Stemmen verplichten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet stemmen verplicht worden?

Ja
11 (6%)
Ja, met voorwaarde een blanco stem te kunnen geven
44 (25%)
Nee
115 (67%)

Totaal aantal stemmen: 170

RoodZonnetje

Re: Stemmen verplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:09

Chiqa, ben jij dan geheel tevreden over hoe het er in Nederland aan toe gaat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:12

En heb je geen kinderwens of kleine neefjes/ nichtjes om wiens toekomst je je bekommert? (er vanuit gaande dat je eigen toekomst je wellicht niet direct interesseert).

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:18

Precies, want ook lijkt het alsof je maar een ieniemienieradartje in het geheel bent, toch kan 1 stem van invloed zijn op het geheel! Mensen moeten zichzelf niet zo onderschatten, als iedereen zo zou denken, konden we direct de stekker er wel uittrekken! Dit is hetzelfde als bewust leven (afval scheiden, vegetarisch eten en met de fiets gaan als dat kan), verbeter de wereld, begin bij jezelf!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:41

Heino schreef:
Als je kan Bokken kan je je ook in plaats daarvan verdiepen in de verkiezingen. Ik vind het dus ook een flutexcuus, dat 'geen tijd'. 'Geen zin' is wat anders, maar dat begrijp ik dus echt niet.

Met geen tijd bedoel ik eigenlijk meer dat mijn hoofd er niet naar stond. Ik stem normaal altijd en verdiep mij daar ook in. Ik heb in het ziekenhuis gelegen met een gebroken rug, die ik nu overigens nog steeds heb, en had dus niet echt zin om stemwijzer te doen en mij eens goed te verdiepen in de programmapunten van de diverse partijen. Ik had omdat ik zelf niet mobiel ben iemand kunnen machtigen, maar nogmaals, ik vind wel dat als je stemt, je moet weten waar je voor stemt..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:02

Dat is een uitzondering, en dan begrijp ik helemaal dat je hoofd er niet naar stond/staat! Hopelijk knapt je rug snel op *aai*

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:04

Ai, dan kan ik me voorstellen dat je hoofd er niet naar staat. Jakkes! Beterschap en sterkte gewenst.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:52

Thanx! ik ben nog wel even zoet, maar komt goed :-) tjsa..leuke hobby dat paardrijden..

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:35

Polaris schreef:
Gaat dit topic dan over de Europese Verkiezingen?
Dat heb ik dan even niet meegekregen.
Maar de PVV is gewoon Wilders, dus wat dat betreft maakt het weinig verschil.

En ja juist daarom stem ik inderdaad, ik vind ook dat mensen geen mening mogen hebben over politiek als ze niet stemmen.
In die zin vind ik het dan dus nog beter dat ze wel stemmen, en wel op PVV, dan dat ze helemaal niet stemmen.

Nee hoor, stemmen in het algemeen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:40

Nee stemmen moet niet verplicht worden omdat als mensen niet na denken op welke partij zei gaat stemmen en nog belangrijker waarom dan kom je ook nergens, dan stemmen ze dus zonder reden op misschien wel iets waar ze niet achterstaan

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:09

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties tussen discussiegenoten persoonlijk van de laatste pagina's verwijderd. Speel op de bal, niet op de m/v...

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:31

In België is het stemmen verplicht, dan weet je ook waarom het Vlaams belang het zo goed doen, daar gaan alle proteststemmen naartoe en er stemmen mensen op die nooit een programma lezen. Dat het Vlaams Belang de vrouwen graag aan de haard wil hebben en dat dit hun manier is om werkloosheid op te lossen (alleen de mannen moet dan nog gaan werken) en de daling van het aantal kinderen per gezin(als vrouwen meer thuis zijn, zouden ze ook meer kinderen krijgen???). Nee Nederland weer blij met je stemrecht!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:50

Leen24 schreef:
In België is het stemmen verplicht, dan weet je ook waarom het Vlaams belang het zo goed doen, daar gaan alle proteststemmen naartoe en er stemmen mensen op die nooit een programma lezen. Dat het Vlaams Belang de vrouwen graag aan de haard wil hebben en dat dit hun manier is om werkloosheid op te lossen (alleen de mannen moet dan nog gaan werken) en de daling van het aantal kinderen per gezin(als vrouwen meer thuis zijn, zouden ze ook meer kinderen krijgen???). Nee Nederland weer blij met je stemrecht!

Even handig om dit erbij te vermelden:
Vlaams belang was de grootste verliezer van deze verkiezingen ! (jippie :D !)

de grootste partij was CD&V zij zijn redelijk neutraal, en Nv-a was de grootste winnaar ( *\o/* )

geen appelen met peren vergelijken aub. Ik ga er vanuit dat veel mensen, die niet weten wat te kiezen gewoon blanco stemmen, verder zijn er genoeg manieren om je stemplicht te omzeilen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:55

Fijn dat er 'gesnoeid' is in dit topic dankjewel Prrrr.

Er werd een vraag gesteld of ik mij niet bekommerde over de toekomst en of ik tevreden was.
Heb hier al antwoord op gegeven;

Chiqa schreef:
En ja ik ben wel geinteresseerd in mijn toekomst (Alhoewel ik liever in het hier en nu verblijf) maar wat heeft dat met dit topic te maken?

Dus ik ben tevreden, en natuurlijk zijn er wel dingen die ik graag anders had gezien maar daar heb ik in mijn eentje maar bar weinig over in te brengen, dus mijn stem zullen ze dan ook niet krijgen, ook niet als ze het verplicht gaan stellen.(Wat me een onmogelijke taak lijkt)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:07

Leen24 schreef:

Ai, ik geloof dat jij je zelf schuldig maakt aan het programma niet lezen.... Dit zijn nl punten van toen ze nog vlaams blok waren ;) Vreemd overigens dat VB er altijd bijgehaald word... Ken je groen? Heb je hun punten er al eens op nagelezen? Maar daar op stemmen is dan weer geen schande... :D

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:03

Het was maar een voorbeeld dat ik tijdens mijn studie bij het vak sociologie heb behandeld. Bijna alle partijen hebben een 'verborgen agenda' en bijna alle kiezers lezen het programma niet of onvoldoende. Mijn standpunt, enkel stemrecht is voldoende! Laat mensen kiezen wanneer ze er behoefte aan hebben. Woon zelf in Nederland (Groningen) en het was voor mij veel gedoe om een volmacht aan iemand anders in België te kunnen geven. En zo ken ik nog tal van mensen die, die dag niet kunnen stemmen of geen behoefte hebben aan stemmen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:07

Ik snapte dat het een voorbeeld was, vind het alleen frappant dat VB er altijd uitgehaald word en de verdediging dan luid dat elke partij.... ;) Is iets wat me heel veel op valt sinds ik zelf hoor te stemmen :D Verder no hard feelings hoor :D

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:11

pharagirlke schreef:
Ik snapte dat het een voorbeeld was, vind het alleen frappant dat VB er altijd uitgehaald word en de verdediging dan luid dat elke partij.... ;) Is iets wat me heel veel op valt sinds ik zelf hoor te stemmen :D Verder no hard feelings hoor :D

vind je het dan gek dat Vlaams Belang er altijd word bij gehaald ? Het is de meest opvallende partij hier in België.. en in je vorige post waarom niet groen oid.. wel Groen! heeft in het verleden nooit zulke racistische uitspraken gedaan ..

Vlaams Belang is imo juist hetzelfde als Vlaams Blok, maar na enkele racistische uitingen hebben ze hun naam gewijzigd.. dat is al .. ik geloof niet dat ze echt verandert zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:08

Nee groen wil alleen maar alle kerncentrales dicht gooien en dan hopen dat we tegen 2011 een oplossing hebben... Dan liever een partij die harde uitspraken doet, dan een partij die ons allemaal zonder stroom zet in 2011 (of 2012, weet het niet meer zeker welk jaar het was)
Hun programma is iig veranderd. :)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:06

Jullie moeten niet gaan stemmen of wat :wow: . Ik wou dat ik ook niet had moeten gaan...
Ik heb eerst bij 20 mensen moeten vragen op wie ze stemmen, omdan de partij te kiezen die het meeste werd vermeld. En dan heb ik alle vrouwen aangeduid, omdat ik ergens heb horen vliegen dat er te weinig vrouwen in de politiek zitten.
Ik wist niet dat je blanco kan stemmen, en ook niet dat je gewoon een partijstem kan doen....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:08

als je blanco stemt gaat je stem automatisch naar de partij met de meeste stemmen. Dan volg je dus gewoon de meerderheid. Nederlanders zijn inderdaad niet verplicht om te stemmen. Van ons Belgen word wel verwacht dat we gaan...

De partijen hebben toch elk sites? :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:09

DyMarvel schreef:
ik walg van mensen die stemmen zonder na te denken. Die amper begrijpen hoe t dagelijks leven werkt en dan toch bij de stemkastjes staan.

Ik doe het ook hoor, ik ga me écht niet verdiepen in die onzin.. ze beloven van alles.. en opeens kan niks meer.. as usual..
maar ik stem altijd op de aller kleinste partij, waarvan ik bijna wel zeker weet dat ze geen zetels krijgen.. :D
Want als ik niet stem, gaat m'n stem naar de grootste partij.. en daar zit ik ook niet op te wachten

Maar ik ben ook tegen het verplicht stemmen..

Dan moeten ze het ook verplichten de dingen die, die nozems gillen dat ze dat ook gewoon na moeten komen

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:11

Ah, zo werkt dat, ik dacht dat je dan gewoon niet gestemd had.
Euhm, ja kathleen, en vorig jaar hebben we bij geschiedenis al die partijen moeten leren met aantal zeteltjes enzo, en die mense wat de baas zijn van een partij (weet niet precies hoe die heten), en wat ze belangrijk vinden enzo. Ik weet er gewoon totaal niets meer van. En om eerst alles te gaan lezen, bah, veel te veel werk om niets. Vind het maar een stel kinderachtige mensen wat daar in de politiek zitten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:40

Het zijn wel die politiekers die het land besturen. We kunnen wel klagen over hoe slecht ze het doen maar als je dan aan de andere kant niet de moeite wil doen om je te informeren over welke partij het dan misschien beter zal doen... Tja :)

In België is het geloof ik zo dat bij een blanco stem je stem naar de meerderheid gaat. 100% zeker ben ik daar trouwens niet van dus ik kan mis zitten. Misschien dat een ander Belgje ons daar zekerheid over kan geven? Of ik zoek het even op :')

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:28

Nee dat is niet zo ;)

Is het waar dat een blanco stem de meerderheid ten goede komt?
Neen. Dat is een totaal ongegrond gerucht. Wanneer na de verkiezingen de zetels worden verdeeld tussen de politieke partijen, houdt men bij de berekening enkel rekening met bruikbare stemmen. Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld en komen niemand ten goede. Het is dan ook verkeerd te denken dat deze de meerderheid ten goede komen. Door blanco te stemmen toont u dat geen enkele partij of kandidaat uw voorkeur wegdraagt. Hoewel een dergelijke stem bij de berekening niet wordt meegeteld, hebt u door blanco te stemmen wel voldaan aan uw wettelijke plicht om te stemmen.
bron: http://www.bruxelleselections2006.irisnet.be