Basisschool zonder zomervakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:12

En als de werkdruk van een schooljaar dan gespreid wordt dejavu? Als je het onderwijs helemaal op de schop zou nemen, zou men daar misschien wel wat meer rekening mee kunnen houden. Dat je dan niet die clusters hebt van vakantie naar vakantie, maar anders (hoe weet ik niet zo 1-2-3).
Want ik ben het wel met je eens dat docenten heel veel op hun bordje krijgen, veel meer dan oorspronkelijk het plan was. Als ik vrij ben, ben ik ook vrij. Maar docenten moeten heel veel doen na schooltijd. Als je dan ook nog eens docent bent met hart voor je vak, dan komt daar nog veel meer bij.
En zoals bij alles: ook in het onderwijs heb je mensen die er de kantjes van aflopen.

Mensen die full-time werken en "zelfs" op zondag werken, hebben toch ook een keuze? Zij zijn dan waarschijnlijk op een ander moment vrij?

Blue_Eyes

Re: Basisschool zonder zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:18

Een schooljaar is nu al aardig gespreid. Zoals je ziet houden docenten ook in de 'grote' vakantie niet veel over. Je wilt ook een paar weken lekker weg kunnen. Die clusters houd je toch, omdat je tijd nodig hebt om bepaalde stof te behandelen en daarna te kunnen toetsen. Voor ieder kind een apart lesplan met aparte toetsen op verschillende momenten maakt het allemaal veel onoverzichtelijker en voor mij persoonlijk geldt dat ik daar gillend gek van zou worden...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:20

Alet74 schreef:
Mensen die full-time werken en "zelfs" op zondag werken, hebben toch ook een keuze? Zij zijn dan waarschijnlijk op een ander moment vrij?

Niet altijd, als je moet werken voor eten, dan wil je wel. Omdat je anders echt geen eten kan kopen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:37

dejavu schreef:
Nee, dat weet je niet, Marjoow. Dat weet je niet omdat je geen docent bent (geweest).

We dwalen helemaal niet af. Ik stel hier vast dat ik zonder zomervakantie niet zou kunnen functioneren.

En nee, ik zoek geen andere baan omdat ik van mijn werk houd. Ik zou niet anders willen, maar dat neemt niet weg dat het zo onnoemlijk hard werken is, daar hebben buitenstaanders totaal geen notie van.

Ik vind het behoorlijk respectloos dat jij hier stelt dat ik een luizenleventje heb t.o.v. andere mensen. Echt meid, je weet niet waar je over praat en dat siert je allerminst.

Niet alleen docenten hebben hier last van hoor :+

Maar er wordt toch nergens gezegd dat op deze scholen de docenten geen vakantie meer krijgen? Dat zijn ze wettelijk verplicht, als de docent op vakantie gaat zal er wel vervanging komen voor de kinderen.

Maar heeft iemand al een idee wat er gaat gebeuren als een kind 2 of 3 weken lesstof mist? Wanneer wordt dit ingehaald, krijgen ze allemaal een eigen pakket die ze moeten doorlopen in een jaar? En als dit dan 'af' is door de enthousiaste kinderen, krijgen die dan een extra 'iets'?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:46

@Marjoow: full-time werken is in mijn wereld 36 of 40 uur per week. Over wat voor werk heb jij het? Eigen zaak?

@Blue_eyes: dat is ook wel weer zo, van die spreiding. Als dit goed werkt, zou dit ook niet veranderd hoeven te worden.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:50

Marije_jiplover schreef:
Hier is een tijdje geleden ook al iets over te doen geweest en ik vind het helemaal niet zo raar:
Citaat:
De scholen in Zwolle en Ede zullen, net zoals die in Zandvoort, het hele jaar open zijn, van 8 tot 18 uur, met uitzondering van zon- en feestdagen. Ouders kunnen zelf de schooltijden bepalen en in overleg met de leerkracht hun vakanties plannen. In Zandvoort kunnen kinderen tussen 8 en 10 uur ’s ochtends worden gebracht en tussen 16 en 18 uur worden opgehaald.

Kinderen krijgen dus wel vakantie, maar dan als het de ouders uitkomt, dus bijvoorbeeld 4 weken in oktober ofzoiets, ipv verplicht in juli/augustus.

En in deze wereld, die draait op een 24-uurs economie, vind ik dat persoonlijk helemaal niet zo gek.

Wat nog een beter plan is, gewoon de zomervakantie houden,

En als ouders een eigen bedrijf hebben gewoon het kind 10 schooldagen vrij geven.

Net als ze in augustus met 30 gaan zitten rekenen... :(:)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:05

Ik had het al veel eerder gehoord dat dit bestaat.
Ik ben niet gescheiden en we hebebn een kind die dolgraag naar school wil en de dagen weer aftelt voor hij weer heen kan.

Deze methode lijkt mij ideaal en heel zinvol voor de kinderen.
Ik vind de grote vakantie echt heel lang niet voor mij, ik verzin van alles samen met vriendinnen doen we de leukste dingen maar toch wil hij weer graag naar school.

van mij mogen ze veel meer scholen openen met dit systeem.

En wat de vakantie's voor leerkrachten betreft, tja een niet werkend persoon heeft ook gewoon maar 21 vakantie dagen en dan de overuren, ik zie niet in waarom dat voor leerkrachten nu perse anders moet.
Je kiest iets omdat het je ligt lijkt mij en niet voor het geld of de vrije tijd.

Wij kunnen niet in schoolvakantie's op vakantie en daarbuiten is het het heel lastig om weg te gaan met je kinderen, het is bijna of je een misdaad begaat om met ze weg te gaan. Want de boetes liegen er niet om en dan hebben we het nog niet eens over de leerplicht ambtenaar die je opbelt of op schiphol op je staat te wachten.
Flexibiliteit is nu eenmaal de orde van de dag, daar mogen de scholen wat mij betreft in mee.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:48

Marjoow schreef:
Ja als je het zo speelt, zijn de docenten idd heel erg zielig.
Zoek een andere baan als het je dan te druk is.
Ik weet iig wel, dat de docenten een luizenleventje hebben ten opzichte van andere mensen die zich fulltime uit de naad werken. Die zelfs op ZONDAG nog werk hebben staan.

Maargoed, we dwalen ontzettend af van het onderwerp, over de basisscholen die open zijn in de vakantie.

Laten we daarop verder gaan, we worden het toch niet eens :)

Sorry hoor maar dit schiet me totaal in het verkeerde keelgat!
Dat je vindt dat wij veel vakantie hebben, oke, daar sta je vrij in. Maar om nou zo te zeggen dat wij een luizenleventje hebben, dat gaat er bij mij niet in. Een beetje meer respect mag wel.
En andere mensen die zich fulltime uit de naad werken? Ach meisje toch, je bent 15, moet je niet nog een maatschappelijke stage lopen? Ik zou zeggen, kom dan maar een weekje bij mij langs, dan zullen we daarna eens zien of je er nog steeds hetzelfde over denkt.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:10

Ik kan me best voorstellen dat bepaalde dingen hier verkeerd vallen bij mensen.
Ik weet dat leraren op mijn school minimaal een week langer op school aanwezig zijn, en 2 weken eerder weer op school zijn. (rekensommetje 7-2-1= 4 waarin ze niet op school aanwezig zijn)
Sommige leraren op mijn school werken ook 5 dagen in de week 8 uur op een dag.
Een normale Fulltime baan stopt als je naar huis gaat, en daar ga je niet tot de late uurtjes door. Ik had toen ik klein was 2 full-time werkende ouders, maar ook die konden ervoor zorgen dat wij in de zomervakantie minimaal 2-3 weken op vakantie gingen, we gingen vaak ook in de voorjaarsvakantie een week weg.

Ik heb zelf op het moment ook werkdagen van 8/9 uur (zelfs een dagje van 11 uur), en ja, dat vind ik zwaar. Maar moet er niet aan denken dat thuis kom en er nog iets is dat afgemaakt moet worden..

Overigens heeft geen van mijn ouders ooit op zondag nog werk gehad, waren beide gewoon lekker in het weekend vrij. (En nee, mijn ouders hebben geen slechte of supergoede banen gehad..)

Vind het zelf redelijk apart om je kind buiten de vakantie van school te houden, lijkt mij een hele lastige taak voor de docent om de gemiste stof daarna weer in te halen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:28

Alet74 schreef:
@Marjoow: full-time werken is in mijn wereld 36 of 40 uur per week. Over wat voor werk heb jij het? Eigen zaak?

.

toen ik mijn kleine kreeg ben ik gaan PART-TIME werken .. 35 uur per week
voor die tjid werkte ik op kantoor (transport/scheepvaart)
zeer rustige week was 60 uur , dan was het echt tropen tijd

eigen zaak is niet veel anders
mijn man heeft ruitershop zaak naast zijn 50 a 60 urige werkweek bij normale baas
oja .. hij werkt maar 4 dagen ...

gaat dan eerst ff onstpannen en wat met kleine doen
helpt daarna mij met huishouden / eten koken

en daarna komt eigen zaak

overdag doe ik hand en span diensten door de mails ed te beantwoorden
heel af en toe komen mensen dingen ophalen plan ik om hem te ontzien zo veel mogelijk
overdag , smiddags ga ik uurtje of 2 slapen \zoniet stort ik rond 1700 in

persoonlijk viond ik het heerlijk om mijn kind om mij heen te hebben
en baal nu al dat de vakantie maar 6 weken duurt
\als ik dan ouders hoor dat ze blij zijn dat de vakantie over is
kan ik me daar geheel niks bij voorstellen , verschrikkelijk lijkt me dat

toch voor mijn kleine zal dadelijk de 1400 uur school in overleg vrije dagen
lange dagen maar geen huiswerk
vaste tijden gedurende de week ,geen uitval uren etc etc
heerlijk , hij zal daar zeker goed gedijen , iig beter dan regulier

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:15

Het lijkt mij niet zo'n goed systeem, voor de leerkrachten niet maar ook niet voor de leerlingen!
Ik zou zelf nooit naar zo'n school willen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:31

heb zelf jaaaaren geleden :o dus al op zo'n systeem gezeten
beviel mij zeer goed
8-) geloof ook niet dat de leerkrachten het zo heel veel slechter
hadden dan elders .. erger nog op die school heb zelfs ik getwijfeld
of leerkracht zijn niet iets voor mij zou zijn

het lesmateriaal is ook (beter) afgestemd op de leerling
en zelfwerkzaamheid , klein beetje uitleg en je kon aan de gang
als je dat uberhaubt al nodig had

op het voortgezet was het meer van hier zijn je boeken
zorg maar dat je op die datum klaar bent :Y)

ja niet ieder kind zal er geschikt voor zijn

maar veel wel

als het andere systeem in nl zal gelden dan zal je idd een paar kinderen
hebben die niet mee komen en erg arbeids intensief zijn voor de leerkrachten
zoals je nu ook hebt

maw zou goede zaak zijn als beide er zijn

merk wel dat weinig mensen zich verdiept hebben in
de wereld school (basis en voortgezet onderwijs)
de jena plan (basis)
het ivo systeem (voortgezet)
de vrije school (voortgezet)
(wel 4 kompleet verschillende)

zeker de wereld school en samenwerkende
de samenwerkende iets waar ik mijn kind dus nu voor op gegeven heb
die heeft regelmaat en rust hulp indien nodig
geen gesleep en gesjouw geen nutteloze tussen uren
en na school = vrije tijd
niet savonds de ene dag zoveel huiswerk de andere zoveel ivm krom rooster
(denk maandag 8 les uren en dinsdag ook en dan maandag voor de dinsdag 4 dezelfde vakken huiswerk krijgen ..)
savonds leren swoegen en ergens niet uit komen jammer dan

ja er word dicipline vereist doch als gemerkt word dat een leerling bepaald vak
verslonst word daar dus wel ingegrepen

mijn kleine nu 10jr
roept nu al "wat fijn !"dan doe ik 2 x de aangewezen tijd voor taal
en dan meer verdeelt over de week , dus elke dag 2 uur
en dan snoep ik die uurtjes van bv biologie en aardrijkskunde
want daar ben ik goed in dus heb ik minder tijd nodig

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:34

DeniseES schreef:
Nou sorry, maar ik krijg niet het idee dat jullie weten hoeveel tijd er in andere fulltime banen zit, ik stap niet voor niets om 6 uur uit mijn bed om om half 8 te beginnen, te werken en vervolgens thuis niets te doen. Het komt nog vaak voor dat er hier in de weekenden ook gewoon gewerkt moet worden. Het opnemen van langere vakanties is vrijwel niet mogelijk, aangezien het werk hier gewoon doorgaat en bepaalde dingen gewoon gedaan moeten worden.

Een beetje vreemd om te doen of jullie het zo vreselijk zwaar hebben als je het mij vraagt. Een fulltime baan is een fulltime baan, je werkt de uren die je moet werken en hebt - in mijn geval - niet meer dan 20 werkdagen die je vrij hebt in een heel jaar. Ik zou het niet heel vervelend vinden om in vakanties thuis te moeten werken, dat scheelt weer vreselijk vroeg opstaan en reistijden.

Als de kinderen vakantie hebben ga je me niet vertellen dat je elke dag van 8 tot 5 met je neus in de boeken/computer/etc. bezig bent voor school zonder hier en daar een lekker uurtje of 2 buiten te gaan zitten, overdag naar de paarden gaat etc.

Mijn moeder zit om half 8 ook al op school voor voorbereidingen! en vaak is ze pas om half 6 weer thuis met al die vergaderingen ze heeft op dit moment 31 kleuters voor volgend schooljaar! en tevens een continu rooster, dus tussen de middag zit ze gewoon op school bij de kinderen. Vakantie? dat is echt niet alleen maar op der luie kont zitten hoor, denk aan lesvoorbereidingen, rapporten (en ja ook kleuters hebben rapporten) aangepast plan voor een aantal kinderen, Vergaderingen ja ook in vakantie's, open avonden dus om 5 ff naar huis racen en dan om 6 uur weer op school zijn, wachten op ouders die hun kind vergeten op te halen! ( vader komt: ja dacht dat hij op de bso zat |o moeders natuurlijk bellen en niemand neemt op) als het stormachtig weer is/wordt zijn haar kleuters bijna niet te houden, dat zuigt nog meer energie. Ik kan zo wel even doorgaan met meerdere voorbeelden... En ja er zijn meer fulltime banen die zwaar zijn. Maar stel voor de klas staan als elke dag een presentatie geven aan je meerdere. Het zuigt gewoon energie. (zelf heb ik ook voor de klas gestaan ;) tevens kleuters)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:43

Nou, dit lijkt mij anders een nette werkdag. En natuurlijk moet er wel eens iets extra gedaan worden, dat heb ik ook.

Is het trouwens niet nog steeds zo dat over het algemeen kinderen op de basisschool om half 9 beginnen en rond kwart over 3 weer klaar zijn? Dan heb je nog een hoop uurtjes extra zonder energiezuigende kinderen om je heen.

Najah, anyway, ik ben een beetje klaar met dat 'we moeten zo veel werken'. Iedereen met een fulltime baan moet veel, lang en hard werken voor zijn geld. Iedereen heeft wel iets extra wat meer tijd kost, anderen werken in het weekend, weer anderen werken 's nachts, etc.

Ik wil nu wel eens van iemand weten hoe dat met de kinderen opgelost wordt die ineens 3 weken weg zijn en een achterstand kunnen oplopen, hoe werkt dit?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:01

@ Denise
Ik heb de site bekeken van De School in Zandvoort, welke volgens het principe werkt waar dit topic oorspronkelijk over gaat.
En daar staat, dat elk kind een individueel leerplan heeft. Kortom, het maakt niet uit, dat kinderen er een keer een paar weken niet zijn, aangezien dat in het leerplan van het kind is opgenomen.
Er is weinig klassikaal les. Het is ook nog eens een heel kleinschalige school. Ze zijn vorig jaar gestart met 1 klas midden-/onderbouw en 1 klas bovenbouw.

Daarbij werken ze een beetje volgens het Jenaplan systeem, als ik het goed geïnterpreteerd heb, nl dat een ouder kind een jonger kind op weg helpt.

Ik denk dat zoiets heel erg goed kan werken, persoonlijk. Waarschijnlijk niet voor ieder kind, net zoals er hier een groot aantal docenten zitten, die zeggen dat het voor hen absoluut niet zou kunnen werken. Maar de leraren op de site van de betreffende school klinken allen enthousiast.
Dus voor hen zal het wel werken, denk ik dan maar?

Beetje jammer dat dit topic is verzand in een wellesnietes-discussie over of leraren nu wel of geen zwaar beroep hebben.
Ongetwijfeld hebben ze best een zwaar beroep. Maar er zijn meer zware beroepen, oa de gezondheidszorg, met te weinig geld, middelen en personeel te veel patiënten moeten verzorgen lijkt mij persoonlijk ook geen pretje. En ook daar is het geen vetpot met de verdiensten.
Maar mensen die in de zorg zijn gaan werken, hebben dat in het algemeen ook met de grootste overtuiging gedaan, omdat dat werk bij hun past.
Als je in het onderwijs werkt en je vindt het te zwaar (let op, ik val hier niemand persoonlijk aan uit dit topic, is gewoon een algemene opmerking) past het beroep kennelijk toch niet zo goed bij je, hoe graag je misschien ook zou willen.

Maar op voorhand gaan klagen over minder vakantie-uren bij een dergelijk schooltype, dat op zeer kleinschalig niveau in Nederland wordt geïntroduceerd, zonder dat je weet of dat daadwerkelijk ook geldt voor de betreffende leraren, lijkt me wat voorbarig.
Daarnaast heb je zelf de keuze om wel of niet op een functie op een dergelijke school te solliciteren.
Geen man overboord dus, als je daar niet wil werken.

Mijn opmerking eerder in dit topic dat het opnemen van vakantie nu in overleg gaat, ipv de standaardweken, net als in elke willekeurige baan, was dan ook niet, om te zeggen dat "jullie" arme onderwijzertjes ook maar eens wat minder vakantie moeten krijgen, maar meer dat je juist de vrijheid krijgt om die vakantie op te nemen op een tijdstip dat het júllie uitkomt! Dat lijkt mij persoonlijk alleen maar prettig.

En nogmaals, ik denk dat het voor de kinderen op betreffende scholen helemaal niet zo'n vaart zal lopen dat ze geen vakantie krijgen. Alleen gewoon op een ander tijdstip.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:10

Oke, dat klinkt wel veelbelovend wat de achterstanden betreft.

Ik vind het dan alleen weer wel zo klinken dat zelfs de kinderen op basisscholen zich al volwassener moeten gaan gedragen, ik weet nog wel dat ik het leuk vond dat iedereen in de klas met hetzelfde bezig was, je kon elkaar helpen etc. Als iedereen iets anders aan het doen is lijkt me dit een stuk minder leuk voor de kids.

En daarbij moet er bij elk kind in de gaten gehouden worden of het ook echt wel op schema loopt, niet dat er in de laatste weken veel ingehaald moet worden.

Op de middelbare is het ook makkelijk als anderen je ermee kunnen helpen die er ook mee bezig zijn, de snelste moet altijd naar de docent stappen omdat de anderen hier nog niet aan toe zijn (al leren ze al wel wat meer m.b.t. plannen, etc.)

Ik ben benieuwd, misschien valt het vreselijk mee :j al haal je er wel mee het individu naar voren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:16

HELEMAAL TOP!!!

brengt een stuk meer flexibiliteit aan in het leven van een werkende alleenstaande moeder!!

Sanne kan niet mee op vakantie omdat ze geen vrij krijgt van school, en ik geen vrij kan nemen in de vakantietijd......

Het zou ook bedrijfstechnisch een hoop zorgen schelen, je wil niet weten in wat voor een bochten wij ons moeten wringen in deze 6 weken om toch alles dicht te krijgen.

nee hoor, alleen maar positief!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:59

Zal de site vandaag ook nog eens bekijken, maar het klinkt wel goed. Als de groepen dan klein blijven, dan moet dat te doen zijn en spreekt het mij wel aan. Het lijkt me wel een hele ommezwaai, maar als de docenten enthousiast zijn, zal het wel werken!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:56

Ik ben zelf ook leerkracht en zie dat dus absoluut niet zitten. Ben blij dat ik even kan bijkomen. Zeker als het warm is, is het geen pretje en de kids vinden het dan ook niet fijn om te werken. Echt handig is het ook niet met kerndoelen en toetsen.
Geef mij maar structuur.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:58

als of er op zo'n school geen structuur is ??
ze werken op hele andere methode , ook de lesstof is anders ingedeeld
en beter voor het kind uitgelegd in de boeken

je hebt dus niet kind boek met 30% les stof en leerkracht boek met 70% wat de leerkracht mag overbrengen , eerder andersom of zelfs nog meer
vaak voldoet een korte uitleg over wat de bedoeling is
indien dit niet het geval is (dus als kind niet voldoende heeft aan de korte uitleg
en eigen boek) kan de leerkracht extra uitleg geven

als je nu rekensommen geeft en de een is eerder klaar
dan mag die tekenen oid? of domweg even wachten op de rest ..
op zo'n school pakt die dan of extra sommen (gaat even verder in zelfde boek)
of gaat door met een volgend/ander vak , .. of helpt een ander kind door middel van uitleg

in mijn kantoor tijd en idem teld voor mijn man op de vrachtwagen een dag van 8.30 tot 17,30
met als je mazzel hebt een bakkie pauze (moet je echt geluk hebben) en kwartiertje lunch .. daar doen we het voor :Y) man kom op zeg .. loop eens weekje mee in het bedrijfsleven

uiteraard kunnen kinderen erg vermoeiend zijn , moet ook een roeping zijn wil je het doen
idem teld voor in de zorg etc etc

als ik dan mezelf als voorbeeld neem .. (lagere) leiding gevende functie in de scheepvaart
officieel werk je dan van 8,30 tot 1700 maar geloof me irl betekend dat
ergens tussen 7 en 8 beginnen en heeel erg blij zijn voor 20,00 thuis te zijn
dat is als je geen zakelijke sociale verplichting of vergadering hebt
(en in de regel waren die niet zo erg .. die sociale werk verplichtingen :o mis het zelfs beetje :D )
of er mensen vrij waren af en toe een zaterdag en zelfs een zondag werken
(of leren daar de wetten en regeltjes ook continu veranderde uberhaubt heb je veel bijblijf leesmateriaal)
12 uurs dagje was een rustig dagje ..
voordeel -> verdient leuk .. nadeel weinig/geen tijd om het uit te geven
het was mijn lust en mijn leven .. helaas heeft mijn gezond heid er voor gezorgd dat het niet meer ging
en dat staat compleet los vh werk en werkdruk

idem voor vrachtwagen chauffeur .. mijn man begint dagelijks ergens tussen 6 en 7
(vaker 6 dan 7) dagen van 10 uur zijn standaard en dan is hij nu binnenland / rondje kerk chauffeur
en verkeert in een uber luxe positie als je het vergelijkt met vorige bazen !
buiten koppie der bij ook zwaar lichamelijk werk (die heeft savonds echt geen zin in een hobby)
en af en toe een zaterdag , hij heeft nog nooit eerder zo'n easy job gehad :Y)
nadeel daar is weer dat ze gedeeltelijk overuren krijgen uitbetaald en gedeeltelijk tijd voor tijd
maar vakantie nemen in de schoolvakantie .. druktste tijd vh jaar
is een drama .. swinters mag je wel 2 weekjes vakantie nemen
maar niet rond de kerst of andere feestdagen .. dan is het juist weer druk

ALLE banen hebben voor en nadelen
en daar kies je zelf voor ..
erg simpel .. bevalt het niet ga je iets anders doen
daarbij zijn er heel erg veel partimers in het onderwijs , bij de meeste banen
is die optie er simpel weg niet ..

verder voordeel voor de kinderen
als ze thuis komen zijn ze ook daadwerkelijk thuis en vrij !
in het voortgezet 1400 uur ipv 1100 en geen uitval lessen !
waardoor er meer tijd is om op school je huiswerk te maken
geen drama;s savonds nee indien nodig kan je direct naar de leerkracht toe om vragen te stellen
meer onderwijs meer kans dat de stof blijft hangen
geen loze wacht uren geen tijd verlies door dwalen door de gang naar volgende les ..
ben je sneller in de exacte vakken kan je daar minder uur in plannen of juist in de breedte of ander niveau werken , heb je moeite met taal bv dan kan je daar de extra tijd voor inplannen

zelf heb ik daar erg veel vreugde van onder vonden !
alle vakken behalve taal bestede ik iets minder aan en had dan ruim voldoende tijd
waardoor ik de talen nederlands engels duits frans 3 jr lang dubbelle uren kon besteden
met mijn zeer zware dislectie was dat een uitkomst ! ook na voortgezet onderwijs
heb ik mega mega veel extra hulp daarbij gehad
(en ook al zal menig een het niet met me eens zijn , ben ik zelf heel erg trots op het resultaat )
buiten spelling had ik voor de andere taal onderdelen ruime voldoendes
en is er zelfs iets blijven hangen van de spreek en lees vaardigheid in de andere talen :o

je plande zelf je toetsen in en
een der regels op school was ook een 5,9 is GEEN voldoende
je kon dus niet met een 3 of 4 "over"/ door

de wereld school, is slechts 1 type individueel vormend onderwijs en bestaat al jaaaaaaaaren
voor kinderen over de gehele wereld
bv kinderen van artsen zonder grensen
die kunnen dan gewoon nl onderwijs volgen in verweggistan
etc etc
de methode ansich is zo nieuw niet , slechts anders dan wat men traditioneel gewend is

kan me heeel goed voorstellen dat als je normaal gangbaar onderwijs gewend bent
met ook nog een drukke klas ,met een paar buiten de boot vallers ,
met de standaard les methoden (arbeids intensief)

dat je dan denkt hellup .. bij dit systeem
maar verdiep je der eens in of ga eens dagje kijken , misschien verbaast het je
en misschien valt het mee , of is het idd niks voor je

zoals het niet geschikt is voor iedere leerling zal het ook niet geschikt zijn voor iedere leerkracht
maar teld dat niet voor alles in het leven ??

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:44

Blue_Eyes schreef:
[edit] Plus dat je zoals gezegd 100% van de tijd scherp moet zijn, ik mag mijn aandacht geen moment laten verslappen, want dan kunnen er bij mij in de klas echt ongelukken gebeuren. Wij hebben niet voor niets standaard een onderwijsassistent bij ons. Mijn jongens trekken continu de aandacht, is het niet positief doordat ze hulp willen bij hun werk, dan wel negatief. Heel erg negatief. Bij mijn jongens is het niet vreemd om een blikje naar het hoofd van de juf te gooien als ze iets doet wat hen niet zint. Ik vind het heel erg leuk werk, maar het vraagt wel heel veel van je concentratie, relativerings- en inlevingsvermogen. Aan het eind van een dag ben je echt afgedraaid.[/edit]

Ik werk in de residentiële jeugdzorg, dat zijn kinderen die uit huis zijn geplaatst, de zwaarste jeugdzorg dus.
Daar geldt toch precies hetzelfde voor?? Regelmatig overwerk vanwege crisissituaties of conflicten, dat is echt geen uitzondering.

En ik heb deze zomer GEEN vakantie gehad! En nu ben ik zielig, en zo voel ik me ook. Ik heb nog 3 1/2 week staan, die gaan mooi op in november, want ik mag ze niet meenemen naar volgend jaar. November.. eens kijken.. niet aan het strand liggen, niet snowboarden.. wat blijft er over??

De werkdruk is heel hoog, dat is gewoon een feit. Maar dat is niet alleen zo in het onderwijs. ik denk dat gespreid vakanties vieren positief kan zijn voor de werkdruk, en voor de werkgelegenheid.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:57

nickyu schreef:
als of er op zo'n school geen structuur is ??

Als je goed leest zeg ik geef mij maar structuur, ik zeg niet dat de organisatievorm voor kinderen geen structuur bied.

Ook vind ik het een beetje voorbarig om al het onderwijs over een kam te scheren en te zeggen dat de leerkracht 70% uitleg geeft. Dat is op mijn school namelijk helemaal niet zo. Je hebt tegenwoordig zoveel verschillende vormen binnen het onderwijs. Waaronder GIP, coöperatief leren, meervoudige intelligentie.

En ook het feit wat betreft het eerder klaar zijn vind ik wat voorbarig.
1. Gezien het feit je inspeelt op adaptief onderwijs, zoals verdieping, verbreding op zowel het vakgebied zelf als doormiddel van een weektaak bijvoorbeeld.
2. Kinderen zo nu en dan ook even mogen ontspannen (?)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:02

Binnen dit schoolsysteem, waar dit topic oorspronkelijk over gaat, is wel degelijk ruimte voor ontspanning hoor.
Er wordt zelfs gesproken over sporten etc, die via de school gevolgd kunnen worden.
Lijkt me prima ontspanning?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:16

Het is echter wel gedwongen ontspanning. Er lijkt weinig ruimte voor kinderen die alleen maar even met een boekje in een hoekje willen hangen of alleen maar even in hun uppie muziek willen luisteren, zoals veel kinderen na school graag even doen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:35

Marije_jiplover schreef:
Binnen dit schoolsysteem, waar dit topic oorspronkelijk over gaat, is wel degelijk ruimte voor ontspanning hoor.
Er wordt zelfs gesproken over sporten etc, die via de school gevolgd kunnen worden.
Lijkt me prima ontspanning?

Dat weet ik :) had het puur over de reactie die daarboven gegeven werd.
Snap ook heel goed dat sommige die in het onderwijs zitten boos worden om sommige reacties.
Er wordt vaak zo luchtig gedacht over het onderwijs. Tuurlijk fulltime is fulltime, maar wat ik om me heen hoor is de werkdruk toch net wel wat anders.
Er komt veel meer bij kijken dan het lesgeven alleen. Het voorbereiden, het nakijken, rapporten, vergaderingen, ouderavonden. Je hoort mij daarover niet klagen het hoort er bij, maar ook bij mij schiet het nog wel eens in het verkeerde keelgat. De meeste mensen met een fulltime baan zijn toch klaar als ze thuis komen, wij 9 van de 10 keer niet én voor overwerk krijg je toch geen cent meer.
Achja moet zeggen dat ik mijn vak met liefde uitvoer. Alleen sommige mensen af en toe :( Net alsof wij in die vakanties op ons luie gat zitten. Het antwoord is NEE! In de zomervakantie wel wat meer aangezien het 6 weken zijn, maar die andere zeker niet!