Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

hyppolyte

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:23

De kok verdient doorgaans wel aardig wat meer dan de obers, en de rest van het keukenpersoneel waarschijnlijk ook (bovendien zijn zij het die de keuken ook weer schoonmaken). En de bediening moet vaak de boel ook weer schoonmaken, dus daar worden geen aparte schoonmakers voor ingehuurd ofzo.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:11

Huh zij wordt toch betaald om ons te bedienen?

Maar goed, fooi geven vind ik vrij normaal, maar toen ik dat in Japan deed werd dat schijnbaar als onacceptabel gezien. Zo zie je maar dat het niet overal kan, haha.
Maar ik geef meestal fooi als ik een bedrag afrond, en ook wordt er gekeken naar wat voor service er is. Als ik bv 5 uur in een kappersstoel zit en tevreden ben, krijgt de kapster ook een goede fooi. Maar als mensen ee fooi eisen vind ik dat echt sneu.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:14

hyppolyte schreef:
De kok verdient doorgaans wel aardig wat meer dan de obers, en de rest van het keukenpersoneel waarschijnlijk ook (bovendien zijn zij het die de keuken ook weer schoonmaken). En de bediening moet vaak de boel ook weer schoonmaken, dus daar worden geen aparte schoonmakers voor ingehuurd ofzo.

Ja dat kan best, maar dat is niet aan de klant om te financieren. Als het hun niet bevalt zijn er nog genoeg andere ketens om te werken toch? Ik heb dat ook ergens gedaan. Ik werd onderbetaald en daarbij lichtelijk gediscrimineerd, dus ben ik gestopt.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:03

Ik geef altijd fooi, tenzij de bediening echt slecht is. Meestal rond ik het gewoon af. Geef eigenlijk nooit meer als 5,- fooi. Maargoed als iedereen 0,50 of 1,- geeft dan heeft de bediening er aan het eind van de dag evengoed een mooi bedrag aan meestal :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:26

Ronnie25 schreef:
Ik geef altijd fooi, tenzij de bediening echt slecht is. Meestal rond ik het gewoon af. Geef eigenlijk nooit meer als 5,- fooi. Maargoed als iedereen 0,50 of 1,- geeft dan heeft de bediening er aan het eind van de dag evengoed een mooi bedrag aan meestal :)

Zo denken mijn klanten ook meestal, geloof ik. :')
Het stomme vind ik dat je in een restaurant op €10,- €1,- fooi geeft en op €50,- €5,- fooi. Maar bij pizza's is dit helemaal niet zo. Of het nou een groot of een klein bedrag is, als ze fooi geven, is dat altijd €1,- of €2,-.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:27

Caira schreef:
Heb je zelf in de horeca gewerkt lovely?

Nee maar achter de kassa en tevens in de zorg. Ik kan je vertellen dat het nog een stukje zwaarder is dan met borden rondrennen.. ook ook 8 uur per dag achter een kassa is geen appeltje eitje.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:30

8 uur achter de kassa vond ik een peuleschil hierbij vergeleken, en als jij de horeca wilt bestempelen als 8 uur met borden rondrennen dan snap ik jouw misvatting.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:36

Inderdaad, hoe kun je dat in hemelsnaam beoordelen, wanneer je nog nooit in de horeca gewerkt hebt?
Ik kan je vertellen, ik heb ook achter de kassa gewerkt, en dat is echt wel appeltje eitje vergeleken met horeca.
Zorg kan ik me voorstellen dat het zwaar is, maar het verdient ook bijna dubbel zo veel vaak!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:38

Caira schreef:
8 uur achter de kassa vond ik een peuleschil hierbij vergeleken, en als jij de horeca wilt bestempelen als 8 uur met borden rondrennen dan snap ik jouw misvatting.

Sorry dat ik het met borden rondrennen noemde maar dat is niet wat ik bedoelde.. ik bedoelde kortweg bediening (geen onderschatting of iets dergelijks). Ik denk dat het ligt aan wat je liever doet.. op je kont zitten of lopen enz. Voor mij was 8 uur kassa verschrikkelijk.. 8 uur in de zorg vond ik al een stuk minder erg terwijl het werk veel zwaarder was. Verder onderschat ik de horeca helemaal niet, maar overschat het ook niet. Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat je gewoon salaris krijgt, dit is de beloning voor je werk net zoals bij elke baan.. dit moet niet de fooi zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:39

Gewoon salaris, weet je wat het basissalaris is? Ben toch onwijs blij dat daar fooi overheen komt anders kwam ik er mijn bed niet voor uit. En ik durf te wedden jij ook niet.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:41

Caira schreef:
Gewoon salaris, weet je wat het basissalaris is? Ben toch onwijs blij dat daar fooi overheen komt anders kwam ik er mijn bed niet voor uit. En ik durf te wedden jij ook niet.

Vast niet maar ik ga ook niet uit van fooien of extraatjes die niet zeker zijn. Ik kan me voorstellen dat je blij bent met je fooien maar het is en blijft een raar verschijnsel. Ik zeg ook niet dat jullie genoeg betaald krijgen. We hebben het hier uitdrukkelijk over fooien en niet over wat ik van jou/jullie salaris vindt. Ik verdiende als 16 jarige 3,04 per uur achter de kassa.. daar zou ik nu ook niet meer mijn nest vooruit komen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:06

geef altijd fooi.. is heel erg normaal :S maar dat weet je pas als je zelf in de horeca hebt gewerkt denk ik... echt ook typisch iets nederlands dat er weinig fooi word gegeven.. allochtonen geven veel meer en in het buitenland zie je het ook vaker

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:08

Lovely1 schreef:
Caira schreef:

Vast niet maar ik ga ook niet uit van fooien of extraatjes die niet zeker zijn. Ik kan me voorstellen dat je blij bent met je fooien maar het is en blijft een raar verschijnsel. Ik zeg ook niet dat jullie genoeg betaald krijgen. We hebben het hier uitdrukkelijk over fooien en niet over wat ik van jou/jullie salaris vindt. Ik verdiende als 16 jarige 3,04 per uur achter de kassa.. daar zou ik nu ook niet meer mijn nest vooruit komen.

Ja maar Lovely, die fooien zijn ONDERDEEL van mijn salaris.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:09

Ik vind fooien sowieso bullshít, ik bedoel, je geeft de politie toch ook niet wat extra's ? Of de beveiliger van een winkel, of de vrouw die je oma wast in het bejaardentehuis .

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:11

stelletje krenten :P

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:14

later even lezen dit topic, dit gaat mij natuurlijk aan als bedieningsmedewerker..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:14

Ik zou nu ook niet meer mijn bed uit komen voor 3.04. Het scheelt dat ik geen 16 meer ben.

Maar om maar eventjes wat te noemen, een 15 jarige krijgt bij ons 3,25 per uur. Ik ben 21 en ik krijg 6,75. Inclusief alles: vakantie geld etc, zit er allemaal bij in. Ik ben blij dat er daar nog fooi bovenop komt, want het is geen vetpot. En ik vind het belangrijker dat ik mijn werk leuk vind, dat ik het goed met mijn collega's en mijn baas kan vinden en dat ik lekker bezig ben, maar toch.

En sabinee__ waarom geef je die mensen niet wat extra's? En hoeveel mensen hier krijgen een kerstpaket? Of een eindejaars bonus? Of hun weekeinden dubbel betaald? Of hun feestdagen dubbel betaald?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:17

Caira schreef:
Lovely1 schreef:

Ja maar Lovely, die fooien zijn ONDERDEEL van mijn salaris.

Jij rekent ze tot je salaris.. dat is iets anders. Ze zijn geen onderdeel van je salaris.. mensen zijn niet verplicht om het te betalen en het staat niet op je loonstrook. Ik ben het wat dat betreft gewoon niet met je eens.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:17

Vjestagirl schreef:
En sabinee__ waarom geef je die mensen niet wat extra's?

Omdat ze gewoon een salaris hebben waar ze van kunnen leven, en als dat in jouw optiek te weinig is, moet je wat anders zoeken.
Ik ben zeker geen krent, maar ik vind fooien geven echt raar. Waarom zou je enkelt een serveerster/of iemand in de horeca fooien
-moeten- geven ? Ik bedoel, er is veeeel zwaarder werk in de wereld, en die mensen krijgen ook geen fooien .
Waarom een serveerster dan wel ? Omdat ze zo weinig verdienen? Ja, dat is mijn probleem toch niet ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:21

Nee dat zijn ze wel. Mijn salaris is heel minimaal. Een gedeelte van mijn salaris zijn mijn fooien. De fooien zijn het stukje dat een gast geeft voor de dienst die jij hebt verleend. De hoogte van de fooi hangt af van de mate waarin jij een gast hebt behaagd. Andere banen kennen een dertiende maand, een kerstpakket of een bonus. Zie dit als onze bonus.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:30

jameyskatje schreef:
geef altijd fooi.. is heel erg normaal :S maar dat weet je pas als je zelf in de horeca hebt gewerkt denk ik... echt ook typisch iets nederlands dat er weinig fooi word gegeven.. allochtonen geven veel meer en in het buitenland zie je het ook vaker

Misschien is het dan ook heel grof om te zeggen dat ik de bediening in het buitenland vaak vele malen beter vind dan hier in Nederland? Ik heb heel vaak lang moeten wachten op mijn eten in een restaurant. Ja, even wachten is normaal. Maar een uur op de soep? Daarna nog eens 3 kwartier op mijn hoofdgerecht? Gaat mij te ver. Of vaak het verkeerde eten brengen. Ja, wat wil je als er geen duidelijk wijkverdeling is?
Of op een terras, een half uur voor een cola! Alsof ze hem nog zelf moeten maken. En die zetten ze dan ook nog eens niet al te vrolijk met een sjagrijnig gezicht neer op de tafel. Of de tijd voordat ze uberhaupt als eens komen vragen of je iets wilt drinken...

Nee echt, ik geef fooi, ik wil ook best wel eens royaal fooi geven, maar dan moet de bedieding wel goed zijn geweest.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:32

als ik uit eten ga en ik reken af.. dan ga ik echt niet precies die (bijvoorbeeld) 46,85 betalen?? dan maak je er toch gewoon 50 van.. je hebt een leuke avond gehad, ben netjes behandeld etc. dat hoort gewoon zo,, zo ben ik opgevoed tenminste. ik vind het zo sloeberig en krenterig om op de cent af te rekenen.. net als in de supermarkt. sommige betalen dan contant.. dan is het bv 49,95.. en dan wachten ze gewoon tot ze die 5 cent terug krijgen, dat vind ik echt zo stom. ik heb het zelf ook niet breed, en moet ook op de kleintjes letten, maar dat vind ik toch echt wel beschamend

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:33

en dat is toch een prachtig principe Joyckuh! Betaling naar tevredenheid.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:33

Joyckuh schreef:
jameyskatje schreef:

Misschien is het dan ook heel grof om te zeggen dat ik de bediening in het buitenland vaak vele malen beter vind dan hier in Nederland? Ik heb heel vaak lang moeten wachten op mijn eten in een restaurant. Ja, even wachten is normaal. Maar een uur op de soep? Daarna nog eens 3 kwartier op mijn hoofdgerecht? Gaat mij te ver. Of vaak het verkeerde eten brengen. Ja, wat wil je als er geen duidelijk wijkverdeling is?
Of op een terras, een half uur voor een cola! Alsof ze hem nog zelf moeten maken. En die zetten ze dan ook nog eens niet al te vrolijk met een sjagrijnig gezicht neer op de tafel. Of de tijd voordat ze uberhaupt als eens komen vragen of je iets wilt drinken...

Nee echt, ik geef fooi, ik wil ook best wel eens royaal fooi geven, maar dan moet de bedieding wel goed zijn geweest.

dan moet je gewoon naar goede restaurants gaan :+
en natuurlijk, als ze geen fooi verdienen krijgen ze het ook niet. maar dan moeten ze er echt een potje van maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:38

Joyckuh schreef:
jameyskatje schreef:

Dat je ergens lang op moet wachten kan de bediening niet aan doen. Simpel weg gaat het zo dat de bediening opneemt, de knopjes op het systeem indrukt en vervolgens moet wachten tot ze terug krijgen van de keuken...