Citaat:
Volgens solozeiler Henk Bezemer zijn het niet zozeer de stormen die tijdens zo’n toch een gevaar kunnen vormen, maar is het een gebrek aan wind dat een zeiler kan opbreken. 'Als er wind staat, ligt de boot redelijk stabiel. Maar zonder wind ligt de boot de hele tijd heen en weer te slingeren. Daardoor slaap je gewoon niet. Nét als je in slaapt valt, klapt hij weer om. Je kunt nog zo ervaren zijn, als je drie dagen geen wind hebt gehad, zit je wel te janken. Ik ook. Ik ken een geval van een jongen die zo lang bleef dobberen voor een eiland, dat hij op het laatst zijn boot in brand stak - om gered te worden. Uiteindelijk kwam hij tot bezinning en heeft hij het vuur zelf weer gedoofd.’
Citaat:
Ervaren solozeilers, zoals Bezemer, twijfelen niet aan haar technische vaardigheden. 'Ik denk dat ze het technisch kan. Laura is een nuchter kind. Bovendien neemt ze de passaatroute; daar staat meestal wind. Techniek zal niet het grootste probleem zijn. Maar het gebeurt regelmatig dat solozeilers niet terugkeren. Daar hoor je niet veel over, maar er wordt niet veel over gepraat. Een boot komt gewoon niet meer aan. Een vriend van me heeft eens berekend hoe groot de kans was dat hij tegen een container aan zou varen. Dat was 1 op 7.5 miljoen. Alleen overkwam het hém vier keer. De laatste keer met dodelijke afloop.'
dat wil je je kind van 13 toch niet aandoen??