'Buitenlanders'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:00

Lyonesse schreef:
Karst is een duitse naam. Tates is ook niet echt oerhollands.

Tja, mijn eigen naam is ook niet bepaald Nederlands, maar ik ben toch echt een oer-Hollandse :) . Dat ooit heeeeeeeel lang geleden mijn voorouders uit een ander deel van de wereld kwamen, is dat dan van belang? Denk dat bijna iedereen wel wat 'buitenlands' bloed heeft dan. ;)

Lyonesse

Re: 'Buitenlanders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:03

Ow, mijn naam is ook niet hollands hoor :D Was puur gericht op de opmerking dat het een oerhollandse naam was :Y) Dat is het dus niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:09

Karst leek mij ook heel Hollands (of is het Skandinavisch???). Tates lijkt me naar Engels neigen.....
Maarre... ik snap je, hoor. ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:19

Foutje van mij, ik vind het een erg Hollandse naam, omdat ik een paar mensen ken met die naam (nee, niet deze mafketel) die gewoon erg Nederlands zijn. Kwestie van associatie. Anyway, het is een Europese naam.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:59

Tates is gewoon een Nederlandse naam.

Ik word er wel een beetje moe van dat alle 'buitenlanders' zich altijd maar moeten verantwoorden voor een paar debielen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:59

Ayo, ben ik helemaal met je eens, daar word ik ook erg moe van..... :j

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:38

Ik vind 'buitenlanders' (allochtonen) prima, zolang ze maar INTERGREREN!
Ik kan niet tegen 70% van mijn wijk die in het turks over straat schreeuwd naar zijn kinderen.
Bah, pas je eens aan, praat buiten normaal Nederlands, want dat is waar je woont.

En dan mogen ze van mij best een hoofddoek, geen probleem. Maar pas je verder een beeeetje aan naar je omgeving!
Hier is het niet normaal om als een bezetenen tegen je kinderen te gillen. (das niet het enigste hoor ;) )

Mijn man is op Curacao geboren, en zijn moeder is Curacao-se. (vader is fries) Hij heeft dus een kleurtje, maar meer ook niet.
Hij is meer nederlander dan sommigen die ik ken.
Hellaas word hij alsnog als buitenlander bestempeld. Ook in Curacao word hij als buitenlander bestempeld.

veel Nederlanders op Curacao zijn trouwens ook smerig! Ook niet willen aanpassen of intergreren! Lekker eigen strandjes, met eigen artiesten, in eigen beveiligde resorts met eigen zwembad, zonder ook maar iets voor het eiland te doen.
Smerig vind ik het. Bah.. ga dan lekker terug naar Nederland!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:28

Klijntjuh: ik ben Nederlander, al vele generaties (er zit een verdwaalde Fransman in de stamboom, die er in de Napoleontische tijd bij kwam). Ik heb een Finse vrouw, mijn zoon is in Canada geboren en heeft dus drie paspoorten. Ik spreek Nederlands en Fins met mijn zoon. Ik heb de ongeloofljke luxe dat ik mijn zoon vermanend kan aanspreken in het Fins terwijl er medelanders om me heen staan. Dat deed ik ook in het Nederlands in Finland. Waarom: niemand heeft er geen bal mee te maken hoe ik mijn zoon corrigeer in een openbare gelegenheid.

Ik gil niet als een bezetene tegen mijn kinderen. Dat zie ik echter wel autochtone Nederlanders doen. Kijken mensen raar op als ik ineens een heel exotische taal tegen mijn zoontje spreek om daarna met een brabantse tongval tegen anderen te praten? Jazeker. Heb ik daar een boodschap aan? Helemaal niet. Ik heb een privé conversatie met mijn zoon en door een andere taal te spreken dan mijn omstanders kan ik die ook privé houden. Ik hebeen gruwelijke hekel aan omstanders die zo graag maar meelisteren naar wat ik te zeggen heb. Niet dat ik iets te verbergen zou hebben, maar ik heb gewoon geen zin in bemoeizuchtigen om me heen, een van de allerslechtste eigenschappen van de autochtone Nederlander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:07

joostvangestel schreef:
Kijken mensen raar op als ik ineens een heel exotische taal tegen mijn zoontje spreek om daarna met een brabantse tongval tegen anderen te praten? Jazeker. Heb ik daar een boodschap aan? Helemaal niet. Ik heb een privé conversatie met mijn zoon en door een andere taal te spreken dan mijn omstanders kan ik die ook privé houden. Ik hebeen gruwelijke hekel aan omstanders die zo graag maar meelisteren naar wat ik te zeggen heb. Niet dat ik iets te verbergen zou hebben, maar ik heb gewoon geen zin in bemoeizuchtigen om me heen, een van de allerslechtste eigenschappen van de autochtone Nederlander.

Dus dát is de reden waarom buitenlanders hun eigen taal spreken met elkaar?
Sorrie maar ik vind het vrij achterbaks overkomen, sta je een klant te helpen in de winkel, gaat zijn mobiel (Neemt ie nog op ook terwijl ik met hem bezig ben!!) en gaat keihard in zijn eigen taal lopen brullen.
Hij zal niet de eerste zijn waar ik vriendelijk voor bedank, en weiger hem verder te helpen.
A geen fatsoen om even te zeggen dat hij bezig is en B in zijn eigen taal waar wij geen bal van verstaan en alleen als vloeken overkomt omdat er zo hard geschreeuwd wordt.

Vinden ze het gek dat Nederlanders hiervoor bedanken? Nee niet echt, als je wil integreren doe dat dan.
Wel zo netjes naar je medemens toe.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:57

chiqa: je bent een echt wereldburger, merk ik. Ok, het is niet zo kies om de telefoon maar aan te nemen als je met iemand praat. Ik verontschuldig me minstens. Maar als mijn schoonmoeder uit Finland belt, die er ook niks aan kan doen dat haar dochter met een Nederlander getrouwd is, dan praat ik zeker Fins met haar (aangezien ze echt niks anders kan, om duidelijke redenen). Ik kan me ook voorstellen dat zo'n gesprek redelijk geagiteerd is en ik dan zou zeggen op misschien verheven toon: "Anteeksi, mutta olen nyt kauppassa, juuri kassan ääressä, voitko soittaa takaisin viiden minuuttin päästa?" oftewel: sorry, maar ik sta nu aan de kassa, kan je in 5 minuten terugbellen? Is ook goed mogelijk dat een van mijn collegae uit Finland bellen, daar spreek ik ook al Fins mee. Dus geen rare conclusies trekken. In het algemeen laat ik de telefoon maar gaan of stuur ik ze naar voice mail of stuur ik een sms. Maar zijn het alleen maar buitenlanders die hun mobieltje opnemen aan de kassa? Stoor je je niet aan Nederlands, omdat je het dan per ongeluk wél kan verstaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:01

Joost, het is ook maar net waar een mens zich bedreigd om voelt en met welke predispositie deze in de wereld staat :).

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:06

Ach waar je om druk kan maken zeg! Diegene bedoeld het vast niet zo serieus. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:08

joostvangestel schreef:
chiqa: je bent een echt wereldburger, merk ik.

Rake opmerking, alleen gaat het nergens over want je heb overduidelijk niet echt goed gelezen waarom ik zo reageer ;)
Ik ben met deze klant bezig, een lastig uitzoekklusje, en vervolgens gaat meneer utigebreid staan ouwehoeren aan de telefoon. Ik weet niet of dit puur buitenlands is??????

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:09

Chiqa schreef:
joostvangestel schreef:
Kijken mensen raar op als ik ineens een heel exotische taal tegen mijn zoontje spreek om daarna met een brabantse tongval tegen anderen te praten? Jazeker. Heb ik daar een boodschap aan? Helemaal niet. Ik heb een privé conversatie met mijn zoon en door een andere taal te spreken dan mijn omstanders kan ik die ook privé houden. Ik hebeen gruwelijke hekel aan omstanders die zo graag maar meelisteren naar wat ik te zeggen heb. Niet dat ik iets te verbergen zou hebben, maar ik heb gewoon geen zin in bemoeizuchtigen om me heen, een van de allerslechtste eigenschappen van de autochtone Nederlander.

Dus dát is de reden waarom buitenlanders hun eigen taal spreken met elkaar?
Sorrie maar ik vind het vrij achterbaks overkomen, sta je een klant te helpen in de winkel, gaat zijn mobiel (Neemt ie nog op ook terwijl ik met hem bezig ben!!) en gaat keihard in zijn eigen taal lopen brullen.
Hij zal niet de eerste zijn waar ik vriendelijk voor bedank, en weiger hem verder te helpen.
A geen fatsoen om even te zeggen dat hij bezig is en B in zijn eigen taal waar wij geen bal van verstaan en alleen als vloeken overkomt omdat er zo hard geschreeuwd wordt.

Vinden ze het gek dat Nederlanders hiervoor bedanken? Nee niet echt, als je wil integreren doe dat dan.
Wel zo netjes naar je medemens toe.

Hoezo achterbaks? Als mijn moeder iets tegen mij wilt vertellen wat niemand mag horen, zegt ze dat ook in een andere taal. Ik vind het erg kinderachtig als je daar boos om kunt maken. Dat aan de kassa telefoneren kan natuurlijk niet, dat is erg associaal. Maar verder mag iedereen zelf bepalen in welke taal hij of zij praat.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:22

Mij lijkt het beleefder om dan jezelf even te excuseren of gewoon te zeggen dat je privé wilt praten, want als je zomaar op een andere taal overschakelt kon je het net zo goed over de persoon in kwestie hebben. Komt een beetje over alsof je achter zijn/haar rug om 'roddelt'. Dat zou ik denken als het me overkwam iig.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:36

Sander_ schreef:
Mij lijkt het beleefder om dan jezelf even te excuseren of gewoon te zeggen dat je privé wilt praten, want als je zomaar op een andere taal overschakelt kon je het net zo goed over de persoon in kwestie hebben. Komt een beetje over alsof je achter zijn/haar rug om 'roddelt'. Dat zou ik denken als het me overkwam iig.

Maar als degene aan de andere kant van de lijn geen Nederlands spreekt, heeft het toch geen zin om in het NL te zeggen: ik bel je zo even terug? :+

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:44

Sander_ schreef:

Ik bedoel gewoon, bijvoorbeeld: Je bent in een winkel en je ziet allemaal leuke kleding, maar je ziet bijvoorbeeld ook iets heel lelijks, maar toevallig heeft iemand dat shirtje in haar handen en ik ook, maar mijn moeder vindt het bijvoorbeeld heel erg lelijk. Dan zou zij dit in een andere taal zeggen, gewoon heel zachtjes, zodat diegene die hetzelfde shirtje in haar handen heeft zich niet aangesproken zou voelen. ;)
Maar zomaar overschakelen op een andere taal, terwijl je met iemand anders in gesprek bent, kan natuurlijk niet. ;)

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:48

Ik vind het allemaal wel meevallen, er zijn idd buitenlanders die niet werken, maar er zijn ook zat nederlanders die dat niet doen.
En die nederlanders die hebben net zo'n instelling als in de beginpost beschreven.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:02

Chiqa schreef:
Ik ben met deze klant bezig, een lastig uitzoekklusje, en vervolgens gaat meneer utigebreid staan ouwehoeren aan de telefoon. Ik weet niet of dit puur buitenlands is??????

Ik denk dat je je nog meer zou opwinden als een klant dat deed en Nederlands sprak, omdat je dan nog meer wordt afgeleid over wat hij zegt. Het was dus gewoon een lompe vent, die toevallig ook buitenlander is.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:38

wat ik nog irritanter vindt is dat ze in me klas met zijn alle gezellig turks zitten te banketstaaf. zit je net in een gesprek maakt er iemand een opmerking en hoor je ze achter je lachen en turks praten. dan heb ik wel zo iets van alsjeblieft zeg praat gewoon nederlands dan kunnen we allemaal mee genieten.

vorige week vroeg ik iets aan 1 van die meisjes moet ze eerst in het turks aan een ander vragen wat ze kon antwoorden want ze kan niet goed nederlands. heb ik juist zoiets van nou praat dan meer nederlands probeer het te begrijpen dan leer je tenminste iets

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:43

ik werd vd week nog uitgescholden in het marokkaans.. door een oude man
liep met mijn hondjes langs hem heen en mijn hond kwam met der neus tegen zijn plastic tasje met vis aan..
ik werd me toch afgeblaft in het marokkaans!! helemaal koekoek!
heb ook tegen mijn hondje gezegd dat ze de volgende keer de vis mag opeten :')

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:00

yousra schreef:
Hoezo achterbaks? Als mijn moeder iets tegen mij wilt vertellen wat niemand mag horen, zegt ze dat ook in een andere taal. Ik vind het erg kinderachtig als je daar boos om kunt maken. Dat aan de kassa telefoneren kan natuurlijk niet, dat is erg associaal. Maar verder mag iedereen zelf bepalen in welke taal hij of zij praat.

Ik vind dat hetzelfde als fluisteren in gezelschap van andere mensen. Ik vind dat ronduit onbeschoft.
En in je eentje aan de telefoon daar heb ik geen problemen mee. Maar ik kom ook vaak mensen tegen op straat die niet Nederlands tegen elkaar spreken, waarom kan je dan niet gewoon Nederlands spreken?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:05

yousra schreef:

ik als nederlander kan toch ook niet in een andere taal iets tegen mijn omgeving vertellen?
dus jullie als buitenlanders moeten dat wel mogen?

nee sorry hoor in nederland praat je nederlands sorry hoor

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:42

juline schreef:
yousra schreef:

ik als nederlander kan toch ook niet in een andere taal iets tegen mijn omgeving vertellen?
dus jullie als buitenlanders moeten dat wel mogen?

nee sorry hoor in nederland praat je nederlands sorry hoor

Oh nou ik val van mijn stoel van je beargumentering!
Klinkt heel kinderachtig en jaloers.

Als je het ook wil, dan leer je samen met een vriend(in) toch een andere taal? Ik spreek ook Fries met mijn vriendin als ik buiten de provincie ben, en als ik snel genoeg praat is er voor Nederlanders ook niets van te volgen. Zelfde principe, maar niemand valt er over. Mensen zoeken nu gewoon extra excuses om allochtone mensen lastig te vallen met allerlei onzin regeltjes. Mij zal het aan mijn reet roesten welke taal mensen spreken of naar wat voor zenders ze kijken of wat voor kleren ze zich dragen, als ik maar geen last van ze heb of hun kroost.

Mensen, er zijn echt duizenden Chinezen hier in Nederland die nauwelijks Nederlands spreken, naar Chinese tv kijken en hun kinderen als Chinezen opvoeden, maar daar heb je geen last van, dus hoor je er niemand over...

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:54

kijk wat ze thuis doen of zo maakt me niet uit moet iedereen zelf weten.
maar in gezelschap praat je de taal die iedereen spreekt.
ik ga ook niet plat bredaas praten als ik weet dat er mensen zijn die dat echt niet kunnen volgen.

kan er gewoon niet tegen dat mensen hier plaasten dat ze graag prive willen praten in een openbare gelegenheid.

als mijn vriend met zijn familie praat aan de tel dan vertaald hij het later. als familie er is dan praten ze nederlands. hij zelf is antiliaans dus voor ik als racist bestempeld wordt..

als mijn duitse vrienden er zijn praat ik zo veel mogelijk duits met mijn nederlandse vrienden zodat mijn duitse vrienden zich niet buiten gesloten hoeven voelen.

en nee ik ben zeker niet jalours eerder pissed dat ander talige mensen blijkbaar een vrijbrief kunnen krijgen om in openbare ruimtes in hun eigen taal wordt gesproken. en ik als nederlandse maar moete moet doen me verstaanbaar te maken aan deze personen omdat ze helaas om wat voor rede dan ook niet gedreven genoeg zijn om onze taal te leren en het makkelijker vinden om in hun eigen taal te praten.