RavenIris schreef:Mensen lastig vallen met hun godsdienst? Geen enkele moslima heeft mij ooit lastiggevallen door een hoofddoek te dragen.. Misschien zouden ze ons net eens wat meer moeten "lastigvallen", zodat we eindelijk eens wat inzicht krijgen in de godsdienst. Want ik heb in dit topic echt al tig onwaarheden over de islam gelezen.
Waar ik niet tegen kan is dat bijvoorbeeld in onze les sociologie er altijd 1 moslima is die het absoluut niet kan laten om even uit te leggen hoeveel beter de islam is dan andere godsdiensten en levenswijzen. Dàt kan ik best onder lastigvallen plaatsen, want ik zit daar gewoon om les te krijgen en niet om elke keer weer die eindeloze discussie te horen.
En voorbereiden op de arbeidsmarkt vind ik zoiets vreemds.. Waarom zouden ze dààr nu ook weer geen hoofddoek mogen dragen? Ik vraag me echt af waar we mee bezig zijn, als we al zo onverdraagzaam zijn tov zo'n stukje stof.
Gewoon het uiten van een geloofsovertuiging als je met mensen van allerlei overtuigingen en geloven werkt, vind ik gewoon not done! Ik vind dat katholieken ook geen kruisjes horen te dragen, joden geen potjes op hun hoofd en moslims geen hoofddoeken, juist om te zorgen dat je geen mensen voor het hoofd stoot of shoqueert. In je job hoor je gewoon neutraal te zijn, niemand heeft zaken met jou overtuiging of jou godsdienst. Er zijn plaatsen genoeg waar je wel je geloof kunt uiten: thuis, gebedshuizen zoals kerk, moskee, tijdens de godsdienstlessen op school (katholisisme, islam, of atheïst). Maar voor de rest hoor je gewoon neutraal te zijn.
Het zou trouwens nogal een zicht zijn als je in een winkel staat en daar gewoon zou mogen dragen wat je wil... Je zou in veel gevallen nogal eens iets zien...
Ik vind dat dat gewoon onder dezelfde regel valt als dat je bijvoorbeeld geen gothic kleren mag dragen, geen piercings, geen rokken boven de knie, geen bloesjes met spaghettibandjes... Kleed je gewoon neutraal, zo stoot je niemand voor het hoofd.
Ik kan met zekerheid zeggen dat 90% van de werkgever iemand die attributen draagt als geloofsovertuiging of het nu een kruisje is, een hoofddoek of whatever, gewoon geen enkele kans maakt om aangenomen te worden. Het is zo al moeilijk genoeg om een goede eerste indruk te maken bij een werkgever. Daarom vind ik dat men niet vroeg genoeg hiermee geconfronteert kan worden. Jong geleerd is oud gedaan.