Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:41

Shadow0 schreef:
Ik kan me vergissen maar ik geloof dat wij het in Nederland toch vaak iets beter hebben dan de vluchtelingen waar het Glazen Huis geld voor inzamelt. Een beetje nederigheid misstaat niet rond de kerst.

Precies, hier in Nederland mag alles dan wel niet goed zijn, maar voor vluchtelingen is het nog erger. Knipoog

1Boefje

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:04

Jullie missen de reden van het hele topic...........alweer een glazenhuis.
Die actie van Rob Stenders, dat is inderdaad heel origineel. Wat mijn mening is over het doel staat er een beetje buiten.
Het is gewoon een beetje afgezaagd geworden. En mijn goede doelen bepaal ik zelf toch? Ik vind het een kansloos doel, maar in NL heb je het voorrecht je eigen mening te mogen verkondingen. Daarmee houdt alle kritiek voor je. Als je zo pro bent vertel liever dat je dit jaar meedoet en hoe.
Ik heb vandaag de hele dag geluistert hoor, maar dat is dan ook de enige dag, elke dag hetzelfde geneuzel heb ik gewoon geen zin in!
Er een keer langsgaan lijkt me dan weer wel leuk. Tuurlijk een bijdrage in de brievenbus, maar op de radio alweer hetzelfde concept is gewoon genoeg.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:09

marrlinde schreef:
ik vind het een beetje zielig doen en hopen dat je geld krijgt...

niet dat ik tegen goede doelen ben ofzo, maar ik vind wel dat dit iets té ver gaat... (,mijn mening he Knipoog )

Zielig?? Verre van! Ik vind het juist stoer! Vork
Ik wil jou wel eens al die dagen zonder eten zien zitten,... kijken of je er dan nog zo over praat Nagelbijten / Gniffelen
Volgens mij weet je echt niet wat voor impact dit op die DJ's maakt...

Maargoed... ik vind het een goed initiatief Ja Nederland heeft het ook niet breed in bepaalde opzichten maar altijd nog beter dan een vluchteling, lijkt me zo Knipoog

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:34

BraveSpots schreef:
DebGizmo schreef:
Dat heeft geen zin, is kanker uitgeroeit, komt er toch weer een andere ziekte.
Maar dat er hier mensen in nederland zijn die van 20 euro per week alles moeten kopen, dat vind ik schandalig.
Mensen die niet eens een wasmachine hebben, of, als er iets in huis kapot gaat, het niet kunnen vervagen.
Hun kinderen niet naar school kunnen laten gaan omdat het niet te betalen is.

Sorry, maar ik vind toch echt dat zulke problemen eerst opgelost moeten worden.
Maar, zoals waar het om dit topic om gaat, is dit MIJN mening, dus lijkt zo aanvallen me niet nodig.

Moeten die mensen maar geen kinderen nemen,

En wat dan als je al kinderen hebt, een goede baan, en je raakt je baan kwijt?
Had je dan ook maar geen kinderen moeten nemen?

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:35

loveyoutoo schreef:
DebGizmo schreef:
Mensen die niet eens een wasmachine hebben, of, als er iets in huis kapot gaat, het niet kunnen vervagen.
Hun kinderen niet naar school kunnen laten gaan omdat het niet te betalen is.

Maar ze roken wel aan één stuk door sigaretten Lips are sealed

Alsof heel nederland rookt?
Sorry, maar niet echt een gepaste reactie naar mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:36

Nee, dan zoek je een nieuwe baan...

En @ Zoezie : ja ik ben pro en hoe ik dit jaar meedoe? Ik ga zoals ieder jaar een nummer van Michael Franti aanvragen..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:37

DebGizmo schreef:
BraveSpots schreef:

Moeten die mensen maar geen kinderen nemen,

En wat dan als je al kinderen hebt, een goede baan, en je raakt je baan kwijt?
Had je dan ook maar geen kinderen moeten nemen?

Ja, ofwel een baan nemen met zekerheid, ofwel beter zoeken naar een nieuwe baan, die zijn er genoeg.

Maar je laat een deel weg van mijn post, das niet eerlijk. Ik gaf gewoon een kortzichtige reactie op die van jou, omdat die ook zo kortzichtig was...das niet hoe ik er werkelijk over denk, of toch niet helemaal.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:47

Ik vind het een hele goede actie, maar ik betwijfel wel echt de efficientie ervan. Nooit heb ik gehoord van 'nou, een jaar later hebben we dit en dat bereikt met die 5 miljoen' ofzo.

Als we Afrika als voorbeeld nemen trouwens, is er behoefte aan een hele andere soort hulpverlening dan voedsel en dergelijken. Daarmee gaan de plaatselijke boeren failliet, en het lost niets op; het stelt het alleen uit. Maargoed, dat is weer een ander verhaal.

Ik snap eigenlijk niet hoe je je kan ergeren aan mensen die andere mensen helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:54

Genee schreef:
Ik vind het een hele goede actie, maar ik betwijfel wel echt de efficientie ervan. Nooit heb ik gehoord van 'nou, een jaar later hebben we dit en dat berijkt met die 5 miljoen' ofzo.

Nou ja, alleen al het precies en exact in kaart brengen van dat soort dingen betekent al dat je een aantal mensen laat tellen waar ze ook direct hadden kunnen helpen. Het is lastig, want het is zonde om het geld echt te verspillen, maar tegelijkertijd is alles exact vastleggen en beredeneren en in effecientieberekeningen vastleggen ook niet altijd een zinvol alternatief.

Citaat:
Als we Afrika als voorbeeld nemen trouwens, is er behoefte aan een hele andere soort hulpverlening dan voedsel en dergelijken. Daarmee gaan de plaatselijke boeren failliet, en het lost niets op; het stelt het alleen uit. Maargoed, dat is weer een ander verhaal.

Dat ligt er aan hoe en waar de hulp gegeven wordt. In kampen waar vluchtelingen leven en waar de hele omgeving strijdtoneel is, is er gewoon voedsel nodig - voedsel en schoon drinkwater. Daar zijn vaak weinig boeren meer omdat de akkers kapotgelopen of geplunderd zijn en de boeren zelf gevlucht.
In andere, stabielere gebieden is eerder hulp nodig die de mensen zelf helpt om de omgeving stabiel te houden, medische zorg, onderwijs, politieke steun om te zorgen dat het niet weer uit de hand loopt, etc. Het is dus niet zo dat voedselhulp altijd goed of altijd slecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:07

Zoezi schreef:
Ik vind het een kansloos doel....

Hoe kan iemand in vredesnaam het Rode Kruis een kansloos doel vinden Verward
Lees hier zoveel vreemde dingen in dit topic, sta er echt versteld van.
Als je echt wil weten wat er met het geld gedaan wordt is het jaarverslag van het Rode Kruis zo op te vragen en na te lezen.
En wat betreft het "eigen volk eerst" gehalte... Boos!
Het is misschien lang geleden maar ook NL heeft echte rampen gehad waaronder de Watersnoodramp in 1953, en wie hielp de vluchtingen toen???
Idd het Rode Kruis!!!
Afbeelding
Afbeelding
Citaat:
Een stormvloed overvalt Nederland op 1 februari 1953. In Zeeland, Zuid-Holland en westelijk Brabant eist de watersnoodramp bijna tweeduizend mensen- en tienduizenden dierenlevens. Onmiddellijk komen hulpacties op gang. Bij een inzamelingsactie van het Rode Kruis in Amsterdam op 2 februari raken mensen bedolven onder kleding en schoenen. Dit is één van een serie foto's rond de ramp van persfotograaf Ben van Meerendonk.

Hoezo kansloos.....

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:13

Ja,maar betaald door de nederlandse burger!
En niet miljoenen ingezameld over de hele wereld...

Daarom geef ik liever aan een Nederlands doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:18

Toch niet Tivoli, ook toen was er internationale hulp Lachen

'Hulp

Civiel

Een grote landelijke hulpactie kwam op gang, ondersteund door de radio. De NCRV-presentator Johan Bodegraven werd beroemd met de zeer succesvolle -en eerste massale- geldinzamelingsactie Beurzen open, dijken dicht. Zowel op lokaal-, nationaal- en internationaal niveau werd veel hulp geboden - in totaal zou er zo'n 62,62 miljoen euro (138 miljoen gulden) worden opgehaald voor de getroffenen. Ook werden er vanuit de hele wereld hulpgoederen (kleding, huisraad, linnengoed en voedsel) gestuurd. Het Rode Kruis ontving zoveel goederen dat ze na enige tijd niet meer wist wat ze er mee aan moesten. Een deel van de goederen is vervolgens verscheept naar andere rampgebieden of landen in de Derde Wereld. Al in 1953 start men met de wederopbouw van de getroffen gebieden. Vooral de Scandinavische landen leverden veel bouwmaterialen, soms zelf hele prefab-huizen. In heel Zeeland zie je ook nu nog huizen naar Zweedse, Noorse, Deense of Finse snit.

Militair

De Franse regering stuurde genietroepen. Ook de Belgen, Amerikanen, Duitsers en Engelsen schoten te hulp.'

bron: wikipedia.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:22

En? Dat is 55 jaar geleden.

Vorig jaar met die orkaan in New Orleans hebben wij Amerika ook weer geholpen en met de Tsunami heeft Nederland ook weer geholpen. Dat doe je gewoon in de internationale politiek. Ook in het kader van de VN.

Ik begrijp niet zo goed waarom de watersnoodramp van 1953 erbij gehaald wordt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:24

Ben het totaal oneens met TS en anderen hier. Natuurlijk zijn er in ons land mensen die het niet best hebben. Word ook regelmatig geld voor ingezameld. Vorige week nog, actie voor de voedselbanken. Hartstikke goed!!!
Maar ik denk zelf niet in termen als 'Ons land eerst' en blabla... Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen (ook een goede regel uit een mooi liedje van begin jaren 90 Haha! ). Zo denk ik.

En wat de kredietcrisis betreft. Ja, vreselijk dat er mensen ontslagen worden. Maar eerlijk gezegd vind ik de kredietcrisis ook een beetje een luchtbel en een hoop gezever. Om de zoveel tijd gaat het wat minder met de economie. Dat is het leven, klaar. Ik maak me drukker over het milieu en de natuur, eerlijk gezegd. En dan heb ik het over de HELE wereld, niet alleen de 'rijke' landen. Want hoe je het ook wendt of keert, we leven in een welvarend, rijk land, waar zaken nog aardig geregeld zijn. Ook voor diegenen die het minder hebben. Een uitkering of bijstand is er gelukkig nog wel. Oja, ik weet heel goed dat dat geen vetpot is, hoor. Mocht iemand daarover gaan miepen. Knipoog

Ik neem mijn petje af dat 3FM zich inzet voor zoveel schrijnende situaties in de wereld. Of dat nou hier in ons eigen land is of ergens anders. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje egoistisch om alleen maar aan onze eigen problemen te denken en niet die van de rest op de wereld. Dat is mijn mening. Lachen
Je zou maar in een land geboren zijn, verscheurd door oorlog en geweld. Moeten vluchten van alles waar je van hield........ Dat is toch niet te vergelijken met de kredietcrisis???? Ik vraag liever een uitkering aan en ga op zoek naar een nieuwe baan, dan dat ik moet vluchten met mijn gezin, omdat we anders vermoord worden...... Om maar even een vergelijking te maken.

Vraag me af hoevelen van jullie zo'n last hebben van de kredietcrisis trouwens. Clown
Na regen komt zonneschijn. Zo denk ik over de economie. Ik weet niet of ik ook zo zou denken, als ik huis en haard verlaten moet om mijn leven te redden. Zeker niet als ik al mijn geliefden verloren zou hebben. Verdrietig

(En van 538 ben ik helemaal geen fan. Wel van Edwin Evers ooit, maar die komt van 3FM, oorspronkelijk Haha! ).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 19-12-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:25

_Tivoli_ schreef:
Ja,maar betaald door de nederlandse burger!
En niet miljoenen ingezameld over de hele wereld...

Het Rode Kruis is altijd al internationaal geweest en wordt dus ook international betaald, het bestaat al sinds 1864 en heeft zijn nut ruimschoots bewezen, zowel in NL als elders in de wereld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:26

_Tivoli_ schreef:

Dat mag. Hoewel het natuurlijk best willekeurig is: dat ik in Nederland ben geboren en niet in Zambia of Rwanda of Bangladesh of Colombia is vooral een kwestie van geluk. Ik weet dan ook niet wat het precies is dat Nederlanders meer recht zouden hebben op hulp van ons dan niet-Nederlanders. (Vooral niet omdat een deel van de problemen in de andere delen van de wereld ook een gevolg zijn van de niet zo nette rol die de westerse wereld daar heeft gespeeld en nog speelt.)

Maar dan nog zie ik niet in waarom mensen in dit topic zelfs actief tegen serious request lijken te reageren. Dat je niet meedoet, prima, maar ik snap niet waarom je er tegen zou zijn?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:32

Ik zeg nergens dat ik ertegen ben Verward

Ik geef aan liever aan een nederlands doel te geven.
Wij hebben -veel- geld gegeven ten tijde van de tsunami,we hebben tevens een fosterparentskindje in India.
Maar ik vind het dan weer zo naar dat er van het tsnuamiegeld grofweg 20 miljoen verdwenen lijkt te zijn (Hart van Nederland).

Tuurlijk hebben de mensen in Afrika het veel erger dan ons.
Mijn schoonzus is momenteel zelf 4 maanden in Zambia voor ontwikkelingshulp. Lachen
Dat vind ik dan effectiever dan een boel geld geven,wat verdwijnt naar grote bazen,legeruitrustingen en weet ik wat niet meer.

Serious request vind ik niet slecht,ben er niet tegen,maar persóónlijk heb ik er niks mee,klaar.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:37

Ik ben bij pagina 3 afgehaakt met lezen... steeds dezelfde argumenten.

Al was ik het wel met _rosita_ eens dat er ook wel eens gekeken mag worden naar de problemen in NL, zoals de actie van de frogers (heb een hekel aan die mensen maar ze hebben toch veel goeds gedaan voor de voedselbank)

Ik vind het hele 'glazen huis' concept uitgemolken moet ik zeggen.... dit is nu al wel iets van het 4e jaar oid dat ze dit doen, de 1e keer was het leuk, nieuw en is er ook veel geld opgehaald. Maar het is tijd voor wat nieuws om weer meer de aandacht te trekken. Ik wordt ook een beetje gek van dat je het overal hoort, zat gisteren de gouden Loeki te kijken en toen ging het er ook al over dat zovel % van het binnengkomen sms geld naar serious request gaat, wat nou als je dat niet wilt? niemand maar dan ook niemand is er zeker van dat de volle 100% van wat er opgebracht wordt ook daadwerkelijk daar komt waar ze zeggen dat het hoort te komen.

Nee laten we eens geld gaan geven voor onderzoek, kanker, hartfalen e.d. stofwisselingsziekten waar ieder jaar kinderen aan overlijden. Ga daarna maar in het buitenland je geld rontstrooien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:42

Hier worden mensen tenminste nog geholpen als ze ziek zijn. Wat niet wil zeggen dat het natuurlijk verschrikkelijk is als iemand ernstig ziek is. Het zal je kindje maar zijn, die dat overkomt, of dat nou hier is of in een ander land....... Verdrietig

In die echt arme landen zijn niet eens de simpelste medicijnen. Als je als kind of volwassene daar vluchteling bent en je bent ziek, is er amper hulp. Staan jullie daar wel eens bij stil?
Mensen gaan daar ook dood aan 'onschuldige' ziekten of verwondingen...... Terwijl wij hier rijk zijn en ons met Kerst weer volvreten. Zag vanmiddag de rijen in de supermarkt alweer staan van al die mensen die gingen inslaan voor Kerst. Nou, dat doe ik woensdag wel, op het allerlaatste moment waarschijnlijk. Clown
Zo slecht gaat het hier........ Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:54

Ilzas schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom de watersnoodramp van 1953 erbij gehaald wordt...

Omdat vluchtelingen gewoon vluchtelingen zijn die door het Rode Kruis worden geholpen, ongeacht in welk werelddeel ze wonen.
Ook hier kan best wel weer eens wat gebeuren waardoor de hulp van het Rode Kruis nodig is en dan ben je dolblij dat er een organisatie is die voor de eerste basisbehoeften zorgt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:02

Kanelly schreef:
Nee, dan zoek je een nieuwe baan...

En @ Zoezie : ja ik ben pro en hoe ik dit jaar meedoe? Ik ga zoals ieder jaar een nummer van Michael Franti aanvragen..

Nieuwe baan is mijn man naar op zoek Haha! En anders hebben we nog ww, en anders moet ik mijn huis verkopen. Tja zo lang ik te eten heb vind ik dat niet zo´n ramp.

Wanneer draaien ze dan je nummer? Ergens tussen de hoop op kerst of draaien ze die ook echt de dag dat je hem aanvraagt? En krijg je dat te horen dan?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:04

cp112 schreef:
Ik vind het hele 'glazen huis' concept uitgemolken moet ik zeggen.... dit is nu al wel iets van het 4e jaar oid dat ze dit doen, de 1e keer was het leuk, nieuw en is er ook veel geld opgehaald. Maar het is tijd voor wat nieuws om weer meer de aandacht te trekken. .

Precies, dat is de gedachte achter dit topic, niet de discussie of die mensen het nodig hebben ja of nee en of de baas in een vette mercedes rijdt.
Ik vond overigens dat ze gedumpt werden ergens en in een tent moesten slapen en daarna moesten fietsen of wat dan ook wel heel tof! Bloos respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:11

Dat van die baan was een reactie op euh, nou ja iets boven mijn post Knipoog

Wanneer ze je nummer draaien, ja tijdens de duur van Serious Request. Ze kunnen geen garantie geven dat het meteen na het aanvragen gedraaid wordt en dat vind ik ook niet erg.
Het nummer kan ik zo draaien als ik het wil.. Dit is gewoon de manier van doneren, je geeft wat en je mag een plaat aanvragen ( of je doneert op een andere manier, via de veilig of zo, maar daar zit tot nu toe nog niks tussen van mijn gading )

Ik ben al blij als anderen het nummer en de boodschap horen, daar gaat het mij ook om Lachen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:21

ik vind het glazen huis leuk. Ik krijg er een prettig gevoel voor dat er mensen zijn die zo ver gaan om geld in te zamelen. het is goed, zeker in tijden waarin wij denken dat we het zwaar hebben, om te denken aan de mensen die echt niets hebben. niet eens veiligheid. Ook ik geef geld aan deze actie.

Tja, kanker en hartproblemen.. die zijn gerust niet zomaar op te lossen als er maar genoeg geld is. het zijn ook welvaartsziektes. In Afrika ben je allang gestorven voordat je ziek wordt van kanker. En hartproblemen krijg je niet omdat je niet zo slecht eet. En een vluchteling kun je voor 1 euro een jerrycan geven waarmee hij/zij water kan halen.

In nederland horen we tot het topje van de IJsberg op aarde. Wij hebben het echt ontzettend goed. Ik heb een huis vol spullen, dokters, water, een paard, 3 computers, een studie, een goede baan. Wij behandelen hier onze huisdieren beter qua gezondheidszorg dan de meeste mensen op aarde. Niemand sterft in Nederland van de honger. Ook kunnen wij best wat geld missen.

Doet me denken aan het tsunami lied:

Als je wat kunt doen, waarom zou je dat dan niet?

Iedereen een fijne kerst met veel verdraagzaamheid, gulheid en liefde voor anderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:28

Rakni, ik sluit me helemaal aan bij jouw post. Afgod Afgod Afgod Lachen