Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:04

slimmerik schreef:
Ik denk ook dat het een beetje te maken heeft met het milieu waar je uit komt. Dus een stukje opvoeding. Schrik er ook een beetje van hoeveel mensen regelmatig met politie te maken hebben en zo. Dat verklaart ook het een en ander soms.

Niet persoonlijk bedoelt van mij maar ik bespeur gewoon deze algemene tendens in de samenleving. En ja, ik zeg U tegen iemand van 20 die een bepaalde functie heeft. Dat doet mijn moeder van 84 ook. En zo hoort het ook.

Juist, zo denk ik er ook over!

Je ava, geweldig!:D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:05

BrittKitt schreef:
Waarschijnlijk is de drempel ook heel anders komen te liggen, op een forum spreekt nooit iemand elkaar met u aan. Het lijkt wel alsof elkaar virtueel 'beter' kent dan in real life oid.

Het forum moet je imo ook als een soort vriendenkring zien. Het is een besloten groep. Nee, en dan spreek je elkaar niet met U aan. Is ook niet te vergelijken met een irl ontmoeting tussen vreemden. Want inderdaad irl spreken twee meiden van 15 jaar elkaar inderdaad niet met U aan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:05

Chiqa schreef:
Sjoos schreef:
Even afgezien van het verhaal van de TS maar voor de politie, hoe oud of jong, heb je gewoon respect en zeg je u.
.

Dus jij zegt ook U tegen een kind van 7 _O-

sinds wanneer zit een kind van 7 bij de politie?

(mss niet zo goed gelezen?)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:06

Chiqa schreef:
Sjoos schreef:
Even afgezien van het verhaal van de TS maar voor de politie, hoe oud of jong, heb je gewoon respect en zeg je u.
.

Ik wel in ieder geval, iedereen is een u bij mij. Wanneer trek je de respect grens dan is er een u leeftijd :D

unicorn_kiss

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:36

Nee ik zeg zelden u en zéker niet tegen de politie.
Vind het belachelijk dat ze zich belangrijker gaan voelen. Is een job als een ander. Maargoed ik heb het zowiezo niet zo voor politie.
Tegen sommige profs zeg ik wel u, dat ligt aan de manier waarop ze omgaan met de klas.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:38

Opvallend hoe het gebruik van een lettertje "U" zoveel commotie kan veroorzaken. Ook hier op bokt lopen een paar topics waar een paar schrijvers hardnekkig deze beleefdheidsvorm blijven gebruiken en dat heeft wel wat irritatie veroorzaakt. Ik gebruik het zelf vooral om afstand te bewaren of te creëren. Of iemand op z'n plaats te zetten met een dodelijke opmerking "heb ik soms met u op school gezeten?" :) En soms domweg uit 'beleefdheid'.

Hoe het verhaal van de TS ook in elkaar steekt: het blijft een feit dat er tegenwoordig heel wat te doen is over respectloos gedrag t.a.v. hulpverleners en politie. Kan me dus best wel voorstellen dat een agente geïrriteerd raakt als een 'burger' met grote mond reageert of haar autoriteit betwist. Zij heeft namelijk wel het recht iemands rijbewijs te vragen - je bent bij Nederlandse wet tegenwoordig verplicht je op vordering te legitimeren en verplicht een ID bij je te dragen.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:50

Op bokt spreek ik ook wel eens leden aan met 'u'.
Vooral als mensen interesse hebben in een fotoshoot of ik modellen zoek.
Dan ben ik bezig met werk en spreek ik mensen aan met 'u'. Uit beleefdheid en respect, en zo hoort dat ook, vind ik!
Praat ik in een huiskamer topic waar ik veel meiden 'ken', nee dan spreek ik niet met 'u', maar zoals hierboven ook verteld wordt, dat kan je zien als een vrienden kring :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:25

unicorn_kiss schreef:
Vind het belachelijk dat ze zich belangrijker gaan voelen. Is een job als een ander. Maargoed ik heb het zowiezo niet zo voor politie.
Tegen sommige profs zeg ik wel u, dat ligt aan de manier waarop ze omgaan met de klas.

Heb jaren met ze samengewerkt dus voor mij zeker geen U, maar begrijp dat bepaalde bokkers het erg spannend vinden allemaal, ja verschil moet er zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:26

unicorn_kiss schreef:

Zie jij het woordje u dan niet als een beleefdheidsvorm...
Het gaat er niet om dat iemand anders beter of belangrijker is dan jij maar je laat zien respect te hebben en kan daardoor ook weer respect terugkrijgen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:27

heeft niets met spannend te maken, wel met respect. Maar goed, dat snapt niet iedereen, en dat geeft niet.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:31

Ik ben zelf agente en wordt meestal aangesproken met U.
Wij spreken ook vaak jeugdigen aan met U, gewoon een kwestie van respect.

Maar hoe de agente reageerde tegen jou moeder is echt niet normaal hoor! Kan mij vorstellen als je een klacht wil indienen. Weet je welke rang beide agentes hadden (wat droegen zij op hun schouders?)

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:33

Hmm, in mijn opvoeding heb ik geleerd om respect voor een ieder te hebben, jonger of ouder, ongeacht afkomst, job of what ever. Ook heb ik geleerd dat het niet zozeer uit maat WAT je zegt maar voornamelijk HOE je iets zegt. Men kan heel beleefd je-en en jij-en en heel onbeleefd U-en.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:38

O_FUN_ schreef:
Ik vind dit een belachelijke situatie.

Net zoals wat wij mee maakte.

Zondag avond om 21:45 uur gaat de huistelefoon. Iedereen lag al lekker vroeg in zijn bedje. Dus mijn vader nam de telefoon op. Was het de politie, en zei dat er tegen hem een aangifte gedaan was en dat ie zich moest melden. Vroeg mijn vader waarom nee dat konden ze niet zeggen. Me vader vroeg het nogmaals en toen zei die vent kan ik geen uitspraak over doen, Zegt me vader dan kom ik ook niet. Toen dreigde die gelijk van dan komen we u halen en weet ik veel wat.

Mijn vader volgende dag naar het bureau, Stond er niks in de computer. Moest ie maar afwachten.

ZO belangrijk is het dus dat ze mensen om 21:45 uur maar ff gaan bellen en omdat het zo gezegd zo bealngrijk was.

Eerlijk gezegd, vind ik de politie in sommige situaties best asociaal.

Ze denken dat ze alles kunnen zeggen en doen, maar oke. dit is mijn mening!

Hoe is het verder afgelopen??

Volgens mij is dit gewoon een misselijke grap geweest van iemand die zich voordeed als zijne politie. Normaal gesproken wordt er een ontbiedingsbrief gestuurd en daar staat dan in dat je naar het bureau moet komen, en de reden erbij. Over de telefoon vind ik heel vreemd...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:42

Dat zei ik ook al Melissa!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:56

unicorn_kiss schreef:

Het is geen baan als ieder ander. Dat is het verschil.

Ik ben het eens met Slimmerik. Het ligt waarschijnlijk aan het milieu waar je uitkomt en je opvoeding.

@ Melissa, klopt, de keren dat ik met politie te maken heb gehad (nogmaals: gewoon controles op de weg ofzo, haha) werd ik aangesproken met U. En ik ben 22.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:57

Chiqa schreef:
Sjoos schreef:
.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:02

Ik spreek mensen die ouder dan mij zijn aan met U. Is de agent dus jonger als mij, dan spreek ik deze aan met 'jij'. Ik vind bovendien niet dat een politie meer respect verdient als een vuilnisman hoor. Beiden zijn mensen, en het maakt niet uit wat hun functie is.

In het kader van dit topic, zou ik voor een politieagent die zo bijdehand gaat doen, totaal geen respect hebben. Maar juist wel aanspreken met u en mevrouw de politieagente. Meer om bijdehand terug te gaan doen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:37

Uppojono schreef:
Ik spreek mensen die ouder dan mij zijn aan met U. Is de agent dus jonger als mij, dan spreek ik deze aan met 'jij'. Ik vind bovendien niet dat een politie meer respect verdient als een vuilnisman hoor. Beiden zijn mensen, en het maakt niet uit wat hun functie is.

Het onderscheid u/jij heeft niks met leeftijd te maken. Vreemd dat dit kennelijk zo aangeleerd wordt? http://www.onzetaal.nl/nieuws/ujij.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:40

Lielle schreef:
heeft niets met spannend te maken, wel met respect. Maar goed, dat snapt niet iedereen, en dat geeft niet.

Hey wie ben JIJ om te bepalen of mensen die kiezen voor het woord JIJ ipv het woord U minder respect kunnen tonen?
Over respect gesproken ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:41

voor mij heeft dat met respect te maken, maar dat is kennelijk lastig te snappen. Geeft nog steeds niet hoor.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:42

veerledec schreef:
Uppojono schreef:

Het onderscheid u/jij heeft niks met leeftijd te maken. Vreemd dat dit kennelijk zo aangeleerd wordt? http://www.onzetaal.nl/nieuws/ujij.php

Dat heeft niks met aanleren te maken. Dat heeft ermee te maken hoe ik erover denk..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:45

Maar je kan in je eentje niet bepalen wat woorden betekenen in de maatschappij?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:51

MamboBeach schreef:
unicorn_kiss schreef:

Zie jij het woordje u dan niet als een beleefdheidsvorm...
Het gaat er niet om dat iemand anders beter of belangrijker is dan jij maar je laat zien respect te hebben en kan daardoor ook weer respect terugkrijgen...

Ik heb ook respect voor jou, voor (bijna) iedere mens.
Ik spreek jou toch ook niet aan met u?
U is overrated ;)
Ik gebruik alleen U, niet omdat ik voor die persoon meer respect heb, maar omdat het gepaster is. Afstandelijker of zakelijkere toon :)
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 13-01-10 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:52

Heb je mijn eerste reactie wel gelezen??

Citaat:

Ik geef geen andere betekenis aan het woord, het woord u heeft met respect te maken. Ik heb respect voor oudere mensen, daarom spreek ik hun aan met u. Mensen die jonger zijn, zal ik dus niet aanspreken met u.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:52

In mijn appartementen complex maken jongere mannen dan ik schoon, mijn ramen worden gelapt door jongeren mannen dan ik. Die spreek ik ook gewoon aan met U.
Mijn beneden buurvrouw is 82 en die spreekt mij aan met u. Het zit hem idd in respect en niet in leeftijd.