Genee schreef:Ik vind het een hele goede actie, maar ik betwijfel wel echt de efficientie ervan. Nooit heb ik gehoord van 'nou, een jaar later hebben we dit en dat berijkt met die 5 miljoen' ofzo.
Nou ja, alleen al het precies en exact in kaart brengen van dat soort dingen betekent al dat je een aantal mensen laat tellen waar ze ook direct hadden kunnen helpen. Het is lastig, want het is zonde om het geld echt te verspillen, maar tegelijkertijd is alles exact vastleggen en beredeneren en in effecientieberekeningen vastleggen ook niet altijd een zinvol alternatief.
Citaat:
Als we Afrika als voorbeeld nemen trouwens, is er behoefte aan een hele andere soort hulpverlening dan voedsel en dergelijken. Daarmee gaan de plaatselijke boeren failliet, en het lost niets op; het stelt het alleen uit. Maargoed, dat is weer een ander verhaal.
Dat ligt er aan hoe en waar de hulp gegeven wordt. In kampen waar vluchtelingen leven en waar de hele omgeving strijdtoneel is, is er gewoon voedsel nodig - voedsel en schoon drinkwater. Daar zijn vaak weinig boeren meer omdat de akkers kapotgelopen of geplunderd zijn en de boeren zelf gevlucht.
In andere, stabielere gebieden is eerder hulp nodig die de mensen zelf helpt om de omgeving stabiel te houden, medische zorg, onderwijs, politieke steun om te zorgen dat het niet weer uit de hand loopt, etc. Het is dus niet zo dat voedselhulp altijd goed of altijd slecht is.