om je te kunnen uiten op de manier die jij wilt een bijzonder belangrijk iets. Dat het daar in andere landen aan deze vrijheid ontbreekt, dat moet niet onze meetlat zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:34

Ik heb geen problemen met de burka. We zijn (nu nog) een vrijwel 'vrij' land. Ik vind het wel prettig als ze Nederlands kunnen spreken, maar ook als ze dat niet kunnen vind ik dat meer hun probleem dan dat van mij.

Ik vind het ook niet eng dat ik hun gezichtsuitdrukkingen niet kan zien. De meesten hebben volgens mij geen terroristisch neigingen ;)

In de zomer kwam er een islamitische jonge vrouw naast me zitten in de tram, compleet met hoofddoek, maar met een weinig verhullende outfit. Ze sprak me aan op m'n tatoeage. En hoe mooi ze 'm wel niet vond. Daarna vertelde ze dat ze lesbisch was en een vriendin had en dat ze het vandaag aan d'r zeer gelovige ouders ging vertellen. Ik vroeg wat er zou gebeuren en of ze het niet eng vond. Ze zei dat ze verstoten zou kunnen worden en dat d'r broers 'r in het ergste geval zouden kunnen vermoorden. Ik schrok me echt kapot. Maar ze zei dat ze liever zichzelf wilde zijn dan met een leugen leven. Toen moest ze de tram uit en zei: "jij bent trouwens echt een hele mooie vrouw!"

Ik had hier zo veel respect voor! En ik vond het stiekem ook echt super waanzinnig cool :D

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:36

Ik stoor mij er verschrikkelijk aan!, ik vindt dat je minimaal 20 procent van de huid moet kunnen zien.

daarnaast vindt ik dat mensen die naar nederland komen zich aan moeten passen aan onze cultuur, een burka past hier niet in. Van mij mogen ze allemaal weg! Verschrikkelijke dingen...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:44

pubelia schreef:
mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

Als jij naar turkijen gaat doe jij dan ook een hoofddoek aan? En waarom zijn er dan friet tenten in bv spanje waar nerderlandse gerechten worden geserveerd... Hoe zo moeten mensen van uit het buitenland zich aan passen aan nederland, als nederlanders zich niet eens op een vakantie zich aan kunnen passen aan de cultuur vanwaar je op vakantie gaat...

Ik heb op ja gestemd... Mensen vinden wel eens dat hun aan moeten passen aan onze nederlandse gewoontens, maar kunnen wij ons nu echt niet aan passen aan mensen aan een burka, nederland is toch een vrij land...?

In Turkije zie je bijna geen vrouwen met hoofddoeken of Burka's. Die zie je daar alleen op het platteland.

Een Burka daar stoor ik me wel aan, een hoofddoekje daar heb ik minder problemen mee. Ik respecteer het wel, zal er niets van zeggen.

Maar aan de andere kant heb ik wel af en toe het gevoel dat je als Nederlander in je eigen land wel moet aanpassen en andere culturen moet respecteren terwijl er voor mijn gevoel andersom weinig respect voor terug komt (uitzonderingen daargelaten).

Wat ik met name storend vind is dat men in hun eigen taal praat tegen elkaar terwijl jij er bij staat en terwijl ze wel Nederlands hebben geleerd. En dat gebeurt vaak valt mij op. Dat vind ik asociaal en respectloos, daar stoor ik me meer aan dan aan die Burka.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:47

rainbow8 schreef:
Nee, dat vind ik dus niet kunnen. Als wij naar een land gaan waar het wel gebruikelijk is moeten wij ons ook aanpassen. Zo vind ik dus ook dat als men in Nederland is, men zich moet aanpassen aan onze cultuur. Dus open, gezicht laten zien. En "normale westerse" kleding. Hoofddoek......... oke. Nog niet zo lang geleden liepen de vrouwen hier ook met een soort hoofddoek om/op, dus geen uitdaging mee. Maar een burka vind ik te ver gaan.
Als ik nu half bokt over me heen krijg is dat jammer voor hen.

@rainbow8 : Mee eens :j

Hoeveel christelijke kerken zijn gebouwd in die landen waar een burka wel gebruikelijk is.. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:04

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:08

Binckydenice schreef:
Ik stoor mij er verschrikkelijk aan!, ik vindt dat je minimaal 20 procent van de huid moet kunnen zien.

daarnaast vindt ik dat mensen die naar nederland komen zich aan moeten passen aan onze cultuur, een burka past hier niet in. Van mij mogen ze allemaal weg! Verschrikkelijke dingen...

Iedereen opgelet! Geen handschoenen meer aan, geen lange broeken, geen sjaal om je gezicht, geen zonnebril, geen grote hoed, geen capuchon, haar uit je nek en gedverhoedde geen dichte schoenen. Minimaal 20% huid!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:10

Ik vind een burka niks..
Je kan gewoon niet zien wat iemand bij zich heeft..
Met hoofddoekjes heb ik geen problemen..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:11

Net als de meeste ben ik het ermee eens dat de burka storend is. Ze hoeven zich hier niet aan te passen terwijl dat andersom wel zo zou zijn. nog even en je bent vreemde in je eigen land.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:11

Lisa91 schreef:
Ik ben het eens met _Jennifer_ en rainbow8 :j
Ik heb het programma Jong inderdaad ook gezien, moest er meteen aan denken. Ik vond dat meisje daarin nog behoorlijk fel reageren op sommige vragen...

En ik heb per ongeluk verkeerd gestemd op de pol, ik heb dus per ongeluk op 'nee' geklikt...

Haha dat had ik ook.

Voor de rest ben ik het eens met de argumenten die in dit topic worden genoemd.
Ik ben dus tegen de burka.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:12

Gracy schreef:
rainbow8 schreef:
Nee, dat vind ik dus niet kunnen. Als wij naar een land gaan waar het wel gebruikelijk is moeten wij ons ook aanpassen. Zo vind ik dus ook dat als men in Nederland is, men zich moet aanpassen aan onze cultuur. Dus open, gezicht laten zien. En "normale westerse" kleding. Hoofddoek......... oke. Nog niet zo lang geleden liepen de vrouwen hier ook met een soort hoofddoek om/op, dus geen uitdaging mee. Maar een burka vind ik te ver gaan.
Als ik nu half bokt over me heen krijg is dat jammer voor hen.

@rainbow8 : Mee eens :j

Hoeveel christelijke kerken zijn gebouwd in die landen waar een burka wel gebruikelijk is.. :x

Psies.....hoeveel christelijke kerken staan er in bijvoorbeeld Saoudie-Arabie denk je?
heel goed..........geen een. Verboden!

Uhm, het gaat hier niet om gebouwen ofzo, want er staan ook moskeeën in Nederland..[/quote]

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:16

Vjestagirl schreef:
Binckydenice schreef:

Iedereen opgelet! Geen handschoenen meer aan, geen lange broeken, geen sjaal om je gezicht, geen zonnebril, geen grote hoed, geen capuchon, haar uit je nek en gedverhoedde geen dichte schoenen. Minimaal 20% huid!

:Z Je wilt het niet begrijpen he...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:20

Ik vind het niet kunnen, ik zie het ook als een onderdrukking van de vrouw en dat is iets waar ik helemaal eng van wordt.