Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Prrrr schreef:De mogelijkheid bieden om een onrechtmatige daad te plegen is anders ook verboden...
Prrrr schreef:Nee, want aan die afbeelding zelf verdient hij eigenlijk niets. Of er nou een kikker of een paard op die foto' staat, doet niet eens ter zake. Jou artistieke kwaliteiten verdient hij niks aan.
Hij biedt een dienst aan, namelijk de mogelijkheid om een foto te plaatsen. En daarvoor laat hij zijn spelers betalen. Met de foto an sich heeft het niets te maken.
Door het specifieke gebruik van jouw foto's verdient hij ook niets. (Hij gebruikt die foto's niet om iets anders te verkopen.) Het enige waar hij geld aan verdient is dus het aanbieden van zijn dienst.
Je kan in mijn ogen wel dreigen met rechtzaken, maar of je ze wint, trek ik toch héél zwaar in twijfel.
Moest die kerel nu paardenshampoo verkopen ofzo of zelf jouw foto's gebruiken om zijn spel te promoten in ad's. Ok, dan sta je sterker.
Luckystory schreef:Prrrr schreef:De mogelijkheid bieden om een onrechtmatige daad te plegen is anders ook verboden...
Maar dat doet hij dus ook niet. Hij maant de spelers expliciet aan de copyrights te respecteren en verwijdert foto's wanneer iemand hem de link geeft van een gestolen foto.
Meer kan je mijn inziens ook niet verwachten.
Whinnylando schreef:hoe zit het eigenlijk met het recht dat mensen hebben? Hier op Bokt mag je echt niet zomaar een foto van een ander plaatsen. Bijv. een foto van iemand anders zijn paard in jouw profiel zetten. Daar zijn hier wel strenge regels voor. Dit om rekening te houden met de wetten die hiervoor gelden in Nederland.
KiWiKo schreef:ben ik dan de enige die me daar dus helemaal niet druk om kan maken??????
Heino schreef:Prrrr schreef:Een paard is geen persoon, daar is het portretrecht niet toepasselijk. Tenzij er mensen op zitten...
Ja daarom vroeg ik me het af. Maar ik dacht, misschien bestaat er wel zoiets als dat de eigenaar zegmaar het vervangende portretrecht krijgt
Liezel1 schreef:Het is toch eigenlijk niet zo moeilijk uit te leggen zou je zeggen, al was het maar moreel gezien...
Wie verdient er aan de foto's? De beheerder, en niet de fotograaf... hoe krom wil je het hebben?
Heino schreef:Prrrr schreef:Een paard is geen persoon, daar is het portretrecht niet toepasselijk. Tenzij er mensen op zitten...
Ja daarom vroeg ik me het af. Maar ik dacht, misschien bestaat er wel zoiets als dat de eigenaar zegmaar het vervangende portretrecht krijgt
Kaka schreef:Ik ben werkzaam op het gebied van auteursrecht, maar heb op dit moment geen tijd om diep op deze materie in te gaan. Fotografen raad ik aan om contact op te nemen met Stichting Pictoright, de auteursrechtenorganisatie voor visuele makers in Nl, al is het alleen om advies te vragen over hoe hier mee om te gaan en de manier waarop je gebruikers van auteursrechtelijk beschermd materiaal kunt benaderen.
Morgen wil ik wet wat meer informatie op een rijtje zetten.