Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:31

Huertecilla schreef:
Dat is een reactie op de opmerking van Blensink over de kosten van medische hulp :)*

We halen regelmatig toeristen uit de bergen. Van die onvoorbereide bergwandelaars die als ze in de problemen komen voor hun hobby door een ander met gevaar voor díens leven gered willen worden. In de regel ook gratis.

hc

tsja je moet lol in je leven hebben en het gevaar opzoeken kan dan best... toch?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:36

Huertecilla schreef:
rockwitch schreef:
en dan ineens gaat het weer over het feit dat er paardenhouderijen zijn voor de topsport en nog meer bla bla. Voor zover ik weet ging het topic daar niet over, dat is een hele andere discussie die ergens anders gevoerd zou moeten worden.

Pardon?

Stierensollers moeten dood en paardsollen staat daar buiten?
Je mag volgens jou niet onderbouwen waarom je het niet eens bent met de ongenuanceerd veroordelende teksten hier?

Ik ben het niets eens met het ongenuandeerde naar conclusies springen op basis van vooroordelen en oogkleppen.
Ik ben het niet eens met het gebrek aan integriteit en respect voor het leven in het algemeen waarmee menselijke slachtoffers verbaal uitgekakt worden.
Ik ben het niet eens met het schandalige twee-maten-meten van de meesten hier.
De context van de boterberg op het hoofd van de verketterende goegemeente mag echt wel gemeld worden.

hc

Pardon, je hoort mij niet zeggen dat alles in de paardenwereld er netjes aan toe gaat, ik zei hier alleen maar dat we op dit topic over het stierenrennen bezig waren en jij begint gelijk een heel betoog over hoe slecht het er in de paardenwereld aan toe gaat, daar gaat het dus in dit topic niet over, dus dan zou ik daar een apart topic over maken.
Ik vind het erg rot voor de familie van de man, maar hij is zelf voor die stieren gaan lopen dus wist donders goed wat het risico was, dus nee dan kan ik geen medelijden met deze man hebben. Zeker niet omdat dit hoogst waarschijnlijk (weet ik natuurlijk niet zeker) ook iemand is die zit te juichen als een stier aan zijn achterpoten doorboord met speren de arena uit gesleept wordt.
Ik ben het dus niet eens met het feit dat wij mensen ons zo superieur voelen dat wij vinden dat we voor onze lol dieren mogen martelen en doodmaken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:36

blensink schreef:
Mijn merrie zoekt ook het gevaar op (oke tot een bepaalde hoogte) want mijn merrie is wel voorzichtiger en zou zich niet helemaal in gevaar storten.
Net als bij mensen denk ik dat dieren hetzelfde hebben inderdaad :j

Ook het verschil tussen merries en hengsten trouwens. Nee geen grap en ja wetenschappelijk onderbouwd.
Je ziet dat ook heel opvallend in de geslachtsopbouw onder de stierenrenners en de kritikasters.
Erg grappig is dat de stierenvechters hórdes bloedmooie vrouwen (van alle nationaliteiten) aantrekken. De vrouwen-corrida van Jésulin is een hilarisch voorbeeld; een stadion vol met 20.000 gilllende miepen 8-) Ook dat is wetenschappelijk onderbouwd verklaarbaar :D

Wat de reacties hier betreft blijf ik het héél raar vinden dat de reacties zo bloeddortsig zijn onder het mom van dierenvriendelijkheid.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:39

rockwitch schreef:
Ik vind het erg rot voor de familie van de man, maar hij is zelf voor die stieren gaan lopen dus wist donders goed wat het risico was, dus nee dan kan ik geen medelijden met deze man hebben.

Daar vraagt de familie ook niet om :)*
Die vindt dat hij in het harnas gestorven is tijdens het leven van de lust van zijn leven.
Zo denken ze ook over Capuchino.

hc

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:48

Ik zeg: 1-0 voor de stier! Jammer dat hij er niet nog een paar neer heeft kunnen sabelen in zijn run.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:54

Huertecilla schreef:
Erg grappig is dat de stierenvechters hórdes bloedmooie vrouwen (van alle nationaliteiten) aantrekken. De vrouwen-corrida van Jésulin is een hilarisch voorbeeld; een stadion vol met 20.000 gilllende miepen 8-) Ook dat is wetenschappelijk onderbouwd verklaarbaar :D

Wat de reacties hier betreft blijf ik het héél raar vinden dat de reacties zo bloeddortsig zijn onder het mom van dierenvriendelijkheid.

hc

Inderdaad, wij hebben 1 keer per jaar stierenvechten in ons dorp en je zult het geloven of niet maar al mijn vriendinnen gaan opgedoft kijken.
En elk jaar vinden ze wel weer een favoriet :r
De arena is ook voor de meerderheid gevult met vrouwen.

Je hebt gelijk sommige reacties zijn inderdaad bloeddorstig en eerlijk gezgt snap ik ze ook niet allemaal.
Maar waarschijnlijk komt dat doordat er andersom ook niets van begrepen word.

Trouwens jij verricht wel geweldig werk daar +:)+ , respect!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:05

Huertecilla schreef:
rockwitch schreef:
Ik vind het erg rot voor de familie van de man, maar hij is zelf voor die stieren gaan lopen dus wist donders goed wat het risico was, dus nee dan kan ik geen medelijden met deze man hebben.

Daar vraagt de familie ook niet om :)*
Die vindt dat hij in het harnas gestorven is tijdens het leven van de lust van zijn leven.
Zo denken ze ook over Capuchino.

hc

in het harnas gestorven?
heb je soms niet meegekregen dat iedereen stront-lazerus is die daar lopen?
Die weten echt niet meer wat ze doen hoor...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:19

geerke schreef:
heb je soms niet meegekregen dat iedereen stront-lazerus is die daar lopen?
Die weten echt niet meer wat ze doen hoor...

Weer zo´n sprong naar conclusie op basis van vooroordeel.

Deze knul was zéér ervaren en nuchter. Léés eens zeg.

hc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:22

oh...foutje...er word daar helemaal geen alcohol geschonken...iedereen is nuchter...waar komt dan die omzet van 17 miljoen euries vandaan?

edit...voor jou speciaal het nog even gelezen...ik zie helemaal nergens staan dat hij ervaren was en nuchter....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:02

[quote="geerke"]oh...foutje...er word daar helemaal geen alcohol geschonken...iedereen is nuchter...waar komt dan die omzet van 17 miljoen euries vandaan?

edit...voor jou speciaal het nog even gelezen...ik zie helemaal nergens staan dat hij ervaren was en nuchter....[/quote

Slechts een klein % van de toeristen rent. Het zijn vooral spectakelkíjkers.

Wat Daniel betreft: dan lees je alleen wat je wil lezen. Dat is symptomatisch voor dit soort lynchtopics.
Zeggen het meeste over de lynchers...

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:03

blensink schreef:
Trouwens jij verricht wel geweldig werk daar +:)+ , respect!!

Dank je :o

Maar ja, dat is positief = geen nieuws :P

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:04

Huertecilla schreef:
Wat Daniel betreft: dan lees je alleen wat je wil lezen.

hc

Dat jij dat zegt... :\

Meeste quotes die goed onderbouwd zijn daar reageer jij niet op, alleen op wat je zelf kunt weerleggen. is echt heel jammer.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:07

GaitMonster schreef:
Tjaa, eigen schuld. Heb ABSOLUUUT geen medelijden.. Ik vind het schandalig wat ze met die stieren doen.

hier ben ik het 200% mee eens!

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:20

Vind het maar zielig voor die stieren, heb totaal geen medelijden dat er iemand is overleden
Ik vind het zelfs zieliger dat ze die stieren savonds allemaal doden |(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:55

VivaLaVida schreef:
Meeste quotes die goed onderbouwd zijn daar reageer jij niet op,

euh... er zíjn geen meesten en mijn inhoudelijk kritiek op het oogkleppen vingerwijzen is verboden door de moderators :P

Stierensollen is ethisch niet acceptabel. Het hoort verboden te worden. Net als alle andere lolgesol met dieren waarbij het welzijnsrecht van het individuele dier niet gewaarborgd bovenal staat.

hc

geerke

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:31

ik wil best iets lezen over die Daniel...maar waar dan?
niet mij verwijten dat ik niet lees...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:57

geerke schreef:
ik wil best iets lezen over die Daniel...maar waar dan?
niet mij verwijten dat ik niet lees...

Zowel ik als Blensink hebben geschreven dat hij ervaren en bij de les was. Jaarlijks naar verschillende encierros reisde, wist wat hij deed en bewust kóós voor wat hij deed.
Dat hij niet dronk is daarbij normaal, vanzelfsprekend.

We hebben ook geschreven dat met grote steun van serieuze beoefenaars is begraven met oprecht eerbetoon zonder valse sentimenetn.
Zijn familie is verdrietig maar trots en heeft er alle vrede mee dat hun daniel gestorven is bij het uitoefenen van zijn lust en zijn leven.

Ondertussen heeft het met de andere pittige serieuze encierro van gister tot gevolg gehad dat de minder serieuzen niet meeliepen vandaag.
Zoals Blensink schreef treden de mozos nu harder op naar onbenullen. Dat was altijd wat lastig in de sfeer van vrijheid-blijheid van het San Fermin en de angst dit imago te vertsoren. Nu hebben ze eíndelijk politieke steun om op te treden +:)+

De encierro was vanmorgen zoals deze gerust kan blijven. Geen stier die daar last van heeft. Niet meer dan een paard van een rondje om de kerk onder het zadel.
Let wel, de encierro zelf is GEEN stierenvechten! Het gedoe is niet meer of minder dan het van de rand van de stad naar de opvangruimte achter de arena drijven. Er loopt nota bene een groep niet-vechtvee mee als geruststellende leiders.
De renners voor de stieren uit dienen als lókkers opdat de stierengroep van de ene ruimte naar de andere gaat zonder bij die vechtlustige dieren weerstand oproepend drijven.
Dit maakt hopelijk ook helder wat het doel van dat vooruit rennen eigenlijk is. Ja, dat was verworden en hopelijk is dat nu goeddeels over.

Schaf het stierenvechten af, dan kunnen de encierros zoals vanmorgen als zelfstandig evenement gerust door blijven gaan. Het vee wordt op de dehesas (en elders) ook gedreven om ze te verplaatsen.

Persóónlijk heb ik overigens niet het minste probleem met de millennia oude vorm van stierenacrobatiek welke óók nog steeds in Spanje leeft.
Zoek maar eens op ´recortadores´.
Vervang het stierenvechten daardoor en de toeristische inkomstenbron blijft gehandhaafd zonder dat de stieren lijden.
Maar ja, of er zonder dood en verderf zoveel ´liefhebbers´ zullen komen????

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:14

Beschonken of dronken meerennen is so wie so ten strengste verboden.
Alle rennen gaan door een persoonlijke strenge keuring heen, er word gecontroleerd op de hoeveelheid drank, scherpe voorwerpen of liever gezegt alle voorwerpen worden in beslag genomen.
Daarom duurde het ook enkele uren voordat ze achter de persoonlijkheid van Daniel kwamen het enige wat hij droeg was een groene ring.
En word ook nog eens verteld wat wel en niet mag tijdens het rennen.
Niet iedere halve sol en zeker niet onder invloed van drank mag meerennen.
Dat er veel gedronken en gegeten word tijdens het gewone feesten in Pamplona is waar, las vandaag ergens dat Pamplona 100 keer gezelliger is dan konningendag in Nederland of het waar is weet ik niet.
Maar zo op de tv te zien is het erg gezellig :D

Huertecilla schreef:
Schaf het stierenvechten af, dan kunnen de encierros zoals vanmorgen als zelfstandig evenement gerust door blijven gaan. Het vee wordt op de dehesas (en elders) ook gedreven om ze te verplaatsen.

Persóónlijk heb ik overigens niet het minste probleem met de millennia oude vorm van stierenacrobatiek welke óók nog steeds in Spanje leeft.
Zoek maar eens op ´recortadores´.
Vervang het stierenvechten daardoor en de toeristische inkomstenbron blijft gehandhaafd zonder dat de stieren lijden.
Maar ja, of er zonder dood en verderf zoveel ´liefhebbers´ zullen komen????

hc

Inderdaad dat is helemaal geweldig wat die jongens doen.
Echt opzoeken hoor!
Hier komen geen horrordingen aan te pas en is grandioos :j .
Heb heel veel respect voor deze jongens.
En netzo als dat er steeds harder opgetreden word tegen de verkeerde mensen kan een encierro zoals vanmorgen inderdaad gewoon doorgaan.
Hier hebben de stieren helemaal geen pijn of last van.
Zag er vanmorgen zelfs één jolig bokken :+ , leek er zelfs lol in te hebben :D .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:29

wat ik zie op de t.v is naar mijn mening verre van gezellig...gestressede stieren,gewonde mensen...totale chaos.
hoe het er achter de schermen aan toegaat weet ik niet,daar zal het misschien gezellig zijn....het is maar net wat je onder gezellig verstaat....ik vind zo wie zo een dronken mensemassa niet gezellig...maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij dan over de 'gezelligheid'.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:34

EIGEN SCHULD, DIKKE BULT!!! ik heb medelij met die stieren

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:40

Ja dat krijg je als je alleen maar sensatiebeelden ziet!
Zoals de encierro van gisteren.
Want een rustige encierro zoals die van vandaag, die zie je niet.
Erg jammer overigens want het zo je kijk op de encierro misschien kunnen veranderen evenals het feesten.
Ik ben ook nooit in Pamplona geweest tijdens deze feestweek en waarschijnlijk zal ik ook nooit gaan.
Maar vanmiddag heb ik een reportage gezien en ziet er naar mijn mening erg gezellig uit.
Toch wel jammer dat je in Nederland alleen maar de zwarte kant kunt zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:45

geerke schreef:
wat ik zie op de t.v is naar mijn mening verre van gezellig...gestressede stieren,gewonde mensen...totale chaos.
hoe het er achter de schermen aan toegaat weet ik niet,daar zal het misschien gezellig zijn....het is maar net wat je onder gezellig verstaat....ik vind zo wie zo een dronken mensemassa niet gezellig...maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij dan over de 'gezelligheid'.

Was Blensink schrijft is dat San Fermin in Pamplona vergelijkbaar is met koninginnendag im Amsterdam.
Míjn idee van ´gezellig´ is het beiden niet.
Het heeft verder níets van doen met de encierros op zich, net zo min als de encierros stierenvechten zijn.
Dat vele schrijfster de dingen door elkaar halen en dan hun vooroordeel ventileren zegt iets over hen en niet over de ´gezelligheid´ van San Fermin noch over encierros noch over stierenvechten.
De verlichte zielen die hun bloeddorst ventileren omdat de encierros en stierenvechten door elkaar halen helemaal veelzeggend over die personen.
Degenen die dat na de nu toch wel écht uitgebreide uitleg nog blijven doen zijn.... dom.

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:51

:D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:53

nou...dan hebben we dat tenminste gemeen HC..
Maar die stieren worden s'avonds toch doodgemaakt?
Ik vind het gewoon geen prettig gezicht die opgejaagde stieren...de paarden Grand National vind ik ook niets....

het gaat erom wat voor gevoel IK erbij heb...en het gaat er niet om of dat gegrond is of niet.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:58

blensink schreef:
Want een rustige encierro zoals die van vandaag, die zie je niet.

Zo zijn er zoals je weet in andere dorpen veel. In zuidoost Frankrijk heb je ze ook, alleen dan met ruiters om de stieren te leiden in plaats van de ´tamme´ ossen. Ook dat is een toeristische attractie. Lokaal toerisme want voor de buitenlanders is het niet spectaculair genoeg.

Pamplona is simpelweg erg massaal geworden, door het koninginnedag-achtige van San fermin daar, waardoor er bloed vloeit en dát willen de media graag brengen, want dát geeft kijkcijfers.
Laat een práchtige encierro te paard over de velden van Navarra zien en geen hond kijkt.
Zegt veel. Over de ´verontwaardigde´ kijkers :D

Met een vreedzame encierro is niets mis. Die komen echter allemaal niet op het NL-journaal want dat wil de kijker niet zien. Waar zegt dat wat over? Over het gebeuren encierro??

hc