Abortus - voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:55

Ik vraag me af of iemand die tegen abortus is ook automatisch tegen euthanasie is? ;)

Ik ben voor beide. Het i.m.o met de kwaliteit van het leven te maken. En dat wordt weer bepaald door degene waar het over gaat of in het geval van een foetus dus door de moeder / ouders.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:38

Euthanasie ben ik voor.

Dat heb ik van dichtbij mee gemaakt en vind dat het een goede zaak is dat wij dat in Nederland hebben.

Maar ik vind dat je een abortus absoluut niet euthanasie kan vergelijken.

Met abortus beslis jij, om het even krom te zeggen, over het leven van een ander. Met euthanasie beslis jij over je eigen leven.

De persoon bij wie ik het heb mee gemaakt, was het voor hem de enige manier om met nog een klein beetje waardigheid te kunnen sterven. En waarom je leven onnodig rekken als je er zelf alleen maar aan kapot gaat?

Maar ik vind dat toch echt een hele andere discussie. Miss een idee om een topic op te openen sflj?

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:42

Juul schreef:
daNiielle_ schreef:
Morning afterpil, overtijdbehandeling Volgens mij bedoelt voor weblijvende menstruatie maar heb ook eens meegekregen dat iemand zo het vruchtje mee liet wegzuigen...

Zolang dat alles nog niet werkt, ja dán lijkt het me logisch dat je een abortus doet toch? :)

Mensen die tegen abortus zijn, wat zouden jullie dan doen? Het gaat een keer fout, je raakt zwanger, en je wéét dat er voor zowel het kind als je eigen geen fatsoenlijke toekomst meer inzit, denken jullie dan nog steeds zo over abortus?
En dan bedoel ik mensen met een jonge leeftijd, die nog studeren en zelfs niet aan een kind toe zijn, er alles aan hebben gedaan om het veilig te doen, maar het tóch verkeerd is gegaan.

Dat zou ik eerlijk gezegt niet weten (ik ben 18 en studeer nog)... Ik zou me kapot schrikken maar er toch alles aan doen om het te kunnen houden (denk ik). Ik zou het eerlijk waar niet over m'n hart kunnen verkrijgen om het weg te laten halen. En ik denk als ik zo vrij mag zijn m'n huidige vriend ook niet. :n

Ik zou het ook houden, en adoptie overwegen. :)
(Na pagina 5 heb ik nog niet doorgelezen, dat ga ik nu even doen).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:39

Nanne schreef:
Euthanasie ben ik voor.

Dat heb ik van dichtbij mee gemaakt en vind dat het een goede zaak is dat wij dat in Nederland hebben.

Maar ik vind dat je een abortus absoluut niet euthanasie kan vergelijken.

Met abortus beslis jij, om het even krom te zeggen, over het leven van een ander. Met euthanasie beslis jij over je eigen leven.

De persoon bij wie ik het heb mee gemaakt, was het voor hem de enige manier om met nog een klein beetje waardigheid te kunnen sterven. En waarom je leven onnodig rekken als je er zelf alleen maar aan kapot gaat?

Maar ik vind dat toch echt een hele andere discussie. Miss een idee om een topic op te openen sflj?
had gekund maar ik vroeg het me gewoon af.
Volgens mij zijn er overeenkomsten.
In sommige gevallen beslist bijvoorbeeld familie over euthanasie en aangezien een foetus niet zelf kan beslissen of hij/zij toch geboren wil worden terwijl vantevoren vaststaat dat het bijvoorbeeld met H.i.v besmet is...
Als een situatie uitzichtloos is en/of de kwaliteit van het leven slecht, vind ik beide geen probleem. In beide gevallen is het toch niet iets dat betrokkenen 'zomaar even' beslissen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:03

Ik ben er voor, veel kinderen worden anders geboren in slechte leefomstandigheden en hebben geen toekomst bij de ouder. Een abortus komt ook meestal alleen ter spraken als de ouder bang is niet te voldoen aan de eisen om voor het kind te zorgen. Ook vaak bij jonge meiden die zwanger raken belanden uiteindelijk in de bijstand als ze een kind krijgen en kunnen nooit hun school meer afmaken en eindigen later achter de kassa bij weize van spreken. Ik vind de abortus een zeer goede oplossing in dit soort gevallen! Ook als je bijvoorbeeld al van tevoren weet dat je een kind met down krijgt, als dan de mogelijkheid er is om abortus te doen, moet je die grijpen!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:15

Een vriendinnetje van mijn zusje was al geruime tijd zwanger en toen bleek het kindje een open ruggetje te hebben en daarnaast nog een aantal andere lichamelijke problemen te hebben. Het kindje had daarnaast heel weinig kans op een volwaardig leven en er is dus gekozen om voortijdig de zwangerschap af te breken, waardoor het kindje overleed. En ook in dit geval vind ik het terecht dat een zwangerschap afgebroken kan worden..

Nu staat ze op knappen ( was de 15e uitgerekend ) en is vanaf het begin in de gaten gehouden. Dit kindje is wel gezond en heeft gewoon een goed leven voor de boeg. Dus het is ze gelukkig wel gegund. :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:37

@ Tallie_Ho - Juist dat bedoel ik, je kan een kind met zoveel of zo'n grote handicap niet de kans geven om te leven omdat ze geen egt leven hebben! Het is daarbij ook erg zwaar voor de ouder, ik kan daar over mee praten, want ik heb een zwaar gehandicapt broertje (voornamelijk geestelijk, maar ook motorisch) en als we hadden geweten dat hij zo ernstige beschadeging zou oplopen bij de geboorte, hadden we het mischien wel voorkomen...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:59

lifaya schreef:
@ Tallie_Ho - Juist dat bedoel ik, je kan een kind met zoveel of zo'n grote handicap niet de kans geven om te leven omdat ze geen egt leven hebben! Het is daarbij ook erg zwaar voor de ouder, ik kan daar over mee praten, want ik heb een zwaar gehandicapt broertje (voornamelijk geestelijk, maar ook motorisch) en als we hadden geweten dat hij zo ernstige beschadeging zou oplopen bij de geboorte, hadden we het mischien wel voorkomen...

Dat is ook nog wel verder te nuanceren..

Kijk, in de baarmoeder al niet levensvatbaar of gehandicapt zijn, vind ik nog anders als een lichamelijke of geestelijke beperking oplopen tijdens de geboorte. Dat is een risico wat iedereen loopt op het moment dat een geboorte inzet.

Het blijft vervelend/moeilijk/buitengewoon rot, maar het is een bestaand risico wat je loopt als er kinderen komen. Het is alleen niet hetzelfde als een kindje wat nog in de baarmoeder zit en waarvan men van tevoren al weet dat het weinig kans heeft op overleven. Om het even zo te stellen: Jouw broertje was (waarschijnlijk) gezond toen hij nog in je moeder zat. Het ging alleen mis bij geboorte.

Hoe je het ook wend of keert, kinderen krijgen is een geschenk en al helemaal als blijkt dat ze gezond zijn. :) Maar je moet wel een keus kunnen maken voor een gezond kind wat je een stabiele omgeving kunt bieden. Als je die stabiele omgeving mist, vind ik dat je zelf moet kunnen kiezen of je er aan wilt beginnen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:04

nee ik bedoel dat we de geboorte dan eerder hadden ingezet. Niet perse abortus. Maar we denken dat het ontstaan is door complicaties tijdens de geboorte. Maar vaak is het zo als ouders een gehandicapt kind hebben (nouja vaak, komt voor in elk geval) dat ze dat kind dumpen of voornamelijk de gehele week door ergens achterlaten en dat het kind dan alleen in de weekenden thuis komt. Dat vind ik onverantwoordelijk. Toen mijn broertjke geboren was, lag er nog een baby op zijn afdeling, gehandicapt, en achtergelaten door de ouders, nooit meer terug gekomen, dat vergeef je jezelf toch niet? Maarjah, wel oftopic. Ik ben blij dat ze met de aparatuur van tegenwoordig kunnen kijken of je kind down heeft of niet, of dat er iets anders niet klopt, voor de 5 maanden. Zodat je nog steeds abortus kan doen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:22

Ik zou zelf nooit voor een abortus kiezen, maar vind dat als iemand om wat voor reden dan ook een kindje echt niet wil het goed is dat het bestaat, en legaal is in Nederland.

Wat ik wel heel belangrijk vind, is dat het echt de vrije keus van de vrouw of het meisje is. Je hoort toch best nog vaak dat iemand richting abortus gepraat is door familie of huisarts. En volgens mij zijn dat de gevallen die later problemen met de verwerking van de abortus hebben.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:45

Ik zou op dit moment kiezen voor een abortus wanneer ik zwanger zou zijn, ik heb een kindje niks te bieden.

Wanneer ik een kindje zou krijgen dat geen toekomst zou krijgen, zou ik het ook weg laten halen, hoe moeilijk het ook is.

Maar dit is mijn mening nu, ik ben benieuwd hoe ik erover zal denken wanneer ik een paar jaar ouder ben!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:45

Wanner je vrijwillig sex hebt gehad zonder voorbehoedsmiddelen, vind ik persoonlijk abortus not done! Je had het immers zelf in de hand.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:31

Ik vind dat het wel goed is dat je een abortus kan plegen.
Als ik nu zwanger zou raken zou ik het ook weghalen. Ik kan het gewoon niet betalen.
En als ik dan per ongeluk zwanger zou worden doordat mijn pil niet goed zou werken, kan ik het kind wel laten komen, ongewenst en zonder geld.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:44

Ik vind abortus plegen eigenlijk net zo iets als de morning after pil , al klinkt dit hart ... er is namelijk nog helemaal geen sprake van leven bij zo'n 'kindje' . Er is gewoon nog geen kloppend hartje in de tijd dat je abortus mag plegen ( daarom is die regel er ook ) . En als sommige mensen het dan wel zo zielig vinden , dan moet je je man er ookop wijzen zich niet meer te t****** want daar had ook een kindje van kunnen komen ....

Misschien leg ik het een beetje raar uit , maar zo voel ik dat ..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:49

claudia_lady schreef:
Ik vind abortus plegen eigenlijk net zo iets als de morning after pil , al klinkt dit hart ... er is namelijk nog helemaal geen sprake van leven bij zo'n 'kindje' . Er is gewoon nog geen kloppend hartje in de tijd dat je abortus mag plegen ( daarom is die regel er ook ) . En als sommige mensen het dan wel zo zielig vinden , dan moet je je man er ookop wijzen zich niet meer te t****** want daar had ook een kindje van kunnen komen ....

Het kan aan mij liggen hoor.. Maar ik snap het dikgedrukte gedeelte van jouw post niet helemaal.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:10

claudia_lady schreef:
er is namelijk nog helemaal geen sprake van leven bij zo'n 'kindje' . Er is gewoon nog geen kloppend hartje in de tijd dat je abortus mag plegen ( daarom is die regel er ook ) .

Daar zou je je toch iets meer in moeten verdiepen voordat je zoiets roept.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:13

wat moet er bij de t****** staan :')

Ik ben pro abortus, iemand die financieel en mentaal niet in staat is om een kind te krijgen moet het WEG laten halen, dat is alleen maar zielig voor dat kind later...
En verder is het natuurlijke eigen keuze als je het wel zou kunnen hebben maar je wil het gewoon niet...

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:22

@ Charlene, ik heb wel een klein vermoeden wat er moet staan.. :')
Maar dan snap ik alsnog niet wat er bedoelt word met dat stukje in de post..

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:23

Nanne enlighten me.. Ik weet het echt niet ;(
ik kan gewoon geen woord bedenken dat in die context zou passen :oo

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:24

LDRD schreef:
claudia_lady schreef:
er is namelijk nog helemaal geen sprake van leven bij zo'n 'kindje' . Er is gewoon nog geen kloppend hartje in de tijd dat je abortus mag plegen ( daarom is die regel er ook ) .

Daar zou je je toch iets meer in moeten verdiepen voordat je zoiets roept.

Daar klopt iets niet... abortus mag in Nederland tot in de 24ste week. Het hartje begint bij 5,5 week te kloppen. Een kindje in de 24ste week is een compleet kindje dat alleen nog hoeft te groeien en te rijpen, een week later is het levensvatbaar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:26

Nanne schreef:

Als een man zijn zaad verspilt door ontspanning te zoeken zonder seksueel contact, raak je ook mogelijke kindjes kwijt die door bevruchting geboren hadden kunnen worden. En als mensen het dan zielig doen dat moet de man dit niet doen want dat zou dan net zo zielig zijn.
Ik denk dat ze dat bedoelt.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:30

Nanne schreef:
claudia_lady schreef:

Het kan aan mij liggen hoor.. Maar ik snap het dikgedrukte gedeelte van jouw post niet helemaal.

Sorry misschien wat onduidelijk ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen...
Ik bedoel sommige mensen vinden een morning after pil al erg , maar als je toch niet voor je kind kan zorgen .... Met dat dikgedrukte bedoel ik (als je man dat doet )dan is dat toch ook 'zielig' voor het kind , want er zou een kind van kunnen komen ...

T was niet aanvallend bedoelt , ieder z'n eigen mening hier

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:31

oooooooohhh ik weet het :D dank je carola _O-

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:32

C_arola schreef:
Nanne schreef:

Als een man zijn zaad verspilt door ontspanning te zoeken zonder seksueel contact, raak je ook mogelijke kindjes kwijt die door bevruchting geboren hadden kunnen worden. En als mensen het dan zielig doen dat moet de man dit niet doen want dat zou dan net zo zielig zijn.
Ik denk dat ze dat bedoelt.

Ja , zo ongeveer ..
was een beetje penny uitgelegd :Y)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:34

@ claudia_lady

Ik snap nu wat je bedoelt..

En ik vind het met recht het meest belachelijke wat ik ooit heb gehoord.

Sorry voor mijn reactie, maar dat houd dus in dat wij als vrouwen ook maar moeten stoppen met ovuleren? Want ja als het eitje afkomt kunnen we ook een "mogelijk kindje" verliezen.

Nou sorry, maar die opmerking gaat imo echt nergens over.. :n