Ontgroening loopt uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:50

Charlottje schreef:
Ik ben er ook altijd heel erg tegen geweest, tot ik het bij een sociëteit tijdens de introductiedagen zo naar mijn had en me had ingeschreven.

Ik ben naar de verenigings introductiedagen (wordt daar geen ontgroening genoemd) gegaan met het idee in mijn hoofd dat wanneer het fysiek of mentaal te gek werd ik zou vertrekken (en hou me dan maar eens tegen :P). Ik heb een schouderblessure wat ik had aangegeven en daar is heel netjes rekening mee gehouden. Fysiek heb ik bijna niks gedaan (kan gewoon niks met mijn ene arm) en mentaal was het alles behalve zwaar (voor mij). Er is gehuild maar ik kon bij de meeste mensen niet achterhalen waarom. Achteraf kreeg ik van sommige mensen te horen dat het met de thuissituatie te maken had.

Ik heb dus allesbehalve een verschrikkelijke ontgroening gehad, ik heb gelachen en heb fysiek of mentaal helemaal geen klap gehad :D

Ik heb van andere verenigingen in dezelfde plaats verhalen gehoord ... Ik zou mij nooit zo laten vernederen of in de grond laten stampen. Ik zou nooit normaal naar een persoon kunnen kijken/laat staan er mee omgaan die zulke dingen doen leuk vind ...

Welke vereniging zit je?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:18

Rl_PrincEsS schreef:
Ja in Leeuwarden hoeft het voor mij sowieso niet. Ik kom hier vandaan dus mijn sociale netwerk is groot genoeg. Mijn plan is om volgend jaar naar Leiden te gaan en omdat ik daar alleen in een nieuwe stad kom te wonen leek het me eventueel wel leuk.

In Leiden heb je ook studentenvernigingen zonder ontgroening of met een lichte ontgroening. Mijn schoonzusje had dit jaar zelfs haar telefoon meegesmokkeld en een sms gestuurd dat ze het erg naar haar zin had.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:35

WhiteRose schreef:
Met alle respect Sannn, maar we vinden allemaal dat er wel gesproken moet worden over een gynaecoloog die wellicht door zijn fout een kind laat overlijden... "Overal overlijdt weleens iemand" vind ik een bijzonder pijnlijke uitspraak.
Ik ben mensen kwijt en ik zou hemel en aarde bewegen om ze terug te krijgen, al was het maar voor één dag...
Ik hoop dat jij niet aan een open graf hoeft te staan van een "onnodige" dode.

En ik heb ook ontgroeningen gedaan, dus ik mag best iets zeggen :) Niet van het corps, maar daar sta ik zo dicht naast dat ik daar ook nog wel naar durf te kijken. En Nee, je weet niet waar je aan begint - het fenomeen "Groepsdruk" is namelijk een onzichtbare en onmeetbare factor. Sterker nog, ik durf best te zeggen dat feuten ook helemaal geen idee hebben van de hoeveelheid pressie die hen brengt tot waar zij zijn. En als ik hoor over droppen in Duitsland zonder kleren met een vuilniszak per persoon en de woorden "we zien je morgen thuis!", dan zie ik groepsdruk veel doen ja :)
Laat ik maar niet vertellen over onze cantussen - maar gedronken wordt er :)

Op die manier bedoelde ik het niet. Was al bang voor zo'n reactie. Maar ik ben zelf ook mensen kwijt geraakt die ik liever nog naast mij had gehad... Ookal was het maar voor 1 dag. Bedoelde er alleen mee te zeggen dat het vaak een argument is die mensen gebruiken, maar dat ik dan liever andere argumenten zie. Ik zeg ook niet dat het geen geldig argument is, maar hetgeen wat vaak op tafel gegooid wordt is dat. Er zijn dan ook wel andere argumenten.. Natuurlijk is het hartstikke erg en onnodig. Daar heb ik het ook niet over.

En groepsdruk is er ja... Maar wat dat betreft is het ook maar net hoe sterk je zelf in je schoenen staat. Ik ben dan misschien 1 van de weinigen die weinig drinkt en mij er weinig van aantrek als ik dit zo lees.. Maar het kan dus wel. Je bent overal zelf bij.

Ik sta zelf ook dicht naast mensen die bij bv. bij het corps of andere vereniging zitten die ontgroening hebben dus weet ook de nodige verhalen uit betrouwbare kringen. Je moet inderdaad hele vervelende dingen doen.. Maar je kan er ook mee stoppen. Dan is er wel groepsdruk, maar als je het écht niet wilt doe je het toch niet lijkt mij.. en dan nog vind ik het is je eigen keuze.
Je hebt echt wel wat gehoord van mensen voordat je de beslissing maakt om bv. bij het corps te gaan. Er zullen er denk ik maar enkelen zijn die helemaal niets gehoord hebben.. Dus je weet wel waar je aan begint. Niet precies, maar wel ongeveer.
Ik wist ook bepaalde dingen die er gebeuren tijdens een ontgroening en dat is ook de reden dat ik ervoor gekozen heb om bij een andere vereniging te gaan.
Volgens mij is het toch echt zo dat mensen veel verhalen aan dikken en zo komen ook veel ergere verhalen de wereld in…
Ik vind het gewoon jammer dat studentenverenigingen in het algemeen zo negatief over de kam geschoren worden. Terwijl het echt niet bij elke vereniging zo is. Bij mijn vereniging hoef je niets vervelends te doen om lid te worden.. Dus het kan echt wel leuk zijn.
De laatste jaren is de ontgroening ook aan veel meer regels gebonden, iig in Groningen. Van de overige steden weet ik weinig, dus daar kan ik niets over zeggen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:36

Al die mensen die zeggen dat je niet kunt oordelen als je niet zelf geweest bent:
Ik ben dus wel geweest. alleen heel snel weer weggegaan omdat die lui hardstikke gek waren naar mijn bescheiden mening. Vriendje heeft wel intro gehad en die vond het ook belachelijk en heel sneu. Mag ik nu wel oordelen of mag dat alleen als je een positief oordeel hebt?

Ik vind het overige wel handig om te weten wie er wel de "echte" ontgroeningen hebben gelopen, die gaan bij mij (maar ook bij anderen) wel op een bepaald lijstje "niet al te stevig in schoenen". Niet erg, maar je krijgt wel een bepaald beeld bij zo'n persoon.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:36

Sannnn schreef:
Op die manier bedoelde ik het niet. Was al bang voor zo'n reactie. Maar ik ben zelf ook mensen kwijt geraakt die ik liever nog naast mij had gehad... Ookal was het maar voor 1 dag. Bedoelde er alleen mee te zeggen dat het vaak een argument is die mensen gebruiken, maar dat ik dan liever andere argumenten zie. Ik zeg ook niet dat het geen geldig argument is, maar hetgeen wat vaak op tafel gegooid wordt is dat. Er zijn dan ook wel andere argumenten.. Natuurlijk is het hartstikke erg en onnodig. Daar heb ik het ook niet over.

Voor mij is dit nooit, onder geen enkele voorwaarde, een argument. Al gebruiken anderen dat te pas en te onpas, dat is niet mijn wijze van denken, juist door het gemis en ik zal er dan ook nooit mee komen. Dan mag je "bang zijn" voor zo'n reactie - maar dan heb je de hele essentie van het gemis van een "onnodige" dode niet begrepen.

Blue_Eyes

Re: Ontgroening loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:06

Amen, WhiteRose!

Sannnn, ik weet niet of je ooit hebt onderzocht wat groepsdruk doet met een mens? Daar ga je heel rare dingen van doen, geloof me.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:16

Blue_Eyes schreef:
Amen, WhiteRose!

Sannnn, ik weet niet of je ooit hebt onderzocht wat groepsdruk doet met een mens? Daar ga je heel rare dingen van doen, geloof me.

Hele oorlogen zijn erdoor gevochten... :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:16

Dat bedoel ik :D

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:38

Ik heb de essentie van het gemis van een onnodige dode jammer genoeg echt wel begrepen, vrij recent nog...
Had dan niets met een ontgroening te maken maar met een verkeersongeval. En dat ga ik ook niet als argument gebruiken om te zeggen dat er bepaalde dingen in het verkeer niet kloppen. Daar heb ik het over.. Maar goed, hetgeen wat ik zeg wordt verkeerd begrepen en we gaan nu erg off topic dus ik laat het hier wel bij.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:48

Ontgroening. Hou alsjeblieft op met die belachelijke onzin. Waar slaat het op je als 'ontgroener' zo negatief uit te laten over mensen die je niet eens kent, om ze te vernederen, te pijnigen, neer te halen. Noem je jezelf dan beschaafd? ... :=

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:29

Oke... iedereen vind het dus belachelijk dat je als je bij een studentenvereniging gaat je jezelf laat ontgroenen.
Maar, hoe denk je erover bij bijvoorbeeld het leger?
Reken maar dat je daar de eerste tijd ook het haasje bent hoor! En bij bepaalde sportverenigingen net zo goed.

Een ontgroening is een soort kennismaking met bijvoorbeeld een vereniging. Ze willen je 'klein' maken als het ware om je een groepsgevoel uiteindelijk te kunnen geven en om respect af te dwingen voor de groep waar je bij komt...

Ik respecteer iedereens mening, maar het is wel een beetje zielig als je alleen uitgaat van die horrorverhalen die je hoort.
Neem idd die jongen die in 2005 in coma raakte, heel simpel om als voorbeeld te noemen, maar goed noem er nog maar eens een paar?

Regels omtrent ontgroening zijn ontzettend streng, anders worden allerlei subsidies die verenigingen krijgen stopgezet en kunnen ze wel opdoeken.

Niet te oppervlakkig reageren dus....
Per jaar worden er honderden mensen ontgroent, dus waar blijven alle andere horrorverhalen?
Hoe vaak gaat er iets mis? Juist, niet vaak... En als je er niet tegen kan, kan je er nog altijd uitstappen!
Ontgroening is zo overtrokken, en valt ontzettend mee!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:30

faye1995 schreef:
Per jaar worden er honderden mensen ontgroent, dus waar blijven alle andere horrorverhalen?

Jij hebt gelezen van al die leden van SV's hier, die zeggen dat ze niet zeggen wat er allemaal gebeurde?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:35

faye1995 schreef:
Oke... iedereen vind het dus belachelijk dat je als je bij een studentenvereniging gaat je jezelf laat ontgroenen.

Hoe vaak gaat er iets mis? Juist, niet vaak... En als je er niet tegen kan, kan je er nog altijd uitstappen!

Mag ik je vragen je post per omkerende post toe te passen? Ik heb nergens gezegd dat ik het belachelijk vindt, dus je bent bijzonder oppervlakkig aan het samenvatten..

Deze discussie is eerder ter tafel geweest: er wordt door sommige mensen bijzonder simpel gedacht over "onnodige doden". Daar kan ik niet in mee gaan. Net zo goed als dat ik tegen onveilige seks ben, kinderen niet bij het spoor mogen spelen en er niet voor niets snelheidsbegrenzers op brommers zitten. Nee, een ontgroening hoeft helemaal niet dodelijk te zijn, maar zo te lezen hier is er alleen in Amsterdam nog de gewoonte dat je je lever flink aan het werk zet - daar geloof ik dus niet in :)

Ik snap heus waarom niet alles verteld wordt - het is niet allemaal te begrijpen, je kunt niet voelen hoeveel plezier je hebt in iets dat je, als je het objectief omschrijft, toch wel bizar vindt klinken. Dat heet groepswerking :) Net zo goed als dat ik de kerk van mijn ouders wel begrijp, maar niet altijd kan verdedigen want ik zie ook de sektarische kantjes wel.

Enne, ik ken meer dan 1 vereniging die zich niets aantrekt van subsidieregelingen hoor ;)

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:41

Blue_Eyes schreef:
faye1995 schreef:

Jij hebt gelezen van al die leden van SV's hier, die zeggen dat ze niet zeggen wat er allemaal gebeurde?

Niet zeggen wat er gebeurt tijdens de ontgroening, dat bedoel je toch ofniet?

Dat is een ongeschreven regel, om te voorkomen dat lichtingen na je precies weten wat je te wachten staat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:43

Dan snap je nu ook waar de horrorverhalen blijven - daar mogen ze het niet over hebben. De tipjes van de sluier vind ik al meer dan gek genoeg.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:45

WhiteRose schreef:
faye1995 schreef:

Mag ik je vragen je post per omkerende post toe te passen? Ik heb nergens gezegd dat ik het belachelijk vindt, dus je bent bijzonder oppervlakkig aan het samenvatten..

Deze discussie is eerder ter tafel geweest: er wordt door sommige mensen bijzonder simpel gedacht over "onnodige doden". Daar kan ik niet in mee gaan. Net zo goed als dat ik tegen onveilige seks ben, kinderen niet bij het spoor mogen spelen en er niet voor niets snelheidsbegrenzers op brommers zitten. Nee, een ontgroening hoeft helemaal niet dodelijk te zijn, maar zo te lezen hier is er alleen in Amsterdam nog de gewoonte dat je je lever flink aan het werk zet - daar geloof ik dus niet in :)

Ik snap heus waarom niet alles verteld wordt - het is niet allemaal te begrijpen, je kunt niet voelen hoeveel plezier je hebt in iets dat je, als je het objectief omschrijft, toch wel bizar vindt klinken. Dat heet groepswerking :) Net zo goed als dat ik de kerk van mijn ouders wel begrijp, maar niet altijd kan verdedigen want ik zie ook de sektarische kantjes wel.

Enne, ik ken meer dan 1 vereniging die zich niets aantrekt van subsidieregelingen hoor ;)

Ik geloof niet dat ik specifiek jouw naam heb genoemd, ofwel?
Ik vind dat er doorgaans vrij oppervlakkig word gereageerd in dit topic ja, dat betekent niet dat ik jou daarmee bedoel.

Wat betreft die verenigingen die niets aantrekken van subsidieregelingen; Naar alle waarschijnlijkheid valt dat aantal wel mee, en hebben we het dus over uitzonderingen.
Ik ben voor ontgroeningen, mits het volgens het boekje wordt gedaan. Ik ben juist fel tegen bijvoorbeeld bier drinken tijdens de ontgroening, en de verenigingen die hieraan wel doen kunnen wat mij betreft snel opdoeken.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:46

Blue_Eyes schreef:
Dan snap je nu ook waar de horrorverhalen blijven - daar mogen ze het niet over hebben. De tipjes van de sluier vind ik al meer dan gek genoeg.

hahaha, nee dat geloof ik niet...
Als ontgroeningen dusdanig erg zijn en uit de hand lopen komen die verhalen wel vrij hoor, daar ben ik niet bang voor.
Laatst was er een interessante documantaire over ontgroeningen op sbs6 geloof ik. Aantal verhalen waar het fout ging, en waar justitie ook streng tegen optrad. Geloof maar niet dat die horrorverhalen in de doofpot verdwijnen.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:51

Letterlijk zeg je "Dus iedereen vindt.." - en ja, als ik hier regelmatig gepost heb, voel ik me dan aangesproken. Das een kwestie van jouw benadering...

Dat de lichting na jou dan weet wat 'm te wachten staat is onzin - er staat geen zwijgplicht op om maar te voorkomen dat er geen verrassingen meer zijn. Niet hier en niet in zeker 2 andere grote studentensteden waar ik een aantal verenigingen goed ken.
Het aantal verenigingen die de subsidieregeling niet doorslaggevend vindt, viel mij vies tegen. Afgelopen jaar is er in diverse steden een heftige discussie geweest over tot hoever je dat kunt laten gaan, verenigingen moeten zich namelijk niet alleen qua ontgroening aan regels houden, maar ook andere - veel meetbaardere lijnen volgen.
En dan blijkt dat er verenigingen zijn die zo verschrikkelijk veel geld hebben, dat die subsidiepot leuk is, maar niet noodzakelijk. Het blijft geld en dus de moeite waard om te kijken of je mee kunt met de regels, maar noodzakelijk? Nee, niet voor allemaal..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:55

Bij ons werd er trouwens van de docenten uit gezegd dat je zeker moest laten dopen want het is echt niet erg. Dus zo horror zal het niet zijn als de verantwoordelijke voor de opleiding het promoot.

Maar ik ben wel mee eens dat het soms tever gaat, dat kunnen we ook niet ontkennen. Maar er is een zeer grote verantwoordelijkheid van de porren of de schachten die soms vergeten word.

En die groepsdruk heb al in mijn vorige post geschreven de maatregelen die daar tegen gebruikt worden in alle landen om die te minimaliseren tot bijna niks. Dat was niet zo in de oorlog helaas :)
Dus groepsdruk is verwaarloosbaar :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:57

O, de gemiddelde rector magnificus in Nederland geeft ook 3 tips: Ga bij een studentenvereniging, ga op kamers en studeer naar je kunnen :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:05

Ow echt? was de eerste keer dat ik het hoorde.

Trouwens bij ons kon je zelf een hardere ontgroeining aanvragen. Omdat ze vonden dat het eigen keuze moest zijn.
Maar goed het zijn ook vrouwelijke schachten en porrentemmers misschien zegt dat soms ook wat.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:12

Ga bij een studentenvereniging - niet: zuip je lever naar z'n mallegrootje en trap je ouders de deur uit.. Hoe je 't invult is dus aan jezelf, maar de algemene tip "Verrijk jezelf en je studenten leven" wordt aangevuld met vereniging, op kamers gaan en goed studeren :)

Ik vind je idee over groepsdruk en vermindering overigens niet reëel, groepsdruk is een bijzonder ingewikkeld fenomeen :) Sterker nog, zonder groepsdruk geen ontgroening, gok ik :)

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:14

WhiteRose schreef:
Letterlijk zeg je "Dus iedereen vindt.." - en ja, als ik hier regelmatig gepost heb, voel ik me dan aangesproken. Das een kwestie van jouw benadering...

Dat de lichting na jou dan weet wat 'm te wachten staat is onzin - er staat geen zwijgplicht op om maar te voorkomen dat er geen verrassingen meer zijn. Niet hier en niet in zeker 2 andere grote studentensteden waar ik een aantal verenigingen goed ken.
Het aantal verenigingen die de subsidieregeling niet doorslaggevend vindt, viel mij vies tegen. Afgelopen jaar is er in diverse steden een heftige discussie geweest over tot hoever je dat kunt laten gaan, verenigingen moeten zich namelijk niet alleen qua ontgroening aan regels houden, maar ook andere - veel meetbaardere lijnen volgen.
En dan blijkt dat er verenigingen zijn die zo verschrikkelijk veel geld hebben, dat die subsidiepot leuk is, maar niet noodzakelijk. Het blijft geld en dus de moeite waard om te kijken of je mee kunt met de regels, maar noodzakelijk? Nee, niet voor allemaal..

Sterk gelezen, je eerste punt... daar heb je gelijk.

Maar, eigenlijk baseer jij je mening op eigen ervaringen en doe ik dat ook...
zeker 2 andere grote studentensteden heb je het over, ik ben zelf student en heb ontgroening gelopen en zie hoe het hier bij de verenigingen gaat!
Blijkbaar verschilt dat dan, maar ik dat ik onzin zit te typen weet ik heel zeker van niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:16

WhiteRose schreef:
Ga bij een studentenvereniging - niet: zuip je lever naar z'n mallegrootje en trap je ouders de deur uit.. Hoe je 't invult is dus aan jezelf, maar de algemene tip "Verrijk jezelf en je studenten leven" wordt aangevuld met vereniging, op kamers gaan en goed studeren :)

Ik vind je idee over groepsdruk en vermindering overigens niet reëel, groepsdruk is een bijzonder ingewikkeld fenomeen :) Sterker nog, zonder groepsdruk geen ontgroening, gok ik :)

Is wel reel zijn gebaseerd op de vervolgonderzoeken van zimbardo

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:34

De Stanford-experimenten bedoel je?