gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:37

Ik ben het er ook mee eens dat mensen met een uitkering best werk kunnen verrichten voor het geld dat ze voor de uitkering ontvangen
Maar als je met kleine kinderen redelijk aan huis gebonden bent en je werk zo goed mogelijk mee met de sociale dienst en werkt 20 uur wat een hoop geregel en stress is en aan het eind van de maand kom je nog steeds elke maand tekort en moet je geld sparen voor een nieuwe winterjas voor je kinderen
dat er vanuit de overheid voor alleenstaande moeders best een % van het gewerkte aantal uren direct bij de moeders mag komen
Ik heb het niet zelf ervaren maar zie in directe omgeving dat dit alles behalve makkelijk is moet dit kunnen
zeker als kijkt naar waar er van uit de overheid miljoenen subsidie´s naar toe gaan

Nuage

Re: gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:40

Mooi stuk randalinpony!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:53

Dank! :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:25

nicoleboogie schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat mensen met een uitkering best werk kunnen verrichten voor het geld dat ze voor de uitkering ontvangen
Maar als je met kleine kinderen redelijk aan huis gebonden bent en je werk zo goed mogelijk mee met de sociale dienst en werkt 20 uur wat een hoop geregel en stress is en aan het eind van de maand kom je nog steeds elke maand tekort en moet je geld sparen voor een nieuwe winterjas voor je kinderen
dat er vanuit de overheid voor alleenstaande moeders best een % van het gewerkte aantal uren direct bij de moeders mag komen
Ik heb het niet zelf ervaren maar zie in directe omgeving dat dit alles behalve makkelijk is moet dit kunnen
zeker als kijkt naar waar er van uit de overheid miljoenen subsidie´s naar toe gaan

Volgens mij heeft de alleenstaande moeder de kinderen niet in de supermarkt gekocht.
9 van de 10 keer is er toch wel een relatie aan vooraf gegaan. Waar blijft de (financiële) bijdrage van de vader? Omdat pa het vertikt te betalen of omdat ma geen zin meer heeft in contact met pa en ma het daardoor financieel zwaar heeft hoeft toch niet van mijn belastingcenten betaald te worden?

Idd een mooi stuk van radalinpony. Je slaat de spijker precies op z'n kop!

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:41

kinderen zijn inderdaad niet in de supermarkt gekocht maar vader is overleden van een van de kinderen
beetje moeilijk om dan alimentatie te vangen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:01

Dan is er toch weduwen en wezenpensioen? Of bestaat dat niet meer?

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:41

Silvia schreef:
nicoleboogie schreef:

Volgens mij heeft de alleenstaande moeder de kinderen niet in de supermarkt gekocht.
9 van de 10 keer is er toch wel een relatie aan vooraf gegaan. Waar blijft de (financiële) bijdrage van de vader? Omdat pa het vertikt te betalen of omdat ma geen zin meer heeft in contact met pa en ma het daardoor financieel zwaar heeft hoeft toch niet van mijn belastingcenten betaald te worden?

Ahum toch even reageren. Ik als moeder zijnde van een zoon, heb t redelijk voor elkaar. Paps daarintegen vertikt het om te werken houdt heerlijk zijn handje op bij de soos(al zo'n 7 jaar), geniet van zijn leven met nieuwe vrouw plus 2 nieuwe kids, heeft schulden en is uit de WSNP gegooid. Dit is voor een rechter een reden om papa niet op zijn verantwoording te wijzen... Hoe krom is nederland..... Ik heb er niet voor gekozen om alleenstaande moeder te zijn de reden ga ik niet hier neerzetten is niet relevant, wel heb ik altijd gewerkt voor mijn centen ook toen ik een uitkering had ben ik naar school gegaan en heb ik gewerkt via trajecten.

Wezenpensioen bestaat inderdaad nog. Heb het ook gehad tot mn 21e, daarna stopt het. Ik kreeg toen zo'n 180 euro, maar dat werd van mijn uitkering ingehouden. Dat is nu 6 jaar geleden.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:18

Nou .... mijn vriend is net gebroken terug gekomen
Er is iets geknapt geloof ik en ik schrik ervan

Hij is vorige week op de postbezorging gezet en hij fietst zich een slag in de rondte op zijn eigen fiets , in zijn eigen kleding lekker verkouden te worden
Hij kreeg zodanig veel post mee waar hij de gehele dag van 8 uur tot 5 uur mee bezig is
Hij heeft een regenpak gevraagd maar hij werd alleen stom aangekeken : een regenpak???? o die hebben we hier niet hoor
Het gesprek van gister is gecanceld en verschoven naar volgende week
Hulp bij sollicitatie's heeft hij niks over gehoord er is o dit moment geen project daarin bezig deze begint met een paar weken

Weet je wat het is , mijn vriend voelt zich zo vernederd en hoe hij nu bij mij aan de deur stond ken ik hem helemaal niet
Hij word totaal niet serieus genomen en bij zijn jobcoach komt hij er ook niet tussen en zijn contactpersoon bij de isd krijgt hij niet te pakken
Op dit moment voelt mijn vriend zich zo machteloos
Op de sociale werkplaats word hij ook niet serieus genomen , niet om het 1 of ander en zonder iemand te veroordelen , het is wel een bepaald niveau wat er is op de werkplaats en mijn vriend word daar ook naar behandeld en dit is nu toch wel even heel moeilijk voor iemand met een hogere intelligentie die altijd overal zijn best voor doet

Vanuit de kant van de ISD hoort hij ook niks ondanks dat hij zelf vaak aan de telefoon hangt , hij komt er niet doorheen
Helaas hebben we over het gesprek voor een baan nog niks gehoord
Het gesprek is geweest en hij had er zelf een goed gevoel over maar nu is het even afwachten

Pfffff ,.... ik ben zo plaatsvervangend boos voor hem , hij wil zo graag hij is niet het type van stilzitten en hij word er nu toch echt depressief van
want (echt ik moet het ook even van me afschrijven ,) hij doet dit nu al een behoorlijke tijd en bij het vooruitzicht dit nog langer te doen barst hij zowat in huilen uit , dit kan toch niet ????

n hoe kan het dat een kennis van ons ook in de bijstand is maar niet hoeft te werken , maar wel zwart zijn centjes kan verdienen , terwijl mijn vriend graag wil maar gewoon graag bij een ander bedrijf
En hoe kan het dat mijn broer , die echt op zijn plek is op de sociale werkplaats op een wachtlijst komt te staan van 5 jaar voor hij daar aan het werk kan en mijn vriend daar maar gewoon neergeplant word
Normaal oordeel ik niet , of tenminste probeer het maar ik ben nu ook even goed aan het koken en mijn hart doet zeer als ik naar mijn vriend kijk
Waar kan hij terecht voor hulp , want zo ken ik mijn vriend niet

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:35

Gulpje schreef:
Kan hij niet gewoon gaan solliciteren voor een baan waarbij hij normaal verdient? Dan is dat probleem toch opgelost?

Dat is wel makkelijk gedacht hè. Solliciteren kan natuurlijk altijd, maar aangenomen worden is een heel ander verhaal.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:14

Het is allemaal heel vervelend voor hem. Maar hij is natuurlijk niet verplicht om te blijven zitten wachten op hulp. Hij kan ook zelf alles op alles zetten en overal op sollicteren.
Het hoeft geen ideale baan te zijn, maar dan is 'ie in ieder geval weg bij die sociale werkplaats. Dan kan 'ie vanuit die nieuwe situatie weer verder orienteren op de arbeidsmarkt.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:20

Anoeska ik snap je maar hij solliciteerd al erg veel
Maar als je niet aangenomen word .....
Hij wacht niet op hulp , hij belt veel en gaat ook naar het kantoor maar dan krijgt hij te horen dat hij kan bellen en als hij dan boos word komt er een meneer beveiligingsman die hem vriendelijk maar dringend verzoekt zich te verwijderen uit het gebouw
Als hij belt word gezegd dat hij teruggebeld word of dat de wachttijd lang is en dat het beter is om later terug te bellen als hij dan zegt ik wacht dan wel word hij in de wacht gegooid en 'per ongeluk'opgehangen

Heeft hij eindelijk zijn contactpersoon te pakken en een afspraak geregeld word deze gecancelled en verzet

Waar moet hij nu zelf nog meer moeite voor doen dan ?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:22

ISD is best lastig zo kregen we na 2 maanden ineens te horen dat ons contactpersoon een andere functie had gekregen en we dus al 2 maanden naar iemand anders hadden moeten vragen.
Mailen is vrij effectief gebleken meestal binnen 2 dagen antwoord al zal dat vast verschillen per contactpersoon.

En als hij stopt bij de sociale werkplaats loopt hij ook nog eens het risico dat ze hem korten op zijn uitkering.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:38

Su_Cr_Cheese schreef:
Anoeska ik snap je maar hij solliciteerd al erg veel
Maar als je niet aangenomen word .....
Hij wacht niet op hulp , hij belt veel en gaat ook naar het kantoor maar dan krijgt hij te horen dat hij kan bellen en als hij dan boos word komt er een meneer beveiligingsman die hem vriendelijk maar dringend verzoekt zich te verwijderen uit het gebouw
Als hij belt word gezegd dat hij teruggebeld word of dat de wachttijd lang is en dat het beter is om later terug te bellen als hij dan zegt ik wacht dan wel word hij in de wacht gegooid en 'per ongeluk'opgehangen

Heeft hij eindelijk zijn contactpersoon te pakken en een afspraak geregeld word deze gecancelled en verzet

Waar moet hij nu zelf nog meer moeite voor doen dan ?

Boos worden moet je ook niet doen. Je daar netjes melden dat je graag je contactpersoon wil spreken en je niet laten wegsturen. Trek er maar de hele dag voor uit en kan het die dag niet, ga je om 5 uur naar huis en kom je de volgende dag weer. Contactpersoon gaat zichzelf vroeg of laat wel schamen en eindelijk in actie komen. Je moet alleen geen reden geven om weggestuurd te worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:54

Ik zit hier ook met zo'n zelfde soort situatie.. Ik moet 32 uur werken per week, en krijg daarvoor iets meer dan 600 euro. Daarvan moet ik alles betalen.. Vorige maand was ik al 700 euro kwijt aan de dierenarts.. Het is allemaal heel krap, maargoed, het is dit of niks. En ik kan de werkervaring goed gebruiken, want tegenwoordig kom je nergens meer aan de bak als je geen jaren werkervaring hebt.. Maar wat ik niet eerlijk vind is dat mensen die gewoon in de bijstand zitten OOK minimaal 600 euro krijgen, en dan ZONDER dat ze daar iets voor hoeven te doen. Ze kunnen de hele dag luieren, of zwartwerken.. en krijgen daar gewoon voor betaald. Terwijl ik me kapotwerk voor dat beetje geld. Ik krijg gewoon van de gemeente betaald, net zoals de rest van de mensen in de bijstand.. maar ik word dan bij een bedrijf geplaatst (die hoeven mij niks te betalen trouwens), dat kunnen ze toch ook met alle anderen doen? Gewoon bij de gemeente laten werken, struiken snoeien, gras maaien, afval opruimen.. hebben ze tenminste allemaal iets te doen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:55

TS: Jeetje wat een vreselijke situatie voor je vriend. Snap dat hij er behoorlijk down van is.

Wat hij kan doen is dit probleem aankaarten bij de Nationale Ombudsman. Dit is een onafhankelijke instantie waarbij burgers met klachten over de overheid terecht kunnen.

Las dat hij bij Alescon zit? De ombudsman behandelt ook klachten over deze instantie!

www.nationaleombudsman.nl en hij kan meteen bellen!

Doen hoor, want het is te belachelijk voor woorden in wat voor situatie hij nu zit terwijl jouw broer 5 jaar moet wachten op een plaats!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:06

TS, het moet toch niet zotter worden. Moet hij dan gewoon maar even postbezorging gaan doen? Wat een gezever zeg.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:31

Hoezo is dat gezever? Omdat ie daar te goed voor opgeleid is? Omdat hij geen verstandelijke handicap heeft? Waarom is iemand met beperkingen wel goed genoeg voor dit werk, en de vriend van TS niet? Er zijn mensen die ook (andere) vervelende baantjes hebben, maar het toch doen, gewoon om geen uitkering aan te moeten vragen. Zou het anders zijn als de vriend van TS een baan als bode aangeboden zou krijgen van een bedrijf, tegen minimumloon? Lijkt mij niet toch?

Over die wachtlijst waar de broer van TS op staat: bedrijven hebben een max. aantal werkplaatsen met een WSW werkplaats. Het zijn de sociale werkplaatsen van vroeger niet meer, waar je alleen terecht kon met een WSW verklaring. Dit soort bedrijven orienteren zich steeds breder en houden zich dus ook bezig met reintegratie. Bijvoorbeeld voor mensen zoals de vriend van TS.

En nee, niet iedereen die in de uitkering komt, wordt verplicht door te stromen naar een reintegratiebedrijf. Het wordt per persoon vastgesteld. Van sommige mensen ligt het in de verwachting dat deze binnen een korte periode zelf aan het werk gaan kunnen komen. Die wordt deze periode gegeven om zelf aan de slag te komen.

Het werd op de vorige pagina ook al eens aangegeven: een uitkering is een vangnet, een uiterst middel. Het MAG NIET zo zijn dat mensen thuis met een uitkering gaan zitten wachten tot die ene leuke baan met dat goede salaris eens voorbij komt.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:35

Mag ik dan wel vragen of het normaal is om een 40 urige werkweek te hebben voor 860 euro ?

(een werkweek die eigenlijk langer is nu)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:36

welkom in de wondere wereld van de BV Nederland...............

tis huilen met de pet op!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:50

Gamble82 schreef:
nicoleboogie schreef:

Ahum toch even reageren. Ik als moeder zijnde van een zoon, heb t redelijk voor elkaar. Paps daarintegen vertikt het om te werken houdt heerlijk zijn handje op bij de soos(al zo'n 7 jaar), geniet van zijn leven met nieuwe vrouw plus 2 nieuwe kids, heeft schulden en is uit de WSNP gegooid. Dit is voor een rechter een reden om papa niet op zijn verantwoording te wijzen... Hoe krom is nederland..... Ik heb er niet voor gekozen om alleenstaande moeder te zijn de reden ga ik niet hier neerzetten is niet relevant, wel heb ik altijd gewerkt voor mijn centen ook toen ik een uitkering had ben ik naar school gegaan en heb ik gewerkt via trajecten.

Wezenpensioen bestaat inderdaad nog. Heb het ook gehad tot mn 21e, daarna stopt het. Ik kreeg toen zo'n 180 euro, maar dat werd van mijn uitkering ingehouden. Dat is nu 6 jaar geleden.[/quote]

Dat bedoel ik eigenlijk ook:Het is toch te gek voor woorden dat Pa onder zijn financiële verplichtingen uit kan komen? De moeder is daarvan de dupe. Moet niet mogen!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:55

Su_Cr_Cheese schreef:
Mag ik dan wel vragen of het normaal is om een 40 urige werkweek te hebben voor 860 euro ?

(een werkweek die eigenlijk langer is nu)

Dit is de norm die geldt voor een alleenstaande, met de gemeentelijke toeslag. Dus ja....vind ik normaal ja. Nogmaals, het is bedoeld als vangnet, niet als vervanging van een topsalaris.

Overigens mag je wel een beetje uitkijken met hoeveel dagen je vriend bij jou zit en de zaken die je nu voor hem gaat betalen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 23:07

Hij en ik zijn op de hoogte van de regels daarvan
Ik ben namelijk eens meegeweest met een gesprek waarbij ze me meteen vroegen of ik de vriendin was en of we samenwoonden en hoe vaak hij anders bij mij was
Ze heeft het ons toen netjes uitgelegd trouwens

Over het veertig uur werken , er is toch niks voor niks een minimum loon en een bijstand is daar toch 70 % van
Waarom word mijn vriend dan niet wat minder aan het werk gezet zodat het ergens in verhouding is
Daarbij snappen we ook wel dat het niet aantrekkelijk moet zijn om in de bijstand te zitten
Maar dat gevoel van uitbuiting....
Begrijp me echt niet verkeerd , hoe het project opgezet is zijn we het beiden mee eens maar de uitvoering vind ik om droevig van te worden

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:38

TS, je vriend zit in een reintegratie traject zo te lezen dus werkt hij niet maar loopt stage, om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, wanneer hij moedeloos wordt van dit werk, moet hij hard aan de slag om ander werk te vinden, en als hij niet gaat heeft de gemeente de mogelijkheid om hem te korten of de uitkering volledig te stoppen. Dus ik zou zowiezo netjes blijven gaan, en met de leidinggevende van de werkplaats overleggen of zij contact op kunnen nemen met de ISD.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:14

Ik ken inderdaad trajecten waarin een alleenstaande, met70% van het minimumloon, ook maar 70% hoeft te werken. Maar iedere gemeente gaat daar anders mee om. Vaak hebben gemeenten ook verschillende trajecten ingekocht, die allemaal anders zijn, omdat natuurlijk ook niet iedere bijstandsgerechtigde hetzelfde is en hetzelfde nodig heeft. Zie het inderdaad meer als een stage, dan als werk. Iedereen heeft wel eens stage moeten lopen tegen een schijntje als stagevergoeding, daar klagen ze ook niet over. Daarbij is het een tijdelijke oplossing.

Het is belangrijk wel goed in de gaten te blijven houden dat je geen gezamenlijke huishouding gaat vormen. Het sluipt er in, je let er niet meer op, het lijkt heel natuurlijk dat je hem financieel een handje helpt, of misschien wat huishoudelijke klusjes van hem overneemt. Je zou staan te kijken van de hoeveelheid anonieme tips er binnen komen bij de recherche, van buren, vage kennissen, maar zelfs van familieleden. De gevolgen kunnen erg vervelend zijn. Dus voor zolang de uitkering duurt, goed opletten!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:45

sonjim schreef:
TS, je vriend zit in een reintegratie traject zo te lezen dus werkt hij niet maar loopt stage, om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, wanneer hij moedeloos wordt van dit werk, moet hij hard aan de slag om ander werk te vinden, en als hij niet gaat heeft de gemeente de mogelijkheid om hem te korten of de uitkering volledig te stoppen. Dus ik zou zowiezo netjes blijven gaan, en met de leidinggevende van de werkplaats overleggen of zij contact op kunnen nemen met de ISD.

Stage lopen is meestal gerelateerd aan het opdoen van werkervaring binnen jouw opleiding/kennis.
Dit werk sluit totaal niet aan bij zijn capaciteiten.
Bij een stage verwacht je daarnaast ook goede begeleiding, evaluatiegesprekken, stage-opdrachten etc.

Werken voor je uitkering vind ik zelf hardstikke goed, maar dat werk moet dan wel aansluiten bij die persoon.
Desnoods gaat de gemeente contracten aan met tal van bedrijven in tal van branches voor een re-integratie/stagetraject om elk persoon bij de juiste stage te kunnen plaatsen. Iedereen zomaar bij een sociale werkplaats plaatsen om schroefjes in te draaien vind ik echt heel vreemd.