Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:27

pharagirlke schreef:
Mooi, eens kijken of ik met een kruis en een nonnen-outfit op een islam-school binnen raak. Ben daar nl oprecht benieuwd naar.
Sowieso vind ik dat ik als atheïst die graag in bikini loopt me niet moet aanpassen in een moskee als een moslim ook zijn hoofddoek niet moet afzetten in een christelijke school maar goed. :+ Ik zal wel raar redeneren.

In theorie zou dat kruis zeker wel moeten kunnen, want de Koran ziet joden en christenen als groepen die respect verdienen, vanwege het geloof in een god. Een nonnenoutfit kan ik mij dan weer niet zo goed voorstellen, dat draagt toch niemand meer? Daar zul je wel wat vreemde blikken op krijgen :D Denk niet dat je om een kruis de school uit gegooid zal worden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:16

Waarom in Turkije hoofddoeken niet mogen in openbare gebouwen, omdat Turkije een seculiere staat is. (dat dit in iedere discussie weer gezegd moet worden zeg)

Waarom landen als bijv. Saudi Arabië strenger zijn qua wetten en regels dan Marokko, Tunesië, Turkije, Jordanië etc. Omdat in landen als S.A., Iran, Maleisië (ja Maleisië en Indonesië niet vergeten hè, de grootste moslimlanden ter wereld) de sharia wordt gehanteerd. De Islamistische wetgeving dus.
De 'vrijere' landen hebben de sharia wel als rode draad nog ergens, maar hanteren deze niet meer.

En de uitspraken, 'moeten ze maar een eigen school stichten' joh, kan me nog voldoende topics herinneren (en media items) over Islamitische scholen. Geloof dat er toen ook plenty mensen waren die vonden dat het maar afgeschaft moest worden, de Islamitische scholen...
Dus wat moeten 'ze' nou?

In een bikini een moskee in? Lijkt me niet nee, evenmin als in een kerk of een tempel. (evenals schouders en knieën bedekt)
Moskee kan je verder prima in hoor, behalve de gebedsruimte, dat is niet toegestaan voor niet moslims. Net zo min als dat je in bepaalde Boeddhistische en Hindoeïstische tempels niet in het heilige-der-heiligen mag komen als niet gelovige. Prima toch, no big deal.

En dat je bijv. jongeren op reformatorische scholen niet hoort over discriminatie? Kan me nog een aantal media berichten herinneren hoor, o.a. over een meisje dat niet toegelaten werd op een reformatorische school omdat ze een broek droeg. of een jongen die niet toegelaten werd, omdat ze thuis tv kijken. Alleen moesten die het af doen met een klein berichtje in de krant en waren er weinig media (en de daaropvolgende massahysterie) die het oppikten. Omdat het geen issue is namelijk in onze huidige samenleving. Dus is het blijkbaar voor de pers en politiek niet interessant. Moslims zijn dat tegenwoordig helaas wel, roep 1 ding en je zit weer goed (of juist slecht) in de peilingen. Het is jammer dat er altijd een bepaalde groep het zwarte schaapje zal zijn...
( zo'n 10 jaar geleden waren het 'de asielzoekers' in het algemeen en langzaam is dit over gegaan in 'de moslims' , gokje..over 10 jaar zijn het 'de oostblokjes' )

En verder denk ik dat de meeste pubers eens een schop onder hun reet moeten hebben. En flink wat lessen in (wederzijds) respect en tolerantie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:25

Amen!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:34

Goed gezegd Kanelly! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:42

__Laura schreef:
Een hoofddoek is één doek?

Ze had niet een doek, ze had de gehele outfit; dus ook het gehele lichaam was ingewikkeld. ;)

Narya: hier in Hasselt zit een klooster. Daar hebben ze dat nog allemaal aan hoor :D overigens zou het op mijn school (een provinciale school) ook niet gemogen hebben hoor, die nonnenoutfit (ik ben er zeker van dat dat een naam heeft maar ik kom er echt niet op :?) maar daar mocht je ook niet met een doek en al evenmin als een Harre krishna binnenkomen. :) Was opgenomen in de "we streven naar soberheid" regel :')

Kanelly: mijn persoonlijke mening is dat geloof en school gescheiden moet worden net zoals overheid en geloof gescheiden zijn. Kortom: geen tekenen van geloof op geen enkele school en geen christelijke scholen meer. Geloof wel nog als "vak" onder met mom van leren kennen en een stukje algemene kennis op doen, maar dan alles, dus niet alleen christelijk en islam, ook een stukje harre krishna, een stukje bhoedisme enz. ;)

edit: persoon gewisseld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:57

Hmm, misschien is het in België dan anders dan in Nl.
Maar ik heb ook zowel een christelijke basisschool en middelbare school gezeten en wij kregen tijdens de godsdienstlessen les over álle geloven. (althans, de grootste geloven, om alles mee te nemen red je niet :+)

En wat jij wil kan wel, kijk maar naar Turkije ;)
(en net zoals overheid en geloof gescheiden zijn? ben even niet op de hoogte van de Belgische politieke partijen, maar in Nederland hebben we toch echt de Christenunie, CDA, SGP e.d ;)

En toch blijf ik het apart vinden, vroeger was er geen haan die hier naar kraaide. Mijn zus, bijna 40, heeft ook op christelijke scholen gezeten en daar zaten ook Islamitische kindertjes, Joodse kindertjes, Evangelische kindertjes, Boeddhistische kindertjes etc. En zo was het bij mij op de basis- en middelbare school ook, inclusief hooddoekjes, kruisjes, keppeltjes etc. Oh en niet te vergeten, al het lekkers wat meegebracht werd na het suikerfeest (mjam!) of als mijn Ghanese klasgenootjes jarig waren.. Altijd in hun mooiste pak of jurk naar school en moeders die schalen met lekkers bracht :Y)
En niet te vergeten, de leuke spreekbeurten (op de middelbare in het engels, duits of frans uiteraard :D) over Jom Kippoer, Chanoeka, Divali, Id al Fitr etc.
Alleen katholieke en geroformeerde klasgenootjes had ik niet, die gingen namelijk naar de katholieke school of de school met den bijbel.

Toch jammer dat zoiets blijkbaar in deze tijd op 1 of andere manier niet meer kan...
Vond het altijd erg leuk.
Net als de It al Fitr bij mijn collega's later, of het heerlijke eten van mijn Ethiopische collega!

en dit trouwens niet eens in de Randstad, maar gewoon hoppeta in een vrij kerkelijke plaats in Drenthe
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-09 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:00

Nee met alles red je niet, ik heb van mijn 3e tot 6e jaar (4 jaar dus) zedeleer gedaan, en dan krijg je dus meer algemene kennis, dan neemt men alle grotere geloven mee maar ook harre krishna (en die zitten toch echt tussen sekte en geloof in) en dat vond ik erg leuk. Basisschool en eerste twee jaar van de middelbare heb ik godsdienst gedaan en dat was écht godsdienst >;) Constant idd over God, de bijbel enz... := En dat hoort niet vind ik.

De maatschappij is veranderd en beide kanten zijn extremer geworden. Want het enkel op de plaatselijke bevolking steken is IMO niet fair... Waar er twee kijven hebben er twee schuld.

De school waar ik zat telde overigens max een 10tal moslims... := (van de 1000 mensen die er zaten.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:34

pharagirlke schreef:
__Laura schreef:
Een hoofddoek is één doek?

Ze had niet een doek, ze had de gehele outfit; dus ook het gehele lichaam was ingewikkeld. ;)

Welke discussie wil je nou voeren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:36

Ik reageerde alleen maar over dingen op de werkvloer joh. :?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:45

oke, nu zal ik waarschijnlijk een aantal mensen over mensen over me heen krijgen... maar even het volgende:

Op de Haagse Hogeschool zijn er een aantal studenten van de PABO naar Istanbul gegaan. Een groep van 20 nederlandse studenten gingen naar de universiteit in Istanbul. Daar aangekomen werden er 5 (van turkse afkomst en hoofddoekdragend) tegengehouden. Zij mochten de universiteit niet betreden, alleen als zij hun hoofddoek afdeden. Het is namelijk -zo werd gezegd- ten strengste verboden in heel Turkije om in openbare gebouwen een hoofddoek te dragen. Dit heeft te maken met geloofsovertuiging en dat is voor 'binnenshuis' en niet daarbuiten. Diezelfde groep ging vervolgens naar een moskee. Hier mochten de 5 dames met hoofddoek zonder probleem naar binnen, echter moesten de 15 anderen een hoofddoek dragen voordat zij naar binnen mochten. Ik denk dat het dus wel degelijk mogelijk is om een hoofddoek binnen een school te verbieden. Wij mogen namelijk ook geen pet opzetten, dit omdat onze ogen dan niet zichtbaar zijn en het 'makkelijker' zou zijn om op het blaadje van de buurman/ buurvrouw te kijken. Met een hoofddoek kun je oo'k je ogen minder zichtbaar maken.

misschien een beetje offtopic....
Daarintegen vind ik dat de burka in z'n algemeenheid verboden zou moeten worden. Men mag geen bivakmuts dragen in de winter op een scooter omdat dan iemand identiteit moeilijk is waar te nemen... maar een burka (waar zelfs een gaasje voor de ogen zit) is wel toegestaan... vind ik niet kloppen.....

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:18

Het is zeker mogelijk om een hoofddoek op school te verbieden ja, daarmee ben ik het eens. Waarmee ik het niet eens ben is dat het nodig is om deze te verbieden. Ik kan er gewoon niet bij wat er mis is met een beetje uiting van geloofsovertuiging..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:20

Als je iets meer had gelezen Damber, had je kunnen lezen dat dat in Turkije niets te maken heeft met geloofsovertuiging voor binnenshuis. Maar met het feit dat Turkije een seculiere staat is. ;)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:48

dat had ik gelezen :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:52

check even dat filmpje in mijn onderschrift. hij is ontzettend grappig en als je verder zoekt zijn er ook wel filmpjes over hoofddoeken! (hijaab) vind het zo grappig dat niet-moslims discusieren over wat er in de Qoran staat terwijl ze m niet eens met een openhart hebben gelezen. zelf ik, ben 3 jaar lang moslim en heb verschillende cursussen/opleidingen gevolgd, kan deze discussie niet eens correct voeren,.. ik kan mezelf ook geen geleerde noemen. er zijn zat lezingen in nl, in iedere stad is wel een organisatie of stichting of vereniging te vinden. en niet moslims zijn altijd van harte welkom! graag zelfs, want een debat moet er zijn/ en dan is er ook de kans om vragen te stellen aan een geleerde of imam.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:07

filmpjes van baba ali, grappig!

over de hijaab! ook gappig. zegt ook: een vrouw met hoofddoek is niet per definitie beter dan de moslima zonder hoofddoek, want alleen God weet WAAROM zij de hoofddoek draagt, dus de intentie

(spoel even door tot 30sec. daar begint het) een filmpje waar ik nog steeds kippenvel van krijg!! ask a muslimwoman! is een hoofddoek een onderdrukking?... heb deze man 2x live gezien.. prachtig vond ik het

heb het even bij 2 filmpjes over de hoofddoek gehouden, want op lappentekst zitten jullie vast niet te wachten. en daarbij is het ook oppassen geblazen wat je allemaal leest op internet. veel is nep en hypocriet. maar deze 2 staan betrouwbaar bekend

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:56

Ik vind het absoluut goed dat het hoofddoekenverbod eindelijk van kracht is in het gemeenschapsonderwijs. Ik hoop dat het dragen van religieuze dingen dan ook wordt doorgetrokken naar andere onderwijstakken zoals provinciale en katholieke scholen. Een godsdienst is iets van jezelf, en daar hoef je niemand anders mee lastig te vallen. Ik heb er niets op tegen dat men een hoofddoek draagt op straat, maar in openbare gebouwen, op school en het werk (zeker als je in contact komt met mensen), vind ik dat het niet toegelaten mag worden. Ik werk in een videotheek en bij ons is het dragen van enig religieus symbool een absoluut verbod. Kettinkjes met kruisen moeten uit en de moslimas die bij ons werken mogen ook geen hoofddoek. Er is niemand die daarover klaagt. Ik vind het gewoon een teken van respect naar de buitenwereld dat je je mening voor jezelf houd. Het zou schoon zijn moest iedereen ineens allerlei geloofsattributen gaan dragen.

Het verbod vanop school vind ik dan niet meer dan een goede regel om leerlingen voor te bereiden op de toekomstige arbeidsmarkt.

Nu er dan ook nog de discussie is over het al dan niet oprichten van moslimscholen: voor mijn part doen ze maar, maar het komt de integratie zeker niet ten goede. En ik vrees dat ook de kwaliteit van het onderwijs eronder zal lijden, want ik vraag me af, als die moslimscholen zich toch zo verheven voelen of ze zich ook zullen houden aan de competenties die leerlingen uit andere netten moeten bereiken...

Het oprichten van moslimscholen brengt mijn inziens de toekomst van moslimleerlingen alleen maar in gevaar, want zij zullen hoe dan ook minder kans maken op de arbeidsmarkt.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:07

Mensen lastig vallen met hun godsdienst? Geen enkele moslima heeft mij ooit lastiggevallen door een hoofddoek te dragen.. Misschien zouden ze ons net eens wat meer moeten "lastigvallen", zodat we eindelijk eens wat inzicht krijgen in de godsdienst. Want ik heb in dit topic echt al tig onwaarheden over de islam gelezen.

Waar ik niet tegen kan is dat bijvoorbeeld in onze les sociologie er altijd 1 moslima is die het absoluut niet kan laten om even uit te leggen hoeveel beter de islam is dan andere godsdiensten en levenswijzen. Dàt kan ik best onder lastigvallen plaatsen, want ik zit daar gewoon om les te krijgen en niet om elke keer weer die eindeloze discussie te horen.

En voorbereiden op de arbeidsmarkt vind ik zoiets vreemds.. Waarom zouden ze dààr nu ook weer geen hoofddoek mogen dragen? Ik vraag me echt af waar we mee bezig zijn, als we al zo onverdraagzaam zijn tov zo'n stukje stof.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:12

een hoofddoek kan ik inkomen. Maar een burka hoort niet op de werkvloer IMO (waarom heb ik hiervoor al gezegd)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:24

burqa is ook geen religeuze verplichting.

'volgens mij heb ik ook nog nooit iemand lastig gevallen dmv mijn hoofddoek..'

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:25

RavenIris schreef:
Waar ik niet tegen kan is dat bijvoorbeeld in onze les sociologie er altijd 1 moslima is die het absoluut niet kan laten om even uit te leggen hoeveel beter de islam is dan andere godsdiensten en levenswijzen. Dàt kan ik best onder lastigvallen plaatsen, want ik zit daar gewoon om les te krijgen en niet om elke keer weer die eindeloze discussie te horen.

zulke mensen heb je toch altijd. heeft gewoon met iemands karakter te maken. je vind ze overal

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:37

RavenIris schreef:
Mensen lastig vallen met hun godsdienst? Geen enkele moslima heeft mij ooit lastiggevallen door een hoofddoek te dragen.. Misschien zouden ze ons net eens wat meer moeten "lastigvallen", zodat we eindelijk eens wat inzicht krijgen in de godsdienst. Want ik heb in dit topic echt al tig onwaarheden over de islam gelezen.

En voorbereiden op de arbeidsmarkt vind ik zoiets vreemds.. Waarom zouden ze dààr nu ook weer geen hoofddoek mogen dragen? Ik vraag me echt af waar we mee bezig zijn, als we al zo onverdraagzaam zijn tov zo'n stukje stof.

Gewoon het uiten van een geloofsovertuiging als je met mensen van allerlei overtuigingen en geloven werkt, vind ik gewoon not done! Ik vind dat katholieken ook geen kruisjes horen te dragen, joden geen potjes op hun hoofd en moslims geen hoofddoeken, juist om te zorgen dat je geen mensen voor het hoofd stoot of shoqueert. In je job hoor je gewoon neutraal te zijn, niemand heeft zaken met jou overtuiging of jou godsdienst. Er zijn plaatsen genoeg waar je wel je geloof kunt uiten: thuis, gebedshuizen zoals kerk, moskee, tijdens de godsdienstlessen op school (katholisisme, islam, of atheïst). Maar voor de rest hoor je gewoon neutraal te zijn.

Het zou trouwens nogal een zicht zijn als je in een winkel staat en daar gewoon zou mogen dragen wat je wil... Je zou in veel gevallen nogal eens iets zien...
Ik vind dat dat gewoon onder dezelfde regel valt als dat je bijvoorbeeld geen gothic kleren mag dragen, geen piercings, geen rokken boven de knie, geen bloesjes met spaghettibandjes... Kleed je gewoon neutraal, zo stoot je niemand voor het hoofd.

Ik kan met zekerheid zeggen dat 90% van de werkgever iemand die attributen draagt als geloofsovertuiging of het nu een kruisje is, een hoofddoek of whatever, gewoon geen enkele kans maakt om aangenomen te worden. Het is zo al moeilijk genoeg om een goede eerste indruk te maken bij een werkgever. Daarom vind ik dat men niet vroeg genoeg hiermee geconfronteert kan worden. Jong geleerd is oud gedaan.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:08

Maar wat is er mis met het uiten van je geloof? Dat vind ik net het mooie.. Je gelooft ergens in en laat dat zien. Wat is daar nu exact mis mee?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:20

Ik snap het hele idee achter het hoofddoek dragen niet zo. Zoals ik het begrijp gaat het erom om de schoonheid van een vrouw te bedekken, omdat dit toehoort aan de familie of echtgenoot. Maar 9 van de 10 moslima's lopen er bij met dicht geplamuurde gezichten en strakke kleding. Dan vraag ik me af waarom er dan een hoofddoek wordt gedragen. Modetrend?
Daarnaast vind ik de reden van een hoofddoek dragen toch een soort van onderdrukking. Waarom mag een moslima zich niet gewoon laten zien? Je kan er toch nog heel beschaafd uit zien zonder hoofddoek? En waarom draagt een moslim dan geen hoofddoek?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:05

RavenIris schreef:
Maar wat is er mis met het uiten van je geloof? Dat vind ik net het mooie.. Je gelooft ergens in en laat dat zien. Wat is daar nu exact mis mee?

Op zich is daar niets mis mee, maar het feit dat mensen al zo vlug op hun teen getrapt zijn en zulke dingen gewoon niet meer kunnen dulden van elkaar maakt dat je best gewoon neutraal bent wanneer je op een openbare plaats komt zoals een school, je werk en dergelijke. Ik heb er geen enkel probleem mee bijvoorbeeld dat een moslima die op een kantoor werkt en niet in contact komt met mensen een hoofddoek draagt, maar als je begint met uitzonderingen te maken: voor de ene functie wel voor de andere niet, dan zit je opnieuw in een straatje zonder einde.

Ik wil maar zeggen, ik ga toch ook niet werken met een kort rokje en een bloesje met open décoté (om nu maar iets te noemen wat mensen nogal eens tegen het hoofd stoot)...
Er moet gewoon eens ergens een lijn getrokken worden... en ik vraag me gewoon af: waarom zou je WEL een hoofddoek dragen? Waarom zou je je als moslima laten onderdrukken door de man in een moderne maatschappij als deze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:16

Maar wáár trek je een lijn Willeke? En wie gaat dat bepalen? Kortom, wie zijn normen en waarden moeten we dan hanteren?
Wat is nou een lijn die voor iedereen acceptabel is?
Ook geen spijkerbroeken voor dames dan maar? Bedoel, neem de bible belt, die zien de dames liever in rok. En er zijn nog scholen daar, waar de meiden niet in broek mogen komen...
(en ja, dat is ook een uiting van geloof, want het feit dat dames niet in broek mogen is een interpretatie uit de bijbel)

Moeten de orthodoxe joden dan ook hun pijpekrullen maar afknippen?

Er zijn zeer veel bedrijven waar casual kleding en jeans niet mag op kantoor. Moeten we dit dan ook overal doorvoeren?