Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:25

ik corrigeer kinderen weleens. in de supermarkt of waar dan ook als ik gek van ze wordt. En het grappige is dat ze ook naar me luisteren. Misschien omdat ik in het onderwijs werk?
Heb weleens gehad dat ik een kind aansprak dat maar bleef rennen in de supermarkt, ondanks de bedrijfsleider die er al wat van zei. Ze renden gewoon verder, mijn kant op. Ik hield ze tegen en sprak ze streng aan. Bleek moeder ernaast te staan, die zei: "nou jongens, nu hoor je t ook eens van een ander!" Kindjes bleven lief daarna en hebben niet meer gerend.
De grens vind ik dat je niet mag schreeuwen of schelden. Maar duidelijk je grens aangeven, waarom niet?

MamboBeach

Re: Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:38

Misschien dat er ook wel mensen zijn die het fijn vinden inderdaad, de ouders in dit geval dan! Ik houd er helemaal niet van als mensen dat doen. Dat komt eigenlijk omdat iedere ouder zijn/haar kind op een andere manier opvoedt, daarom wil ik ook niet dat andere mensen zich ermee bemoeien.
Nogmaals, als je kind iets doet en op dat moment zie je het niet mag iemand wel iets zeggen maar niet 'bestraffend'. Daar ben ik zelf mans genoeg voor. :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:42

Ik blijf erbij, dat iedereen zich lekker met zijn eigen kroost moet bemoeien in het openbaar. Mensen letten soms zo veel op een ander dat de eigen koters ondertussen vreemde dingen uiithalen. Dat je als medewerker in de jeugdzorg op als leraar je bemoeit met de opvoeding lijkt me logisch, tijdens je werk, maar daarbuiten nee, laat het los.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:48

Van mij mogen andere mijn kinderen echt wel op hun donder geven of wijze op gevaar. IK ben niet altijd in hun buurt en weet ook niet altijd wat ze buiten uitvreten, maar ik wil niet dat ze van die verwende ongeleide projectiele zijn, die met niets en niemand rekening houden. Als ik me irriteer aan een kind ( mijn eigen of van een ander)of ik zie iets waarvan ik vind dat het niet kan zeg ik er wat van. Laatst bv was ik even bij mijn dochter op de manege en staan er twee van die 8/10 jarige bij een pony in stal op te zadelen. Beest deed werkelijkwaar niks, maar kreeg wel een knal op zijn hoofd dat hij stil moest staan. Dan zeg ik gewoon dat ze hem niet moeten slaan. Sowieso vind ik niet dat een kind zijn macht op een pony met slaan moet meten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:51

Als het me ongelooflijk stoort en de ouder(s) doen/doet niks, dan corrigeer ik wel ja. Dat gaat vaak niet zo vriendelijk...Maar ja....Pech...!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:53

Ik bemoei me lekker wel met de kinderen van anderen.
Het oppaskindje van mn schoonmoeder is verwend tot en met. Sloopt alles, schreeuwt, krijst overal doorheen, en normaal gesprek valt gewoon niet te voeren, zijn wil is wet ... totdat ik er ben. Ik zeg er dus wel wat van, en het 'erge' is iedereen vindt dat wel oke. Maar waarom zeggen de ouders of medeopvoeders dan niks? Overigens ga ik niet tekeer hoor. Ik praat op een normale toon maar vreemde ogen dwingen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:29

KiWiKo schreef:
Maae Twiggy, hoe vind jij het dan als je ziet dat een drie/vier/vijf jarige zijn/haar ouders slaat ? :D

Ik zie dat wel eens gebeuren en dan denk ik echt bij mezelf......... KAN toch nie..... dat laat je toch niet gebeuren, dat vind je toch niet goed???

daar snap ik nou helemaal niks van........

Ik ben wel niet Twiggy maar hier wil ik wel even op reageren :D

Als een 3, 4 of 5-jarige zijn ouders slaat dan moet ie dat toch ergens gezien hebben als voorbeeld?
Mijn kinderen hebben dat echt nooit gedaan hoor. Ja, mijn dochtertje toen ze een jaar was. Toen petste ze per ongeluk in mijn gezicht maar goed dat kan ik niet slaan noemen.

En zou een van mijn kinderen dat wel doen, dan wordt hij of zij zonder pardon op de trap, in de gang of in ieder geval weg gezet van waar het gezellig is. Ik sla niet terug in ieder geval. Daarmee zou ik aangeven dat het OK is om te slaan namelijk.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:33

tja als ik paardrij , en lekker op een buitenritje ben en dan kinderen achter mij aan rennen.

dan schreeuw ik niet rennen word paard bang van ( schreeuw tegenwoordig omdat iedere keer zelfde liedje is)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:43

Jouw aanpak hanteerde ik vroeger ook Maikeltje. ;) Bij een driftbui in het openbaar werkte negeren vooral het beste. Wat andere mensen daarvan vonden interesseerde me echt helemaal niks.
Bijna ieder kind heeft weleens een driftaanval en ik voel me niet geroepen om afkeurend te kijken of in te grijpen bij andermans kind.

@Piaffe girl: schreeuwen is absoluut de beste manier om te communiceren ja. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:49

Twiggy2008 schreef:
KiWiKo schreef:
Maae Twiggy, hoe vind jij het dan als je ziet dat een drie/vier/vijf jarige zijn/haar ouders slaat ? :D

Ik zie dat wel eens gebeuren en dan denk ik echt bij mezelf......... KAN toch nie..... dat laat je toch niet gebeuren, dat vind je toch niet goed???

Natuurlijk vind je dat niet goed (ik tolereer dat niet, net als dat mijn kind mij niet mag uitschelden). Maar sla je dan terug? Lijkt mij nou niet echt het goede voorbeeld, he. ;)
Nogmaals, je kunt ook op een andere manier een kind heel duidelijk maken dat iets niet mag. Benoem het foute gedrag en zet desnoods je kind op de trap, in de hoek, in de gang e.d.
Maar om nou een kind te zeggen dat iets niet mag en vervolgens doe je het zelf wel, tja, zal wel aan mij liggen, maar dat lijkt mij nou juist heel verwarrend voor een kind. :D

Ik heb ooit eens tegen Sanne gezegd toen ze heeeel klein was............ Keihk uiht he, want ik sla echt, echt veel harder dan jij.......

was genoeg om het bij maar een heule kleine poging te laten :) nooit meer op wat voor een manier dan ook geprobeerd :)

maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nooit dreig met dingen die ik niet waar kan maken en als ik ergens een consequentie aan verbind, dat die consequentie dan ook uitgevoerd word :)

Ze wist dus dat als ze mij ooit zou slaan, dat ze dan echt, echt een tikkie terug zou krijgen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:54

maikeltje schreef:
KiWiKo schreef:

Als een 3, 4 of 5-jarige zijn ouders slaat dan moet ie dat toch ergens gezien hebben als voorbeeld?
Mijn kinderen hebben dat echt nooit gedaan hoor. Ja, mijn dochtertje toen ze een jaar was. Toen petste ze per ongeluk in mijn gezicht maar goed dat kan ik niet slaan noemen.

En zou een van mijn kinderen dat wel doen, dan wordt hij of zij zonder pardon op de trap, in de gang of in ieder geval weg gezet van waar het gezellig is. Ik sla niet terug in ieder geval. Daarmee zou ik aangeven dat het OK is om te slaan namelijk.

dat hoeft niet :)

maar ik zie ouders in de supermarkt met hun kind op de arm en dat kind is dan gewoon op pappa of mamma aan het inhakken en de ouder die zegt alleen maar "doe nou niehiet, hou nou ohop" naaa echt he dan jeuken mijn handen (bij wijze van natuurlijk)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:01

Ja ik corrigeer de kinderen van een ander. Stalgenote haar dochtertje loopt nog weleens de bak in als ik aan het rijden ben. Dan stuur ik haar er weer uit.

Voor de rest vind ik het aan de ouders om een kind op te voeden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:30

Ik vind de situaties op een manege of ergens waar de ouders niet bij zijn, anders daar kunnen ouders soms niet ingrijpen (bij afwezigheid) of zien het gevaar niet. Ons pleegkindje is meestal een opgevoede dame, maar kan ook ontzettend gaan zitten bokken als het haar niet zint, in discussie gaan of doorgaan met corrigeren helpt niet, heel kort zeggen je blijft hier zitten tot je uit gemokt bent wel, maar dan kunnen anderen zich daar toch aan ergeren, maar het is niet aan hun om er dan op in te gaan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:48

Slaan en schoppen leren ze wel op school hoor!
Mijn zoon is nu een aantal keren gepest en het werd niet opgelost door 2 keer te zeggen dat ze op moesten houden. Als de juf aankomt stoppen ze, lekker achterbaks natuurlijk. Uiteindelijk heb ik tegen mijn zoon gezegd dat hij maar terug moest schoppen want het hield niet op! Ook hadden ze hem in zijn 'zaakje' geschopt! Kind begon weer, mijn zoon heeft 2 keer gezegd dat hij moest ophouden, deed kind niet, juf was niet in de buurt. Schop deed mijn zoontje! En zie, geen last meer en hij wordt niet meer gepest!

Ik ben echt niet voor (lichamelijk) geweld maar het pestbeleid tegenwoordig op school is ook om te janken. Ook vind ik niet dat mijn kind zich in elkaar hoeft te laten meppen...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:56

Mmm, moeilijk.
Ik zal later even alles doorlezen.

Ik voel me niet geroepen om andermans kinderen "op te voeden", maar bij de paarden bijvoorbeeld als ik ergens last van heb of het wordt gevaarlijk dan spreek ik kinderen en ja soms ook ouders wel aan.
Die mensen spreken mij ook op mijn paarden aan mocht er iets mis gaan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:34

MamboBeach schreef:
Slaan en schoppen leren ze wel op school hoor!
Mijn zoon is nu een aantal keren gepest en het werd niet opgelost door 2 keer te zeggen dat ze op moesten houden. Als de juf aankomt stoppen ze, lekker achterbaks natuurlijk. Uiteindelijk heb ik tegen mijn zoon gezegd dat hij maar terug moest schoppen want het hield niet op! Ook hadden ze hem in zijn 'zaakje' geschopt! Kind begon weer, mijn zoon heeft 2 keer gezegd dat hij moest ophouden, deed kind niet, juf was niet in de buurt. Schop deed mijn zoontje! En zie, geen last meer en hij wordt niet meer gepest!

Ik ben echt niet voor (lichamelijk) geweld maar het pestbeleid tegenwoordig op school is ook om te janken. Ook vind ik niet dat mijn kind zich in elkaar hoeft te laten meppen...

Ja, dat is dan nog een ander probleem. Die ervaring heb ik dus ook dat onze zoon weleens geschopt werd. Hij vertelde daar thuis niets van maar wij hoorden dat van zijn juf. Dat ie door een ander kind echt gruwelijk hard tegen zijn scheen werd geschopt en echt om niets. Zijn juf had dat gezien en die was benieuwd of onze zoon wat terug zou doen. Deed ie dus niet, hij gaf geen krimp terwijl het toch echt pijn moest doen volgens de juf. Dat andere jongetje is hier flink voor gestraft maar goed, hier schrokken wij toch wel van. Onze zoon krijgt van ons mee dat hij dus niet mag schoppen of slaan. Maar hij verdedigde zich dus ook niet.

We hebben hem om deze reden eerder dan gepland bij voetballen gedaan zodat hij spelenderwijs leert hoe hij zich moet verdedigen. En dat heeft goed uitgepakt. De teamgenootjes onderling lopen vaak met elkaar een potje te stoeien en tijdens de wedstrijdjes wordt ook weleens aan elkaar getrokken of geduwd om de bal. En sindsdien gaat het ook veel beter in de klas. Voordeel ook was dat er veel van zijn klasgenootjes ook bij het voetballen zitten en hij er nu dus helemaal bijhoort. Maar inderdaad, wanneer je kind op school getreiterd en geslagen wordt en de juffen hebben dat niet in de gaten of pakken het niet aan dan heb je dus een probleem....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:37

ik leer mijn dochter dat verdedigen mag, ze hoeft niet alles te laten gebeuren............... alleen doet ze het niet.......... ze is daar toch ergens wat te onzeker voor

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:55

KiWiKo schreef:
ik leer mijn dochter dat verdedigen mag, ze hoeft niet alles te laten gebeuren............... alleen doet ze het niet.......... ze is daar toch ergens wat te onzeker voor

Kijk, dat soort dingen vind ik dan wel moeilijk. Hoe zorg je ervoor dat je kind zich weert? Ik bedoel, zolang ze geaccepteerd worden is het allemaal OK, maar als nu opeens zo'n klas zich tegen je kind keert omdat ze een pispaaltje zoeken? Hoe ga je daarmee om?
Nu is het in geval van onze Julian goed afgelopen. Ons Lynn, de jongste, daar maak ik me niet druk om want die heeft altijd d'r woordje wel klaar en weet precies wat ze wil. Maar Julian is niet zo'n held. Die houdt er ook niet zo van om in de belangstelling te staan, die zal nooit als eerste vrijwillig het kringgesprekje op school beginnen ook omdat ie in een grote groep toch wat onzeker is.

Je probeert ze mee te geven dat ze vriendelijk en behulpzaam zijn, dat ze respect hebben voor andere mensen, gewoon dat het sociale kinderen zijn maar je hebt ook te maken met andere kinderen die dat niet zo vanzelfsprekend meekrijgen van thuis. :x

Vandaag nog, we waren naar de intocht van sinterklaas hiewr in het dorp geweest en we zagen een klasgenootje van Lynn rond rennen. Dus mijn vriend zegt "ha Daan". En wat doet daantje? Die steekt zijn middelvinger op naar mijn vriend! ja sorry, maafr dat zouden die van mij niet in hun hoofd moeten halen want dan hebben ze echt een vet probleem! Maar goed, mijn kinderen zien dat dus ook en als je er zelf bij bent dan kun je dus uitleggen dat dat geen sociaal wenselijk gedrag is maar op het schoolplein ben je er dus niet bij en moet je maar hopen dat de basis die jij ze mee probeert te geven er goed genoeg in zit...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:01

maikeltje schreef:
KiWiKo schreef:

Precies wat ik al eerder aangaf. ;)
Je gaat toch niet tegen je kind zeggen dat slaan niet mag, terwijl je zelf wel slaat? :+
Dat lijkt mij dus een hele verwarrende boodschap voor een kind. En hieruit vind ik de machtspositie van de ouder verre van positief. IK ben inderdaad de baas, maar geef daarbij liever het goede voorbeeld. Dus mijn kind gaat in bovenstaand geval de gang op. ;)

Overigens heb ik het geluk dat ik verder een heel assertief kind heb. Ze geeft duidelijk haar grenzen aan bij andere kinderen. En ze weet dat ze nooit als eerste mag slaan, maar dat jezelf verdedigen door eens een dreun terug te geven best ok is. Ik hoop heel erg dat dat zo blijft bij haar, maar ik denk dat je daar gewoon over moet blijven praten met je kind. Assertiviteit vind ik heel belangrijk. Maar dat vind ik wat anders dan gemeen zijn of je agressie uiten, omdat je niet weet hoe je daarmee om moet gaan. Snappen jullie de nuance nog? ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:10

Mijn moeder heeft op die manier een hele ruzie gehad met de juf op mijn basisschool. Ik had netjes gevraagd of ze op wilden houden met mij te plagen. Dat deden ze niet. Ik vroeg het nog een keer. Ze deden het niet. Ik sloeg terug, en de juf gaf mij straf, zelfs nadat ik uitgelegd had wat er gebeurde. Mijn moeder is naar school gegaan om verhaal te halen. Waarop de juf reageerde met 'dus als ze alsjeblieft zegt dan moeten ze maar stoppen?'. Waarop mijn moeder toch goed duidelijk heeft gemaakt dat als iemand gepest wordt en dat die nog eerst netjes vraagt of ze willen stoppen voor ze wat terug doet (ik was misschien 7) dat het dan wel wenselijk is als de juf zoiemand steunt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:10

ik snap je heel goed, en ik snap ook de nuance........zo kijk ik er ook tegenaan :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:18

Vjestagirl schreef:
Mijn moeder heeft op die manier een hele ruzie gehad met de juf op mijn basisschool. Ik had netjes gevraagd of ze op wilden houden met mij te plagen. Dat deden ze niet. Ik vroeg het nog een keer. Ze deden het niet. Ik sloeg terug, en de juf gaf mij straf, zelfs nadat ik uitgelegd had wat er gebeurde. Mijn moeder is naar school gegaan om verhaal te halen. Waarop de juf reageerde met 'dus als ze alsjeblieft zegt dan moeten ze maar stoppen?'. Waarop mijn moeder toch goed duidelijk heeft gemaakt dat als iemand gepest wordt en dat die nog eerst netjes vraagt of ze willen stoppen voor ze wat terug doet (ik was misschien 7) dat het dan wel wenselijk is als de juf zoiemand steunt.

Dat gebeurde toen niet en nu nog niet. Toen ik gepest werd op school, deden de leraren er ook niets aan. Toen mijn dochter gepest werd, deden ze er niets aan. Toen heeft ze zelf bij die jongen een vulpen in zijn arm gezet en kreeg ze straf, terwijl hij haar met trui/shirt/jas ophing in de garderobe. Hij was zielig, want hij heeft een weet-ik-veel-wat-voor-syndroom. Mijn zoon werd gepest en er werd gezegd dat hij niet moest zeuren, maar gewoon moest gaan spelen. Yeah right.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:21

Vjestagirl schreef:

In zo'n geval zou ik ook zeker met de juf gaan praten. Maar even een vraagje, hadden die andere kinderen jou geslagen? Want ik leer mijn kind wel om niet als eerste er maar bovenop te rammen. ;)
Pas als zij haar met hun tengels aanraken en zij geen hulp krijgt, mag ze van mij zichzelf verdedigen en een dreun terug geven. Maar ik zou als ouder niet akkoord gaan, als mijn kind een probleem met andere kinderen oplost door als eerste te gaan slaan. Daar los je niets mee op namelijk.

Verdedigt mijn kind zichzelf, omdat anderen haar fysiek geweld aan doen en de juf straft haar daarvoor, dan krijgt de juf een bezoekje van mij. }>
Daarnaast vind ik dat het onderwijs hun pestprotocollen wat beter kunnen naleven. ;)

@KiWiKo, dan zijn we het weer met elkaar eens. :D
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 22-11-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:24

rainbow8 schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat gebeurde toen niet en nu nog niet. Toen ik gepest werd op school, deden de leraren er ook niets aan. Toen mijn dochter gepest werd, deden ze er niets aan. Toen heeft ze zelf bij die jongen een vulpen in zijn arm gezet en kreeg ze straf, terwijl hij haar met trui/shirt/jas ophing in de garderobe. Hij was zielig, want hij heeft een weet-ik-veel-wat-voor-syndroom. Mijn zoon werd gepest en er werd gezegd dat hij niet moest zeuren, maar gewoon moest gaan spelen. Yeah right.

Daar zou ik ook grote moeite mee hebben en dat zou ik de school ook zeker laten weten! :j
Want dat is de omgekeerde wereld en een gedragsstoornis is geen vrijbrief om andere kinderen lastig te vallen. Dan moet zo'n kind maar naar een speciale school ofzo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:26

Twiggy2008 schreef:
Vjestagirl schreef:

In zo'n geval zou ik ook zeker met de juf gaan praten. Maar even een vraagje, hadden die andere kinderen jou geslagen? Want ik leer mijn kind wel om niet als eerste er maar bovenop te rammen. ;)
Pas als zij haar met hun tengels aanraken en zij geen hulp krijgt, mag ze van mij zichzelf verdedigen en een dreun terug geven. Maar ik zou als ouder niet akkoord gaan, als mijn kind een probleem met andere kinderen oplost door als eerste te gaan slaan. Daar los je niets mee op namelijk.

Verdedigt mijn kind zichzelf, omdat anderen haar fysiek geweld aan doen en de juf straft haar daarvoor, dan krijgt de juf een bezoekje van mij. }>
Daarnaast vind ik dat het onderwijs hun pestprotocollen wat beter kunnen naleven. ;)

Ik ben geslagen, geschopt, bespuugt, mijn spullen zijn afgepakt, verstopt en vernield, ik ben uitgescholden en buitengesloten in alles.

En ik sloeg nooit voordat ik geslagen werd. Maar ik heb altijd geleerd dat ik mezelf mag verdedigen...

Overgens werd mijn broertje ook gepest, ooit liepen we in de stad (ik 16, hij 14) toen hij ineens achter me wegdook, omdat de pester eraan kwam. Ik heb dat jongetje eventjes héél duidelijk gemaakt dat NIEMAND behalve ik mijn broertje mag pesten. Dat heeft ook aardig geholpen.