Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:45

Het lijkt mij beter wanneer de overheid en de ziektekostenverzekeraars daarin gaan samenwerken.

Maak sporten voor iedereen betaalbaar evenals gezonde voeding. Voer maar een vettax in ;) .

Snoevie

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:46

ik vind dat er qua sport best wel het een en ander geregeld is.
met een laag inkomen kan je vaak subsidie krijgen om aan sport te doen,en als je echt gemotiveerd bent kan je natuurlijk ook zelf aan de slag(fietsen,voetballen,lopen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:09

Snoevie schreef:
maar ik denk dat je er best wel mensen mee bereikt als je gezond en goed eten goedkoper maakt.

Ik denk dat gezond eten al goedkoper is. (aardappels, groente en een stukje vlees)
Je moet het alleen wel zelf klaarmaken...
Daarbij is water ook goedkoper dan cola.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:57

Maar wat er ook al gezegt is, met een zak aardappelen kun je ook frites maken. Met een beetje bloem, een eitje, wat suiker en wat boter kun je een prima cake bakken. Een salade houdt al snel op met gezond zijn als je er zo'n lekkere vette dressing overheen gooit, een pizza bakken duurt ook niet zo lang...

Dus 'gezonde' dingen goedkoper maken en 'ongezonde' dingen duurder gaat ook niet echt werken.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:06

gezond en regelmatig eten. bewegen.
ik ben door drastische medicatie van mn epilepssie 20 kg gegroeid. kreeg ineens om de 3 weken een toeval en anders 1 x per jaar) en achteraf bleek het mn werk gever te zijn geweest. dus daar ontslag genomen en aan de kilos gaan werken.. lukt al aardig. ben 3 kg kwijt

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:38

ik heb vandaag voor 4 dagen boodschappen gedaan.
puur groente,vlees en aardappels
ik was 60 euro kwijt
als je nu eens bekijken hoeveel patat,frikandellen enz je kan kopen voor die 60 euro
dat is zoveel dat je een hele maand thuis kan frituren.
dus gezond is niet echt goedkoper.
ik zag dat bloemkool 1,30 was voor 1,30 heb je ook een hele zak patat.
het ligt er niet altijd aan dat mensen niet gezond willen eten maar dat mensen het niet kunnen betalen
dik zijn ligt niet altijd aan de mensen zelf soms worden ze in een bepaalde situatie gedwongen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:41

Vjestagirl schreef:
Maar wat er ook al gezegt is, met een zak aardappelen kun je ook frites maken. Met een beetje bloem, een eitje, wat suiker en wat boter kun je een prima cake bakken. Een salade houdt al snel op met gezond zijn als je er zo'n lekkere vette dressing overheen gooit, een pizza bakken duurt ook niet zo lang...

Dus 'gezonde' dingen goedkoper maken en 'ongezonde' dingen duurder gaat ook niet echt werken.

Maar dan heb je zelf de keuze om er dingen overheen te gooien. Op dit moment is vet vlees nog altijd goedkoper dan mager vlees. Als je je het magere vlees niet kan veroorloven word je gedwongen het vettere en minder gezonde vlees te kopen.

Bij de meeste mensen zit het overgewicht niet in het snoepen, snaaien en snacken maar in het systematisch voedingsmiddelen innemen die weinig voldoening geven maar wel veel calorieën bevatten. En tja, die zijn nu eenmaal goedkoper.

Van brood van de bakker eet ik bijvoorbeeld een stuk minder dan van brood van de aldi. Helaas is brood van de bakker 4x zo duur en doe ik er niet 4x zo lang mee (ongeveer 1,5 a 2x)...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:43

caspar2007 schreef:
ik was 60 euro kwijt
als je nu eens bekijken hoeveel patat,frikandellen enz je kan kopen voor die 60 euro
het ligt er niet altijd aan dat mensen niet gezond willen eten maar dat mensen het niet kunnen betalen
dik zijn ligt niet altijd aan de mensen zelf soms worden ze in een bepaalde situatie gedwongen

Maar je hebt ook groente uit de reclame of groente uit pot en uit de vriezer...

4 dagen boodschappen voor 60,- is ver boven gemiddeld (tenzij het voor 10 man is ;) ) . Dat kan veel goedkoper!

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:44

superwoman schreef:
caspar2007 schreef:
ik was 60 euro kwijt

Maar je hebt ook groente uit de reclame of groente uit pot en uit de vriezer...

4 dagen boodschappen voor 60,- is ver boven gemiddeld (tenzij het voor 10 man is ;) ) . Dat kan veel goedkoper!

nee 60 euro voor 4 personen waarvan 1 baby is echt niet gek hoor.
inc eten voor de hond en katten
er staat 100 euro per week voor een gezin van 4
dus in ik zou nu nog 4 euro hebben voor 3 dagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:48

Ik vind 60 euro netjes hoor! Voor zoiets doen wij (gezin van 5 waaronder twee luierdragers) ook boodschappen. We doen er dan wel een hele week mee trouwens, maar kwalitatief hoogstaand is het niet echt :n

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:52

nou wij hebben ook geen gekke dingen
even mijn eetschema voor deze 4 dagen:
vandaag:andijvie voor man en kind en ik en andere kind rode kool met kipkrokantsnitsel
dinsdag: spaghettie
woensdag: spinazie met karbonade
donderdag:gebakken aardappels met kipfilet voor dochterlief en peperburger voor man en mij
en een potje dopperwten en wortels
en dan melk voor me zoontje (1jaar)
en eten voor de dieren (1 grote witte herder en 5 katten)
dus ik vind het netjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:21

caspar2007 schreef:
ik was 60 euro kwijt

Dus jij kiest ook niet voor het goedkope ongezonde!
Ik denk dus dat prijs niet zal helpen.

Gedwongen om slechte voeding te moeten eten, omdat het goedkoop is vind ik ook vrij ver gaan.
Imo is het een levenswijze.
Het grootste percentage zal imo niet veel gezonder gaan eten als dat goedkoper wordt. (goedkoper in nederland _O- )
Iets in de frituur gooien is sneller, dan een komplete gezonde maaltijd maken en dat is imo ook een factor. Daarbij denk ik ook dat het een stuk "smaak" is.
Ik heb een paar afleveringen gezien van jamie oliver over het eten op school. Kinderen zagen het gezonde eten helemaal niet zitten.
http://www.rtl.nl/service/rtlnederland/ ... inners.xml

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:26

superwoman schreef:
caspar2007 schreef:
ik was 60 euro kwijt

Dus jij kiest ook niet voor het goedkope ongezonde!
Ik denk dus dat prijs niet zal helpen.

Gedwongen om slechte voeding te moeten eten, omdat het goedkoop is vind ik ook vrij ver gaan.
Imo is het een levenswijze.
Het grootste percentage zal imo niet veel gezonder gaan eten als dat goedkoper wordt. (goedkoper in nederland _O- )
Iets in de frituur gooien is sneller, dan een komplete gezonde maaltijd maken en dat is imo ook een factor. Daarbij denk ik ook dat het een stuk "smaak" is.
Ik heb een paar afleveringen gezien van jamie oliver over het eten op school. Kinderen zagen het gezonde eten helemaal niet zitten.
http://www.rtl.nl/service/rtlnederland/ ... inners.xml

nee ik kies daar niet voor omdat ik 2 kleine kinderen heb
en ik kan 100 euro per week missen voor de boodschappen
en ik ben ook gewoon niet zo een vet liefhebber
maar ik ken iemand die wel 4 keer in de week patat bakt omdat er niet meer geld is.
deze persoon heeft namelijk niet meer dan 250 euro per maand voor de boodschappen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:37

Ga niet doen alsof 250 euro niks is...dat is meer dan 65 euro per week en daar kan je dus wel gezond van eten

een kilo kipfilet is nu 4 euro pak een pot hak wortels met doperwten en aardappels je bent dus klaar voor nog geen 6 euro en gezond

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:44

250 euro voor een volle maand?
deze man heeft nog huisdieren en heeft dus geen ruimte meer voor andere dingen
hij heeft zelfs zijn auto laten schorsen omdat deze gemaakt moet worden maar het geld er niet is.
de rest van zijn geld gaat op aan rekeningen enz.
250 euro per maand inc roken,huisdieren enz ik vind dat niet veel

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:46

wie rookt tja geen excuus hoor wie zijn billen brandt moet op zijn blaren zitten.

roken en huisdieren zijn luxe dingen dus 250 euro voor eten is voldoende
Mijn baas ziet me al aankomen ik moet meer geld want ik kan niet gezond eten...tja dat er 400 euro per maand naar mijn beesten gaan, staat er los van :+

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:48

je zou je eens moeten verdiepen in sommige verhalen voor je stoom begint te blazen
deze man had deze dieren al voor hij thuis kwam te zitten met een uitkering
deze man was internationaal vrachtwagen chauffeur en werkte soms 70 uur in de week
dus zijn leven is drastisch verandert de afgelopen jaren
en ja dat is moeilijk als je in 1 klap heel veel geld minder krijgt per maand en nog wel die even hoge lasten moet dragen.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:50

LDRD schreef:
Het lijkt mij beter wanneer de overheid en de ziektekostenverzekeraars daarin gaan samenwerken.

Maak sporten voor iedereen betaalbaar evenals gezonde voeding. Voer maar een vettax in ;) .

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik doe de opleiding sport gezondheid en management waarin het eigenlijk bijna geheel om deze kwesties draait.
Overgewicht in Nederland (en ook de rest van de wereld) is een groot probleem geworden..

Naast alle kosten voor voeding, sporten etc. heeft ook opvoeding een grote rol ingenomen bij dit overgewicht probleem.
"vroeger" toen ik nog klein was heb ik tot mijn 5e zowiezo geen snoep gehad. Wilde ik wat lekkers? Kreeg ik een bakje fruit..
Koekje mee naar school? Echt niet! Een bakje fruit of hooguit een liga. Moet je eens kijken in de lunchtrommeltjes van menig kind tegenwoordig? Daar kom je niet of nauwelijks meer een "bakje fruit" tegen hoor.

Daarnaast wordt er ontzettend veel vette hap verkocht in schoolkantines. Pizza, saucijzenbroodjes, hamburgers, bapoa.. you name it the've got it. Zo wordt de verleiding alleen maar groter voor kinderen om hun lunchtrommel inhoud weg te kieperen en lekker wat tegaan halen...

Momenteel loopt er een plan in Nederland, het Olympisch Sportplan van 2016. Met als doelstelling Nederland op verschillende fronten te verbeteren en voor te bereiden op de olympische spelen. Deze willen ze naar Nederland halen in 2028. Om dat mogelijk te maken moet Nederland voor 2016 op verschillende fronten verbeterd zijn waaronder ook een daling van het overgewicht, voornamelijk bij kinderen en een stijging van de sportparticipatie bij ouderen, kinderen en volwassenen, eigenlijk iedereen..

Er wordt aan verenigingen en bepaalde doelgroepen van de samenleving al flinke subsidies uitgedeeld om de sportparticipatie te gaan verhogen en om sporten (goedkoper) aantrekkelijker te maken..

Ook economisch moet NEderland verbeteren om in aanmerking te komen voor de Olympische spelen dus ook op dat gebied, in combinatie met gezonde voeding. Zullen de prijzen moeten gaan dalen etc...

Er wordt dus wel degelijk wat aan gedaan, al merkt niet iedereen dit misschien.. Maar ook ik ben het met de bovenstaande quote eens. De overheid zal niemand kunnen dwingen maar wel motiveren. Laat de overheid maar een tandje harder draaien om het voor iedereen mogelijk te maken. Met het oog op het Olymnpisch Plan zie ik dit ook al wel snel gebeuren.. (het gebeurt ook al zoals ik hierboven al noemde).

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:52

Ik weet niet of het al gezegt is, heb niet het hele topic gelezen. Excuses hiervoor.

Het ligt eraan wat je onder overwicht verstaat? Is dat 1 kilo? Is dat 10 kilo?
Maar als iemand rookt, moet die dan ook een hogere zorgpremie gaan betalen?
Als iemand zijn/haar lever naar de filistijnen drinkt, moet je die dan ook een verhoogde zorgpremie gaan betalen?

Om even terug te komen op het overgewicht.. Zolang je geen ziekte hebt waardoor je overgewicht hebt, vind ik dat je er wat aan kunt doen.
Sporten hoeft niet duur te zijn. Je kunt gaan hardlopen, fietsen, voetballen op een veldje. Dan ben je ook in beweging.

Ik vind niet dat de overheid er iets aan moet doen. Niemand hoeft overgewicht te hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:59

superwoman schreef:
Snoevie schreef:
maar ik denk dat je er best wel mensen mee bereikt als je gezond en goed eten goedkoper maakt.

Ik denk dat gezond eten al goedkoper is. (aardappels, groente en een stukje vlees)
Je moet het alleen wel zelf klaarmaken...
Daarbij is water ook goedkoper dan cola.

ok dat is ook waar,maar het verschil zou dan best wel groter kunnen zijn.
ik vind fruit en groente niet echt heel goedkoop om eerlijk te zijn.

en cola is toch niet gezond :D

en lucifertje,het is wel makkelijk gezegd dat niemand overgewicht hoef te hebben,maar ook mensen die geen werkelijke ziekte hebben,kunnen daar wel enorm mee in gevecht zijn.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:52

Mahitri schreef:
Henkjan schreef:
Dit is eigen verantwoording vind ik. Waar moet het dan ophouden? (goed voorbeeld Lalidan) Wel vind ik dat men op school meer aandacht mag schenken aan een gezond leefpartroon, en gezonde voeding.

Pardon? Wat dacht je van ouders??

Natuurlijk ligt dit bij de ouders! Maar ik ken genoeg ouders die zelf geen voorbeeld zijn, en die niet eens weten wat precies gezond eten is en wat niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:24

Patat is nog altijd goedkoper dan een gezonde maaltijd ;)

En volgens mij leest verder iedereen over mijn eerdere post heen, jammer...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:28

caspar2007 schreef:
je zou je eens moeten verdiepen in sommige verhalen voor je stoom begint te blazen
deze man was internationaal vrachtwagen chauffeur en werkte soms 70 uur in de week
en ja dat is moeilijk als je in 1 klap heel veel geld minder krijgt per maand en nog wel die even hoge lasten moet dragen.

Dan denk ik dat ie ook hele hoge woonlasten heeft? Als hij regelmatig 70 uur per week werkte, lag zijn inkomen ook vrij hoog. Als er nu sprake is van arbeidsongeschiktheid of ww, krijgt ie 70% van het gemiddelde over een bepaalde periode. Dit gemiddelde ligt nog altijd vrij hoog boven Jan Modaal. Een internationaal vrachtwagenchauffeur kan al met 70.000 per jaar thuiskomen, inclusief overwerk.
Het is heel erg zuur dat hem dit is overkomen, maar ik denk dat zijn leefwijze al royaal is geweest voor zijn uitkering.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:49

Only_Hellen schreef:
caspar2007 schreef:

Dan denk ik dat ie ook hele hoge woonlasten heeft? Als hij regelmatig 70 uur per week werkte, lag zijn inkomen ook vrij hoog. Als er nu sprake is van arbeidsongeschiktheid of ww, krijgt ie 70% van het gemiddelde over een bepaalde periode. Dit gemiddelde ligt nog altijd vrij hoog boven Jan Modaal. Een internationaal vrachtwagenchauffeur kan al met 70.000 per jaar thuiskomen, inclusief overwerk.
Het is heel erg zuur dat hem dit is overkomen, maar ik denk dat zijn leefwijze al royaal is geweest voor zijn uitkering.

nee hoor hij woont een paar deuren verderop.
heeft een gewoon rijtjes huis
zijn huis is 140.000 waard dus dat valt wel mee.
hij heeft 2 scheidingen achter de rug wat hem veelgeld gekost heeft
en je bent immers niet verplicht als je veel verdient om ook duur te wonen.
hij heeft een jaar lang geen inkomen gehad omdat hij een probleem met zijn ex werkgever heeft
dus krijgt hij nu gewoon de standaard uitkering.
hij heeft tijdens zijn werk een man uit een brandende auto geholpen en dus die man zijn leven gered
daardoor is zijn hand onherstelbaar beschadigt en mag hij absoluut niet meer op de vrachtwagen.
zijn baas verplichte hem te verhuizen en dan op het kantoor als portier te komen werken maar deze man weigerde verplicht te verhuizen en is daarom onslagen en heeft nooit meer loon gehad
dus tja een jaar geen inkomen dat hakt er behoorlijk in.
die puinhoop moet hij nu recht trekken met een uitkering
dus het is best zwaar als je van veel salaris naar weinig uitkering gaat plus de schuld die je in een jaar heb opgebouwt

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:27

Inderdaad een hele zure situatie. Al zegt de waarde van de woning natuurlijk niets over de lasten die men heeft. Maar in dit geval is het inderdaad zuur.
Hoe heeft hij dat jaar kunnen overbruggen dan, als ie helemaal geen inkomen had? Lasten gaan toch gewoon door?