Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hyppolyte schreef:De kok verdient doorgaans wel aardig wat meer dan de obers, en de rest van het keukenpersoneel waarschijnlijk ook (bovendien zijn zij het die de keuken ook weer schoonmaken). En de bediening moet vaak de boel ook weer schoonmaken, dus daar worden geen aparte schoonmakers voor ingehuurd ofzo.
Ronnie25 schreef:Ik geef altijd fooi, tenzij de bediening echt slecht is. Meestal rond ik het gewoon af. Geef eigenlijk nooit meer als 5,- fooi. Maargoed als iedereen 0,50 of 1,- geeft dan heeft de bediening er aan het eind van de dag evengoed een mooi bedrag aan meestal
Caira schreef:8 uur achter de kassa vond ik een peuleschil hierbij vergeleken, en als jij de horeca wilt bestempelen als 8 uur met borden rondrennen dan snap ik jouw misvatting.
Caira schreef:Gewoon salaris, weet je wat het basissalaris is? Ben toch onwijs blij dat daar fooi overheen komt anders kwam ik er mijn bed niet voor uit. En ik durf te wedden jij ook niet.
Lovely1 schreef:Caira schreef:Gewoon salaris, weet je wat het basissalaris is? Ben toch onwijs blij dat daar fooi overheen komt anders kwam ik er mijn bed niet voor uit. En ik durf te wedden jij ook niet.
Vast niet maar ik ga ook niet uit van fooien of extraatjes die niet zeker zijn. Ik kan me voorstellen dat je blij bent met je fooien maar het is en blijft een raar verschijnsel. Ik zeg ook niet dat jullie genoeg betaald krijgen. We hebben het hier uitdrukkelijk over fooien en niet over wat ik van jou/jullie salaris vindt. Ik verdiende als 16 jarige 3,04 per uur achter de kassa.. daar zou ik nu ook niet meer mijn nest vooruit komen.
Caira schreef:Lovely1 schreef:
Vast niet maar ik ga ook niet uit van fooien of extraatjes die niet zeker zijn. Ik kan me voorstellen dat je blij bent met je fooien maar het is en blijft een raar verschijnsel. Ik zeg ook niet dat jullie genoeg betaald krijgen. We hebben het hier uitdrukkelijk over fooien en niet over wat ik van jou/jullie salaris vindt. Ik verdiende als 16 jarige 3,04 per uur achter de kassa.. daar zou ik nu ook niet meer mijn nest vooruit komen.
Ja maar Lovely, die fooien zijn ONDERDEEL van mijn salaris.
Vjestagirl schreef:En sabinee__ waarom geef je die mensen niet wat extra's?
jameyskatje schreef:geef altijd fooi.. is heel erg normaal :S maar dat weet je pas als je zelf in de horeca hebt gewerkt denk ik... echt ook typisch iets nederlands dat er weinig fooi word gegeven.. allochtonen geven veel meer en in het buitenland zie je het ook vaker
Joyckuh schreef:jameyskatje schreef:geef altijd fooi.. is heel erg normaal :S maar dat weet je pas als je zelf in de horeca hebt gewerkt denk ik... echt ook typisch iets nederlands dat er weinig fooi word gegeven.. allochtonen geven veel meer en in het buitenland zie je het ook vaker
Misschien is het dan ook heel grof om te zeggen dat ik de bediening in het buitenland vaak vele malen beter vind dan hier in Nederland? Ik heb heel vaak lang moeten wachten op mijn eten in een restaurant. Ja, even wachten is normaal. Maar een uur op de soep? Daarna nog eens 3 kwartier op mijn hoofdgerecht? Gaat mij te ver. Of vaak het verkeerde eten brengen. Ja, wat wil je als er geen duidelijk wijkverdeling is?
Of op een terras, een half uur voor een cola! Alsof ze hem nog zelf moeten maken. En die zetten ze dan ook nog eens niet al te vrolijk met een sjagrijnig gezicht neer op de tafel. Of de tijd voordat ze uberhaupt als eens komen vragen of je iets wilt drinken...
Nee echt, ik geef fooi, ik wil ook best wel eens royaal fooi geven, maar dan moet de bedieding wel goed zijn geweest.
Joyckuh schreef:jameyskatje schreef:geef altijd fooi.. is heel erg normaal :S maar dat weet je pas als je zelf in de horeca hebt gewerkt denk ik... echt ook typisch iets nederlands dat er weinig fooi word gegeven.. allochtonen geven veel meer en in het buitenland zie je het ook vaker
Misschien is het dan ook heel grof om te zeggen dat ik de bediening in het buitenland vaak vele malen beter vind dan hier in Nederland? Ik heb heel vaak lang moeten wachten op mijn eten in een restaurant. Ja, even wachten is normaal. Maar een uur op de soep? Daarna nog eens 3 kwartier op mijn hoofdgerecht? Gaat mij te ver. Of vaak het verkeerde eten brengen. Ja, wat wil je als er geen duidelijk wijkverdeling is?
Of op een terras, een half uur voor een cola! Alsof ze hem nog zelf moeten maken. En die zetten ze dan ook nog eens niet al te vrolijk met een sjagrijnig gezicht neer op de tafel. Of de tijd voordat ze uberhaupt als eens komen vragen of je iets wilt drinken...
Nee echt, ik geef fooi, ik wil ook best wel eens royaal fooi geven, maar dan moet de bedieding wel goed zijn geweest.