kindermishandeling , wat doe jij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: kindermishandeling , wat doe jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:11

hoewel ik niet direct anti tik ben,vind ik het niet gepast om een kind zomaar terug te slaan.
ik zou naar de ouders toestappen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:11

Snoevie schreef:
ik zou er ook niet van gediend zijn om door een vreemd kind zomaar geslagen te worden,of als ik met mijn neefjes/nichtjes op pad ben en die zomaar een klap krijgen

ik zou dan niet terug slaan,maar wel naar de ouders toestappen.

Ik zou daar ook niet van gediend zijn en dan spreek ik die kinderen even heel heftig aan EN ik stap naar de ouders toe (ligt er een beetje aan hoe oud die kids zijn en hoe de situatie is en of ik die ouders kan achterhalen ;) ).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:12

hoe bedoel je dat het eraan ligt hoe oud de kinderen zijn?
het lijkt me zowieso wel een goede zaak om de ouders even aan te spreken,welke leeftijd dan ook.
niet direct aanvallend ofzo,maar wel even melden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:17

Snoevie schreef:
hoe bedoel je dat het eraan ligt hoe oud de kinderen zijn?
het lijkt me zowieso wel een goede zaak om de ouders even aan te spreken,welke leeftijd dan ook.
niet direct aanvallend ofzo,maar wel even melden

Tja, ik heb wel eens een kindje van 2 bij mijn dochter van een goede bekende en die haalt wel eens uit, maar dan voel ik me niet geroepen om dat meteen te melden bij haar moeder. Die weet zelf ook wel dat ze wel eens driftig is. Dat kind is 2, moet nog een hoop leren en ik zie er het nut niet van in om als haar moeder haar ophaalt, te zeggen 'goh, ze heeft 2x mijn dochter 'geslagen'. ;)

Maar zie ik een buurjongentjes van bv 7 jaar mijn 4 jarige dochter slaan, dan heb ik sneller de neiging om het ook even aan de ouders te melden. Snap je de nuance?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:17

Hannah_Menno schreef:
Of juist niet! ;)
Ik denk dat het eraan ligt hoe consequent je bent. Als jou kind heel goed weet dat het gtecoriceerd word, dus gestraft word voor 't slechte dan denk ik niet dat een kind zomaar andere kinderen gaat slaan.

Dat denk je dan verkeerd - de ervaring, en talloze onderzoeken, leert anders. Kinderen vinden namelijk zelf ook dat ze een buitengewoon goede reden hebben :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:18

ok ja,duidelijk,twiggy

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:20

Hannah_Menno schreef:
DAN WIL IK JOU OVER 10 JAAR WEL ZIEN!
geen poepende, krijsende, jankende kinderen hiero! Niks! Alleen Paarden! :j

Gezien je uitlatingen in dit topic, zou ik als ik jou was ook zeker niet aan kinderen beginnen. :n
Ze brengen heel wat meer dan wat jij hierboven aangeeft en enig inlevingsvermogen is best handig.
Ook trouwens bij volwassen mensen is inlevingsvermogen best fijn en wordt erg gewaardeerd. :)

Maar goed, ik zie dat jij 16 bent, dan denk je nog erg zwart/wit. Hoort bij de pubertijd. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:21

Snoevie schreef:
ok ja,duidelijk,twiggy

Ok. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:22

Doe ik ook zeker niet! ;) Heb het nou eenmaal niet zo met kinderen! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:24

Hannah_Menno schreef:

Dat kan, ieder zijn keuze wat mij betreft, al vraag ik me af wat je dan in een topic over kinderen doet.
Kun je dan wel enigzins objectief reageren? Of is het gewoon leuk om kinderen af te kraken?

Verder wil ik niet l.llig zijn, maar iemand van 16 vind ik zelf nog een kind. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:24

vast niet alle 16 jarige denken zwart wit hoor!
(ok erg offtopic wel)

situatie:

ik loop met mijn neefje in de supermarkt(toen 5 jaar)vlak naast ons staat een moeder met een meisje van dezelfde leeftijd,die staat te krijsen omdat ze een snoepje niet kreeg wat ze wilde.
uit woede gaf ze mijn neefje een mep in zijn gezicht toen ik toevallig wel hetzelfde snoep voor hem kocht(wist ik veel joh)en van de moeder moest ik maar begrijpen dat dat kind mijn neefje een vette slap in zn gezicht gaf omdat ze gewoon snel boos werd(ik kende die mensen ook niet,even voor de duidelijkheid)

wat hadden jullie gedaan in deze situatie?want ik was wel heel erg boos,en dan eigenlijk op de moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:26

justahorse schreef:
Het ligt eraan.

Als je zelf een kind hebt die zulk gedrag vertoond mag van mij nog geen eens mee de stad in. Mischien leert dat kind het zo wel..... Een draai om de oren kan geen kwaad. Ligt er wel aan in welke mate. Als een kind dagelijks word geslagen vind ik niet kunnen, maar als een kind zulk gedrag vertoond heeft ie het ook verdiend. tegenwoordig mag niks meer in de maatschappij. Maar hoor jij volwassenmensen tegenwoordig zeggen dat ze er iets aan over hebben gehouden vroeger??? Ik niet in mijn omgeving.

Nee hoor je dat niet nou bij deze dan.
Ik sla mijn kinderen niet nooit. Je leert ze maar 1 ding nml dat slaan geoorloofd is als middel om gedrag te corrigeren.
Dus als ze straks zelf de sterkste zijn, gebruiken ze het ook om gedrag waar ze het niet mee eens zijn te laten stoppen.

Afkoelen in de hoek of op de kamer als ze iets ouder zijn. Prima. Je haalt ze dan uit de verkeerde situatie.

En als die twee jarige van mij zich op de grond stort in de supermarkt ( gebeurd gelukkig amper) dan pak ik hem onder mijn arm, en zet hem buiten.
schreeuwen werkt even maar leren ze natuurlijk helemaal niets van.

Nu even on topic. Ik snap dat je te verbaasd was om te reageren, als ze dit vaker doet kun je alleen maar hopen dat er iemand in haar directe omgeving aan de bel trekt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:27

Twiggy2008 schreef:
Hannah_Menno schreef:

al vraag ik me af wat je dan in een topic over kinderen doet.
Kun je dan wel enigzins objectief reageren? Of is het gewoon leuk om kinderen af te kraken?

Verder wil ik niet l.llig zijn, maar iemand van 16 vind ik zelf nog een kind. ;)

Ik geef mijn mening over hoe IK een kind zou 'aanpakken' als het mij sloeg..
want volgens mij ging die discussie daarover toen ik in dit topic kwam.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:28

Snoevie schreef:
(ok erg offtopic wel)

situatie:

uit woede gaf ze mijn neefje een mep in zijn gezicht toen ik toevallig wel hetzelfde snoep voor hem kocht(wist ik veel joh)en van de moeder moest ik maar begrijpen dat dat kind mijn neefje een vette slap in zn gezicht gaf omdat ze gewoon snel boos werd(ik kende die mensen ook niet,even voor de duidelijkheid)

wat hadden jullie gedaan in deze situatie?want ik was wel heel erg boos,en dan eigenlijk op de moeder.

Dat kind heeft dus uit ervaring geleerd dat slaan werkt als iemand anders gedrag vertoond dat je niet wilt.
Maar veel kinderen hebben wel een periode dat ze de neiging hebben om te slaan. Meestal is dat als ze een jaar of 1,5- 2 zijn.
als het goed is wordt hun dan geleerd dat slaan niet goed is en niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:32

Brainless schreef:
Maar je leert ze juist dat slaan een oplossing is.
Op school in de (kleuter)klas zie je duidelijk verschil onder kinderen die thuis weleens een tik krijgen en degene die dat niet krijgen.

Raar dat in onze hele familie geen 1 kind zit die volgens zijn ouders weleens een tik verdiend.

haha ik was ongeveer het zelfde als jij aan het typen toen ji jdaar ook mee bezig was. Ben het erg met je eens.
Natuurlijk helpt slaan, ze gaan alleen zelf ook slaan dus je leert ze maar een heel klein beetje verkeerd gedrag aan.

Heb thuis ene zeer sociale beleefde 13 jarige en een lekker peuter puber die zo af en toe moet afkoelen in de hoek.
Heb hem 1x een tik op zijn vingers gegeven toen ik erg gestressed was, en heb daar nog spijt van. Want uiteraard deed hij het na. dat doen die kleintjes, nadoen wat ze zien.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:45

Snoevie schreef:
(ok erg offtopic wel)

situatie:

ik loop met mijn neefje in de supermarkt(toen 5 jaar)vlak naast ons staat een moeder met een meisje van dezelfde leeftijd,die staat te krijsen omdat ze een snoepje niet kreeg wat ze wilde.

Ik zou ook heel erg boos zijn, die moeder ook heeeel erg duidelijk maken dat haar kind mijn kind never nooit niet had mogen slaan zeker niet om zo'n idiote reden, en daarna aangegeven dat MIJN kind die dus lief was wél dat snoepje kreeg, en haar kind dat vervelend was het niet kreeg, en hoe dát nou zou komen... Zou ze dat niet snappen (want helaas zijn degenen die slaan goed vinden zelf ook ooit in die vicieuze negatieve cirkel terecht gekomen) dan zou ik doen zoals ik bij mijn kleuter deed, omdraaien en negeren, ondertussen mijn kind prijzend dat ie zooo lief was en dat dat kindje dat hem sloeg maar een vreemd wezen is en eigenlijk ook heel erg zielig omdat zij alleen slaan kent..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:49

nou mijn neefje is een pittig ventje die zich niet de kaas van het brood laat eten,maar die stond erg verbaasd te kijken,zo van: huh?wat heb ik gedaan?

terwijl zijn ouders hem heus weleens een keer een tikje op de vingers hebben gegeven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:51

Snoevie schreef:
nou mijn neefje is een pittig ventje die zich niet de kaas van het brood laat eten,maar die stond erg verbaasd te kijken,zo van: huh?wat heb ik gedaan?

terwijl zijn ouders hem heus weleens een keer een tikje op de vingers hebben gegeven.

En daaraan kan je zien dat hij slaan dus in feite helemaal niet kent in dit soort situaties ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:53

precies,dus hij zal,omdat hij misschien zelf wel eens een keer een tikje op zijn vingers heeft gehad,echt niet zomaar een ander kind slaan.

het word hem goed duidelijk gemaakt hoe het allemaal werkt,en wat kan en niet kan

hij was trouwens erg blij met zijn snoepjes,want hij zei: dat andere kindje was niet lief voor haar mama en ik wel voor jou,dus nu krijg ik een snoepje omdat ik lief ben geweest

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:53

Snoevie schreef:
(ok erg offtopic wel)

situatie:

Zo liep ik jaaaaaaaaaaaaren geleden met mijn zoontje in de supermarkt en hij was ongeveer 1 jaar, ik zie hem nog lopen... Zat mijn zoontje te kijken naar een ander kindje wat aan komt lopen in de supermarkt, dus dat kindje komt op mijn zoontje aflopen en mijn zoontje zat heel lief naar hem te kijken en ineens duwt dat kind mijn zoontje zo de schappen in en mijn zoontje viel achterover.
Dus ik zegt tegen dat kind, best hard en kwaad, zo ga je lekker?! Komt ie moeder, ja, dat doet hij altijd!
Ik zei ook dat ik het niet leuk vond en dat ze hem anders maar eens moest straffen ofzo...
Ik ben helemaal geen mens die anderen zegt hoe ze de kids op moeten voeden maar dit vond ik zo klote en ze zei nog niks ook tegen dat kind!

In dat geval zou ik mijn kind misschien toch wel even een tik op de vingers verkopen denk ik, ik vind gewoon echt niet dat dat kan namelijk!
Zie het ook zo vaak om me heen, kinderen drammen en drammen en er word ja, nee en amen gezegd door de ouders. Dan denk ik, nu zou ik even echt heel boos worden en ze heel streng toespreken en straf geven, dat is het namelijk, veel ouders dreigen en doen het niet...
That's the point!!!

Mijn kinderen doen ook echt wel eens wat hoor, zou anders ook niet gezond zijn!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:58

Hannah_Menno schreef:
Tsja, en een moeder moet haar kind goed opvoeden! ;)
Ja, ik ben daar gewoon heel snel klaar mee! :)

Tuurlijk, een kind met autisme is iets anders maar als jij weet dat jou kind andere mensen slaat (wat IMO net zo erg is als iemand die een kind slaat) dan moet je 't niet meenemen in 't openbaar. Eerst dat slaan afleren.

Ik kan er misschien makkelijk over praten op deze manier, ik weet absoluut niet hoe het is maar ik weet wel dat ik gewoon terug mep! :)

Kom dan maar niet hier wonen.
Hier lopen geestelijke gehandicapten gewoon los!!
Zitten ze bij jullie achter hekken ofzo?

Wij wonen bij Veldwijk (nu Meerkanten) en bij 's Heerenloo (geestelijke gehandicapten).

Hoe moet een kind leren dat vreemde die hem (in zijn ogen) "zomaar" aanspreken (van "hoi, "), dit niet bedreigend is maar dat die mensen het goed bedoelen?
Door thuis te blijven??
Ook een kleuter die driftbuien krijgt in een winkel, leert dit niet door thuis te blijven af.
Dat is geen straf voor ze, want ze krijgen vaak driftbuien omdat ze bv niet met je de Kruidvat in willen. Of dat ze iets niet krijgen in de winkel wat ze willen hebben.

Het is een kwestie van consequent zijn, dreigementen die je uit moet je ook kunnen uitvoeren en ook doen (indien nodig).
Mensen die zeggen "dan mag je niet mee op vakantie hoor....." Kind gaat toch wel mee....

Mijn zoon (10 jaar) heeft het Syndroom van Asperger (sociaal niveau= laag, leren= goed) en laatst in de AH kreeg hij een bui, en dan is het de kunst juist zo rustig mogelijk te blijven waardoor je de rust weer overbrengt op je kind, zodat je kan praten. Juist door moeilijke situaties "op te zoeken" leert hij stapje voor stapje hoe hij daar op moet/kan reageren.
Thuis blijven werkt dan wel (hij komt geen nieuwe dingen tegen), maar hij leert niks (qua sociale omgang met andere).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:06

Dit vind ik een heel goed verhaal, goed dat je zo met die kinderen bezig bent maar ik bedoelde eigenlijk dat als je wéét dat je kind vaak iemand slaat dat je dat echt eerst af moet leren, anders vind ik het not-done dat je met ze openbaar gaat ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:09

Als iemand zich maar niet met hem bemoeid, als hij een bui heeft, zal hij niet slaan.
Maar veel mensen denken hem wel even op zijn plek te moetn zetten door tegen hem aan te gaan "praten" ( he joh, hoe oud ben je wel niet, doe is normaal... en tegen mij... mijn handen jeuken, ik zou het wel weten als het mijn kind was...), want blijkbaar heb ik hem niet goed opgevoed (als een kind van 10 nog een bui heeft, zegt dat wel wat over de ouders...).

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:13

Twiggy2008 schreef:
Snoevie schreef:
ik zou er ook niet van gediend zijn om door een vreemd kind zomaar geslagen te worden,of als ik met mijn neefjes/nichtjes op pad ben en die zomaar een klap krijgen

ik zou dan niet terug slaan,maar wel naar de ouders toestappen.

Ik zou daar ook niet van gediend zijn en dan spreek ik die kinderen even heel heftig aan EN ik stap naar de ouders toe (ligt er een beetje aan hoe oud die kids zijn en hoe de situatie is en of ik die ouders kan achterhalen ;) ).

Ik had al een tik teruggeven voordat ik er zelf erg in had :+ Heb erg sterke zelfbehoudreflexen :o

En die reclame op de tv, ik heb zoiets van "Hij zal het wel verdiend hebben". Een tik uitdelen vind ik ook heel iets anders dan kindermishandeling.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:44

Snoevie schreef:
(ok erg offtopic wel)

situatie:

Niet elke 16-jarige denkt inderdaad zwart/wit, maar het is wel een uiting die erg bij de pubertijd an sich hoort. ;)

En over die situatie; ik vind het van die moeder belachelijk dat ze tolereert dat haar dochter een ander kind (jouw neefje dus ;) ) uit frustratie mept. Vind ik echt niet kunnen! Ik begrijp op zich de actie van dat 5 jarige kind (pure frustratie en dat kunnen zij nog slecht uiten soms), maar dat is iets wat een kind van 5 ook meteen absoluut moet afleren. Als ouder dus meteen ingrijpen in zo'n geval. Stel je voor dat we allemaal uit frustratie maar een ander gaan meppen :\ . Negeren en goedkeuren (wat ze dus blijkbaar heeft gedaan) is echt het slechtste wat je kunt doen!!!

Ik had die moeder zeker even behoorlijk aangesproken, want een ander kind hoeft geen slachtoffer te zijn van een 5-jarige die haar zin niet krijgt (wat ik ook terecht vindt, want nee is gewoon nee).
Rare actie van die moeder, hoor..... :?

Verder is het inderdaad helemaal waar dat jonge kinderen nadoen wat ze zien en meekrijgen van huis uit. Dus aan hun gedrag kun je al een hoop zien. ;)
Goed voorbeeld doet volgen en jonge kinderen kun je prima corrigeren zonder te slaan. En ik heb thuis een hele pittige tante, hoor, maar die kun je prima handelen zonder te slaan. Ik zou zeggen; als je als ouder per se denkt te moeten slaan, kijk eens naar programma's als de Supernanny ofzo. Daar zitten ook draken van kinderen in (wat toch echt altijd komt door de ouders, dus je kunt het die kids niet eens kwalijk nemen) en de problemen worden zonder slaan prima opgelost. Slaan is in mijn ogen een vorm van machteloosheid en je leert een kind hele verkeerde dingen aan (vind ik!). Ik zou mijn kind in elk geval nooit aan willen leren dat je met slaan dingen oplost. :n