Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:34

hoe zit het eigenlijk met het recht dat mensen hebben? Hier op Bokt mag je echt niet zomaar een foto van een ander plaatsen. Bijv. een foto van iemand anders zijn paard in jouw profiel zetten. Daar zijn hier wel strenge regels voor. Dit om rekening te houden met de wetten die hiervoor gelden in Nederland.

Het koningshuis heeft toch ook afgelopen week een rechtzaak hierin gewonnen? Je mag niet zomaar iemand "zijn prive" plaatsen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:38

Prrrr schreef:
De mogelijkheid bieden om een onrechtmatige daad te plegen is anders ook verboden...

Maar dat doet hij dus ook niet. Hij maant de spelers expliciet aan de copyrights te respecteren en verwijdert foto's wanneer iemand hem de link geeft van een gestolen foto.
Meer kan je mijn inziens ook niet verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:38

Prrrr schreef:
Nee, want aan die afbeelding zelf verdient hij eigenlijk niets. Of er nou een kikker of een paard op die foto' staat, doet niet eens ter zake. Jou artistieke kwaliteiten verdient hij niks aan.
Hij biedt een dienst aan, namelijk de mogelijkheid om een foto te plaatsen. En daarvoor laat hij zijn spelers betalen. Met de foto an sich heeft het niets te maken.
Door het specifieke gebruik van jouw foto's verdient hij ook niets. (Hij gebruikt die foto's niet om iets anders te verkopen.) Het enige waar hij geld aan verdient is dus het aanbieden van zijn dienst.

Je kan in mijn ogen wel dreigen met rechtzaken, maar of je ze wint, trek ik toch héél zwaar in twijfel.
Moest die kerel nu paardenshampoo verkopen ofzo of zelf jouw foto's gebruiken om zijn spel te promoten in ad's. Ok, dan sta je sterker.

De mogelijkheid bieden om een onrechtmatige daad te plegen is anders ook verboden...[/quote]

Precies, en dat niet alleen...
De foto's zijn ook nog gepubliceerd op ZIJN site... Ze zijn zichtbaar.
Dus het gaat niet eens om links naar illegaal materiaal (zoals veel torrents enzo doen), maar om het daadwerkelijk laten zien van het materiaal.

En het aandeel foto's van professionele fotografen is zó groot in verhouding tot het aandeel "eigen gemaakte foto's", dat het wel degelijk een aanzienlijke rol speelt dat de gebruiker eigenlijk alleen wil betalen voor het plaatsen van een "mooie" foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:39

Luckystory schreef:
Prrrr schreef:
De mogelijkheid bieden om een onrechtmatige daad te plegen is anders ook verboden...

Maar dat doet hij dus ook niet. Hij maant de spelers expliciet aan de copyrights te respecteren en verwijdert foto's wanneer iemand hem de link geeft van een gestolen foto.
Meer kan je mijn inziens ook niet verwachten.

Iedere halve zool kan zien dat 90% van álle foto's die daar staan illegaal verkregen zijn ;)
En als ik als fotograaf vraag om ál mijn foto's te verwijderen, of in ieder geval foto's die er exact hetzelfde uitzien op te speuren en te verwijderen, dan wordt dat níet gedaan.

Anoniem

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:41

En het is leuk als je gebruikers de mogelijkheid geeft foto's te plaatsen op je site.
Maar het is en blijft zíjn site, en dus ook zíjn verantwoordelijkheid wat erop staat.

Als er veel illegale foto's op afgebeeld zijn, is dat dus gewoon zijn verantwoordelijkheid.
Goed, hij kan eventuele claims wel zelf weer aan de speler doorsturen, maar hij is wel gewoon verantwoordelijk voor wat er op z'n eigen site staat.
Hij kiest zélf voor de optie om anderen de mogelijkheid te geven iets op de site te zetten. Maar het is dus ook zijn verantwoordelijkheid om in de gaten te houden dat het geen illegale dingen zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:42

Waar het om gaat is dat de beheerder dus gewoon zn brood verdient door de "illegale" activiteiten van de posters.
En die beheerder heeft wel prachtige algemene voorwaarden gemaakt, maar die dient er ook op toe te zien dat mensen zich daaraan houden. Als je constant loopt te rellen op bokt krijg je toch ook een ban?
Maar nee, die beheerder heeft daar geen zin in, want A) het kost veel te veel tijd (maw hij heeft het zo lang "gedoogd" dat er nu niets anders op zou zitten dan de site eruit te knallen) en B) hij verliest zn inkomsten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:43

Precies! Jij slaat de spijker op z'n kop. Dat is éxact waar het om gaat. :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:47

Het is toch eigenlijk niet zo moeilijk uit te leggen zou je zeggen, al was het maar moreel gezien...
Wie verdient er aan de foto's? De beheerder, en niet de fotograaf... hoe krom wil je het hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:50

Inderdaad...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:52

Whinnylando schreef:
hoe zit het eigenlijk met het recht dat mensen hebben? Hier op Bokt mag je echt niet zomaar een foto van een ander plaatsen. Bijv. een foto van iemand anders zijn paard in jouw profiel zetten. Daar zijn hier wel strenge regels voor. Dit om rekening te houden met de wetten die hiervoor gelden in Nederland.

Dit mag voor zover ik weet wel volgens de Nederlandse wet. Zolang je de foto's maar zelf gemaakt hebt (of toestemming aan de fotograaf gevraagd hebt). Ik weet alleen niet of de eigenaar van een paard het op portretrecht kan gooien?

Ik ken hetzelfde fenomeen als jullie trouwens, maar dan met gejatte artikelen/teksten. Tot nu toe is alles netjes verwijderd wanneer ik er om gevraagd heb, maar bij anderen niet altijd. Bij anderen werkte het soms wel om een mail op te stellen met de termijn waarop je de foto's weg wilt hebben en de eventuele vervolgstappen die je gaat nemen en die te versturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:54

Klopt, portretrecht kán ook meespelen.
Maar portretrecht is redelijk beperkt, omdat het alleen geldt als er sprake is van een "redelijk belang" van de geportretteerde.

Een voorbeeld van zo'n "redelijk belang" is bijvoorbeeld als je met carnaval met een smurfen muts oploopt en iemand maakt daar een foto van. En die fotograaf laat die foto publiceren in een artikel over de KuKluxKlan.
Dat is slecht voor het image van de geportretteerde, en dan is er dus sprake van een "redelijk belang" om er bezwaar tegen te maken.

Commercie is vaak al niet eens een reden voor "redelijk belang" in het portretrecht.
Ik geloof dat ze het laatst op 3fm er nog over hadden, dat Sander Lantinga in België voor een reclame op een gigantisch billboard heeft gestaan. Hij heeft daar nooit een cent voor kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:54

Een paard is geen persoon, daar is het portretrecht niet toepasselijk. Tenzij er mensen op zitten...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:55

kimmie261

KiWiKo schreef:
ben ik dan de enige die me daar dus helemaal niet druk om kan maken??????

nee hoor,dat ben je niet :D

ik krijg zeer regelmatig pb's dat op dat paardenspel mijn foto's en paarden worden gebruikt...favorieten zijn vooral slash (de overleden shetlander) en wessel,en maestro..

ze hebben daar ook allemaal andere namen :') ,ach,ik verdien geen geld met mijn foto's en kan er niet om wakker liggen dat kinderen de foto's gebruiken voor een paardenspelletje,zijn helaas veel andere dingen hier,waar ik dan écht wel wakker om kan liggen...dat scheelt misschien wel...

zo heeft ook een foto van mijn oldtimer op marktplaats gestaan bij een advertentie (tenminste iemand had mijn foto gebruikt bij verkoop van zijn zelfde oldtimer) ,en heeft een kind ooit eens ergens een heel verhaal geschreven dat zij wessel uit de wei had gered en hem bereed omdat zijn eigenaresse dat niet kon en zij wel... :+

met (mijn)foto's erbij,te grappig gewoon,en zolang ze hier op stal staan,en ik ze zelf te vreten moet geven,echt,lig ik er nog geen sec van wakker... :n

overigens heb ik me daar wel ooit eens ingelogd op dat paardenspel en een topic geopend,maar die werd meteen dicht geknikkerd en was daarna onvindbaar geworden...dat is dan weer níet netjes...

Kaka

Ik ben werkzaam op het gebied van auteursrecht, maar heb op dit moment geen tijd om diep op deze materie in te gaan. Fotografen raad ik aan om contact op te nemen met Stichting Pictoright, de auteursrechtenorganisatie voor visuele makers in Nl, al is het alleen om advies te vragen over hoe hier mee om te gaan en de manier waarop je gebruikers van auteursrechtelijk beschermd materiaal kunt benaderen.

Morgen wil ik wet wat meer informatie op een rijtje zetten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:56

Prrrr schreef:
Een paard is geen persoon, daar is het portretrecht niet toepasselijk. Tenzij er mensen op zitten...

Ja daarom vroeg ik me het af. Maar ik dacht, misschien bestaat er wel zoiets als dat de eigenaar zegmaar het vervangende portretrecht krijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:56

Prrrr schreef:

Klopt, portretrecht is inderdaad alleen op mensen van toepassing.
Dus op foto's met ruiters :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:57

Heino schreef:
Prrrr schreef:

Ja daarom vroeg ik me het af. Maar ik dacht, misschien bestaat er wel zoiets als dat de eigenaar zegmaar het vervangende portretrecht krijgt :)

Nee, want het portretrecht is er om de "gevoelens" van de persoon te beschermen.
Een paard heeft geen idee wat internet is, dus al helemaal niet wat het is om op internet te staan met z'n foto :P
Dus die hoeft niet beschermd te worden.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:57

Liezel1 schreef:
Het is toch eigenlijk niet zo moeilijk uit te leggen zou je zeggen, al was het maar moreel gezien...
Wie verdient er aan de foto's? De beheerder, en niet de fotograaf... hoe krom wil je het hebben?

nou dan vind ik dat er iets te regelen met zijn dat als jou foto gebruikt word en horsetycoon er wat lax mee is jij er wat aan verdient per dag ofzo ;) komen ze wel te betalen mja toch, misschien letten hun dan beter op

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:59

Heino schreef:
Prrrr schreef:

Nee; portretrecht is wel uitgebreid van alleen het gezicht van een mens naar de herkenbare persoon, maar daarbuiten houdt het echt op. Aan het paard is de mens niet herleidbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:00

Kaka schreef:
Ik ben werkzaam op het gebied van auteursrecht, maar heb op dit moment geen tijd om diep op deze materie in te gaan. Fotografen raad ik aan om contact op te nemen met Stichting Pictoright, de auteursrechtenorganisatie voor visuele makers in Nl, al is het alleen om advies te vragen over hoe hier mee om te gaan en de manier waarop je gebruikers van auteursrechtelijk beschermd materiaal kunt benaderen.

Morgen wil ik wet wat meer informatie op een rijtje zetten.

Heel mooi hoor, zo'n stichting...
Maar ze vragen wel contributie, en pikken een redelijk deel van je normale inkomsten in.
No thanks ;)
Ik ben niet zo dol op commerciële instanties die leven op schending van andermans auteursrechten....

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:02

ook mijn foto's ben ik regelmatig tegen gekomen, voor de privacy mail ik altijd de beheerder, tot nu toe halen ze het er wel af maar je komt ze toch weer tegen, ben blij dat hier nu een topic over is.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:23

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:39

Bij Horse Tycoon staat Copyright gelijk aan Right To Copy :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:46

LOL....