Q-koorts hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:52

Adriana schreef:
Ja en dat vind ik niet kunnen... althans niet op de manier zoals het nu gaat...

idd, ik ook niet. stelletje bureaucraten -:(-

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:45

superwoman schreef:
jep, eerst wouden ze de kleine boerderijen weg hebben en veranderen in 1 grote.(dmv mestbeleid etc etc) Nu blijkt dat toch ook niet geweldig en willen ze eigenlijk weer terug naar de oude situatie :roll:

Hier willen ze nog altijd een varkensflat gaan bouwen ... inderdaad dat is wat je denkt; een hoog gebouw met meerdere verdiepingen (flat) waar geen mensen maar varkens in gestapeld zijn.
Het zal zo zijn voordelen hebben, maar er is veel weerstand tegen.

Maar wat mij het meest verbaasd is toch altijd het gesleep met alle beesten.
Ons vlees gaat niet naar de Nederlandse markt, maar naar elders en wij importeren dan weer vlees vanuit weet ik veel waar ... laten we lekker onze eigen kippen, varkens en geiten opeten.
Dat zal vast al iets schelen.

En het wordt tijd dat men gaat luisteren naar experts.
De mexicaanse griep was lange tijd hot item; de q-koorts ... och dat zat in Brabant; als je die provincie wat vermeed, had je er geen last van. Pffff :Z Hoezo kortzichtig :?

eppie38

Re: Q-koorts hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:37

Vreselijk vind ik dit, ik dacht dat het ruimen van dieren nooit meer zou gebeuren, affijn weer loze beloftes van het kabinet.

Ik vraag me eigenlijk af of ik ook bang moet zijn, ik geb 2 geitjes, weet iemand hoe dat zit, moet er niet aan denken dat ze vermoord worden door mannen in witte jassen, of is het alleen bij bedrijven zo.

Vreselijk dit, veel sterkte voor de geitenhouders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:38

Isapaardje schreef:
superwoman schreef:
jep, eerst wouden ze de kleine boerderijen weg hebben en veranderen in 1 grote.(dmv mestbeleid etc etc) Nu blijkt dat toch ook niet geweldig en willen ze eigenlijk weer terug naar de oude situatie :roll:

Hier willen ze nog altijd een varkensflat gaan bouwen ... inderdaad dat is wat je denkt; een hoog gebouw met meerdere verdiepingen (flat) waar geen mensen maar varkens in gestapeld zijn.
Het zal zo zijn voordelen hebben, maar er is veel weerstand tegen.

Maar wat mij het meest verbaasd is toch altijd het gesleep met alle beesten.
Ons vlees gaat niet naar de Nederlandse markt, maar naar elders en wij importeren dan weer vlees vanuit weet ik veel waar ... laten we lekker onze eigen kippen, varkens en geiten opeten.
Dat zal vast al iets schelen.

En het wordt tijd dat men gaat luisteren naar experts.
De mexicaanse griep was lange tijd hot item; de q-koorts ... och dat zat in Brabant; als je die provincie wat vermeed, had je er geen last van. Pffff :Z Hoezo kortzichtig :?

Moet zeggen dat ik jouw reactie ook wat kortzichtig vind.

Het gesleep met die beesten heeft wel degelijk zin...
Helaas is dat regelmatig ook een politiek spel - goedkoper door regelgeving. Dáár zouden ze idd wat aan moeten doen!
Maar ook omdat een koe uit een ander land die anders wordt gehouden, ander voer krijgt etc anders smaakt.

Ik weet niet veel over varkens...
Zou ze liever buiten zien :j , maar als dat niet kan voor een goede reden is misschien zo'n "varkensflat" niet eens zo gek. .. (zoals ik een mensenflat zie iig)
Met die kippen ...dat legbatterijen verboden zijn is namelijk ook niet beter voor de kip. Dat zogenaamde scharrelen zoals het nu gebeurd is ook ronduit slecht voor het welzijn van die kippen en misschien wel slechter zelfs. Echter is houden op een andere manier niet winstgevend genoeg, dus boeren móeten wel.
Het is voor de mensen die niks over kippen weten een fijner idee en dat is het nut - een zoethoudertje voor de maatschapij

De MG is idd overschat (voor nu) , maar dat is makkelijk praten achteraf.
Had best veel gekker kunnen aflopen. Mensen leven ook hutje-mutje waardoor een ziekte snel kan uitbreken, je kunt alleen geen besmette mensen ruimen :+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:52

superwoman schreef:
Moet zeggen dat ik jouw reactie ook wat kortzichtig vind.

Verkorte weergave van mijn gedachtengang en dan ontbreken er wel eens wat stukjes in. Inderdaad bij nalezen was het ook wel een kort door de bocht reactie. :o

Discussie laaien hier altijd hoog op. Iedereen heeft of zelf wel dieren rondom huis, of kent wel iemand met een groot tot middelgroot bedrijf. Of iemand die zelf q-koorts heeft, waar niet veel mee gedaan is tot op heden omdat men het ook niet weet (op medisch gebied).
Ben nu ergens wel blij dat ik vorig jaar toch mijn geitjes verkocht heb. Helaas zijn ze naar een kleine fokker gegaan in Brabant ... ik hoop dan ook van harte dat hobbydieren straks geent mogen worden en gespaard mogen blijven. Kan me hier de perikelen van de MKZ helaas nog maar al te goed voor de geest halen, hoe niet alleen de grote bedrijven hun vee verloren, maar ook veel particulieren hun geiten, schapen, herten en ander dierbaar klein vee zijn kwijt geraakt.
Om nog maar te zwijgen over de vogelpest waar diverse mensen niet alleen hun kippen maar ook pauwen, fazanten ed kwijt raakten. Ook de vogelpest kon overslaan op mensen, wat ook gebeurde is.

En ja; we zitten allemaal te dicht op elkaar.
Niet alleen de mensen, maar ook de dieren, en de dieren weer op de mensen en omgekeerd.
Deze soort ziektes is moeilijk te voorkomen, hoewel ik van mening blijf dat als er bij de q koorts eerder was ingegrepen, het niet zo ver verspreid was als nu het geval is.

Het is hier in de buurt ooit eens 'begonnen', maar er was toen nauwelijks sprake van landelijke bekendheid. Geen vervoersverbod, geen fokverbod, geen ruiming.
Nu het gevaar voor de volksgezondheid toeneemt en de druk op de minister groter wordt, komt het ruimen toch weer om de hoek kijken. Ergens was het wel te verwachten geweest.

Ik hoop wel dat ze daarna verder gaan zoeken, en vooral onderzoek gaan doen naar de ziekte bij de mens, zodat er een goed medicijn gaat komen.

Edit:
Lees net deze regel op internet:
Alle bokken worden gedood, omdat ze de besmetting kunnen overbrengen via sperma. Geiten op besmette bedrijven die niet zwanger zijn worden gespaard. Zij worden gevaccineerd. Voor deze dieren geldt daarbij voor de rest van hun leven een fokverbod.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 17-12-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:56

Isapaardje schreef:
Verkorte weergave van mijn gedachtengang en dan ontbreken er wel eens wat stukjes in. Inderdaad bij nalezen was het ook wel een kort door de bocht reactie. :o.

heb ik ook *wel eens (*lees regelmatig :o )

Ben het met je eens, dat ik ook twijfel over deze manier van handelen voor de QK.
Vind het iig heel erg voor de dieren en boeren.. ;(

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:01

Ik dacht toch echt gehoord te hebben dat ook ingeenten geiten gewoon ingeslapen worden op de besmette bedrijven!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:02

Ja, maar alleen de drachtige dieren.
Niet drachtige, ingeënte dieren, mogen blijven leven, maar daar mag men dan vervolgens levenslang niet meer mee fokken.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:03

Eigelijk belachelijk dat ingeenten dieren als nog ingeslapen worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:08

Isapaardje schreef:
Ja, maar alleen de drachtige dieren.
Niet drachtige, ingeënte dieren, mogen blijven leven, maar daar mag men dan vervolgens levenslang niet meer mee fokken.

Ja en dat helpt dus ook niet. Als ze niet meer drachtig mogen worden, geven ze ook geen melk :(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:18

superwoman schreef:
Ja en dat helpt dus ook niet. Als ze niet meer drachtig mogen worden, geven ze ook geen melk :(

Dus zijn ze alleen nog geschikt voor de slacht. ;(
Of als knuffelgeit, maar geiten knuffelen zal er ook wel een beetje afgaan straks ben ik bang uit angst toch voor enge ziektes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:42

Isapaardje schreef:
superwoman schreef:

Dus zijn ze alleen nog geschikt voor de slacht. ;(
Of als knuffelgeit, maar geiten knuffelen zal er ook wel een beetje afgaan straks ben ik bang uit angst toch voor enge ziektes.

vraag me af of dat wel mag (slacht)
denk het ook niet hoor :n

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:58

yep .. en nog belachelijker
het komt de minister wel goed uit zo
die dieren hoeven niet dood , mag niet meegefokt worden
maarja ze hoeven niet dood
dus geen compensering , komt erg goed uit
dat er ook geen inkomsten van kunnen blijven komen is haar
zorg niet

schandalig vind ik het
het gehele gebeuren ..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:31

jep, elke x weer tegen de boeren -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:15

Nog even dan zijn de paarden aan de beurt. Ben benieuwd hoe ze dat aan gaan pakken. Kunnen ze nu vast een plan voor verzinnen, zijn ze zeker optijd.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:24

Is gewoon weer een geldkwestie. Er zijn al weer landen die Nederlandse geitenmelk en kaas boycotten. Voor het overslaat naar andere dieren, moorden we ze gewoon uit!! :(

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:25

0ojannekeo0 schreef:
Nog even dan zijn de paarden aan de beurt. Ben benieuwd hoe ze dat aan gaan pakken. Kunnen ze nu vast een plan voor verzinnen, zijn ze zeker optijd.

denk het niet, omdat ze veel meer eigenaren hebben...
Op 1 stal met 40 pensionpaarden heb je dus ook al snel 40 eigenaren met paarden in verschillende prijsklasses...

ruimen doen ze meestal voor het veilige gevoel voor de maatschappij of om de in en export veilig(er) te stellen van die branch. (of voor een politiek spel om bijv een pencentage boerenbedrijven kwijt te raken)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 19:56

Ingeënte dieren worden afgemaakt omdat ze niet het verschil kunnen zien tussen besmette dieren en dieren die gewoon ingeënt zijn.

Vandaag is bekend geworden dat er nog eens 5 bedrijven gaan worden geruimd. Extra worden er dus nog eens 5200 dieren.
Totaal maakt dit 40200 dieren. (Zo rond de 120 duizend wezens.)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:10

Kort door de bocht gezegd, eigenlijk meer, want alle dieren die niet geruimd worden op zo'n bedrijf, mogen nooit meer drachtig worden, dus zullen op den duur of ook 'geslacht' worden en in ieder geval nooit meer een lammetje (nieuw leven) geven.
Ik vraag me af over hoeveel dieren het hier gaat (dus hoeveel niet drachtige dieren er op besmette bedrijven staan).

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:27

Het is inderdaad moeilijk te achterhalen welke dieren wel/niet besmet zijn. Gelukkig zullen de meeste drachtige dieren nog niet zo ver in de dracht zijn, uitegerekend in het voorjaar.
De jonge geiten (opfok) zal dus uiteindelijk ook allemaal opgeruimd kunnen worden, hier mag dus niet meer mee gefokt worden! Enorme schade voor de bedrijven die bezig zijn met hun melkplas te vergroten.
Ook al eens aan de bedrijven gedacht die nieuwe opfok moet aanschaffen...grote geldquestie wat niet ieder bedrijf (zonder compensatie) op kan hoesten.
Ik ben er helemaal kapot van in ieder geval..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:32

frieske schreef:
Het is inderdaad moeilijk te achterhalen welke dieren wel/niet besmet zijn. Gelukkig zullen de meeste drachtige dieren nog niet zo ver in de dracht zijn, uitegerekend in het voorjaar.
De jonge geiten (opfok) zal dus uiteindelijk ook allemaal opgeruimd kunnen worden, hier mag dus niet meer mee gefokt worden! Enorme schade voor de bedrijven die bezig zijn met hun melkplas te vergroten.
Ook al eens aan de bedrijven gedacht die nieuwe opfok moet aanschaffen...grote geldquestie wat niet ieder bedrijf (zonder compensatie) op kan hoesten.
Ik ben er helemaal kapot van in ieder geval..

Meeste geiten zijn nu hoogdrachtig. Vanaf half januari begint het lammerseizoen. Die eindigt in juni. Maar grote bedrijven zijn vroeger. Ze houden hun dieren op stal en hebben dus minder seizoensinvloed.

Bedrijven mogen het eerste jaar niet dekken en hebben ook geen bokken meer. Ze zijn ten dode opgeschreven. Zeker omdat er ook nog is geen compensatieregeling is voor de vervolgschade (het uitblijven van melk bv)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:37

schandalig!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:57

Om nog even een paar feitjes te geven:

- Het is melk bedrijven met meer dan 50 geiten en schapen, verboden om tot 1 juli 2010 te fokken.
- Het is melk bedrijven met meer dan 50 geiten en schapen, verboden om meer dieren te houden dan dat op 1 november van dit jaar aanwezig was op het bedrijf.
- Het is vanaf heden avond, melk bedrijven met meer dan 50 geiten en schapen, verboden om dieren aan te voeren. Geënt of niet geënt. Het is ze niet toegestaan om nieuwe dieren te introduceren.

De markt is dood. Zeker als we beseffen dat er nog geregeld nieuwe infecties opduiken.

Op de 55 eerste besmette bedrijven bevinden zich in totaal zo'n 64.000 melkgeiten, waarvan ruim 34.000 drachtige dieren en ruim 1200 bokken. Er zijn nog eens 5 extra bedrijven bekend gemaakt. Dit betekend de extra ruiming van nog eens 5200 drachtige dieren (aantal bokken niet bekend, geschat rond de 100). De teller staat op 40.500 dieren. (Tellen we de lammeren mee zitten we rond de 120.000)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:20

En bedrijven met minder dan 50 geiten zijn niet besmettelijk???

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:32

En hoe zit het eigenlijk met schapen die niet voor de melk gehouden worden, maar voor het vlees.
Wat is het verschil tussen een dracht van een melkgeit/melkschaap en de dracht van een geit/schaap voor het vlees.
Bij beide heb je nakomelingen nodig om te kunnen produceren.