Huwelijkswet, Verplicht seks?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:41

Dit is toch gewoon bij het imbeciele af? Volgens mij hoeven we daar niet eens meer over te discussiëren.

Ik ben van mening dat we beter de discussie kunnen aangaan over wanneer de persoon die deze wet heeft verzonnen gecastreerd gaat worden. Desbetreffend persoon krijgt dan wellicht zijn mannelijke hormonen wat beter onder controle?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:42

Huertecilla schreef:
Ik denk dat er een verwarring is over plicht en recht.

Dat houdt in dat bevredigende sex geen huwelijkse plicht is maar onbevredigende sex wel een reden tot echtscheiding.
Nee, geen plícht tot echtscheiding, wel een recht.

Je kan de koek niet én bewaren én opeten.

hc

Maar met deze wet wordt sex dus WEL een plicht voor de vrouw binnen het huwelijk.
Dat is juist hetgene wat mij tegenstaat.

Tivoli

Re: Huwelijkswet, Verplicht seks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:45

Dat is niet eens de koek bewaren of opeten,
in deze wordt de koek gewoon 'genomen' (ai, vreemde woordspeling)
In je eigen huwelijk kan je nog overleggen,verbeteren,de frequentie van de hoeveelheid seks bepalen...
En hoeveel recht je ook meent te hebben op seks,je hebt er altijd zelf nog iets over te zeggen,die vrouwen niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:50

_Tivoli_ schreef:
Tja,dat is vrij lastig,want stel de man raakt impotent...

Wat is daar lastig aan?

Ik vind dat de partners, dus ook de vrouw, het recht hebben op bevredigende sex. Is die er niet, dan is dat een reden tot echtscheiding als ze dat wil.
Waar ze geen recht op heeft is op én bescherming van het huwelijk én een buitenechtelijk minnaar.
Wanneer een partner het de ander toestaat binnen het huwelijk dan is dat weer wat anders, maar dat is geen recht en ook geen plicht.

In het geval van de islam is de Koran vrij strikt in de rechten van de vrouw en de plichten van de man en omgekeert.
Ik heb geen mening over de absolute juistheid van de details omdat het mijn wereld niet is.
Ik vind wel dat je de koek niet én kan eten én bewaren.

hc

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:57

Diane65 schreef:
Frank schreef:
Geweldig iets, dat huwelijk! :Y)

Maar zonder gekheid..
Het schijnt ook in Nederland zo te wezen dat wanneer je getrouwd bent, en de man wil sex, de vrouw daaraan mee moet werken! (of het andersom ook geldt, weet ik niet!)
Is iets héél ouds, maar het zou nog moeten gelden volgens mij.

Euhhh...... volgens mij geldt dit alleen voor mensen die voor de kerk trouwen, echt niet voor hen die voor de burgerlijke stand trouwen. Men gaat uit van gelijkheid van man en vrouw in deze.

:= Wat een onzin, sorry :')

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:58

Ja,je koekjes verhaal ken ik nu.

Ik zeg toch ook niet dat de vrouw het buitenechtelijk mag gaan doen?
Ik vraag me alleen af: als een man een vrouw wél mag dwingen,
wat doet een vrouw dan bij haar man als hij niet wil/kan?

Dus de vrouw zou mogen scheiden (wat ik ten zeerste betwijfel bij uithuwelijking) maar de man mag haar dwingen?
Beetje krom lijkt me.

En over seks wel/niet , hoevaak en op wat voor manier hier in het westen heb ik het überhaupt niet,omdat je ten alle tijden mag scheiden als je dat wil,daar hoef je niet voor aan te geven dat je vrouw 'maar' 1 keer per week wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:59

Huertecilla schreef:
_Tivoli_ schreef:

Wat is daar lastig aan?

Ik vind dat de partners, dus ook de vrouw, het recht hebben op bevredigende sex. Is die er niet, dan is dat een reden tot echtscheiding als ze dat wil.
Waar ze geen recht op heeft is op én bescherming van het huwelijk én een buitenechtelijk minnaar.Wanneer een partner het de ander toestaat binnen het huwelijk dan is dat weer wat anders, maar dat is geen recht en ook geen plicht.

In het geval van de islam is de Koran vrij strikt in de rechten van de vrouw en de plichten van de man en omgekeert.
Ik heb geen mening over de absolute juistheid van de details omdat het mijn wereld niet is.

hc

Daar gaat de hele discussie toch niet over?
We hebben het hier puur over het feit dat er in de wet wordt vastgelegd hoevaak een vrouw VERPLICHT is om sex met haar man te hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:59

_Anca_ schreef:
Huertecilla schreef:
Ik denk dat er een verwarring is over plicht en recht.

Maar met deze wet wordt sex dus WEL een plicht voor de vrouw binnen het huwelijk.
Dat is juist hetgene wat mij tegenstaat.

Ik ben het helemaal eens met de problematiek van het kwantificeren van ´bevredigende´ sex.

In dit geval zegt de wet: minder dan 1 x sex per 4 dagen = wettelijk grond tot echtscheiding.
Van mij hoeft dit niet gekwantificeerd te worden en is dat een zaak tussen partners.
Het is echter een tweesnijdend mes: als je het níet kwantificeert in een mimimum is het roepen dat de sex niet bevredigend is reden tot echtscheiding.

Dát bedoel ik met dat je niet beíden kan hebben.
Sex is belangrijk, dat kan en mag je niet ontkennen. Je kan en mag ook niet ontkennen dat het een relatie heeft tot de huwelijkse staat.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:00

_Anca_ schreef:
We hebben het hier puur over het feit dat er in de wet wordt vastgelegd hoevaak een vrouw VERPLICHT is om sex met haar man te hebben.

.... met het recht van de man op echtscheiding bij minder en dus GEEN recht op echtscheiding wanneer hij wat víndt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:06

Citaat:
Euhhh...... volgens mij geldt dit alleen voor mensen die voor de kerk trouwen, echt niet voor hen die voor de burgerlijke stand trouwen.

In afghanistan bestaat geen scheiding tussen kerk en staat. Inderdaad is er in de westerse kerkelijke wetten nog een mindere positie voor de vrouw ingeruimd :)*

hc

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:07

Huertecilla schreef:
Citaat:
Euhhh...... volgens mij geldt dit alleen voor mensen die voor de kerk trouwen, echt niet voor hen die voor de burgerlijke stand trouwen.

In afghanistan bestaat geen scheiding tussen kerk en staat. Inderdaad is er in de westerse kerkelijke wetten nog een mindere positie voor de vrouw ingeruimd :)*

hc

Right. Nooit verdiept in iets anders dan de Rooms-Katholieke Kerk zeker? :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:07

_Tivoli_ schreef:
Dan biedt hij zijn vrouw geen dagelijkse bevredigende seks meer (want na drie weken handwerk wil je ook wel weer iets anders)
En dan?

En ook: wat als 1 van beiden niet aan je verwachtingsbeeld voldoet? Wat doe je dan?
Dwingen? Scheiden? Rechtzaak aanspannen? Naar de priester rennen?

Voorbind dildo :')

dan verzin je maar iets. Okee iedereen kijkt daar anders tegenaan.. maar als je echt van iemand houdt.... ga je diegene om zo'n reden laten vallen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:08

Huertecilla schreef:
_Tivoli_ schreef:

Wat is daar lastig aan?

Waar ze geen recht op heeft is op én bescherming van het huwelijk én een buitenechtelijk minnaar.
Wanneer een partner het de ander toestaat binnen het huwelijk dan is dat weer wat anders, maar dat is geen recht en ook geen plicht.

In het geval van de islam is de Koran vrij strikt in de rechten van de vrouw en de plichten van de man en omgekeerd.

hc

flauw...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:12

Buiten de belachelijkheid van deze hele wet ben ik ook bang dat in de praktijk 'niet iedere vier dagen seks is grond voor echtscheiding' al gauw verandert in 'niet iedere vier dagen seks is grond om mijn vrouw in elkaar te slaan'...

Euh hc, jij zegt iets over begrijpend lezen, zou begrijpelijk schrijven niet een optie zijn? Je hoogdravend taalgebruik bevat nogal veel taalfouten en wordt daardoor niet echt duidelijker. En ja, ik ben docent Nederlands.

Citaat:
Wat is daar lastig aan?

Ik heb mijn man trouw beloofd in goede en kwade dagen. Voor hem zouden het kwade dagen zijn, denk ik, als hij impotent zou worden, want volgens mij voel je je daar toch knap l*llig bij, zeg maar :+. Voor mij geen reden om hem niet meer trouw te blijven. Als jouw vrouw een hand kwijtraakt en niet meer kan koken, hc, verlaat je haar dan ook? Want mannen zijn toch tevreden met een warme prak en goede seks? :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:13

Blue_Eyes schreef:
Nooit verdiept in iets anders dan de Rooms-Katholieke Kerk zeker? :roll:

We hebben het hier ook niet over het boedisme toch? Daarin is sex binnen of buiten het huwelijk een kunstvorm waar beide partners recht op hebben.

Er wordt ongezouten en ongenuanceerde kritiek geuit op een wet in afghanistan.
Aan die wet zitten inderdaad haken en ogen en kán je bekritiseren. Het is echter niet zwart of wit.
De wet geeft ook rechten en is daarbij een religieuze wet die de vrouw meer recht geeft dan het westerse katholisisme.
Dat is een nuancering.

Wat míj betreft hoeft het hele huwelijk niet en heeft iedereen recht op bevredigende sex binnen welke relatievorm ook. Geen plicht.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:17

VivaLaVida schreef:
dan verzin je maar iets. Okee iedereen kijkt daar anders tegenaan.. maar als je echt van iemand houdt.... ga je diegene om zo'n reden laten vallen??

Dat is de kern niet.
Dat hoéft niet nee, maar je hebt wel dat récht.
Dat is uiteraard niet alleen mbt sex zo. Daar gaat het alleen nu wel over. Óf het een reden tot echtscheiding is en zo ja bij welke grens.

Daar kan je van mening over verschillen. Het geeft echter geen pas het ongenuanceerd te veroordelen. Zeker niet omdat hier in het westen de katholieke kerk hierin nog ongeëmancipeerder is dan de islam.

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:17

Volgens mij staat er alleen in het wetsvoorstel dat een man binnen het huwelijk minstens eens per vier dagen recht heeft op sex. Dat hij zijn vrouw zou mogen dwingen/verkrachten is een invulling die hier gegeven wordt, maar die volgens mij niet in het artikel genoemd staat.
Het betekent simpelweg dat hij zijn huwelijk mag ontbinden wanneer hij niet genoeg sex krijgt. Dat is niet hetzelfde als mogen dwingen tot sex.

Natuurlijk zou dat recht op sex dan ook omgekeerd moeten gelden voor vrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:18

Ja, zo heb je overal recht op!!!
Maar respect...dát is belangerijk.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:22

Jeetje, wat een domme regel :?
Die zijn niet goed snik :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:26

oomens schreef:
Het betekent simpelweg dat hij zijn huwelijk mag ontbinden wanneer hij niet genoeg sex krijgt.

..en wat in feite de vrouw beschermt omdat de wet dat ´niet genoeg´ kwantificeert.

Het is daarom niet zo slim om dit gelijk als dom of wat ook te bestempelen.

hc

Anoniem

Re: Huwelijkswet, Verplicht seks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:27

of de vrouw mag er voor gestraft worden........?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:29

VivaLaVida schreef:
Ja, zo heb je overal recht op!!!

Nee, hoor, slecht op één wip in de vier dagen.
Verder heb je recht op het ontbinden van je huwelijk als je dat niet krijgt.

hc

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:07

oomens schreef:
Het betekent simpelweg dat hij zijn huwelijk mag ontbinden wanneer hij niet genoeg sex krijgt. Dat is niet hetzelfde als mogen dwingen tot sex.

Maar dat zal ook tot gevolg leiden dat veel vrouwen tegen hun zin seks gaan hebben om ervoor te zorgen dat hun man geen recht krijgt tot scheiding. Want hoe erg ze er tegen op zitten, ze hebben wel een dak boven hun hoofd en ze gaan een hoop moeten afgeven bij een echtscheiding. En dan is nog maar de vraag als de vrouw na de echtscheiding nog enige maatschappelijke waarde kan behouden en niet in de goot eindigd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:20

Welkom in de werkelijke wereld Katleentje.

Dat is helemaal niet zo vreemd.
In de meeste relaties levert de man zijn salaris thuis is. Veel mannen zouden best meer inspraak op de besteding willen hebben. Ook in de islam.

Een huwelijk regelt nu eenmaal een aantal zaken automatisch en wettelijk. Ook in europa.
Als je wel wil huwen maar dat anders wil, dan moet je aanvullende, andere, huwelijkse voorwaarden overeenkomen en vast laten leggen.
Je kan ook niet huwen en het schriftelijk vastleggen.
Of niet huwen, niets vastleggen en gewoon de afspraken samen maken en onderhouden.
Gaat er wat fout bij het naleven van de afspraken dan heb je het recht de relatie te ontbinden.

Het topic gaat over het vaststellen van een minimum binnen de standaardbepalingen van een huwelijk volgens islamistisch staatsrecht in afghanistan. Minder dan dat geeft recht op ontbinding.
Diezelfde islamitische wet geeft de vrouw ook een lijst met rechten.
Andere rechten en plichten dan wij hier in het westen gemakshalve graag voor lief nemen, maar die zelfs hier helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:23

Marjo_x schreef:
Citaat:
In Kabul hebben honderden vrouwen geprotesteerd tegen een huwelijkswet, waarin staat dat een sjiitische man zeker eens in de vier dagen recht heeft op seks, tenzij zijn vrouw ziek is.

Mensenrechtenorganisaties zien de wet als een vrijbrief tot verkrachting in het huwelijk. In de wet staat ook dat de man mag bepalen of zijn vrouw alleen het huis uit mag. Het protest leidde tot weerstand. De vrouwen werden bekogeld.

De wet werd vorige maand aangenomen, maar na internationale kritiek beloofde president Karzai de wet nog eens te onderzoeken en eventueel aan te passen als die in strijd is met de grondwet.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... kswet.html

Ik vind het absurd! Verplicht eenmaal in de 4 dagen seks? Ik snap niet dat zulke wetten gemaakt kunnen worden in deze tijd..
Wat vinden jullie hier nou van?

ik heb me gek gelachen om de demonstratie, ik vond het helemaal GOED :)

de vrouwen gingen demonstreren en eiste elke dag seks :) :) :) Kijk en dan zet je een statement neer :D helemaal top :)

Allemaal gesluierde vrouwen die gewoon als tegeneis riepen, "WAT NOU!! WE WILLEN ELKE DAG!!!"