Maandag Vegadag!? :).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een dag in de week iedereen vega eten, lijkt dat je wat?

Ja
95 (60%)
Nee
63 (39%)

Totaal aantal stemmen: 158

zambo

Re: Maandag Vegadag!? :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:54

Je hebt zelf vergakaas bij de
plus daar zit geen dierlijk stremsel in,
maar plantaardig.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:41

zambo schreef:
Je hebt zelf vergakaas bij de
plus daar zit geen dierlijk stremsel in,
maar plantaardig.

Maar wat maakt dat uit? Als je melk drinkt moeten die kalfjes toch dood (een koe moet ieder jaar een kalfje krijgen om melk te geven, en het grootste deel ervan kan de boer niet houden), dus dan kun je er net zo goed stremsel van maken. Er is ook tofukaas! :9

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:09

Ik ben al minder vlees gaan eten, maar zou me niet gaan verplichten om een keer in de week een vaste dag aan te gaan houden.

Er is een groot verschil tussen vegetarisch en veganistisch.
En dan is idd vegetarisch ook nog een heel rekbaar begrip, als je vis, eieren en melkproducten wel eet, maar vlees niet. En ik vind als je veganistisch eet, je jezelf aan het bedotten bent als je verder toch leren schoenen draagt, je paard een leren zadel oplegt of andere dingen gaat gebruiken waar dierenproducten voor gebruikt worden.

Een dag in de week veganistisch eten, en voor de rest niet, is in mijn ogen hypocriet.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:14

Cassidy schreef:
Ik ben al minder vlees gaan eten, maar zou me niet gaan verplichten om een keer in de week een vaste dag aan te gaan houden.

Er is een groot verschil tussen vegetarisch en veganistisch.
En dan is idd vegetarisch ook nog een heel rekbaar begrip, als je vis, eieren en melkproducten wel eet, maar vlees niet. En ik vind als je veganistisch eet, je jezelf aan het bedotten bent als je verder toch leren schoenen draagt, je paard een leren zadel oplegt of andere dingen gaat gebruiken waar dierenproducten voor gebruikt worden.

Een dag in de week veganistisch eten, en voor de rest niet, is in mijn ogen hypocriet.

Ik vraag me altijd af waarom dat hypocriet is? Alle beetjes helpen toch? Beter iemand die in ieder geval 1x per week een bijdrage levert, als iemand die nergens over nadenkt. Maar zo zie ik het.
Ik eet zelf overigens vegetarisch. Drink ook geen melk ed, maar eet wel eieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:18

@ Sifra: een VEGANIST gebruikt niets wat van dieren afkomt. Geen gelatine in snoepjes, geen leren schoenen, geen kaas , geen eieren.
Als jij beslist om een dag in de week geen vlees te eten, worden die schoenen nog steeds gemaakt, wordt de gelatine nog steeds uit dierbotten gewonnen...je verbruikt het die dag niet, maar dat geeft niet want dat bederft niet...

Een VEGETARIER eet geen vlees. Een dag minder vlees eten in de week, zal zijn impact hebben op de vleesconsumptie. Maar schoenen en andere producten waar dieren voor nodig zijn, worden gewoon geproduceerd. Daar moeten dieren het leven voor laten, dat jij uiteindelijk het vlees niet consumeerd, maar wel je leren schoenen wilt hebben, dat dropje, dat lekkere donzen hoofdkussen en je dekbed, dat zal er evengoed voor zorgen dat er dieren gehouden worden en het leven moeten laten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:20

Ik weet wat het verschil is. En ik snap ook wel wat je bedoelt. Maar ik vind het persoonlijk prima als mensen een dag veganistisch willen eten. Die dag eten mensen immers ook geen vlees!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:25

Jij weet wat het verschil is, maar weet iedereen dat? Weet de topicstarter het die in de titel het woordje "Vega" gebruikt?

Negen van de tien die roepen dat ze "vega" eten, weten het verschil niet tussen vegetarisch en veganistisch. Een echte veganist zijn, geloof me, is hard werken...Je kunt nu eenmaal geen dierlijke producten ontlopen. Al is het maar die capsule die je inneemt (want gemaakt van gelatine)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:40

Weet je Cassidy: LEKKER BELANGRIJK!!!! Wat de *$&*# maakt het nou uit welke naam je het beestje (hehe) geeft, heb jij daar last van? Slaap je er minder door ofzo?? Waar kan je je druk om maken zeg.

Alle beetjes helpen in mijn optiek. Het geroep over hypocrisie en blabla zorgt er alleen maar voor dat de drempel om af en toe geen vlees te eten of wat dan ook veel hoger wordt. Iedere initiatief die kant op is een goede! Wat een nonsens om dat hypocriet te noemen zeg...Mensen voelen zich er gewoon door bezwaard omdat er altijd van die galbakken zijn die dat irritante geblaat over hypocrisie niet voor zich kunnen houden....Nogmaals: IEDER initiatief die kant op is een goede..

Ik heb nu twee dagen vegetarisch gegeten, maar eet wel vanavond bami met kipblokjes. Maar ik wil nog even speuren zo op internet of er een lekkere vleesvervanger is daarvoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:48

En waarom heb jij dan een vleesvervanger nodig? Bami zonder vlees of vleesvervanger is net zo lekker hoor!

Als iemand zich door mijn vraag om dingen te benoemen zoals ze werkelijk zijn, om je te realiseren waar je het over hebt, laat belemmeren om dat te doen wat hij van plan is: hoe zeker is hij zich dan van zijn zaak? Welke drempel wordt er hoger gelegd om aan het eten van minder vlees te beginnen, alleen omdat ik vraag om dingen bij hun correcte naam te noemen?

Als er hierna nog mensen komen die veganistisch en vegetarisch door elkaar halen, hebben ze het topic niet goed gelezen, of een bijzonder laag IQ. Dus geen invloed van Cassidy, geen lat die zogenaamd hoger wordt gelegd.
Zullen we een weddenschapje doen? Wie gaat de eerste zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:55

Waarom ik een vleesvervanger nodig heb? Omdat ik dat WIL :+ Ik geloof niet echt dat jij voor mij bepaalt wat ik lekker vind haha!

En een weddenschap nog wel, wil je zo graag je gelijk halen ofzo :') Als mensen dat nou door elkaar halen, wat dan nog?? Verandert het iets? Maakt het iets uit? Heb jij er last van? Heb ik daar last van? Nee toch! Dus nogmaals...lekker belangrijk...

Om minder vlees te gaan eten hoef je helemaal niet zeker van je zaak te zijn trouwens, het is niet een of andere verslaving waar je van afkickt! En juist dat vrijblijvend proberen wordt helemaal de grond in geboord door het hypocriet te noemen etc. Dan denken mensen 'wat een gezeik, laat maar'. Maar ik ga er vanuit dat ik jou dit helemaal niet uit hoef te leggen. Niet op iedere slak zout leggen! (want dat is zielig ;) )

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:04

Ik eet veganistisch, gebruik geen bont en doe mn best om leer uit mn leven te bannen. Echter is dat nog best lastig, omdat er sipmelweg weinig alternatieven zijn voor leer. Dan heb ik het over bijvoorbeeld een zadel of schoenen. Die leren tas of jas heb je echt niet nodig.

Ik vind het alles behalve hypocriet als mensen bijv 1 dag in de week geen vlees meer zouden eten.
Zoals al eerder gezegd, alle beetjes helpen. Het zou sowieso een verbetering zijn als mensen eens wat bewuster werden van wat ze nou precies eten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:10

Hoho, ik heb het niet over hypocriet zijn als je een dag in de week geen vlees eet, ik heb het over hypocriet zijn als je roept dat je veganistisch bent terwijl je absoluut niet weet wat dat inhoudt. Jij Yankeeboy, bent er wel mee bezig, maar ik kom er teveel tegen die wel die leren jas, die leren tas, die leren schoenen willen hebben (en roepen dat ze veganistisch zijn). Of die vegetarisch zijn, maar kip niet als vlees zien, en daar ook eerlijk voor uitkomen. :D

Ik heb een nichtje in de familie zitten die extreem veganistisch is. Er komen geen leren schoenen, ze heeft geen paard dus ook daar geen problemen van. Maar de lijm die ze gebruikt voor het schoolwerk mag niet van dieren komen, in de snoepjes die ze eet mag geen gelatine zitten, geen dierlijke vetten in al haar voedsel....ga er maar aanstaan.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:12

Ik snap je punt.

Maar waar ik zelf wel eens moe van word is dat je je heel vaak moet verdedigen, tegen mensen die er zelf dus helemaaal niet mee bezig zijn & alles vreten wat los en vast zit.
Zoals, bijvoorbeeld waarom heb je dan een leren zadel?

Ik vind het in ieder geval al een hele vooruitgang als mensen er eens een keer over na gaan denken.

edit; over je nichtje zie ik nu pas.
Inderdaad, het veganistische leven gaat niet over rozen(het niet-vegan ook niet;))
Omdat er zoveel dierlijke producten in van alles & nog wat is verwerkt wordt het je ook niet makkelijk gemaakt.
In bijna alles zit wel iets

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:23

Precies. Het hele familieleven is door haar ontregeld, er gaat een fortuin op aan dieetlevensmiddelen omdat zij veganistisch is, ze kookt voor zichzelf en eet niet mee met de rest van de familie dus het familiegevoel is ook foetsie. Het huwelijk van haar ouders heeft er dan ook een flinke dreun door gehad.

Enfin, ze is nu het huis uit, gelukkig getrouwd met iemand die er net zo over denkt als zij...en de rust in huis is wedergekeerd.

Iedereen mag gerust doen waar hij zin in heeft, maar in dit geval had de rest van de familie er serieus last van....

Hoe doen jullie dat, vegetarier of veganist zijn terwijl je thuis woont? Is de hele familie vegetarisch of veganist? Of worden er nog wel bouillonblokjes gebruikt, en boter voor het bakken, en lijm waar dierenbotten voor zijn gebruikt?
Hoe ver zijn jullie bereid financiele offers te brengen omdat er iemand in de familie zit die het in het hoofd haalt een bepaald voedingspatroon aan te hangen, waar geen levensbedreigende noodzaak voor is? Ga je je paard opgeven? Je sportlessen? Je auto? Je brommer? Je spelletjescomputer? Ben je bereid om tweedehands kleren te kopen? Je vakantie op te geven?
Hoe ver zijn jullie bereid om te gaan?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:25

Nou, zo erg is het hier niet hoor!
Ik woon nog thuis, mijn moeder & zusje zijn vegetariers, mijn vader eet zelden vlees. We hebben vegan bouillonblokjes, bakken in olijfolie. Ik kook regelmatig zelf, maar het komt ook voor dat mn moeder kookt, zij kookt dan gewoon vegan voor ons allemaal.
Nu is het bij mij in fasen gegaan.
Ik heb steeds iets geschrapt & ben nu dan sinds kort volledig veganist. Op die manier went iedereen eraan denk ik
(lekker offtopic dit)

edit; qua financien is het ook geen probleem. We komen al jaren regelmatig in de natuurwinkel e.d. Mijn moeder is ook best wel into het bewust leven, dus dat maakt het ongetwijfeld een stuk makkelijker

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:29

Bij mijn nichtje ging het van de ene dag op de andere. Dus van de ene dag op de andere was de familie "stuk". Het begon al op de lagere school. De lerares was veganistisch en heeft er heel vaak met de kinderen over gesproken. Als het ware gehersenspoeld. Nu was mijn nichtje heel erg onder de indruk van haar lerares en is ook na de schooltijd contact blijven houden...soms waaien dat soort dingen over. Bij haar dus niet.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:37

Van de ene op de andere dag, tsjah. Als je eraan toe bent misschien? Ik was er op een gegeven moment aan toe, wist altijd dat die dag zou komen, maar wanneer wist ik niet.
Wel erg dat zoiets een hele familie uit elkaar trekt. Moet toch anders kunnen, denk ik dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:38

Ik zou niet weten hoe het in dit geval anders had gekund. Ja, als mijn nichtje bereid was geweest om concessies te doen, maar dat was ze niet. Maar misschien maakt dit verhaal het wel duidelijk waarom ik dingen graag bij de naam noem die ze verdienen :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:51

ah als we het dan over hypocriete vegetariers gaan hebben, dan meld ik me graag aan :+
ik heb een jaar of 3 geen vlees gegeten nadat we een paard bij de slager gedag hebben gezegd, simpelweg omdat ik het tijdelijk niet naar binnen kreeg en daarna niet genoeg miste om er weer aan te beginnen en het zelfs ook dusdanig sterk van smaak vond dat ik zelfs kip al niet lekker vond.
aangezien ik wel ben opgevoed dat ik alles een keer moet proberen is dit hele 'probleem' opgelost toen ik in jordanie een vers geslacht bokje heb geproefd, wat dusdanig sterk smaakte dat ik schaap mild vond :+
ondertussen eet ik dus weer vlees, maar lang niet elke dag en vind ik vis ook erg lekker :)
desondanks stem ik nee, simpelweg omdat 'vrijdag patatdag' 'maandag vegadag' me tegen staat. ik eet wat ik wil wanneer ik wil en voor mij is dat regelmatig vegetarisch.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:53

Ik ben voor! :9

Hoewel het niet per definitie persé op maandag moet van mij. :Y)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:15

Tja, op één of andere manier hoort vlees er voor mij toch wel gewoon bij. Zo eet ik ook dagelijks vleeswaren op mijn bammetjes. En vlees bij het avondeten.

Wat iedereen zelf doet moet die zelf weten. Dat velen nog vanuit het geloof een gehaktdag hebben mogen ze van mij ook zelf weten. Alleen is een gehaktdag met eerder in de week een ´vegetarische dag´ dan ook weer tegenstrijdig ;)

Als mensen hun vegadag willen, prima.. Blijf ik vasthouden aan mijn vrijdag pizzadag, misschien dat die dan ook nog wel eens ingesteld kan gaan worden :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:42

Cassidy schreef:
Hoe doen jullie dat, vegetarier of veganist zijn terwijl je thuis woont? Is de hele familie vegetarisch of veganist? Of worden er nog wel bouillonblokjes gebruikt, en boter voor het bakken, en lijm waar dierenbotten voor zijn gebruikt?
Hoe ver zijn jullie bereid financiele offers te brengen omdat er iemand in de familie zit die het in het hoofd haalt een bepaald voedingspatroon aan te hangen, waar geen levensbedreigende noodzaak voor is? Ga je je paard opgeven? Je sportlessen? Je auto? Je brommer? Je spelletjescomputer? Ben je bereid om tweedehands kleren te kopen? Je vakantie op te geven?
Hoe ver zijn jullie bereid om te gaan?

Ik ben wel een echte veganist. En geen hypocriete als je dat wellicht denkt, ik zoek echt alles uit! :) Toen ik nog thuis woonde was ik vegetariër en de rest van mijn familie ook, maar geen hele strenge (geen vlees/vis/kaas maar bijv. wel weer dropjes). Sinds een jaar of drie ben ik veganistisch geworden. Paardrijden heb ik er voor opgegeven. Heb nog wel een tijdje een verzorgpony gehad bij een paardenrusthuis waar ik eigenlijk niets mee deed behalve wandelen. Genoot het beestje zichtbaar van. Veganisten zijn er onderling trouwens niet helemaal over uit, hoe 'ver' mensen kunnen gaan met dieren. Asieldieren opvangen zijn de meesten bijv. wel voorstander van, maar gefokte dieren kopen of paardrijden dan weer niet. Ook honing zijn de meningen over verdeeld. Maar vrijwel iedereen is wel tegen vlees/zuivel/gelatine/ei/wol/zijde/leer/vitamine D3/op dieren geteste producten/etc./etc.. De vereniging van veganisten zoekt dat dan ook allemaal uit. Maar veganisten zijn 't er allemaal wel over eens dat 100% veganistisch niet kan. Het is altijd een streven. Soms moet je bijv. in de trein op een leren stoel zitten, en in iedere auto en fiets zit wel iets dierlijks. Maar we proberen het wel! :)

Heel duur is veganistisch eten niet, vind ik persoonlijk. Het hangt er maar net vanaf hoe duur je 't zelf maakt. Ik laat wel regelmatig m'n bloed controleren om te checken of alles nog in orde is. Ik koop wel veel biologisch, dat vind ik wel duur. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet per sé om veganistisch te eten.
Daarom vind ik 't ook een beetje raar om te stellen dat je allemaal dingen op zou moeten geven voor een veganistisch familielid. Denk dat bijv. altijd biologisch vlees eten veel duurder is dan veganistisch. Ik geef nu niet meer of minder geld uit dan toen ik nog vegetariër was. Ik zou nu best goedkoper kunnen eten, maar dan zou ik dat doen door bijvoorbeeld minder verse groenten, minder biologisch of minder luxe brood te kopen. En bijv. geen luxe druiven of aardbeien kopen maar gewoon een zak appels. En dat heeft allemaal maar weinig met veganisme te maken.

Mijn vriend vindt het trouwens wel een beetje jammer, maar niet heel erg. We eten samen altijd veganistisch, maar hij heeft wel (biologisch) vlees op brood. Dus dat gaat prima. :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:49

Cassidy schreef:
Precies. Het hele familieleven is door haar ontregeld, er gaat een fortuin op aan dieetlevensmiddelen omdat zij veganistisch is, ze kookt voor zichzelf en eet niet mee met de rest van de familie dus het familiegevoel is ook foetsie. Het huwelijk van haar ouders heeft er dan ook een flinke dreun door gehad.

Sorry, nog even een reactie. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom 't allemaal zo moeilijk moet. Maar misschien bevind ik me in een luxe positie omdat mijn familie al vegetarisch was en mijn vriendje ruimdenkend is. Of wellicht ben ik een makkelijke veganist: het enige dieetlevensmiddel wat ik neem zijn vitaminetabletjes van de Ethos die echt niet duur zijn. Er zijn trouwens ook veel vleeseters of vegetariërs die af en toe vitamines nemen, zo speciaal is dat niet.

En jammer dat het familiegevoel van jouw familie nu foetsie is. Maar was het dan zo dat het familiegevoel alleen uit samen eten bestond? Dat is dan wel erg jammer, dat het zo beperkt was. Mijn moeder kookt altijd veganistisch als ik thuiskom. Soms gooit ze er dan als 't klaar is nog wat kaas door (als ik m'n portie al heb) of niet, als 't al een veganistisch recept is. Of ik neem zelf iets mee en laat iedereen er lekker van proeven. Ons familiegevoel heeft er in ieder geval absoluut NIET onder geleden, ook al vonden m'n ouders het misschien een beetje ver gaan.
Als ik 't zo lees lijkt het me (correct me if I'm wrong!) dat jouw nichtje een behoorlijk extreme veganist was en haar familie behoorlijk anti??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:54

De wol snap ik in dit rijtje niet helemaal. Daar hoeft het dier niet voor dood, het is gewoon wisselen van vacht ivm temperatuur. Eet ook geen jong van. Dus waarom is wol dan niet vega?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:02

tamary schreef:
De wol snap ik in dit rijtje niet helemaal. Daar hoeft het dier niet voor dood, het is gewoon wisselen van vacht ivm temperatuur. Eet ook geen jong van. Dus waarom is wol dan niet vega?

Het blijft exploitatie van dieren. Maar aangezien schapen nu zo gefokt zijn dat ze wel geschoren móeten worden en 'de mens' nodig hebben, zou het eigenlijk mishandeling zijn om dat niet te doen. Dus ik ben meer tegen het fokken van de schapen en ze dan te 'gebruiken' en tegen hun levensomstandigheden. Maar om Nederlandse schapen gaat 't trouwens niet echt. Die worden voornamelijk voor de lammetjes gehouden, alleen voor de wol is daar weinig winst op te maken. Het gaat meer om Australische schapen, waar bijna alle wol van de wereld vandaan komt. Merinoschapen. Die zijn gefokt met zóveel huidplooien (= extra wol) dat ze permanent maden bij zich dragen. Om de wol niet te verpesten wordt er een stukje van hun rug afgesneden zodat de maden daar gaan zitten, in de open wond. Google maar eens, mocht je er meer over willen weten of bewijs willen zien. Daarnaast worden die schapen een stuk minder fijn gehouden dan hun Nederlandse soortgenoten. En voor hun rituele slachting worden ze eerst nog even op de boot naar het Midden Oosten gezet. Zo kunnen ze optimaal 'gebruikt' worden. Maar op die boot worden veel dieren verdrukt / er worden lammetjes geboren die meteen sterven / er is niet genoeg water. Lijkt me geen fijn en waardig einde.
Merinowol wordt vaak gebruikt bij grote kledingketens. H&M en Abercrombie&Fitch hebben trouwens wel iets getekend tegen dat in de rug snijden. Maar voor mij genoeg reden om nee te zeggen tegen wol. %) Dat transport naar het Midden Oosten, de huisvesting en de huidplooien zijn voor mij al te veel.

Hoewel ik tegen bijv. echte Texelse wol, of van een hobbyschaap niet veel bezwaar zou hebben. Maar dan zou ik eerst wel willen weten hoe die beesten geschoren worden, of ze daar niet onder lijden, etc. Ach, er zijn zoveel alternatieven voor wol! :)