Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:19

Ik zou heel graag vegatarier willen worden,
maar ik weet zeker dat ik het nu gewoon nog niet ( vind vlees best wel lekker namelijk)
Ik heb wel respect voor Vegatariers. :o
Heel misschien dat ik het later nog wel word, dat zie ik dan wel.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:21

Ik eet ( vanaf mijn 16e ) vegetarisch omdat ik er gewoon geen goed gevoel bij heb, als ik vlees of vis eet.
Ik zie, proef en voel vanalles wat ik niet wil..... :o

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:01

Ik zet 'em hier ook nog een keer neer. Bron: De Telegraaf
FYI

Citaat:
AMSTERDAM - We gaan steeds bewuster eten. Echter, gezond eten kan een obsessie worden. Wie hele voedselgroepen uit zijn dieet bant of zich te druk maakt om wat hij eet, riskeert zijn mentale en fysieke gezondheid.

Britse experts zien een stijging in dergelijk extreem eetgedrag dat bekend staat als orthorexia nervosa, meldt Daily Mail. Degenen die deze ziekte hebben, zijn meestal over de dertig, middenklasser en hoogopgeleid. Waar anorexia-patiënten letten op de hoeveelheid voedsel die ze binnen krijgen, fixeren zij zich op de kwaliteit van het voedsel. Orthorexia is dan ook vernoemd naar het Grieks voor goed of slecht.
De regels die de patiënt zich aanmeet verschillen van persoon tot persoon maar de drijfveer om alleen het gezondste voedsel te eten kan leiden tot het bannen van suiker, zout, caffeïne, alcohol, tarwe, gluten, gist soja, maïs en zuivel uit het dieet. Producten die pesticiden of kunstmatig geproduceerde additieven bevatten worden vaak ook geschrapt. Soms richt een patiënt zich juist op een voedselgroep. Zo is er een befaamde orthorexia-patiënt die alleen geel voedsel eet.
Dit kan leiden tot ondervoeding terwijl de rigide regels het de patiënt onmogelijk maken uit eten te gaan. Wat weer slecht is voor vriendschappen en relaties.
Ursula Philpot, voorzitter van de British Dietetic Association’s mental health group, ziet een duidelijke stijging van orthorexics in vergelijking met een paar jaar geleden. „Ze spenderen uren aan het bijhouden van de laatste voedselonderzoeken en met het struinen langs gezondheidswinkels. Ook gaat er veel tijd zitten in het plannen van menu’s. Aan de buitenkant kun je meestal niet zien dat er iets aan de hand is. Patiënten zien er normaal uit.” Volgens Deanne Jade, oprichter van het National Centre of Eating Disorders is het daarop oppassen geblazen. „De lijn tussen mensen die goed voor zichzelf zorgen door een bepaald dieet aan te houden en de mensen die aan orthorexia lijden is dun. Ik zie mensen om me heen die geen idee hebben dat ze een eetstoornis hebben. Ik zie het in mijn praktijk, in mijn vriendenkring en bij mijn collega’s.”

CCindy

Re: Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:12

??

Vegetariërs eten (als ze het goed doen) vleesvervangers met daarnaast nog genoeg aanvullende groenten. Hiermee krijg je dezelfde goede stoffen binnen als wanneer je vlees eet.

Wat maakt het dan voor verschil qua eetpatroon? Dit artikel heeft niet met wel of niet vegetarisch eten te maken, maar met een eetpatroon waarbij je niet alle gewenste voedingsstoffen eet.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:40

Citaat:
AMSTERDAM - We gaan steeds bewuster eten. Echter, gezond eten kan een obsessie worden. Wie hele voedselgroepen uit zijn dieet bant of zich te druk maakt om wat hij eet, riskeert zijn mentale en fysieke gezondheid.

Britse experts zien een stijging in dergelijk extreem eetgedrag dat bekend staat als orthorexia nervosa, meldt Daily Mail. Degenen die deze ziekte hebben, zijn meestal over de dertig, middenklasser en hoogopgeleid. Waar anorexia-patiënten letten op de hoeveelheid voedsel die ze binnen krijgen, fixeren zij zich op de kwaliteit van het voedsel. Orthorexia is dan ook vernoemd naar het Grieks voor goed of slecht.
De regels die de patiënt zich aanmeet verschillen van persoon tot persoon maar de drijfveer om alleen het gezondste voedsel te eten kan leiden tot het bannen van suiker, zout, caffeïne, alcohol, tarwe, gluten, gist soja, maïs en zuivel uit het dieet. Producten die pesticiden of kunstmatig geproduceerde additieven bevatten worden vaak ook geschrapt. Soms richt een patiënt zich juist op een voedselgroep. Zo is er een befaamde orthorexia-patiënt die alleen geel voedsel eet.
Dit kan leiden tot ondervoeding terwijl de rigide regels het de patiënt onmogelijk maken uit eten te gaan. Wat weer slecht is voor vriendschappen en relaties.
Ursula Philpot, voorzitter van de British Dietetic Association’s mental health group, ziet een duidelijke stijging van orthorexics in vergelijking met een paar jaar geleden. „Ze spenderen uren aan het bijhouden van de laatste voedselonderzoeken en met het struinen langs gezondheidswinkels. Ook gaat er veel tijd zitten in het plannen van menu’s. Aan de buitenkant kun je meestal niet zien dat er iets aan de hand is. Patiënten zien er normaal uit.” Volgens Deanne Jade, oprichter van het National Centre of Eating Disorders is het daarop oppassen geblazen. „De lijn tussen mensen die goed voor zichzelf zorgen door een bepaald dieet aan te houden en de mensen die aan orthorexia lijden is dun. Ik zie mensen om me heen die geen idee hebben dat ze een eetstoornis hebben. Ik zie het in mijn praktijk, in mijn vriendenkring en bij mijn collega’s.”

Oooww gelukkig er is weer een hokje bedacht en een naam gegeven waar we mensen met bepaalde opvattingen in kunnen stoppen. Dat doen we graag want dan weten we precies waar we ze kunnen plaatsen. 8)7
Wat een k*lartikel.
Als je bewust en gezond eet en je in voedsel verdiept, hoe het groeit en behandeld wordt ben je een patiënt????!! Ik geloof mijn ogen niet!
Het zou heel normaal moeten zijn voedsel met pesticiden te weren. Wie heeft het bedacht dat gif op je voedsel normaal is?
Suiker kent zo'n 125 negatieve werkingen in je lichaam waaronder deminiralisatie en verhindering van opname van o.a. vitamine C maar de lijst is nog veeeel langer. Erger nog, als suiker nu werd uitgevonden mocht het niet eens op de markt gebracht worden met zoveel schadelijke gevolgen voor je lichaam.
En zuivel? Ik zou zeggen zoek eens op het internet wat zuivel in je lichaam doet. Dat sprookje 'melk moet' waar we hier mee opgroeien is een grote leugen die is bedacht een bepaalde economische tak in de benen te houden. Melk werd plotseling 'gezond' toen de boeren met de melk bleven zitten.
Melk moet ja, voor een kalf om op te groeien, daar is het voor bedoelt. In ons lichaam doet het weinig goeds en veroorzaakt o.a. botontkalking! O, wacht even: moeten we niet juist zoveel melk drinken om botontkalking te voorkomen?? Mmm... vreemd >;)

Gezonde voeding leidt juist NIET tot ondervoeding. Die mensen krijgen veel meer noodzakelijke stoffen binnen als de doorsnee, ik-neem-het-niet-zo-nauw-eter. Waarom denk je dat er steeds meer mensen ziek worden met de meest vreemde kwalen?
Omdat onze voeding ver beneden peil is. Er allerlei nodige mineralen en sporenelementen ontbreken vanwege kunstmest, pesticiden, toevoeging van 4000 chemische stoffen in de vorm van geur-, kleur- en smaakstoffen, toevoeging van suiker in bijna alles en voedsel wat veel te geraffineerd is. En dát leidt tot ondervoeding!
Niet het soort van magere-mensen-ondervoeding, maar het soort van overgewicht-hebben-en-altijd-ziek-zwak-of-misselijk-soort ondervoeding.
Niet te geloven dat een dergelijk artikel is geplaatst! Ik mag toch hopen dat mensen zelf beter weten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:16

ranna schreef:
Als je bewust en gezond eet en je in voedsel verdiept, hoe het groeit en behandeld wordt ben je een patiënt????!!

Ik lees dat niet. Ik lees alleen dat het te veel aandacht kan leiden tot obsesssie en een obsessief eetgedrag schadelijke gevolgen kan hebben.
Dat is een open deur intrappen.

Zo zijn er bij paardrijden ook aspecten die tot obsessief rijgedrag kunnen leiden zoals valangst.
Dat is niet hetzelfde als stellen dat een gezond besef van dat je zoú kunnen vallen schadelijk voor ruiter en paard is.

hc

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:26

Ik kan me er wel wat bij voorstellen... ik eet al meer dan 20 jaar alleen vegetarisch en heb een tarwe allergie, daardoor kijk ik altijd op alle verpakkingen naar de ingrediënten en soms als ik het wel kan eten dan hoef ik het toch al niet meer...

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 01:25

Ik ben vegetariër om verschillende redenen. Ten eerste voel ik mij als mens zijnde niet verheven boven dieren, dus welk recht heb ik om dieren (al is het indirect) te vermoorden voor mijn eigen bestwil?
Daarbij is de bio-industrie te ziek voor woorden. Zoveel dieren worden letterlijk afgeslacht, hebben een afschuwelijk leven, praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen. Hiermee ben ik ook meteen tegen het hobby-fokken van dieren, maar dat even terzijde.
Een vleeskoe eet 8 kilo graan, en ze levert voor de mens maar 1 kilo vlees op. Dat betekent dus dat er een hoop voedsel verloren gaat. Daarbij zorgt de bio-industrie voor het grootste deel van de uitstoot van CO2. Het groot brengen van dieren voor voedsel, stoot meer broeikasgassen uit dan alle auto's, vliegtuigen, schepen, vrachtwagens en treinen van de wereld, bij elkaar. (bron; peta2.com).
Vlees eten is slecht voor de dieren, voor het milieu en voor je eigen gezondheid.
Dieren krijgen namelijk antibiotica (tegen ziektes) en bepaald chemisch voer dat ervoor zorgt dat ze sneller groeien en lekker dik worden. Al deze chemische zooi komt dus ook in jouw lichaam terecht op het moment dat je je tanden in een stuk vlees zet.

Dieren hebben net zo veel rechten als mensen, er zijn genoeg alternatieven om te eten en we hebben vlees niet nodig om te overleven.

Ik heb een tijd geprobeerd veganistisch te leven, maar mijn lichaam gaf duidelijk aan hier (nog) niet klaar voor te zijn. Mocht ik in mijn omgeving betere toegang krijgen tot veganistische producten, zal ik het zeker weer proberen.
Wel controleer ik altijd de verpakkingen van voedsel dat ik koop. Zo eet ik ook geen producten waar teveel melk/ei/kaas in is verwerkt. Ik eet sowieso geen kaas en ei los uit de hand (tenzij het dus in een gerecht verwerkt is waar ik verder geen invloed op heb) en een glas melk hoef je mij ook echt niet voor te zetten.
Ik koop het liefst biologisch en Fair Trade producten, mits dit te verkrijgen is. Tot slot let ik er bij cosmetica heel erg op of de artikelen dierproefvrij zijn.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn zadels en hoofdstellen wel van leer gemaakt zijn, en ik stiekem best verslingerd ben aan mijn leren jack. :o
Ik heb voor mijzelf wel besloten geen nieuwe lederen spullen meer te kopen, maar de spullen die ik al heb wel mag houden en gebruiken. Hypocriet? Ja misschien een beetje. :\ Toen wist ik nog niet beter, nu gelukkig wel.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 02:48

MysticTinker schreef:
Colorado schreef:
Trouwens vind ik dat er niks mis is met het idee dieren eten. Dat zit in de kringloop van het leven zeg maar. Een leeuw zou ons ook opeten en als een kraai ons lichaam zou zien liggen, zou die ons ook opeten, die maken echt geen onderscheid.

Van nature worden alleen zieke en gewonde dieren opgegeten. Dieren die te langzaam zijn, of niet schuw genoeg, of niet slim genoeg.
Aan fokkerijen is niets natuurlijks, het voer niet, de leefwijze niet, de dieren zelf niet eens..
Met zieke en gewonde en oude dieren eten heb ik niet zo veel moeite. Maar gezonde dieren eten als ze 'rijp' zijn, dat vind ik niet kunnen. Dat doe je met planten, met fruit.. niet met dieren :n

CCindy schreef:
Hoe denken jullie over de experimenten in vooral Amerika, waar ze aan het testen zijn met vlees in laboratoria, om vanuit vleescellen kunstmatig vlees te maken? Dat komt waarschijnlijk binnen nu en een paar jaar ook in Europa..

Ik vind het geweldig, als ze dit echt goed kunnen uitwerken, tot écht vlees, met alle goede stoffen, zonder verder gerommel in het vlees zelf en zonder chemische zooi er doorheen.
Ik zelf zou het nog steeds niet eten, doet me toch te veel denken aan dode dieren, en dat vind ik gewoon vies. Maar voor de dieren zou het een geweldige oplossing zijn! Dan zijn er eindelijk geen varkensfokkerijen meer nodig. Hoeven kippen niet meer binnen 6 weken vetgemest te zijn (zou helemaal mooi zijn als ze zouden kunnen zorgen dat er alleen nog kippen worden geboren en geen haantjes meer).. En dan nog hormooninjecties ofzo dat koeien jarenlang melk kunnen geven zonder elk jaar een kalfje hoeven te krijgen..
En voila, veel minder dieren, dus veel meer ruimte voor de dieren die er nog zijn voor de melk, wol en eieren.. En je hebt geen afval meer, nu wordt de helft van elk dood dier weggegooid, veel minder mest, minder overbegrazing, en het belangrijkste; minder dierenleed..
Maar dat is nog toekomstmuziek.

Ok wat ik nu dus lees (niet aanvallent bedoelt) is dat we dieren maar moeten gaan muteren en naar onze hand moeten zetten puur voor ons? Dit vind ik persoonlijk tog ook vrij egoistish. Een kip hoort zowel haantjes als hennetjes te kijgen en een koe hoort alleen na een veulen melk te geven. Dit is door moeder natuur zo geregeld en dat is echt niet voor niks!

En HC: mag ik vragen hoe jij dit huden voor de consumtie realiseert? Hoe oud gaan ze de slachtkamer in, heb je er geen moeiten mee, enz.

Ik ben zelf absoluut geen vegetarier of veganist maar heb ale respect voor mensen die dat wel zijn. Ik maak dan ook geen onderschijt tussen een stukje koe, kip, kalf, varken, lam, noem maar op. Maar ik ben er wel achter dat sommig vlees echt ongelovelijk goor is! (eend, konijn, bloedworst, lever, hart, enz) Dit eet ik dus echt niet, simpelweg omdat ik het mijn strot niet door krijg!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 04:55

een vriendin van me is het omdat het voor haar makkelijker was toen dr tijd, ze lust niks en van vlees alleen kip en frikandelle meer niet, van moederlief moest ze steeds alles opeten..als ze zegt geen vlees meer te eten is ze er vanaf! dr moeder dwingt haar dan niet ... dus ja .ze eet geen vlees meer

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 05:56

Ik vind het vlees ook gewoon lekker, kan er niets aan doen. :+
Tuurlijk kan een mens zonder, daar is geen twijfel over mogelijk maar ik ben ermee opgegroeid. Als je al vegetarisch word opgevoed is het al heel anders. Paardenvlees eet ik niet, uit principe. Kan best lekker zijn maar pech. :P Kijk, ik kan er wel mee stoppen maar ze gaan gewoon lekker door met dieren fokken voor de vlees industrie. (als iedereen dit zou zeggen ja, dan stopt het ook niet). Er zijn alleen teveel mensen in de wereld die vlees eten om te overleven, puur omdat ze niet anders kunnen. Maar dat is weer een andere discussie. :')

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:37

Bellatrix schreef:
Ik vind het vlees ook gewoon lekker, kan er niets aan doen. :+
Tuurlijk kan een mens zonder, daar is geen twijfel over mogelijk maar ik ben ermee opgegroeid. Als je al vegetarisch word opgevoed is het al heel anders. Paardenvlees eet ik niet, uit principe. Kan best lekker zijn maar pech. :P Kijk, ik kan er wel mee stoppen maar ze gaan gewoon lekker door met dieren fokken voor de vlees industrie. (als iedereen dit zou zeggen ja, dan stopt het ook niet). Er zijn alleen teveel mensen in de wereld die vlees eten om te overleven, puur omdat ze niet anders kunnen. Maar dat is weer een andere discussie. :')

Ik vond het meeste vlees ook heel erg lekker, maar toch eet ik het niet, net zoals jij geen paardenvlees eet, heb ik dat principe voor alle dieren.

En als de vraag naar een bepaald product afneemt, gaat de productie van dat product ook omlaag. Het helpt dus wel.

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:46

eeaauyy(L),
ik eet al 3 jaar geen vlees omdat ik het gruwelijk vind hoe ze leven. (in kleine hokje duister geen goed eten alleen dik makend sommige zien zelfs nooit het buitenlicht)En als ze maar ook een beetje dik genoeg zijn. Worden ze vermoord. Tja daar wil ik niet aan meewerken.
En ja ik weet ook dat het nooit zal stoppen en dat vegetarier zijn nx daar bij zal helpen, maar het geeft wel een fijn gevoel dat IK hier NIET aan meewerk.
greetzz

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:50

Ik ben mijn hele leven lang al vegetariër en waarom? Omdat ik vlees echt niet te eten vind. :+
Ontzettend smerig - en als er dan al uitzonderingen zijn dan krijg ik het mijn keel nog niet door omdat ik het idee alleen al vies vind.
Mijn ouders zijn ook vega dus het is er met de paplepel ingegoten. Je hebt het helemaal niet nodig, ik ben hartstikke gezond en dat zonder vlees.

Net zoals melk drinken (voor mij is de smaak van melk als de geur van koe) en geitenkaas - of een andere sterke kaassoort - idem dito. Dat krijg ik ook niet weg. Op de een of andere manier denk ik bij een glas melk dat ik een koe in m'n mond heb. :')
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-08-09 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:51

Ik ben vegetarier omdat ik gewoon de manier waarop hier in Nederland dieren worden gehouden niet vind kunnen. En ten tweede liep ik al nooit echt warm voor een biefstukje of ander soort vlees. Mensen die vlees willen eten laat ik gewoon in zijn waarde ieder zijn eigen keus. Wel zorg ik vooral thuis dat er biologisch vlees komt. (hoewel ik me afvraag hoeveel beter die dieren het in werkelijkheid hebben gehad.)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:51

Ik ben ook vegetarier, dit al ongeveer 7 jaar.
Zelf heb ik op een kuikenbroederij gewerkt en hadden wij thuis een kalver mesterij naast (mag tegenwoordig niet meer in die vorm).
Ik heb daarbij genoeg vreselijke dingen gezien waardoor ik geen vlees meer eet!

Zelf heb ik wel eens mee gelopen met jagen.
Ik vind dat als je vlees eet dat je beter een goed geschoten stukje wild kunt eten.
Dit omdat deze dieren een goed en vrij leven hebben gehad, als een konijn, haas e.d. goed wordt geschoten door een kundige jager vind ik dit wel ''goed/eerlijk'' vlees.
Mensen zijn immers alles eters.
Net zoals paarden vlees.
De meeste paarden hebben een goed leven gehad, als deze dan netjes naar de slacht wordt vervoerd en wordt geslacht vind ik dat ook eerlijk vlees.

MAAR IK EET HET NIET!
Ik ben het al zo gewent. Ik heb weleens geprobeerd om een stuk vlees te eten wat van een goede bioligische boer vandaan kwam.
Maar als het op mijn bord ligt wil ik het gewoon niet!

Hebben jullie er ook wel eens over nagedacht (ik heb er over gelezen) dat veel vlees vervangende producten gemaakt worden van soya, wat weer geproduceerd wordt door slaven en dat die soya verkeerd/ niet milieu vriendelijk verbouwd wordt?
(weet hier niet het fijne van, maar eet ook bijna geen soya producten).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:54

Ik ben nu ruim een jaar vegetarisch, ben het geworden omdat ik het gewoon niet nodig vond om vlees te eten, waarom zouden we dieren doodmaken terwijl dat helemaal niet hoeft? Waarom dieren martelen voor ons eigen genot? :n daar [***] ik niet meer aan mee!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:55

Echt niet dat alle soyaproducten door slaven worden geproduceerd, WWisecracker. :+ Daar heb je ook richtlijnen voor.
Buiten dat heb je ook milieuvriendelijke soya, namelijk biologisch. Klopt dus niet helemaal wat jij zegt. ;)

Edit @ upperlady koeien krijg kalfjes, geen veulens. O:)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:56

ik wil eigenlijk ook wel minderen met vlees, vegetariër hoef ik niet zozeer te worden.. ik gebruik namelijk ook gewoon leer, dus af en toe een stukje vlees moet ook kunnen. Er zit wel wat verschil in wat je eet he, ik ben ervan overtuigd dat bijv. paardenvlees erg eerlijk vlees is, tegenover bijv. varken. Wel denk ik soms: het is toch te ziek voor woorden, die bioindustrie. Ik ga minderen, en misschien later stoppen met het eten van vlees, ik hoop wel dat mensen die vlees eten ook weten wat ze eten, en zich bewust ervan worden, vind ik wel erg belangrijk.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:56

laatst was nog op tv, kon je zien hoe een paard werd geslacht incl. de pen in zijn hoofdje.. ik schrok me dood dat de tranen in me ogen schoten... wij eten thuis nooit paardenvlees, me moeder lust het niet, en ik vind het prima, vis eet ik wel maar ander vlees minder..
gewoon qua principes...

(btw vlees is wel goed voor een mens, er zitten de goede ijzers in wat groente niet heeft )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:58

Ik vind dat als je vlees wilt eten je het beste maar paardenvlees kan nemen. Paarden hebben vergeleken met die ophokvarkens/koeien/kippen een geweldig leven gehad.

Maar dan zijn er weer veel mensen die bewust geen paard eten...... draai het dan om zou ik zeggen!

@ iloonaa__ als je dat ziet en de tranen schieten je in de ogen, waarom eet je dan wel vlees van een koe? Of varken? Die krijgen namelijk ook zo een pen in hun hoofd. ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:02

t gaat vooral om waar je je prettig bij voelt. Wanneer je vegetariër bent, help je niet zozeer het slachten stoppen, maar je voelt je er zelf prettiger door, omdat je gewoon geen vlees eet. Maar vaak gebruiken vegetariërs wel lederen spullen, of eten ze toch nog iets wat van een dier is geweest die alsnog is geslacht. Veganisme is amper uit te voeren, en in mijn ogen toch wel onnatuurlijk. Het gebruiken van dieren is in mijn ogen niet slecht, maar het kan altijd beter, vooral die bioindustrie moet echt anders.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:04

Nee als ze zelfs in normale vruchtenyoghurt gelatine stoppen... :roll: Je zal maar veganistisch zijn.

Overigens ken ik wel mensen die veganistisch zijn. Maar als je ziet wat die eten (of laten we het zo zeggen, allemaal niet kunnen eten/gebruiken) daar schrik je toch wel even van hoor...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:08

Fiffill schreef:
Ik vind dat als je vlees wilt eten je het beste maar paardenvlees kan nemen. Paarden hebben vergeleken met die ophokvarkens/koeien/kippen een geweldig leven gehad.

Mwoah, er zijn toch echt veel manegepaarden met een heel wat minder geweldig leven en denk eens aan die zogenaamde paardenliefhebbers, die hun paard zelfs in de zomer veel op stal hebben. Is hetzelfde als een ophokvarken hoor!

Over die soja uit het regenwoud, die wordt voornamelijk verbouwd voor veevoer!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:11

vergelijk een paardenleven met de bioindustrie. Dan snap je wel wat eerlijker is;) Natuurlijk zijn er paarden die het minder hebben gehad, das altijd zo.