Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

Anoniem

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:01

Tja, maar het zijn anders mensen die vaak vaccins in elkaar zetten en over het algemeen wel weten waar ze mee bezig zijn. Zij werken dagelijks met virussen en maken dagelijks vaccins. Als het echt zo gevaarlijk zou zijn, enten ze geen jonge kinderen hoor. Het vaccin is vergelijkbaar met het vaccin van oa de vogelgriep en ook daar waren geen noemenswaardige bijwerkingen van, volgens Willem Luytjens van het vaccincentrum.
Ik denk dat het 'gevaar' van het vaccin wat overdreven wordt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:05

Ik word een beetje kriebelig van de berichtgeving rond die prik.
vanmorgen weer iemand op de radio die beweert dat de prik absoluut ongevaarlijk is. Dat weten ze helemaal niet......
Ik word gek van mijn eigen getwijfel wel/niet wel/niet %)

Of wij er beter van worden weet niemand echt zeker, dat de geneesmiddelenindustrie er beter van wordt is een ding wat zeker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:33

shera schreef:
Ik word een beetje kriebelig van de berichtgeving rond die prik.
vanmorgen weer iemand op de radio die beweert dat de prik absoluut ongevaarlijk is. Dat weten ze helemaal niet......
Ik word gek van mijn eigen getwijfel wel/niet wel/niet %)

Of wij er beter van worden weet niemand echt zeker, dat de geneesmiddelenindustrie er beter van wordt is een ding wat zeker is.

Meid, de griepprik wordt ook al jaren gegeven. Sommigen worden er wat ziek van anderen niet. Maar denk je nu echt dat ze je een echt gevaarlijke enting zouden geven?
Alles kan bijwerkingen hebben, kijk maar naar de gemiddelde bijsluiter. Mijn buurvrouw van 74 heeft hem (mexicaanse griepprik)vorige week al gehad en heeft nergens last van, haar zoon had hem 2 weken geleden al(hij werkt op vaccincentrum) en leeft nog steeds hoor :D Ik ga hem vanmiddag halen. :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:02

Ik heb gekozen voor niet verplichten, ik werk zelf ook in de zorg en haal de prik wel, maar meer om geen gezeik te krijgen van doodvallende bejaarden etc omdat ik wel de griep zou hebben gehad. Als ik niet in de zorg had gezeten had ik de prik nooit gehaald, gewoon omdat ik het onzin vind en de normale griep net zogoed zorgt voor doden. Ik vind het paniek zaaien. Net als dat ik nu continu mails krijg dat ereen chip in de prik zou zitten of kwik, wat heel slecht voor je is en blabla, mij dunkt dat de overheid voor zn mensen zorgt en heus niet zomaar troep in je lijf spuit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:30

De prik wordt alleen maar uitgedeeld aan risogroepen en de zorg, dus waarom de rest van gezond nederland zich druk om maakt, snap ik sowieso al niet. Die worden niet gevaccineerd en maken ook nogal stampij.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:51

Bij ons is het net op de vergadering niet eens ter sprake gekomen :D
Ik denk dat ik hele nuchtere collega's heb, die met 2 benen op de grond voor zichzelf wel kunnen bepalen of ze het wel of niet doen. Heerlijk, geen stennismakerij over een prikje! :D

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:34

Zoiets mogen ze nooit verplichten vind ik. Ik werk zelf in de zorg en was aan het twijfelen of ik de mex. griepspuit zou halen dit jaar, maar meer omdat veel mensen kunnen gaan uitvallen door ziek zijn dan om de patienten te beschermen, je kunt ze namelijk ook besmetten als je de enting hebt gehad.

inmiddels heb ik vorig week zeer waarschijnlijk de mexicaans griep gehad en ben ik nu nog aan het herstellen. Morgen zou ik mijn vaccinatie kunnen halen maar dat is sowieso niet verstandig omdat ik nog niet helemaal beter ben. Ga dus toch maar niet de griepspuit halen.

Ik vind dat er nog altijd veel meer paniek is als tot nu toe nodig blijkt te zijn. Bijna iedereen die overleden is had toch een onderliggende oorzaak die alleen nog niet bekend was. Elk jaar sterven er heel veel mensen aan de griep, alleen omdat dit een variant is wat ons lichaam nog niet kent zullen er iets meer mensen overlijden. Helaas als het je net gebeurd maar het risico is nog maar heel klein, waarschijnlijk kleiner als dat je een fataal ongeluk krijgt. Ze moeten in de media niet zo'n heisa maken, en als ze al doden willen vermelden, vermeld dan ook het aantal doden per jaar die aan de griep zijn gestorven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:59

Dat was toch ook de hoofdreden van minister Klink, dat verzorgenden en verpleegkundigen moeilijk te vervangen zijn bij ziekte (vanwege de zorgtekorten) en dat zij daarom wel een prik konden krijgen en chreche leidsters niet, omdat zij wel thuis konden blijven om uit te zieken?
Dus niet ter bescherming van de zwakkeren, maar voor continuiteit van de zorg te waarborgen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:25

Ook ik ga hem vanmiddag halen, mijn moeder werkt in de thuiszorg en haalt hem van de week ook. Hoor van haar ook veel clieenten die vragen aan het personeel of ze die prik toch wel halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:49

Nou, ik heb hem gehad hoor. Nog nergens last van. Van de griepprik krijg ik altijd een bult en een 'zware' arm, nu niet, so far so good.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:19

FitzChivalry schreef:
Een vraagje aan de zorgers onder ons..
Wordt er op jullie ook veel druk gelegd om je te laten enten.. bij ons zijn ze van bovenaf best manipulatief..

Ik werk in een ziekenhuis. Niet als verplegend personeel maar als schoonmaakster, dus heb niet echt veel direct contact met patienten. Ik kom wel veel op de patientenkamers. Maar ik denk dat patienten in dit geval vaker/intensiever contact hebben met vrienden en familie, dus als de griep flink heerst dan krijgen ze het daar wel van.
Ik voel me dus niet echt aangesproken als mijn werkgever over 'verantwoordelijkheidsgevoel' en 'voorbeeldfuncties' begint. :+

Wij worden heel erg gepusht om onze vaccinaties te halen. Ik was het eigenlijk niet van plan, maar ik weet dat ik mijn leidinggevende beter niet teveel kan tegenwerken aangezien ik volgens 6-maanden contract werk. En ik wil wel graag dat mijn contract verlengd wordt..
Ik vind dat er erg weinig over evt. bijwerkingen bekend is. Er is wel iemand door het ziekenhuis aangesteld om mee te praten, maar dat vind ik niet echt een betrouwbare bron aangezien deze werkzaam is voor het ziekenhuis. ;)

Mijn collega's gaan wel allemaal braaf hun prikjes halen, dus daar heb ik ook niks aan. Ik twijfel nog steeds, en voel me wel een beetje gedwongen eigenlijk.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:30

Ik krijg wel het idee dat sommige mensen nee zeggen omdat ze vinden dat ze dat recht hebben en daarom hun kont tegen de krib gooien.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:48

Letizia schreef:
Ik krijg wel het idee dat sommige mensen nee zeggen omdat ze vinden dat ze dat recht hebben en daarom hun kont tegen de krib gooien.

En dat is je goedrecht toch?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:54

Dwars liggen alleen maar omdat je dat recht hebt en verder geen enkele andere reden?
Ja dat is je goedrecht, als je dat zo wilt noemen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:00

Dat is voor de werkgever best lastig lijkt mij, dat iemand een prik niet wil hebben om de reden: ' gewoon niet' . Dan krijg je er ook geen inzicht. Ik vind zelf dat je niet per se een prik hoeft te krijgen, maar dan is het wel fijn om te weten waarom niet. Dan weet je dat diegene er iig goed over na heeft gedacht.
'gewoon niet' vind ik zelf een slappe reden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:03

Dat is precies wat ik bedoel, ik vind ook niet dat het verplicht moet worden, hoewel ik hem gewoon braaf neem als ik daarmee andere kan helpen ook al is het om zo ziekte verzuim onder het personeel te verminderen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:07

Welshcobfan schreef:
Dat is voor de werkgever best lastig lijkt mij, dat iemand een prik niet wil hebben om de reden: ' gewoon niet' . Dan krijg je er ook geen inzicht. Ik vind zelf dat je niet per se een prik hoeft te krijgen, maar dan is het wel fijn om te weten waarom niet. Dan weet je dat diegene er iig goed over na heeft gedacht.
'gewoon niet' vind ik zelf een slappe reden.

En daar ben ik het volmondig mee eens!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:13

Er zullen genoeg mensen een geldige reden hebben waarom ze wel of niet kiezen voor de vaccinatie. En ook al heeft iemand de reden "gewoon niet", dat is en blijft het goedrecht van iemand, je bent een ander geen verantwoording schuldig. En nogmaals dat is maar goed ook. Nu hoor ik hier een hoop commentaar. Maar wat ik zo typisch vind is dat er mensen in bijvoorbeeld Staphorst geen enkele vaccinatie nemen vanuit het geloof (en zo andere mensen dus ook ziek maken) Maar daar hoor je niemand over? Terwijl dat al jaren speelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:21

MISTRAL94 schreef:
Er zullen genoeg mensen een geldige reden hebben waarom ze wel of niet kiezen voor de vaccinatie. En ook al heeft iemand de reden "gewoon niet", dat is en blijft het goedrecht van iemand, je bent een ander geen verantwoording schuldig.

Wel zeker heb je een verantwoording aan anderen, zeker als je in de zorg werkt! Dat betekent niet dat je daar zelf niks over te zeggen hebt, maar het is niet alleen jouw feestje.

En dat alle mensen er inderdaad een geldige reden voor hebben... ik betwijfel het. Als je ziet hoeveel feitelijke onwaarheden er alleen al langskomen op Bokt := Ik persoonlijk vind dat mensen die hun beslissing baseren op onjuiste info in elk geval al geen geldige reden hebben.

Vrijheid, in dit geval keuzevrijheid, komt met verantwoordelijkheden. Je hebt op z'n minst de plicht daar zorgvuldig mee om te gaan... en beide kanten te kunnen bekijken. Nee zeggen omdat je 'gewoon' geen zin hebt is echt niet voldoende als het een beslissing is die meer reikwijdte heeft dan alleen je eigen situatie.

(Even terzijde: het is 'goed recht', twee losse woorden.)

Citaat:
En nogmaals dat is maar goed ook. Nu hoor ik hier een hoop commentaar. Maar wat ik zo typisch vind is dat er mensen in bijvoorbeeld Staphorst geen enkele vaccinatie nemen vanuit het geloof (en zo andere mensen dus ook ziek maken) Maar daar hoor je niemand over? Terwijl dat al jaren speelt.

Als het ter sprake komt wil ik me daar ook best over uitspreken hoor, en reken maar dat je daar mensen over hoort! Daar valt ook genoeg over te zeggen.

Maar:
- dat hoort niet in dit topic thuis
- die standpunten zijn al honderd jaar hetzelfde, dus het heeft niet zoveel zin om daar elke twee weken opnieuw een discussie over te voeren
- 'jamaar zullie doen het ook' is uberhaupt een manier van argumenteren die z'n waarde wat verliest als je de kleuterschool ontgroeid bent.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:30

MISTRAL94 schreef:
Er zullen genoeg mensen een geldige reden hebben waarom ze wel of niet kiezen voor de vaccinatie. En ook al heeft iemand de reden "gewoon niet", dat is en blijft het goedrecht van iemand, je bent een ander geen verantwoording schuldig. En nogmaals dat is maar goed ook. Nu hoor ik hier een hoop commentaar. Maar wat ik zo typisch vind is dat er mensen in bijvoorbeeld Staphorst geen enkele vaccinatie nemen vanuit het geloof (en zo andere mensen dus ook ziek maken) Maar daar hoor je niemand over? Terwijl dat al jaren speelt.

Die nemen geen vaccinatie, maar het overgrote gedeelte van de rest van Nederland wel. Dan hebben ze dus alleen zichzelf ermee.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:33

Ben het helemaal met Shadow eens.
Ik heb absoluut verantwoordelijkheden als verpleegkundige.
Ik ging weleens stappen vroeger... En dan moest ik de volgende dag werken. Vrienden keken dan gerust iets te diep in het glaasje, ik dronk cola, want op mijn werk heb ik nu eenmaal andere verantwoordelijkheden dan iemand die achter een buro de telefoon moet beantwoorden.
Ik doe mijn werk met veel plezier en ik ben betrokken bij het werk, daarbij stel ik nu dus ook het belang van de patienten boven mijn eigen belang.
Buiten dat vertrouw ik mijn werkgever, die vele malen meer kennis in huis heeft dan de gemiddelde bokker, en ga ik er vanuit dat het ziekenhuis niet allerlei claims etc. over zich heen wil krijgen, of zijn personeel met een ondeugdelijk vaccin laat enten.

Ik laat het overigens wel aan het eind van een vroege dienst doen. Van de gewone griepprik heb ik altijd wat spierpijn.

Wat een ander doet, moeten zij zelf weten. Als ze niet laten enten hoop ik echter wel dat ze er een gegronde reden op na houden en niet ten gevolg van de ontstane massahysterie door op internet rondgaande enge verhalen.......

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:06

MISTRAL94 schreef:

Niet alleen in Staphorst hoor, wel meerdere plaatsen. Maar ik hoor niemand over de normale vaccinaties, dat ook niet iedereen daar aan meedoet maar het gros wel. Daar zitten ook risico's aan maar dat is de mensen niet helemaal duidelijk hoor.

Als je de griepprik krijgt kun je wel nog ziek worden MAAR in mindere mate en in combi met je handen goed te wassen in de kans heel klein. Als je dan in de zorg werkt wil je het risico toch niet nemen? Althans, lijkt mij niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:11

raket schreef:
Ben het helemaal met Shadow eens.
Ik heb absoluut verantwoordelijkheden als verpleegkundige.
Ik ging weleens stappen vroeger... En dan moest ik de volgende dag werken. Vrienden keken dan gerust iets te diep in het glaasje, ik dronk cola, want op mijn werk heb ik nu eenmaal andere verantwoordelijkheden dan iemand die achter een buro de telefoon moet beantwoorden.
Ik doe mijn werk met veel plezier en ik ben betrokken bij het werk, daarbij stel ik nu dus ook het belang van de patienten boven mijn eigen belang.
Buiten dat vertrouw ik mijn werkgever, die vele malen meer kennis in huis heeft dan de gemiddelde bokker, en ga ik er vanuit dat het ziekenhuis niet allerlei claims etc. over zich heen wil krijgen, of zijn personeel met een ondeugdelijk vaccin laat enten.

Ik laat het overigens wel aan het eind van een vroege dienst doen. Van de gewone griepprik heb ik altijd wat spierpijn.

Wat een ander doet, moeten zij zelf weten. Als ze niet laten enten hoop ik echter wel dat ze er een gegronde reden op na houden en niet ten gevolg van de ontstane massahysterie door op internet rondgaande enge verhalen.......

Een verpleegkundige naar mijn hart!!! _/-\o_ Dachten er maar meer mensen zo over uit de zorg!
Jij stelt je patienten boven je eigen belang. Super! Ik zeg wel eens dat er verpleegkundigen zijn die het 'werk' doen met hun hart, daar ben jij er 1 van!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:21

Nou nou.. Ik stel als verpleegkundige toch echt mijn eigen belang boven dat van mijn patienten. Betekent niet dat ik niet het beste met mijn patienten voor heb.
(ontopic: als ik met een ernstigere risicogroep zou werken dan dat ik nu doe zou ik mij wel laten inenten. Maar nu dus niet).

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:34

manie schreef:
In mijn lijf ook geen H1N1 vaccin, ondanks dat ik in de zorg werk.
Krijg dagelijk 'mexicaanse-griep-klantjes', maar ik weiger die prikken.
Niet omdat ik bang ben voor de naald, maar wel omdat ik totaal geen vertrouwen in het vaccin heb.
Er zijn conserveermiddelen in gebruikt die al jaren obsoleet zijn.
Daarnaast is er nauwelijks onderzoek gedaan naar dit vaccin, geen enkel geneesmiddel komt met dergelijk marginaal onderzoek op de markt....maar de overheid denkt dat dit wel gewoon veilig is.....
Nou heel NL mag proefkonijn zijn, maar ik niet ;)

De gevolgen van deze griep zijn niet ernstiger dan de seizoensgriep, alleen is er sprake van massa-hysterie.
Aangewakkerd door media en overheid, te bizar voor woorden.
Ieder jaar sterver er 100-en mensen (jong, oud, gezond, ziek) aan de 'normale griep' en daar lees je niks van.
En nu ineens is iedereen overstuur (zo lijkt het althans).

Mocht ik het H1N1 virus krijgen, dan mag mijn eigen lijf dit oplossen en helaas moeten ze het dan even een paar dagen zonder mij doen....jammer dan :)

Idd, helemaal mee eens.
Ik kan niet zo goed begrijpen dat mensen zomaar van alles in hun lijf laten spuiten waarvan de werking / gevolgen niet bekend zijn. Alleen omdat de overheid zegt dat het vaccin veilig is. Het ontwikkelen van een vaccin kost gemiddeld 10 jaar, dit vaccin is in een paar maanden gemaakt, eigenlijk zijn ze nog gewoon bezig met klinisch onderzoek want ernstige bijwerkingen moeten z.s.m. gemeld worden...dat is een fase binnen het ontwikkelingsproces. daar zou ik niet zo snel aan meedoen eerlijk gezegd.

Maar ik val zelf niet binnen een risicogroep dus ik hoef me opzich niet zo'n zorgen te maken, en ik kan wel begrijpen dat de beslissing voor mensen die wel binnen een risicogroep vallen niet zo makkelijk is.

Om op de vraag van de TS te antwoorden; ik werk niet in de zorg, maar als ik dat wel deed zou het aan de patienten liggen. Alleen bij ernstig zieke patienten of zeer kleine baby's zou ik me laten enten denk ik. Anders absoluut niet.