Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:37

oomens schreef:
nickyu schreef:
:= denk dat het risico voller is roken in een auto te verbieden ..

nu rij ik u niet zoveel meer
maar uurtje in de file staan na 12 uur rookvrij werken en er voor duwende
afsnijdende haastige personen , zondags rijders die pal op de rem gaan voor een
verdwaalde bloembol in een reeds geoogst veld na het zeizoen tegenkomende
etc etc

neh is echt veiliger als ik mijn peukie gewoon opsteken mag :D

Want?
Als jij rookt staat die file er niet meer?
Snijden die haastige personen je niet meer af?
Remmen die zondagsrijders niet meer zomaar?

Doe mij ook maar zulke sigaretten dan!

Nee, ze bedoelt dat deze tendens oneindig en willekeurig is.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:39

Dan zal ik heel wat boete's gaan krijgen als ze roken in de auto verbieden :)
Alsof ongelukken alleen daardoor komt, of merendeels.

Als ik rook, let ik alsnog op het verkeer. Ook nog nooit een aanrijding of een bijna aanrijding hierdoor gehad. (Niemand in mijn omgeving)

Dus van mij kunnen ze de pot op als ze met die regeling komen.
Kunnen ze net zo goed het hele autorijden gebeuren afschaffen, dan kunnen er geen ongelukken met de auto gebeuren :+
Vind het kortom dus gewoon onzin :)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:40

nickyu schreef:
:= denk dat het risico voller is roken in een auto te verbieden ..

nu rij ik u niet zoveel meer
maar uurtje in de file staan na 12 uur rookvrij werken en er voor duwende
afsnijdende haastige personen , zondags rijders die pal op de rem gaan voor een
verdwaalde bloembol in een reeds geoogst veld na het zeizoen tegenkomende
etc etc

neh is echt veiliger als ik mijn peukie gewoon opsteken mag :D

nou precies! van dat peukie word je lekker rustig als je je ergert aan de file en zondagsrijders!
een sigaretje ontspant voor de verslaafden onder ons!
dus stress van het auto rijden en dan ook nog zonder sigaret......nou geloof mij ik ga over de vluchtstrook rijden,als er file staat en heb al een paar uur niet even lekker een sigaretje kunnen roken!nee daar word mij auto rijden alleen maar slechter van!
vind het zoiezo beetje overdreven,je doet toch ook de radio aan,nou die zit bij mij net boven de asbak,of ik dan mijn sigaretje uitdruk of op de knop van de zenders zit te zappen?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:40

Welkom in Nederland.......
Het land waar je legaal op straat een joint op mag steken, maar wat het ten strengste verboden is om in de kroeg (en dus binnenkort je eigen auto) te roken.

Nu vraag ik me toch werkelijk af..
Waar houden ze die onderzoeken??!!!
Ik doe mee aan diverse enquetes maar heb nog nooit vragen over dit soort maatschappelijke dingen gedaan!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:41

Nou ik rook ook in mijn auto.
Ik heb daardoor naar mijn weten nog nooit voor een onveilige situatie gezorgt.
Ik zorg altijd dat mijn sigaretten en aansteker in bereik liggen.
Ik steek hem vaak op op een moment dat we stil staan.
En als ik met vriendinnen uit ga en ver weg (onbekende omgeving voor mij) drukte op de weg, dan vraag ik of de bijrijder er 1 voor mij wil aansteken.
En als hij uit moet geef ik m ook weer af.

Ik denk dat ik met het eten van een broodje, of cd-tje wisselen meer afgeleid ben.

Al zouden ze het verbieden, dan doen ze dat maar. Ik blijf roken in mijn eigen bakkie.

Ojajoh

Re: Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 02:09

Dan ga ik het stiekum doen :')

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 02:24

Ik vind het een zeer goed idee..
ik heb eens bij een collega in de auto gezeten die haar shag nog even moest draaien.. Nou verschrikkelijk! Wat vond ik dat eng!

Auto zwaaide alle kanten op en ze zag echt niet wat er voor, naast en achter de auto gebeurde!!

Edit: Ik denk ook dat het verbod daar mee te maken heeft. Het draaien van, opsteken en uitmaken van een peuk. Het roken zelf gaat in een automatisme..

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 02:55

chitra schreef:
ik heb eens bij een collega in de auto gezeten die haar shag nog even moest draaien.. Nou verschrikkelijk! Wat vond ik dat eng!

Auto zwaaide alle kanten op en ze zag echt niet wat er voor, naast en achter de auto gebeurde!!

Edit: Ik denk ook dat het verbod daar mee te maken heeft. Het draaien van, opsteken en uitmaken van een peuk. Het roken zelf gaat in een automatisme..

Daarentegen..
Mijn moeder kan perfect een shaggie draaien achter het stuur.
Niets geen engs aan... en zo ook mijn tante.
Ze zorgen beiden niet voor levensgevaarlijke situaties.

Iemand die druk bezig is een cdtje te verwisselen kan voor minstens half zulk gevaarlijke situaties zorgen!

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 03:31

Hier in australie hebben we al een variatie op deze regel.

Je mag niet in je auto roken als er een kind onder de 16 jaar in zit. Doe je het toch en ze pakken je dan kun je een beote van 250 dollar krijgen.

Ik zelf vind dit een goede regel en als ze die in Nederland ook zouden uitvoeren denk ik dat menig mens er wel vrede mee heeft. Maar ik vind het belachelijk als het niet mag als je alleen in de auto zou zitten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:10

Moon schreef:
Daarentegen..

Iemand die druk bezig is een cdtje te verwisselen kan voor minstens half zulk gevaarlijke situaties zorgen!

Inderdaad, de gps instellen, cd wisselen, kinderen uit elkaar houden die ruzieën, lippenstiften/scheren, eten. Druk kletsen met mede passagier. Ik denk dat we zo nog wel meer weten.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:25

..het is gewoon te gek voor woorden zo'n regel...laten we eerlijk zijn..als we een scheet laten weten ze dat al in den haag..ze willen alles weten en kunnen op de seconde weten waar we zijn, wat we doen, wat voor eten we kopen en wat we uitgeven aan kleding, welke rekeningen je heb openstaan en hoeveel je leent, wat je spaart..noem maar op!..we worden overal op gecontroleerd en dit is echt niet overdreven..pleeg 1 telefoontje en ze weten waar je zit, log 1 keer in op het internet en ze weten wat je kijkt, hoelang je het kijkt en haast waarom je het kijkt!..het is een controlestaat aan het worden en meerendeel is het er nog mee eens ook..ook al ben je het met deze stelling eens, zou je het niet moeten toegeven...want je pakt daarmee steeds een stukje van je eigen vrijheid, want nu is het roken..maar wat komt hierna??

ik ben een echte roker, ik rook nauwelijks in de auto, ook omdat ik twee kinderen heb en daarbij niet rook...maar we moeten niet teveel toegeven anders zitten we over 20 jaar overal aan vast!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:18

Moon schreef:
chitra schreef:

Daarentegen..

Zolang alles om hen heen constant blijft rijden, is er niets aan de hand nee.

Wanneer iemand plotseling remt, oversteekt, een klapband krijgt, zonder te kijken van rijstrook wisselt, een stuk lading verliest, etcetera, dán ontstaan die levensgevaarlijke situaties.
Dán kan iedere extra afleiding van de aandacht, iedere verlenging van de reactietijd en iedere hand minder aan het stuur er een te veel zijn.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:24

Zullen we autorijden maar gaan verbieden? Dat lijkt me het beste plan.
Dat bespaart tenminste echt verkeers doden. Oke de economie ligt dan op zijn gat omdat er bijna niemand meer op zijn werk kan komen, maar ach, kleinigheidjes blijf je houden :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:39

lijkt me strak plan kazary !

heb 2 maal een ongeluk gehad
2 maal van links aangereden
2x auto toto los
1 maal dronkern oudere vrouw
1 x jongeman die cdtje aan het verwissellen was ..

geloof mij als ik rij en zou shaggie draaien (nu zou ik dat niet doen maar stel) dan laat ik echt de shag vallen indien nodig

je gaat ook niet op de linkerbaan terwijl je aan het inhalen
ben een shaggie draaien ..

ik niet tenminste

maar ga ook geen cdtje verwissellen dat scheelt misschien :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:49

nickyu schreef:
ik niet tenminste

Klinkt banketstaaf maar dr zijn ook mensen die niet bij dat soort verrichtingen ongelukken veroorzaken ;)

CherokeeChum schreef:
En nog steeds geen statistieken, wel een hoop rook,maar heul weinig vuur.
.

Idd nog steeds geen stats, zoals ik al zelf in kon vullen die zijn dr ook niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:10

nee hoor , klinkt niet banket dinges
kan me der ook wel iets bij voorstellen
weet alleen dat ik der niet zo´n held in ben en het dus niet doe ;)

pak wel rustig peukie steek m aan zonder ongelukken te veroorzaken :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:14

oomens schreef:
Dán kan iedere extra afleiding van de aandacht, iedere verlenging van de reactietijd en iedere hand minder aan het stuur er een te veel zijn.

...en gezien de 800 doden per jaar in NL is het probleem op zích geen kleinigheid.

Goede zaak dat de oorzaken tot in detail geanalyseerd worden en gepoogd wordt afleidende factoren terug te dringen.
Erg jammer dat gezond verstand niet genoeg is om bestuurders hun verantwoordelijkheid naar de ándere gebruikers van de openbare ruimte te doen dragen.
Hoewel de tragische aanslag op het kononklijk huis geen verkeersongeval was heeft het wel aangetoond hoe dodelijk een auto ís. Dit was slechts een Suzuki Swift nota bene!!

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:19

En iedereen die een sigaret draait rijdt ineens een groep mensen om.

Mag ik deze opmerking van je dan ook heel erg onsmakelijk vinden?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:03

kazary schreef:
En iedereen die een sigaret draait rijdt ineens een groep mensen om.

Mag ik deze opmerking van je dan ook heel erg onsmakelijk vinden?

Het gaat er niet om of íedereen die een sigaret draait ineens een groep mensen om rijdt.
Het gaat erom dat iedere persoon die omgereden wordt doordat iemand een sigaret draait, er één te veel is, en bovendien gemakkelijk voorkomen had kunnen worden. (Net als de persoon die wordt doodgereden doordat iemand een cd wisselt, haar lippen stift, zijn tomtom instelt, etc.)

Die opmerking over de suzuki kan misschien onsmakelijk zijn, maar het incident gaf wel aan wat een auto kan aanrichten.
In dit geval was er sprake van opzet, maar dat is voor de dodelijkheid van een rijdende auto niet belangrijk. Of een aanrijding per ongeluk of expres gebeurt, maakt voor de beleving achteraf wel uit, maar op het moment zelf kun je dat echt niet voelen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:06

Zulke opmerking maak je gewoon niet, klaar simpel.
Daar hoef je geen redenen voor te bedenken om je gelijk te gaan door drukken. Want dat is het enige wat men hier mee wil berijken. En dat is laag, heel laag en zeer onsmakelijk.
Ik mag ook hopen dat de modies hier naar kijken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:12

Dit verbod is niet verzonnen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Daar geloof ik niks van.
In dat geval zou het namelijk ook verboden moeten worden om in de auto te eten, drinken, aan de radio te zitten, je make-up op te doen, haar te kammen, handen incremen, praten met passagier, etc, etc.

Ik vind het echt onacceptabel als ze dit willen invoeren en ik denk dat we als bevolking ook een keer op onze strepen moeten gaan staan.

Zelf ben ik gestopt met roken en ik vind roken in de auto enorm smerig. Sterker nog, ik heb met dit lekkere weer zelfs last van mensen die in hun auto roken omdat de rook zo mijn raampje binnen waait.

MAAR, dit is een VRIJ land en mensen mogen zelf weten wat ze willen doen in de privacy van hun eigen auto en/of huis.
Natuurlijk zijn daar wel uitzonderingen op zoals fatsoensregels en verkeersveiligheid maar een rookverbod in de auto valt daar niet onder.

Ze proberen volgens mij roken gewoon verboden te krijgen. Hiervoor gebruiken ze iedere keer een ander argument (personeelsrechten, verkeersveiligheid) maar uiteindelijk gaat het om hetzelfde.

Natuurlijk vind ik ook dat iedereen moet stoppen met roken. Maar dat is een vrije keuze en dat moet zo blijven!!

Ook roken in je auto terwijl je kind erin zit moet je zelf weten. Het is niet goed en ik heb alleen maar tegenargumenten, maar dit verbieden gaat me echt te ver!
Dit valt wat mij betreft onder Andre Rouvoets idee om de schaamharen van kinderen te gaan tellen (even ongenuanceerd de basis van zijn plan weergegeven..)
De overheid schiet door in haar bemoeienis!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:31

Nuage schreef:
Dit verbod is niet verzonnen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Daar geloof ik niks van.
In dat geval zou het namelijk ook verboden moeten worden om in de auto te eten, drinken, aan de radio te zitten, je make-up op te doen, haar te kammen, handen incremen, praten met passagier, etc, etc.

Misschien moeten ze ook gewoon verbieden om in het verkeer in de auto andere dingen te doen dan autorijden, wanneer deze de aandacht sterk afleiden van het verkeer.

Nuage schreef:
MAAR, dit is een VRIJ land en mensen mogen zelf weten wat ze willen doen in de privacy van hun eigen auto en/of huis.

Natuurlijk is een auto net als een huis je eigen stukje privé-wereld waarin je vrij wilt bepalen wat je doet, maar als dit stukje privé-wereld zich met 120km/h door het verkeer beweegt (tussen stukjes privé-wereld van andere mensen die ook allemaal bewegen), dan heeft de maatschappij het recht om grenzen te stellen aan die vrijheid.

Ik rijd zelf regelmatig 's avonds over een vrijwel lege snelweg, maar als ik een andere cd op wil zetten, dan zoek ik daar een parkeerplaats voor op.
Noem het overdreven, maar ik weet van mezelf dat ik niet tegelijkertijd een cd uit de speler kan halen, deze op kan bergen, een nieuwe cd kan zoeken, deze in het apparaat kan stoppen én daarbij volledig geconcentreerd kan zijn op het verkeer. Misschien dat vrouwen beter kunnen 'multitasken', maar ook zij zullen daarbij onnodig afgeleid zijn.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:00

Je zegt het heel goed Oomens: het is dus ieders eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zij veilig deelnemen aan het verkeer! Hiervoor bestaat het rijbewijs, rijlessen en de verkeerspolitie. Als je weet dat je de vangrails inrijdt als je een cd verwisselt, dan ga je op een parkeerplaats staan.

Dan ga je niet verbieden om cd's te verwisselen in de auto :+

Het is ook een compleet onhaalbaar verbod om "alles wat afleid" in de auto te verbieden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:01

En noem iets maar onnodig... dat maak ik zelf wel uit :D
(zo denk ik dan over regels die bepaalde handelingen of acties dus als onnodig bestempelen. Dat is een mening, geen feit. En meningen worden mij niet graag opgedrongen)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:38

Nuage schreef:
Dan ga je niet verbieden om cd's te verwisselen in de auto :+

Het is ook een compleet onhaalbaar verbod om "alles wat afleid" in de auto te verbieden.

Het is niet toevallig dat er in veel nieuwere autos een cd-wisselaar zit en er controleknoppen van de audio op het stuur zitten.

Het is heel goed dat de beheerder van de openbare ruimte, de overheid, onderzoekn wat er gedaan kan worden om de veiligheid ervan te bevorderen. Soms is een verbod effectief, soms is een verplichting zinvol.
Wellicht dat stuurbedienbare audio controle een veiligheidseis wordt in autos.

Tot vrij recent bestond gps in de auto niet. Deze dingen blijken ook een afleidende factor en er wordt over beperking daarvan nagdacht. Dat gaat niet ven de ene op de andere dag.

Zo heeft het ook 10 jaar of zo geduurd voor de handenvrij bellen verplicht werd en de ´beltest´ ingevoerd.
Eerst bestond de mobiel niet, daarna bleek er ook na voorlichting niet voldoende gezond verstand te zijn om niet tijdens het rijden met de mobiel aan het oor te bellen.

Een auto is een héél dodelijk instrument en het gebruik ervan in de openbare ruimte dient met grote voorzichtiheid en idem verantwoordelijkheidsgevoel te gebeuren. Daarbij is de persoonlijke vrijhied van de bestuurder bepekts door de rechten van de ándere gebruikers van de openbare ruimte.
Een automobiel is potentieel dodelijk en je hebt niet het recht anderen ermee in gevaar te brengen. Per ongeluk, opzettelijk of door onbenul is daarbij irrelevant.

Het gebruik van de auto ís al op steeds meer plaatsen verboden :)*
Het begrip ´voetgangersgebied´ bestond niet eens zó lange geleden helemaal niet. Idem ´woonerf´.
Bij toenemende verstedelijking, toenemende bewustheid over de risicos van de auto, toenemnde bewustheid van dóden door verkeer, is terugdringen van het gevaar in de openbare ruimte door de auto een voortscheidend proces.

Ralph Nader had met ´unsafe at any speed´ helemaal gelijk; er komen in de vs nog steeds in drie weken net zoveel mensen in het verkeer om als in totaal direct en indirect bij de aanslagen op 9-11.
Het is GOED om dit perspectief te tonen. Zijn die verkeersslachtoffer minder belangrijk?

hc