Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Renskeeee schreef:Huh maar het is toch belachelijk dat je een studie doet die langer duurt dan 4 jaar (en dat zijn er heel veel, niet alleen diergeneeskunde wat ik doe) en dat je dan de rest zelf moet betalen?! Waar staat dat dan, ik kan het ook nergens vinden? Zou wel heel oneerlijk zijn, dan kan straks niemand meer dierenarts oid worden...
WillemYntJee schreef:Renskeeee schreef:Huh maar het is toch belachelijk dat je een studie doet die langer duurt dan 4 jaar (en dat zijn er heel veel, niet alleen diergeneeskunde wat ik doe) en dat je dan de rest zelf moet betalen?! Waar staat dat dan, ik kan het ook nergens vinden? Zou wel heel oneerlijk zijn, dan kan straks niemand meer dierenarts oid worden...
Geloof dat dat heel eerlijk gezegd over het algemeen wel bekend is, dat je maar 4 jaar stufi krijgt en de rest zelf moet bekostigen..
Citaat:Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen
Citaat:Hbo of universiteit
Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je studiefinanciering voor
de duur van je studie plus drie jaar. Dat betekent dat je voor een vierjarige studie in
totaal maximaal zeven jaar studiefinanciering krijgt. De eerste vier jaar ontvang je een
prestatiebeurs. De laatste drie jaar kun je alleen nog lenen. Volg je een langere studie,
dan is de cursusduur langer en kun je dus langer een prestatiebeurs ontvangen. Voor
geneeskunde (een zesjarige studie) ontvang je bijvoorbeeld in totaal maximaal negen
jaar studiefinanciering: zes jaar prestatiebeurs plus drie jaar lening. In sommige situaties
krijg je extra prestatiebeurs. Meer informatie hierover vind je op http://www.ib-groep.nl.
Vanillia schreef:Ik vind het al erg schappelijk dat de overheid 1 volledige opleiding vergoed. Zodra je 1 volledige opleiding hebt voltooid heb je genoeg bagage om een baan te vinden, hiervoor heb je echt geen 2e studie nodig. Waar moet dat geld vandaan komen? Leuk dit, maar volgens mij zien jullie niet dat dit allemaal van ONS belastinggeld wordt betaald en ik zie het echt niet zitten om te betalen voor mensen die 'het wel leuk vinden om nog een andere studie te doen'Mij zul je dus ook echt niet zien protesteren
sporter schreef:En terecht moet maar eens over zijn met de pret. Als men echt zo graag een 2e studie doet mogen ze lekker zelf dokken
Fleurtje100 schreef:En het kromme is, dat MBO-ers na hun MBO nog wel zo hup vier jaar studiefinanciering krijgen om door te stromen naar het HBO. Maar HBO-ers die nog een master willen halen in 2 jaar, of WO-ers die een tweede master willen volgen in een jaar zouden dan dat jaartje en geen stufi meer krijgen en collegeld kunnen ophoesten van 15.000 euro per jaar.
Tegen het bevriezen van de stufi zou het omlaag brengen van de rente als je leent een mooie compensatie zijn. Die rente is de afgelopen jaren flink gestegen.