Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 03:55

Ik blijf erbij dat de consument, jullie en ik dus, veel meer macht hebben dan alleen een sponsor onder druk zetten. Dat is een weg die eindeloos doorgaat. Stel dat de RABO nu overstelpt word met opzeggingen van klanten met als reden het paardenwelzijn, de RABO besluit daar gehoor aan te geven en te stoppen met sponsoring, dan staat er vannacht nog een nieuwe hoofdsponsor klaar. Sterker nog, dan staan er vermoedelijk tig klaar. Paardensport is hot, er gaan astronomische bedragen in rond dus sponsors staan letterlijk in de rij. Kunnen we meteen door naar de volgende, and so on and on and on.

Als de consument daadwerkelijk iets wil betekenen, de sponsor EN de sporter wil raken, dan moeten de grote evenementen collectief geboycot worden. Als de kaartjes voor evenementen als het CHIO, Jumping en weet ik veel welk evenement niet meer verkopen MOET er wat veranderen, om weer publiek naar de evenementen te krijgen en zo niet is dat doodeenvoudig het einde van de paardensport zoals we die kennen.

Stop eens met de verantwoordelijkheid afschuiven op de sponsors, neem zelf de verantwoordelijkheid en ga niet naar al die prachtige evenementen toe! Besteed het geld voor het kaartje aan goede instructie en in het welzijn van je eigen paard en stel op die manier voorbeelden. Leid de juryleden en de officials beter op (en straf slechte af door niet meer te starten wanneer deze jureren), met nadruk op welzijn van de dieren. Pas als er in de basissport (B t/m Z) volledig diervriendelijk word gewerkt heeft dat uiteindelijk effect op de top, die moet immers toch ooit via de B beginnen. Zelfs Anky is als ambitieuze amateur in de B begonnen. En daar valt ook nog heeeeeeel veel te verbeteren! Maak wedstrijden maar moeilijker bereikbaar zodat niet iedere janboerentrien die met geruk, gepluk, gesjor en getrap haar paard de ring door kan jagen. Dan zijn er mischien minder wedstrijden, maar die winnen enorm in waarde zodat prestaties ook echt iets zeggen en daarbij het dierenwelzijn. Maar dat is te dichtbij voor veel "paardensporters". Die willen immers wel elk weekend op concours kunnen en nemen genoegen met af en toe een winstpuntje en een jury die soms je reinste mishandeling gewoon toelaat. En weten zo op de een of andere vage manier nog een aardig eind te komen ook!

Mensen, als het dierenwelzijn echt zo belangrijk is onderneem dan zelf actie! Leg niet die bal neer bij de sponsors, maar neem het heft zelf in handen. Dan pas kan er echt iets veranderen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:57

@mick75: en wederom is het geen boycot tbv paardenwelzijn, maar een boycot tegen het huidige beleid, oa antidopingbeleid, paardenwelzijnsbeleid...

Ben je het niet eens met de huidige regels, dan kun je daartegen iets doen door je sterk te maken in je eigen vereniging en zo via die vereniging --> kring --> regio de KNHS bereiken en dan doe je aktief wat..
Roepen dat het niet deugd en dan de weg van de minste weerstand kiezen heeft nog nooit zoden aan de dijk gezet...

Als je een pyramide wilt bouwen begin je bij de fundering en niet het topje... maar als je de sport wilt slopen, dan kun je dat oa van boven naar benenden doen, eerst de top afbreken of het fundament opblazen, ben je gelijk alles kwijt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:04

mick75 schreef:
Mensen, als het dierenwelzijn echt zo belangrijk is onderneem dan zelf actie! Leg niet die bal neer bij de sponsors, maar neem het heft zelf in handen. Dan pas kan er echt iets veranderen!

Waarom denk je dat ik dat niet doe? Denk je dat de dierenpartij en dierenbescherming, om er twee te noemen, niet weten wat de paardgerichte invullingen van de vijf universele vrijheden van het dier zijn?
Dit is gewoon één ding. Het is een bel die ik luid.
Inderdaad is die bel ´voeg daad bij woord´. Dat schrijf ik al verschillende keren Mick, bedankt voor het in jouw woorden herhalen.
Dit is één daad.

Verder hou ik het nu voor gezien met dit topic.
Wie verbetering wil, kan hiermee íets doen. Iets wat werkt. Zie uitleg R+ en P-.
Wie het uit eigen ruiterbelang zo wel goed vindt, doet niets.
Het lost zich toch ´vanzelf´ op; het zwaard van Damocles hangt al. Paarden verdoven voor scheren kan echt niet. Als dat norm is, dan MOET het hele sportgesol ermee maar verboden worden.
Lees echt die uitspraak vanuit Wageningen eens :)*

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:28

Hc los eerst het dierenleed in Spanje maar op, nu je daar toch bent. (stierengevechten, honden, paarden etc)

Want daar is de inbreuk tegen je universele vrijheden van het dier absoluut beneden alle peil.
Dus probeer eerst maar het echte leed in je eigen omgeving aan te pakken.
Tot op heden heb je slechts enkel teksten neergetypt in je bewoordingen. Maar wat zijn je acties? hoe ga je dat zelf aanpakken? Wat heb je al gedaan?
Maar doorheen dit topic heb je daar nooit enig zinnig antwoord op gegeven. Je praat over zaken als een waarheid, zonder dat je zelf in de topsport zit en dus niet die wereld kent en duidelijk niet begrijpt. Vertrekkend vanuit jouw standpunt vind ik het vreemd dat je zelf paarden onderwerpt voor je eigen belang.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:50

@Mick75. We kunnen ons toch beter inzeteen om de sponsoren te bewegen hun geld ONDER VOORWAARDEN te geven? De sport moet naar mijnmeneing niet kapot maar ánders......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:57

@Oreo, en onder welke voorwaarden?
grotere boxen op meerdagse wedstrijden? weet jij hoe groot die boxen die zijn?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 04:31

De sport gaat ook kapot als je consequent alle sponsors wegpest. Het is een illusie te denken dat een sponsor regels kan opleggen, als die regels te strak worden zoekt men een andere die makkelijker is. Zie het wielrennen.

Volgens mij word het gewoon tijd voor een grondige mentaliteitsverandering, niet alleen in de paardensport maar overal: Het word tijd dat geld niet meer heilig verklaard wordt, en alles en iedereen moet wijken voor de druk van geld. Pas als geld geen, of veel minder, een issue is zal er daadwerkelijk iets veranderen in de (paarden)sport. Het ego van de ruiter (en de mens in het algemeen) mag best wat omlaag als daarmee het dierenwelzijn vergroot wordt. We zijn zelf immers ook dieren.

En wat ik in de praktijk doe? Ik bezoek geen evenementen (vind ik toevallig ook nog doodsaai), bekijk de evenementen ook niet op TV of internet na afloop. Ik hou mijn paard zo goed als ik kan, met haar belang voor zover mogelijk voorop. Voor zover mogelijk omdat een gedomesticeerd paard zowiezo verre van natuurlijk leeft. Ik geef voorlichting aan wie het maar wil horen over paardenwelzijn, en dierenwelzijn in het algemeen. En ik bankier toevallig niet bij de Rabobank, maar dat is toeval.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:21

mick75 schreef:
Ik blijf erbij dat de consument, jullie en ik dus, veel meer macht hebben dan alleen een sponsor onder druk zetten. Dat is een weg die eindeloos doorgaat. Stel dat de RABO nu overstelpt word met opzeggingen van klanten met als reden het paardenwelzijn, de RABO besluit daar gehoor aan te geven en te stoppen met sponsoring, dan staat er vannacht nog een nieuwe hoofdsponsor klaar. Sterker nog, dan staan er vermoedelijk tig klaar. Paardensport is hot, er gaan astronomische bedragen in rond dus sponsors staan letterlijk in de rij. Kunnen we meteen door naar de volgende, and so on and on and on.

Enig idee hoeveel concoursen geen doorgang meer vinden omdat de begroting niet meer rond te krijgen is? En hoeveel concoursen ernstig zorgen hebben over de doorgang van komend jaar en de periode erna?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:07

je hebt een verschil tussen een KNHS hoofdsponsor en een concours ergens waar, zeker is het zo dat er concoursen geen doorgang meer vinden omdat de begroting niet meer rond te krijgen, maar dat kan tig verschillende oorzaken hebben, zeker heb je dan meer sponsoren nodig, je kunt je ook afvragen of het beleid dan wel correct is.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:09

Tuurlijk is beleid ook een factor, toch komen er een hoop wedstrijden in de probelemen door teruglopend sonsorgeld. Verder is de Rabo in deze discussie slechts één van de genoemde sponsoren, ook Audi, Rolex, Mercedes, etc worden genoemd. Volgens mij is het sowieso goed om er met zijn allen meer over na te denken, toch?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:10

Waarover? hoe een sponsor zijn geld besteden wil?
Ik trek liever mijn mond los als ik iets zie op wedstrijden die niet door de beugel kunnen...
De bond en zo ook de wedstrijdorganisaties (van grotere wedstrijden) zijn bezig met een antidopingbeleid en paardenwelzijn, maar zoals ook Amsterdam steeds groter wordt en dus niet in 1 dag gebouwd is, is dat ook zo met een beleid...

neem nu je voorbeeld over de boxen op meerdaagse wedstrijden, die worden gehuurd.. door nu te verplichten (en welke sanctie als men zich er niet aan houdt) de boxen te vergroten naar 4 X 5 meter (even als voorbeeld) zit niet alleen de organisatie met een probleem maar ook de verhuurder/fabrikant....
Nadenken is zeker niet verkeerd, maar het kost tijd...
en het gestelde is dus dat niet ten voordele komt van het paard maar eerder ten nadele..
Immers is NL niet het enige land dat wedstrijden organiseerd... blijven de ruiters ook nog eens weg, dan is het einde oefening en ergens anders bloeit een evenement helemaal op... Wat dus betekend dat je eigenlijk het huidige beleid boycot/vraagtekens bij zet, zonder dat je exact weet welk beleid er is, en dat dat beleid ook anders gevormd kan worden door aktiever deel te nemen aan de vormingen door bijv. lid te worden van een rijvereniging, in het bestuur plaats te nemen en zo je stem te laten horen...

Regels moeten ook te handhaven zijn, anders hebben regels geen meerwaarde..

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:49

Hee Alane, nog even en we hebben een privé topic haha. Ik doelde niet op het verplicht vergroten van de boxen op concours hoor, ik haalde het aan als voorbeeld dat stel sponsor X het mogelijk maakt om grotere boxen te kunnen bieden en dat dan duidelijk naar voren brengt. Dat lijkt me een hoop positieve reclame ook naar de niet paardenkenners toe. En met nadenken bedoel ik dat er middels dit topic wel wordt aangezet tot nadenken over bewuster dingen aanschaffen/bankieren enz. Dat wij met zijn allen nadenken over welzijn van het paard en hoe je die kunt uiten in je consumeergedrag. Trouwens ikzelf ben a-Lid van een rijvereniging en b-lid van het bestuur.......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:12

Ik doe wel mee met de boycot :) Ik ga het komende jaar geen Rolexen, Mercedessen en Audi's kopen! :j

Ik ben het er trouwens best mee eens dat de sponsors hier naar gaan kijken en dat het publiek daar ook op let, maar het nadeel is dat het allemaal van dat oneliner-beleid wordt. Symboolpolitiek. De klant (dat zijn wij :) ) heeft geen zin om bij elke sponsoring een diepteanalyse te maken van de voors en tegens. (Toch?) Dus reageert de klant veel sneller op beleid dat goed klinkt, dan op beleid dat ook daadwerkelijk goed is alleen niet is samen te vatten in een mooie kop van 50 tekens. "Eis grotere boxen" past op een reclame poster, maar "Voer grotere boxen en andere diervriendelijke maatregelen geleidelijk in zodat de sport wel steeds meer ingesteld raakt op die maatregelen maar er niet ineens een hele generatie sportpaarden overbodig wordt" is al wat lastiger.

En "steeds meer dopinggevallen" klinkt niet fijn - maar dat ontmoedigt beslist om op zoek te gaan naar gevallen die je eerst niet had gespot. Kortom... door als klant op zulke vluchtige informatie af te gaan, kun je al snel juist het averechtse bereiken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:40

Shadow0 schreef:
Ik doe wel mee met de boycot :) Ik ga het komende jaar geen Rolexen, Mercedessen en Audi's kopen! :j

:+ jij ook al? :P

Shadow0 schreef:
Ik ben het er trouwens best mee eens dat de sponsors hier naar gaan kijken en dat het publiek daar ook op let, maar het nadeel is dat het allemaal van dat oneliner-beleid wordt. Symboolpolitiek. De klant (dat zijn wij :) ) heeft geen zin om bij elke sponsoring een diepteanalyse te maken van de voors en tegens. (Toch?) Dus reageert de klant veel sneller op beleid dat goed klinkt, dan op beleid dat ook daadwerkelijk goed is alleen niet is samen te vatten in een mooie kop van 50 tekens. "Eis grotere boxen" past op een reclame poster, maar "Voer grotere boxen en andere diervriendelijke maatregelen geleidelijk in zodat de sport wel steeds meer ingesteld raakt op die maatregelen maar er niet ineens een hele generatie sportpaarden overbodig wordt" is al wat lastiger.

Ik schreef het al eerder, wat dan als Virbac weer hoofdsponsor wordt? maar niet meer ontwormen of zo min mogelijk?
Of het nu een algehele boycot wordt (wat al niet lukt, want dan kun je zelfs geen hutje op de heide meer gaan bewonen) of met beleid aankopen doen, je moet je afvragen of je juist dan je doel bereikt of er juist compleet aan voorbij schiet...

Shadow0 schreef:
En "steeds meer dopinggevallen" klinkt niet fijn - maar dat ontmoedigt beslist om op zoek te gaan naar gevallen die je eerst niet had gespot. Kortom... door als klant op zulke vluchtige informatie af te gaan, kun je al snel juist het averechtse bereiken.

Meer doping gevallen betekend een beter antidopingbeleid
en modernere opsporingstechnieken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:29

HC............. waarom de rabobank boycotten omdat het niet in jouw straatje past......... en stierenvechten niet boycotten omdat heel veel ontwikkelde europeanen dat niet begrijpen?

Ik ben PRO de sport......... en ik heb ook geen moeite met stierengevechten........

maar ik ben niet hypocriet genoeg om dat wat niet in mijn belevingswereld past als nono te bestempelen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 21:50

KiWiKo schreef:
HC............. waarom de rabobank boycotten omdat het niet in jouw straatje past......... en stierenvechten niet boycotten omdat heel veel ontwikkelde europeanen dat niet begrijpen?

Ik ben PRO de sport......... en ik heb ook geen moeite met stierengevechten........

maar ik ben niet hypocriet genoeg om dat wat niet in mijn belevingswereld past als nono te bestempelen

Wel analfabeet blijkbaar: ik schrijf, met het oog op de slechte lezers die naar conclusies springen over wat ze zélf denken, zowat in elke post over stierenvechten dat dit ethisch niet acceptabel is en verboden moet worden.
Net als alle andere gesol met dieren waarbij het welzijnsrecht van het indiviuduele dier niet gewaarborgd is.

Zoals Wageningen bij de nota mbt het verbod op nertsen voor bont opmerkte kan je ethische gronden niet naar believen aan en uit zetten.
Wil je dát verbieden dan is paardhouden voor sport ook een probleem.
Idem stierenvechten. Ben je daar tegen dan...
Ik vind geen van drie acceptabel.

Paardensport heeft alleen bestaansrecht als het welzijnsrecht van het dier daarbij gewaarborgd bovenal staat.

Ik hóóp dat mbv van sponsoren de paardensport een toekomst heeft. Zoals het nú is, is het paardenkwellerij. Compleet met drogeren als het dier zich verzet tegen voor het dier schadelijke handelingen.
Omdát ik vind dat stierenvechten niet kan, vind ik dat de huidige paardensport niet kan. Je kan ethische gronden niet selectief toepassen.

hc

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:06

KiWiKo schreef:

Geen moeite met stierenvechten :( . Kan ik niet begrijpen. Dierenliefde is ver te zoeken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:30

Waar ik me wel over verbaas is dat er blijkbaar voor een nota over de nertsenhouderij een onderzoek is gedaan naar het houden van sportpaarden. Ik neem tenminste aan dat die uitspraak over de vergelijking tussen nertsenhouderij en sportpaardenhouderij gebaseerd is op onderzoek en dat het niet de in een bijzin vervatte mening van een onderzoeker is. Want zonder onderbouwing is het gewoon een inhoudsloze kreet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 10:04

Karl66 schreef:
Waar ik me wel over verbaas is dat er blijkbaar voor een nota over de nertsenhouderij een onderzoek is gedaan naar het houden van sportpaarden. Ik neem tenminste aan dat die uitspraak over de vergelijking tussen nertsenhouderij en sportpaardenhouderij gebaseerd is op onderzoek en dat het niet de in een bijzin vervatte mening van een onderzoeker is. Want zonder onderbouwing is het gewoon een inhoudsloze kreet.

Waarom lees je het rapport dan niet?!

Het is een volstrekt logische toelichting op de ethiek van de nota.
Dat onderzoek naar paardhouden is niet gedaan ivm het nertsenverbod. Dat is gedaan naar paardhouden ivm de welzijnseisen dáárvoor :)*

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:08

Citaat:
Want als we zeggen dat voor onze behoefte aan luxe geen dieren gehouden mogen worden, en je denkt daarover door, dan zou je ook vraagtekens kunnen zetten bij het houden van honden in een flat, of paarden in een individuele box voor wedstrijden of voor recreatie. Dat is ook dieren houden voor de luxe, waarbij het welzijn van die dieren niet gegarandeerd is.

En de visjes in het aquarium, en de paardjes op de weide, en de hondjes in een eensgezinswoning...
Hoeveel honden worden er gehouden niet vanwege de luxe?
Ik ken er niet zo heel veel...
Hoeveel paarden worden er gehouden en dan niet vanwege de luxe... ken er ook maar weinig...
En of de paarden nu in een box staan of in een kudde op de weide, dan nog is het welzijn niet gegarnadeerd.
En al dat is offtopic... boycot sponsoring van paardonvriendelijke praktijken...
En nog steeds ben ik van mening dat je juist dan paardonvriendelijkheid gaat sponsoren en met de aangehaalde voorbeelden van TS dus tegen het dopingbeleid wordt geschopt...

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:13

Bij het tegengaan van dierenleed stel ik persoonlijk prioriteiten: het ergst het eerst. Nadat ik de uitzendingen van Brooke had gezien kan ik me eerlijk gezegd niet meer zo druk maken om de sedatie van Salinero. Voor al degenen die begaan zijn met paardenleed en daadwerkelijk een steentje bij willen dragen, dan ligt hier je kans:

[HK] Bokkers bij Brooke Hospital for Animals!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:20

wat is dierenleed............. is dierenleed het dier pijn doen zodat hij zichzelf niet pijn doet? is dierenleed.......... een dier langer in leven laten omdat je zelf nog niet zover bent om het te laten gaan...........
wat is nou dierenleed........ is dierenleed stierenvechten of topsport bedrijven met je paard..............

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:09

Dierenleed is niet zwart wit te beschrijven...
En hoe dan ook, voor ons eigen gerief doen we hoe dan ook consessies aan het welzijn van het paard toch? De een om brood op de plank te krijgen, de ander voor zijn plezier. En zelfs dat is niet zwart wit want een beetje sporter is beroeps ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:50

het meeste dierneleed vloeit niet voort uit mishandelingen maar vaak uit onkunde en onwetendheid, wat uiteraard geen excuse is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:53

ik denk dat de paarden in NL het aardig goed hebben.....