maar ik weet zeker dat ik het nu gewoon nog niet ( vind vlees best wel lekker namelijk)
Ik heb wel respect voor Vegatariers.

Heel misschien dat ik het later nog wel word, dat zie ik dan wel.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:AMSTERDAM - We gaan steeds bewuster eten. Echter, gezond eten kan een obsessie worden. Wie hele voedselgroepen uit zijn dieet bant of zich te druk maakt om wat hij eet, riskeert zijn mentale en fysieke gezondheid.
Britse experts zien een stijging in dergelijk extreem eetgedrag dat bekend staat als orthorexia nervosa, meldt Daily Mail. Degenen die deze ziekte hebben, zijn meestal over de dertig, middenklasser en hoogopgeleid. Waar anorexia-patiënten letten op de hoeveelheid voedsel die ze binnen krijgen, fixeren zij zich op de kwaliteit van het voedsel. Orthorexia is dan ook vernoemd naar het Grieks voor goed of slecht.
De regels die de patiënt zich aanmeet verschillen van persoon tot persoon maar de drijfveer om alleen het gezondste voedsel te eten kan leiden tot het bannen van suiker, zout, caffeïne, alcohol, tarwe, gluten, gist soja, maïs en zuivel uit het dieet. Producten die pesticiden of kunstmatig geproduceerde additieven bevatten worden vaak ook geschrapt. Soms richt een patiënt zich juist op een voedselgroep. Zo is er een befaamde orthorexia-patiënt die alleen geel voedsel eet.
Dit kan leiden tot ondervoeding terwijl de rigide regels het de patiënt onmogelijk maken uit eten te gaan. Wat weer slecht is voor vriendschappen en relaties.
Ursula Philpot, voorzitter van de British Dietetic Association’s mental health group, ziet een duidelijke stijging van orthorexics in vergelijking met een paar jaar geleden. „Ze spenderen uren aan het bijhouden van de laatste voedselonderzoeken en met het struinen langs gezondheidswinkels. Ook gaat er veel tijd zitten in het plannen van menu’s. Aan de buitenkant kun je meestal niet zien dat er iets aan de hand is. Patiënten zien er normaal uit.” Volgens Deanne Jade, oprichter van het National Centre of Eating Disorders is het daarop oppassen geblazen. „De lijn tussen mensen die goed voor zichzelf zorgen door een bepaald dieet aan te houden en de mensen die aan orthorexia lijden is dun. Ik zie mensen om me heen die geen idee hebben dat ze een eetstoornis hebben. Ik zie het in mijn praktijk, in mijn vriendenkring en bij mijn collega’s.”
Citaat:AMSTERDAM - We gaan steeds bewuster eten. Echter, gezond eten kan een obsessie worden. Wie hele voedselgroepen uit zijn dieet bant of zich te druk maakt om wat hij eet, riskeert zijn mentale en fysieke gezondheid.
Britse experts zien een stijging in dergelijk extreem eetgedrag dat bekend staat als orthorexia nervosa, meldt Daily Mail. Degenen die deze ziekte hebben, zijn meestal over de dertig, middenklasser en hoogopgeleid. Waar anorexia-patiënten letten op de hoeveelheid voedsel die ze binnen krijgen, fixeren zij zich op de kwaliteit van het voedsel. Orthorexia is dan ook vernoemd naar het Grieks voor goed of slecht.
De regels die de patiënt zich aanmeet verschillen van persoon tot persoon maar de drijfveer om alleen het gezondste voedsel te eten kan leiden tot het bannen van suiker, zout, caffeïne, alcohol, tarwe, gluten, gist soja, maïs en zuivel uit het dieet. Producten die pesticiden of kunstmatig geproduceerde additieven bevatten worden vaak ook geschrapt. Soms richt een patiënt zich juist op een voedselgroep. Zo is er een befaamde orthorexia-patiënt die alleen geel voedsel eet.
Dit kan leiden tot ondervoeding terwijl de rigide regels het de patiënt onmogelijk maken uit eten te gaan. Wat weer slecht is voor vriendschappen en relaties.
Ursula Philpot, voorzitter van de British Dietetic Association’s mental health group, ziet een duidelijke stijging van orthorexics in vergelijking met een paar jaar geleden. „Ze spenderen uren aan het bijhouden van de laatste voedselonderzoeken en met het struinen langs gezondheidswinkels. Ook gaat er veel tijd zitten in het plannen van menu’s. Aan de buitenkant kun je meestal niet zien dat er iets aan de hand is. Patiënten zien er normaal uit.” Volgens Deanne Jade, oprichter van het National Centre of Eating Disorders is het daarop oppassen geblazen. „De lijn tussen mensen die goed voor zichzelf zorgen door een bepaald dieet aan te houden en de mensen die aan orthorexia lijden is dun. Ik zie mensen om me heen die geen idee hebben dat ze een eetstoornis hebben. Ik zie het in mijn praktijk, in mijn vriendenkring en bij mijn collega’s.”
ranna schreef:Als je bewust en gezond eet en je in voedsel verdiept, hoe het groeit en behandeld wordt ben je een patiënt????!!
MysticTinker schreef:Colorado schreef:Trouwens vind ik dat er niks mis is met het idee dieren eten. Dat zit in de kringloop van het leven zeg maar. Een leeuw zou ons ook opeten en als een kraai ons lichaam zou zien liggen, zou die ons ook opeten, die maken echt geen onderscheid.
Van nature worden alleen zieke en gewonde dieren opgegeten. Dieren die te langzaam zijn, of niet schuw genoeg, of niet slim genoeg.
Aan fokkerijen is niets natuurlijks, het voer niet, de leefwijze niet, de dieren zelf niet eens..
Met zieke en gewonde en oude dieren eten heb ik niet zo veel moeite. Maar gezonde dieren eten als ze 'rijp' zijn, dat vind ik niet kunnen. Dat doe je met planten, met fruit.. niet met dieren
CCindy schreef:Hoe denken jullie over de experimenten in vooral Amerika, waar ze aan het testen zijn met vlees in laboratoria, om vanuit vleescellen kunstmatig vlees te maken? Dat komt waarschijnlijk binnen nu en een paar jaar ook in Europa..
Ik vind het geweldig, als ze dit echt goed kunnen uitwerken, tot écht vlees, met alle goede stoffen, zonder verder gerommel in het vlees zelf en zonder chemische zooi er doorheen.
Ik zelf zou het nog steeds niet eten, doet me toch te veel denken aan dode dieren, en dat vind ik gewoon vies. Maar voor de dieren zou het een geweldige oplossing zijn! Dan zijn er eindelijk geen varkensfokkerijen meer nodig. Hoeven kippen niet meer binnen 6 weken vetgemest te zijn (zou helemaal mooi zijn als ze zouden kunnen zorgen dat er alleen nog kippen worden geboren en geen haantjes meer).. En dan nog hormooninjecties ofzo dat koeien jarenlang melk kunnen geven zonder elk jaar een kalfje hoeven te krijgen..
En voila, veel minder dieren, dus veel meer ruimte voor de dieren die er nog zijn voor de melk, wol en eieren.. En je hebt geen afval meer, nu wordt de helft van elk dood dier weggegooid, veel minder mest, minder overbegrazing, en het belangrijkste; minder dierenleed..
Maar dat is nog toekomstmuziek.
Bellatrix schreef:Ik vind het vlees ook gewoon lekker, kan er niets aan doen.
Tuurlijk kan een mens zonder, daar is geen twijfel over mogelijk maar ik ben ermee opgegroeid. Als je al vegetarisch word opgevoed is het al heel anders. Paardenvlees eet ik niet, uit principe. Kan best lekker zijn maar pech.Kijk, ik kan er wel mee stoppen maar ze gaan gewoon lekker door met dieren fokken voor de vlees industrie. (als iedereen dit zou zeggen ja, dan stopt het ook niet). Er zijn alleen teveel mensen in de wereld die vlees eten om te overleven, puur omdat ze niet anders kunnen. Maar dat is weer een andere discussie.
Fiffill schreef:Ik vind dat als je vlees wilt eten je het beste maar paardenvlees kan nemen. Paarden hebben vergeleken met die ophokvarkens/koeien/kippen een geweldig leven gehad.