Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Re: Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:31

Gister lag er in de kantine een brief voor de vulploegmedewerkers (Albert Heijn ;) ) wat ze allemaal wel en niet mogen doen. In ongeveer elke regel zat wel een spelfout, of het was gewoon slordig geschreven. (Plaatsen waar een komma moest een punt bijv.) :\

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:43

Zo hangt er in de kantine bij mij op m'n werk al weken een 'tekening' met goeden morgen! erop...

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:45

Ja blijkbaar is het erg moeilijk. Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee. Wat ik echt extreem ergerlijk vind, is als er in formele brieven fouten staan. Of op teletekst, in een menukaart e.d. Dat laat je dan toch iemand schrijven die de regeltjes wel kent lijkt me?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:28

Ik vind het al irritant als ik fouten tegenkom in de vragen op mijn examens. Als het is toegestaan om op de vragenbladen te schrijven, verbeter ik deze ook altijd. Vind het eigenlijk niet kunnen dat er spelfouten staan in examens van de universiteit.

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:26

Haha, ja zoiets maakte ik vorige week mee! Het tentamen dat gemaakt was door een leraar die serieus verslagen afkeurt als er meer dan 3 fouten op een pagina staan (en dat betekent ook niet consequent gebruiken van punten, komma's, hoofdletters en zinnen beginnen met 'en', ofwel, écht streng!), bevatte vorige week echt een spelfout :D. Ik heb het doorgestreept en verbeterd :+

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:56

en denk dan eens aan de hoeveelheid mensen die hij heb zeggen. Pff lijkt bijna 90% te zijn.
D/t is idd wel eens lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:11

Ik erger me idd ook aan de simpele fouten.
Dat je iets als 'inauguratiespeech' niet helemaal goed schrijft, daar heb ik alle begrip voor. Vind het wel mysterieus dat dát dan weer vaak goed wordt geschreven :+

'Zei' gebruiken als je 'zij' bedoelt...... 'lich' of 'licht' in plaats van 'lig' en 'ligt', dat irriteert me. Dat kún je weten, sterker nog, dat hoor je te weten. Dat iemand daar over na moet denken verbaast me echt, wat doe je dan in vredesnaam allemaal op school?

Het excuus: "ze begrijpen me wel" slaat nergens op. Je hoort je best te doen om goed Nederlands te schrijven. Dat je fouten maakt in de spreektaal is prima, het mogen geen grove fouten zijn, maar "hij heb" vind ik in spreektaal niet erg.
Met schrijven hoor je "hij heeft" te schrijven. Dat zijn in mijn ogen onzorgvuldigheden, die niet zoveel met dyslexie te maken hebben.

Overigens vind ik dat de dyslecten onder ons over het algemeen keurig schrijven. De berichten van Veulen84 vind ik erg leesbaar, van nickyu weet ik dat ze, als ze niet al die enters geeft, zelf haar eigen berichten niet kan lezen, dus dat begrijp ik volkomen, Sjolvir zelfde laken een pak.

Ik heb ook weinig moeite met dyslexie, mijn stiefzoon is ook dyslectisch, maar ik weet van hem dat hij zijn uiterste best doet, en ik waardeer dat. Ik weet dat de meeste mensen met dyslexie hun best doen.
Daar zouden mensen die dat niet hebben best eens een voorbeeld aan mogen nemen, want juist dáár zie ik vaak de fouten terugkomen, die in mijn ogen met gemakzucht te maken hebben. Ik kom juist dáár het excuus tegen: "ze begrijpen wat ik bedoel" (door mijzelf gecorrigeerd, het is meestal ook nog: hún begrijpen :r ).

Maar ik vraag me echt af wat er tegenwoordig op scholen onderwezen wordt, met de taalvaardigheid is het triest gesteld. Met de rekenvaardigheid niet minder......
Ik ben blij dat ik geen les geef, al jeuken mijn handen bij tijden. Ik zou er helemaal 'ibbelig' (zoals mijn moeder zegt) van worden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:18

Ik kan ook niet foutloos schrijven.
Ondanks dat er in dit topic aardig neergekeken wordt op mensen die schrijffouten maken, wat ik persoonlijk geen leuke grap vind om mee geconfronteerd te worden, ben ik het wel weer met Yamcha eens.

Ik ben zelf van mening dat je altijd nette zinnen moet gebruiken, zoals je dat is aangeleerd.
Je gaat er echt niet dood van om zo goed als mogelijk te proberen de boel foutloos te maken en dat is dan ook iets waar ik zeker op let als ik schrijf.

Ook ik stoor me er aan wanneer iemand uit lamheid een tekst plaatst die vol met spelfouten zit, simpelweg omdat men daar zomaar zin in heeft.
Zo communiceer je in mijn ogen niet als volwassen onder elkaar.

Ikzelf maak ook spelfouten en dat is dan men name het dt verhaal, jou/jouw, d/t etc.
Ik zie simpelweg gewoon niet welke letter ik moet gebruiken.
Al wil ik dat nog zo graag foutloos doen, het gaat gewoon niet.

Dat is ook andersom, als ik een tekst van iemand anders lees, zie ik daarin ook niet of er fouten zijn gemaakt in dt, d/t, jou/jouw.

De gene die wel correct Nederlands kunnen schrijven, zouden daar gewoon blij mee moeten zijn.
In plaats van het daar bij te laten, voelen sommige zich erg geweldig, door de schrijffouten van andere te gaan verbeteren.
Ik kan je vertellen dat ik dat echt niet als vriendelijk/behulpzaam/gezellig ervaar, maar juist als een soort van "ik wil even aantonen dat ik beter ben dan jij".
En als ik ergens niet van hou, dan zijn het wel egotrippers.

Ik zou graag foutloos willen kunnen schrijven, maar helaas, dat kan ik niet.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:44

Ik kan me ook enorm ergeren aan spelfouten in teksten/spreektaal. En al helemaal in teksten die door volwassenen geschreven zijn.
Vooral zei/zij, hun/zij, en d/t , licht/ligt erger ik me heel erg aan, maar ook veel andere soortgelijke woorden.
Gewoonweg omdat het echt stoort als je teksten leest.
Je kan toch wel verwachten dat de meesten een aardig stukje foutloos Nederlands kunnen schrijven?
Ik verbeter ze vaak niet, want dat komt vaak een beetje raar over, nogal vervelend vinden velen het als je hun steeds gaat verbeteren. Ookal leren ze het zo natuurlijk nog niet :P

Tijd geleden had ik ook dressuurwedstrijd, en daar stond op mn protocol: Te wijnig en te laat afgewent :P toen dacht ik echt wel van, dát moet je toch wel weten hoe je dat schrijft? }:0

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:34

Anthea schreef:
Ik kan me meer ergeren aan mensen met dyslexie die te eigenwijs zijn om de tekst na te kijken voordat ze het posten. Bij firefox zit er bijvoorbeeld automatisch zo'n checkgeval in.

Met d/dt ga ik ook nog wel eens in de fout. :+

Er zal al wel een keer hier op gereageerd zijn (met d, dt, of t) maar als je een bepaalde vorm van dyslexie hebt kun je het nakijken wat je wil...je ziet het gewoon niet. Heeft niets met eigenwijs zijn te maken. Dyslexie is een hersenaandoening waar je wel mee leert leven. Als je dyslexie hebt moet je niet voor een krant moeten gaan werken...maar iets tikken op bokt moet kunnen.

Ik kijk soms een bericht wel 3 keer na...soms dan lees ik het een paar dagen later terug en dan denk ik ojee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:33

Ik moet ook zeggen dat ik het soms wel moeilijk vind hoor. Op mijn middelbare school heb ik door omstandigheden de laatste 3 jaar geen Nederlandse les gevolgd. Ik heb wel mijn examen met een 8 gehaald dus mijn spelling zal niet waardeloos zijn, maar ik merk soms wel dat ik echt niet weet hoe ik iets moet spellen.
Als dat het geval is bij een bokt bericht ga ik het niet opzoeken, maar voor schoolwerk uiteraard wel.

Ondanks dat ik er echt op let, en probeer goed te spellen, weet ik dat er toch foutjes doorheen slippen. Het is echt niet bij iedereen een kwestie van onwil, ik lees mijn berichtjes op bokt bijvoorbeeld altijd een keer na, maar ook van het gewoon echt niet weten.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:26

Veirl schreef:
Gister lag er in de kantine een brief voor de vulploegmedewerkers (Albert Heijn ;) ) wat ze allemaal wel en niet mogen doen. In ongeveer elke regel zat wel een spelfout, of het was gewoon slordig geschreven. (Plaatsen waar een komma moest een punt bijv.) :\

Hihi hier ook een keer voor vers: Briocli, komkomer etc. :))

Ik erger met niet zo aan kleine spelfoutjes, maar hoe sommige dingen worden geschreven. :roll: Vooral van die dingen van "hun zeiden dit en dat" vind ik irritant. Maar verder valt het wel mee.
De spelfouten die in de beginpost genoemt worden vind ik ook niet zo erg, maar staat natuurlijk wel heel slordig op zo'n officiële site.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:58

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:14

Jup, het is inderdaad HEEL moeilijk om foutloos te spellen :D
Mensen met dyslexie, luie mensen en westerlingen (sorry, voor de westerlingen die het wel goed doen)
Westerlingen zie ik vaak de fout "hij wilT" maken. FOUT! Basisschool? Hm? :+

En inderdaad me huis en me moeder.. Heel ergerlijk.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:41

Hoho Sok, ik heb toch echt wel Nederlandse les gehad, maar wil/wilt is ook voor mij een woord waar ik soms moeite mee heb.
Ik zeg bewust soms, omdat het meestal wel goed gaat, maar zo heel af en toe tref ik een zin waarbij ik het voor mezelf niet duidelijk krijg of ik wil of wilt moet gebruiken.
Lui ben ik niet, ik denk er serieus over na, maar soms kom ik er gewoon niet uit en dat is voor mijzelf erg lastig, want je schrijft natuurlijk net zo graag foutloos als ieder ander.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:48

Hahaha voel je niet aangesproken! :D Er zijn mensen die echt uit luiheid geen Nederlands kunnen/willen zonder fouten!

Ik bedoel het ook zeker niet banketstaaf voor mensen die echt hun best doen om het goed te doen! Dat dat wel duidelijk is! :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:29

'Classieke & sportauto's'

went u er maar aan (...) word onze nieuwe naam

S'avonds tot 22.00uur geopend

;(

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:18

Geloof me, het begint tegenwoordig al op de basisschool. 'Me schrijfschrift' en geen juf die het verbeterd.. ;( Ik ben deze week op mijn stage in groep 5 al mínstens bij 7 verschillende kinderen al een 'me' tegengekomen, waar 'mijn' hoorde.. Om verdrietig van te worden..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:24

ouch

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:20

Ik kan me ook vaak behoorlijk ergeren aan de serieuze spelfouten van vooral de wat jongere bokkers hier op bokt. Dan heb ik het niet over dt fouten ofzo wat die maak ik zelf zo nu en dan ook nog wel eens. Maar zinnen als 'hun wouden'.. :? Komop zeg! Of dat 'hij heb'. Kortom het klinkt allemaal zo onnatuurlijk! Nu ben ik zelf ook zeker niet spelfoutvrij en soms maak ik nog wel eens een spelfout om me voor te schamen. Maar vaak genoeg zie ik dingen die maken dat ik spontaan medelijden krijg met de persoon in kwestie, het staat best wel minder begaafd.. :=

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:33

Af en toe een foutje moet kunnen. Ik ben zelf vast niet foutloos en mijn spelling is dat ook niet.

Sommige mensen maken het alleen wel heel bont :roll:. Hoewel, het zijn er eigenlijk verbazend veel! Ik kan me er wel aan ergeren ja.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:25

nou daar kan ik me ook verschrikkelijk aan ergeren!
Zit je op een HBO opleiding en nog kom je fouten tegen!!
Ik schaam me dood! Ik ben altijd degene die de verslagen na leest op fouten en wat ik dan al niet tegenkom!
Ik vind dat je dan toch wel mag weten wanneer vind met d of met dt schrijft!
Laatst nog het afstudeerverslag van mn vriend zitten verbeteren, ik schaamde me dood!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:33

Myukii schreef:
Geloof me, het begint tegenwoordig al op de basisschool. 'Me schrijfschrift' en geen juf die het verbeterd.. ;( Ik ben deze week op mijn stage in groep 5 al mínstens bij 7 verschillende kinderen al een 'me' tegengekomen, waar 'mijn' hoorde.. Om verdrietig van te worden..

Euh, Joyce..... ;)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:58

Verbeterdt? :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:59

:= Pieter zegt heel serieus: 'ooooh, stam+t' :D