Boer witheet om ballon in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:11

Voor zover ik begrepen heb is deze ballonmeneer van het kaliber: bellen voor toestemming. Het is een ballon die hier in de omgeving veel vliegt, dus ik denk dat ze wel hun landplekjes hebben.

Wat ik met mijn post bedoelde is dat ik niet verantwoordelijk ben voor de landplaats die hij kiest. Maar ik denk dat je dat ook wel snapte :D

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:13

Abeltje77 schreef:
Voor zover ik begrepen heb is deze ballonmeneer van het kaliber: bellen voor toestemming. Het is een ballon die hier in de omgeving veel vliegt, dus ik denk dat ze wel hun landplekjes hebben.

Wat ik met mijn post bedoelde is dat ik niet verantwoordelijk ben voor de landplaats die hij kiest. Maar ik denk dat je dat ook wel snapte :D

Ja natuurlijk snapte ik dat.
Maar ik wilde je een beetje pesten met mijn antwoord. ;)

Ik zie het overigens wel voor me dat jij tegen de ballonnen meneer zegt:
Laat mij daar maar even uit in die boomtop, dan klim ik dat laatste stukje wel even.
Anders worden ze op bokt boos :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 00:30

Huertecilla schreef:
CrazyCat schreef:
Het heft in eigen hand nemen mag natuurlijk nooit en is ook gewoon dom.

Dat zie ik anders.

Wanneer de staat mijn rechten niet waarborgt vind ik dat ze mij niet kan verbieden dat zelf te doen.

Als een onverlaat mijn vrouw aanrand bel ik echt 112 niet.
Idem iemand die mijn paarden in de stress helpt.
Idem vernieling van mijn oogst.
Als ik dat zie, doe ík er wat aan.

Een balonlanding op mijn land is die laatste twee bij elkáár!

Daarbíj komt dat die ballonvaarders er voor kíezen dit risico te nemen. Let wel, het risico voor een ánder. Als de staat mij en het mijne daartegen niet beschermd, bescherm ik mezelf en het mijne.
Dat is niet dom, maar elementair.

hc

Ja maar we wonen nou eenmaal niet in een land waar je zelf voor rechter mag spelen en waar trek je de grens. En een verkrachting of vernieling van eigendommen roept bij mij toch hele verschillend gradaties van boosheid op moet ik zeggen. Bij de 2e kan ik me wel beheersen, bij de eerste zou ik ook niet voor mezelf in staan.

En een boer die uit boosheid op mensen in gaat rijden vind ik inderdaad vrij dom. Daar zijn negatieve consequenties aan verbonden dus afgezien van de stress en schade krijgt hij nog een boete of gevangenisstraf er bovenop.
Je hek op slot gooien of ze op een andere manier "terug pesten" heb ik absoluut geen moeite mee al is dat waarschijnlijk ook strafbaar.

En ja ook vind dat hier wetten betere regels voor moeten komen, want landeigenaren zouden hierin beschermd moeten worden.
Het is te gek voor woorden dat het plezier van de een ten koste moet gaan van de eigendommen van iemand anders.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 00:48

Ik moet even reageren. Heb niet alles gelezen..

Heb zelf 2 paarden, maar ben ook een ballonnenliefhebber. Ik kijk bij mooi weer altijd of ik een ballon zie.
Ben 1 keer zelf meegeweest. Dit was echt SUPER!! We vlogen over de Veluwe, Arnhem (Burgers Zoo en Openluchtmuseum) en landden in Driel. Bij de landing werd wel degelijk rekening gehouden met vee. Hij ging netjes een stuk verder en landde (het engste deel) netjes in een leeg weiland.

Een ballon is een onnatuurlijk ding, die ook nog eens een raar geluid maakt. Het zal altijd aandacht of angst oproepen als het laag vliegt. Ze moeten zeker rekening houden met de dieren!!! Vaste landingsplaatsen zijn niet mogelijk natuurlijk, maar een goede regeling vind ik wel terecht. Daar kunnen de passagiers best voor betalen. Een gratis vlucht of een geldbedrag.
We moeten gewoon rekening houden met elkaar. Dieren worden ook wel eens bang van dingen op de grond, dus we zullen er mee moeten leren leven.

Palmera

Re: Boer witheet om ballon in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:43

Landde netjes in een leeg weiland? Heel netjes hoor, vooral als de eigenaar van het land de volgende dag de boel wilde hooien. Dan ben je erg blij met al dat plat gewalste gras.
Ook dan is er nog steeds iemand de dupe van de hobby/het beroep van een ander.

Ik blijf het bijzonder asociaal vinden om andere mensen en hun eigendommen lastig te vallen met zo'n ballonvaart.

Als mijn paard op hol slaat over de plaatselijke golfbaan dan mag ik echt wel wat meer betalen dan 25 euro en een flesje wijn vrees ik.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:02

femke27 schreef:
Landde netjes in een leeg weiland? Heel netjes hoor, vooral als de eigenaar van het land de volgende dag de boel wilde hooien. Dan ben je erg blij met al dat plat gewalste gras.
Ook dan is er nog steeds iemand de dupe van de hobby/het beroep van een ander.

Ik blijf het bijzonder asociaal vinden om andere mensen en hun eigendommen lastig te vallen met zo'n ballonvaart.

Als mijn paard op hol slaat over de plaatselijke golfbaan dan mag ik echt wel wat meer betalen dan 25 euro en een flesje wijn vrees ik.
Inderdaad.
Of in iemand voortuintje het rozenperkje plat.
Niet zeiken, gewoon afknippen schiet wel weer uit :D
Gaat je niet lukken hoor. Trek de knip maar verder open.
En als dat dagelijkse kost zou zijn was het al lang verboden.
Maar die boer met veel land, nee die mag niets zeggen.
Merendeel van de burgers heeft niet in de gaten wat de schade kan zijn.

En dan hebben we het alleen maar over de plaatsen waar hij land.
Hij kan zo aardig zijn om niet in een weiland te landen waar paarden lopen.
Maar ze vliegen er wel zo laag over om in een naast gelegen land te landen dat de paarden als nog over de zeik zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:22

CrazyCat schreef:
En een verkrachting of vernieling van eigendommen roept bij mij toch hele verschillend gradaties van boosheid op moet ik zeggen. Bij de 2e kan ik me wel beheersen, bij de eerste zou ik ook niet voor mezelf in staan.

Wie heeft het over boosheid?? Ik niet. Boosheid en wraak zijn daarbij juist verkeerd.
Ik heb het alleen over het voorkomen van onrecht waar de wetshandhaving tekort schiet. ZONDER boosheid en mét gepaste maat :)*

hc

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:33

tja,.. ook al was de reactie van de boer niet helemaal slim.,.begrijpen doe ik het wel.
toen ik vroeger nog in een pleeggezin woonde,hadden we ook paarden etc en toen dacht er ook iemand eventjes te landen.
resultaat: paarden over de rooie,. op hol geslagen,dwars door het draad en 1 paard in de sloot beland.
gelukkig was alles met een sisser afgelopen,.. maar op dat moment konden mijn pleegma en pa hem ook wel schieten.

een hobby is leuk,maar moet geen schade toebrengen aan een ander(grond vd boer/gewassen/dieren etc)
kun je dat niet garanderen,dan vind ik dat je een andere hobby moet zoeken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:44

In Joure zijn zojuist weer de ballonfeesten geweest, tientallen ballonen gaan dan iedere avond de lucht in en moeten dus ook weer ergens landen.
Wij hebben zelf een melkveebedrijf en diverse keren is er bij ons een ballon geland, maar nooit heeft het problemen opgeleverd.
Ze landen altijd keurig in een gemaaid stuk en als het erg nat is proberen ze hem zo dicht mogelijk bij het hek neer te zetten zodat ze maar een klein stukje de wei in hoeven.
Wij vinden het altijd wel leuk als de ballonnen overkomen, en als er eentje land dan krijg je idd een cadeautje, 1 keer zelfs een gratis ballonvlucht.
Nee hoor hier nooit geen problemen, maar ja we zijn dan ook wel wat gewend vroeger raakten paarden en koeien overstuur van een ballon, maar tegenwoordig worden ze er niet echt meer warm of koud van.

In het artikel staat akker, betekent dit dat hij in een stuk is geland waar iets op groeide bijv. aardappels, graan of iets dergelijks?
In dat geval kan ik me voorstellen de de eigenaar hier niet blij mee was, maar om nu zo van leer te trekken, nee dat is niet zo netjes, maar misschien heeft hij ernstige problemen en was dit net even de bekende druppel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:00

Raggel schreef:
Och een groot stuk grasland waar op het moment toch niets mee wordt gedaan, dan vind ik dat dat best moet kunnen.

Maar een afgezette weide waar paarden/andere dieren in lopen, is een heel ander verhaal. Al denk ik dat de ballon vaarder daar ook wel op let.

Nu moet ik zeggen dat ik er ook totaal geen ervaring mee heb.

En een akker, daar groeit oogst in, dat levert wel meer schade op dan die schamele 25 euro. en als je dan bedenkt dat die mensen wel 100 euro of meer per persoon betalen om een stukje te vliegen, dan kan daar best een reëlere vergoeding tegenover staan. Kan dat niet uit dan moet het nog maar duurder worden...

Hier stegen ze ook op uit het naastgelegen weiland en in plaats van dat ze even iets verderop gingen staan, moesten ze dat net voor mijn bak doen zodat ze recht over de paarden heen moesten op 15 a 20 meter hoogte en de paarden behoorlijk van de mik waren. Ze hadden me nog wel even gewaarschuwd dus ik kon ze bescherming omdoen, en opsluiten in de bak (paarden staan hier eigenlijk nooit op stal en heb niet genoeg binnenstallen voor alle 4 omdat ik nog een inloopstal in de paddock heb) maar leuk vond ik het niet. Gelukkig is het goed gegaan, maar voor hetzelfde geld was ik niet thuis en was er wel wat mis gegaan en had ik dat later moeten ontdekken...

Een beetje overleg zodra ze weten waar ze ongeveer gaan landen door contact op te nemen van te voren zou dan wel fijn zijn, maar misschien wist die boer het daarom ook wel en was hij er daarom zo snel bij? Hij had beter een schadeclaim in kunnen dienen bij hun verzekering via zijn verzekering dan ze aanvallen met zijn trekker... Maar ja... Dat is achteraf gepraat...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:08

joyce B schreef:
ze aanvallen met zijn trekker... Maar ja... Dat is achteraf gepraat...

...en ook een hoge mate van aanname.
Wát heeft die boer exact gedáán? Zijn er gewonden? is hij over de ballonmand heen gereden? of hebben de ballonvaarders aangifte gedaan van zich bedreigd voélen?
Het vervelende is dat die boer alleen is en de ballonvaarders met tig ´getuigen´.

De wet moet simpelweg de grondbewoners beschermen tegen lui die voor hun hobby uit de lucht kunnen komen vallen.
Doet deze dat niet, dan heeft die grondbewoner het recht op zelfbescherming.

hc

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:53

Voor je hobby uit de lucht komen vallen, dat vind ik werkelijk briljant HC!!! :D :D :D

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:59

Die boer is misschien wel wat te ver gegaan maar ...

Ik vind het niet kunnen om zomaar zonder te vragen op iemand eigendom te landen ... Inderdaad dieren kunnen ontzettend veel stress krijgen, misschien wel gewond raken en misschien laten ze wel vuil achter of beschadigen ze toch een stuk land. Bij ons komen er vaak heel veel luchtballonen over vliegen en die paarden worden dan helemaal geflipt.

Ik ben benieuwd wat de straf zal gaan worden ...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:16

Nou, ik ben gisteren dus geweest. Geen centje pijn, zowel niet het opstijgen (vlak bij iemand die ibissen, kraanvogels en kangoeroe's voor de hobby/verkoop heeft) als het landen in een gemaaid weiland.

Bij het opstijgen hield de piloot rekening dat hij snel heel hoog ging want we zouden over de hokken met ibissen komen. Hij ging hoog zodat hij pas gas bij hoefde te geven als hij er overheen was.

Verder tijdens de vlucht wat mensen zien rijden in een buitenbak (paar buitenbakken gezien) maar omdat de ballon zo hoog zit hebben die geen last van de brander. Honden sloegen wel aan, maar geen vee op hol of iets dergelijks.

Ergens hier lees ik dat een gemaaid weiland ook weer niet goed is 'want dat hooit zo lekker met platgelopen gras'? Nouja, je kunt volgens mij wel OVERAL een probleem van maken. :roll: Het mandje is misscien 1,5 vierkante meter, dat is misschien plat, verder was er niets aan de hand. Het was even onduidelijk van wie het weiland was, dat hebben we na opruimen uitgezocht. Zijn die boer de 25,- gaan brengen en hebben zijn adres opgeschreven. Man vond het alleen maar jammer dat ie net thuis kwam toen wij aan kwamen rijden. Hij had het graag willen zien! En geen enkel gezemel over platgelopen gras (wat er ook vrijwel niet was).

Piloot vertelde dat ze het opstijgadres en landadres moeten doorgeven zodat altijd gezien kan worden welke ballon via welke lijn is gevaren. Dit voor als er achteraf toch problemen onderweg zijn veroorzaakt.

Piloot gaf trouwens ook aan dat hij nog nóóit problemen heeft gehad met landen. Dus het zal wel meevallen met mensen die ballonvaarders vervloeken. Hij gaf aan over het algemeen alleen maar hele leuke reakties te krijgen. Maar misschien is dat omdat hij erg goed oplet wat en wanneer hij doet, dat weet ik niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:26

Ja, ik maak zeker een probleem van platgewalst gras. En waarom? Omdat het MIJN eigendom is! En wat voor een plannen ik heb met dat gras doet niet ter zake. Een ander heeft niet het recht ongevraagd op mijn land te komen en dan ook nog eens schade aan te richten. Mijn hooioogst is niet vergoed met 25 euro hoor! Dat zijn honderden euro's.

Ik parkeer mijn auto toch ook niet in jouw rozenperkje? Of wel dan?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:30

Zoals je kunt lezen is er nauwelijks tot geen platgewalst gras. Je bent geen uren op die plek. Je ruimt op, en bent weer weg. Er was geen spoor van de landing meer te zien toen we weg reden. (en ja: ik heb er speciaal op gelet met dit topic in mijn achterhoofd)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:33

Dus jij wilt beweren dat er geen auto het land in is gereden? Dan zou dan de eerste keer zijn. En die sporen in combinatie met het mandje zijn al voldoende om het hooien uit te kunnen stellen.

Overigens hangt het wel een beetje van de lengte van het gras af natuurlijk. Hoe langer het gras hoe meer je het ziet. Maar ook: hoe langer het gras, hoe groter de kans dat het gehooid moet worden.

En of er nou wel of geen schade is: ik parkeer mijn auto ook niet in iemands tuin, parkeer die ballon dan niet op mijn wei. Ik hoef niet verantwoordelijk te zijn voor een landingsplek voor de hobby van een ander. Daar ben ik niet voor.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:34

Vroeger was het erg zelden dat je een ballon over zag varen. En was de hele heisa daaromheen ook interressant. Maar gedurende de jaren zijn er ballonnen bij gekomen en kunnen zich steeds meer mensen zo'n tocht veroorloven. Men spreekt dan niet meer van af en toe een ballon en dan is het ook duidelijk dat men niet meer zoveel soepelheid hoeft te verwachten. Uiteraard waar men bijna nooit komt zal men ook niet op veel verzet stoten. En de varkensdie super stress gevoelig zijn die kun je vanuit de lucht niet zien. Die hokken hebben meestal geen ramen maar die beesten horen het wel.

30 jaar geleden heb ik te paard een trektocht gemaakt door twente. Het was toen niet zo algemeen en we werden overal met enthousiasme ontvangen. Nu zijn er heel veel ruiters met hun paarden onderweg en heeft die soepelheid ook afgenomen. Het is niet meer zo speciaal.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:35

Jazeker is er een auto het weiland in gereden. En het gras lag al te drogen.

Erg veerkrachtig gras denk ik, want de autosporen waren nauwelijks tot niet te zien toen we wegreden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:40

Hoogst uitzonderlijk. Maar ik maak nu ook uit je verhaal op dat er al gehooid was dus? Omdat je zegt dat het gras lag te drogen?

Overigens bij mij nog steeds geen rede om te landen zonder een groot probleem met mij te krijgen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:46

Ja, in mijn eerste zin van het verslagje meld ik dat we zijn geland in een weiland met gemaaid gras.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:52

abeltje 77 volgens mij heb je een hele mooie tocht gemaakt. Gaaf he. En wat kun je de mensen onder je goed horen. :o Heb je nog een mooie champagne doop gehad. Ik geloof dat je gewoon op een plek bent geweest waar het aantal ballontochten gewoon nog niet zo groot is en de boer had er dus duidelijk geen problemen mee dus zo kan het ook.
Je weet met een ballontocht nooit hoe de wind draait en waar je zal gaan landen. Je kunt wel iets sturen maar nooit direkt naar een bepaalde plek. Het is toch ook een avontuur. Wanneer het hooi naar binnen wordt gehaald zullen er trekkers waarschijnlijk oprijden dus dat zal ook wel meevallen.

Voor beide kanten is wel iets te zeggen ik denk gewoon dat met toename van die ballontochten het enthousiasme zal verminderen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:57

van mij mogen ze alle ballonvaarten afschaffen, hoe leuk het ook is om te zien in te lucht.
Het is toch voor den zotte dat je ongevraagd iemands eigendommen mag beschadigen voor een plezier ritje? En dan vervolgens
legaal een land kapot mag rijden met je auto en eventueel ook het hek door mag knippen ..
Ik vind wel dat ballonvaarders een contract af mogen sluiten met boeren, die er een bepaald bedrag per landing voor moeten geven.
Anders roep ik volgende keer ook wel dat mijn paard onbestuur was en ik echt het golfterrein op moest in een denderende galop }>

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:00

xNursiex schreef:
van mij mogen ze alle ballonvaarten afschaffen, hoe leuk het ook is om te zien in te lucht.
Het is toch voor den zotte dat je ongevraagd iemands eigendommen mag beschadigen voor een plezier ritje? En dan vervolgens
legaal een land kapot mag rijden met je auto en eventueel ook het hek door mag knippen ..
Ik vind wel dat ballonvaarders een contract af mogen sluiten met boeren, die er een bepaald bedrag per landing voor moeten geven.
Anders roep ik volgende keer ook wel dat mijn paard onbestuur was en ik echt het golfterrein op moest in een denderende galop }>

Uhm, iets genuanceerder mag ook wel. Je vraagt toestemming om het land op te rijden. Geen toestemming: slepen met ballon. En de landeigenaar krijgt al een vergoeding. Dat is standaard.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:16

Als wij gemaaid hebben dan komt alleen de tractor voor het draaien in het land, anders niets.
En deze rijd ook zo min mogelijk ver het gras.
Want het is er gewoon niet goed voor.

Als het gras nog lang is komen we er niet in.
Ook onze honden niet omdat ze het dan plat lopen.

En dat opruimen gebeurd met best veel mensen en zijn daar echt wel een tijd mee bezig.
Dus er is zeker weten schade.

Ik vind het fijn dat jij een fijne vlucht hebt gehad, maar ik zal het nooit gaan doen, omdat ik echte tegenstander ben.
Het lijkt me super mooi om te doen, maar nee, ik wil niet op een ander zijn land komen.

Waarom gaan ze niet landen op straat in een woonwijk?
Iedereen in de straat lijkt die ballonnen toch geweldig te vinden?
Mooie oplossing dan toch?
Vallen ze daar maar uit de lucht (briljante opmerking)
Rammen maar een tuinhekje of mooie stuik.
Misschien een kras op een auto.
Maar met 25,- is dat allemaal weer opgelost, dus geen probleem toch?
En dan hebben de boeren er geen last meer van. :D