Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:16

Kanelly schreef:
Mwah Snoevie, ik denk dat ik mag aannemen dat jij gewoon hier in Nederland geboren en getogen bent? Dus nee, honger zal je nooit geleden hebben Lachen
En heb je ooit een maand lang overdag niets gegeten / gedronken?

Ja Katia, dat is niet prettig Zeker als je ook nog eens moet werken lijkt me dat niet makkelijk nee...

Oh en trouwens, ik snap niet hoe iedereen zo bij dat 'schransen' komt?
Ik heb een aantal Iftars meegemaakt, maar nergens een schranspartij gezien hoor Verward
Koffie, melk, dadels, harira, brood bij de Marrokkaanse Iftar en bij de anderen weet ik het niet precies. ( Ethiopisch en Afghaans )

Ik heb vaak genoeg dagen dat ik niet voor 5 uur s middags iets eet, omdat ik dan TREK begin te krijgen. Drinken Idem, dat vergeet ik soms gewoon Nagelbijten / Gniffelen Bloos!
Dus voor de wilskracht kunnen die 2 en half uur er ook wel bij zonder dat ik van mijn stokkie ga hoor Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:23

Wij hadden een paar weken geleden een workshop met kinderen, er was 1 meisje bij dat niet mee mocht snoepen of drinken vanwege de ramadan. De andere kinderen hebben wel gesnoept en zij vond dat prima, zij heeft haar deel van het lekkers mee naar huis gekregen. Er werd door die kinderen ook nog even heel geinteresseerd over gepraat. De moeder van de jarige zorgde ook dat ze s avonds pas gingen eten als dat meisje ook mee mocht eten. Ging allemaal in harmonie, niks mis mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:32

Zij eten niet omdat ze denken de armen te helpen, wij gaan bidden om mensen te helpen. Knipoog
Ieder zn ding toch? Gewoon respecteren.

Geen enkel geloof zit logisch of realistisch in elkaar en bijgevolg de tradities die er aan verbonden zijn ook niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:34

Citaat:
Geen enkel geloof zit logisch of realistisch in elkaar en bijgevolg de tradities die er aan verbonden zijn ook niet.

En hoeveel heb jij er al ECHT bestudeerd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:37

Blue_Eyes schreef:
Citaat:

En hoeveel heb jij er al ECHT bestudeerd?

Eh, Nog niet bijzonder veel met mijn 18 lentes maar die waar ik al over geinformeerd ben (door gelovigen van dat geloof dus niet door een of andere clown) zaten absoluut niet logisch in elkaar. Knipoog

ik ben er van overtuigd dat geloven voor een groot deel de oorzaak zijn van alle meningsverschillen tussen "ons" en "hun". Het kleurtje maakt niet het verschil maar wel het geloof dat de basis is van de cultuur en de normen en waarden. Knipoog Nu zijn er misschien nog weinig mensen gelovig, maar toch is onze cultuur en zijn onze normen en waarden opgebouwd van uit het christelijke geloof. Lachen

Welk geloof zit volgens jou dan logisch in elkaar? Als je me dat kan zeggen sta ik te poppelen om dat geloof nader te onderzoeken en mijn mening bij te stellen Lachen (nee niet sarcastisch bedoelt) Echt!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:38

Ja, maar wat is er precies onlogisch aan het christelijk geloof dan?

*kan zijn dat ik niet meer reageer, ik ga zo douchen en naar bed* Knipoog

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:42

Ik zit bij een aantal lessen (en vorig jaar bij in de klas) ook bij een meisje die aan de Ramadan doet.
Vond het ook wel interessant om te weten en heb dus gewoon gevraagd of zij het niet vervelend/onprettig vond als iedereen aan het eten en drinken was.
Was niet het geval, omdat zij weet waar ze het voor doet.
Ik was ook erg benieuwd of ze het niet moeilijk vond na gymlessen, maar zij zei er geen probleem mee te hebben.

Denk dat dát ook de intstelling moet zijn.
Je moet voor jezelf weten waar je het voor doet en er tegen kunnen dat andere mensen hier geen rekening mee houden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:46

Mystica schreef:
Ik heb vaak genoeg dagen dat ik niet voor 5 uur s middags iets eet, omdat ik dan TREK begin te krijgen. Drinken Idem, dat vergeet ik soms gewoon Nagelbijten / Gniffelen Bloos!
Dus voor de wilskracht kunnen die 2 en half uur er ook wel bij zonder dat ik van mijn stokkie ga hoor Haha!

Oh ja, die dagen heb ik er ook wel bijzitten. Als ik het vreselijk druk heb op het werk e.d. eet / drink ik ook nauwelijks...(al is dat gelukkig nog geen 13 / 14 uur)
Maar een maand lang hou ik dat toch echt niet vol Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:46

Blue_Eyes schreef:
Ja, maar wat is er precies onlogisch aan het christelijk geloof dan?

*kan zijn dat ik niet meer reageer, ik ga zo douchen en naar bed* Knipoog

Alleen de drie-eenheid is al kolder opzich. Veel mensen geloven daarin maar het is gewoon een verzinsel van een of ander concilie omdat gelovigen lastige vragen gingen stellen wie er nou belangrijker was; Christus, God of de heilige geest.

Ik snap ook niet waarom je rekening zou moeten houden met de ramadan, je houdt rekening met je medemens, niet mee een gewoonte/geloofsovertuiging.

Die domme doos in de kantine had ook elders kunnen gaan zitten of d'r mond moeten houden. Een kantine is om in te eten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:47

Het christelijke geloof, God zou de wereld in 7 dagen gebouwd hebben? Alles der op en der aan? En wij doen makkelijk een jaar over het bouwen van 1 huis? Knipoog

Men spreekt van respect naar andere mensen enz maar de tien geboden zeggen dat je maar 1 god mag vereren. Kortom: mensen die meerdere goden vereren leven in zonde, halleluja wat een respect! Enkel omdat ze anders denken leven ze in zonde!

Je mag ook vooral geen goden zoals geld, macht enz vereren. Maar wát had de katholieke kerk vroeger? Juistem, complete macht! En wat zouden ze dat doodgraag terug willen! Thank god dat mensen slim genoeg zijn geworden om te beseffen dat ene meneer geen hele wereldbol in 6 dagen kan maken. Knipoog

Bemin u naaste en je in principe mag je geen vooroordelen hebben, zoek voor de lol eens op hoeveel doden het christelijke geloof op zijn geweten heeft ivm kruistochten enz Knipoog

Noem jij dat logisch? Compleet tegen je eigen "regels" in gaan? En dat nog wel door degene die als "voorbeelden" staan voor het geloof? Ik niet, lees de bijbel voor de lol ook maar eens kritisch door, wonderbaarlijk hoe vaak die zichzelf tegen spreekt. Knipoog Ik kan nu effe geen letterlijke teksten geven. Is al lang geleden dat ik dat eens gedaan heb. Maar er staan echt dingen in die 20 pagina's later doodleuk weer ontkent worden Haha!

Het christelijke geloof is heus zo heilig niet en de bijbel verdient het lange na niet om boven de koran geplaatst te worden. Echt niet.

En de vraag waar ik als klein meisje verschrikkelijk boos door aangekeken werd door onze pastoor: "als god zoveel van zijn kinderen houd, waarom laat hij ze dan zo verschrikkelijk hard lijden?"

Niks realistisch of logisch aan dat geloof.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:49

In de koran is Jezus gewoon een van de profeten. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:50

Ik denk dat het in de kwestie van de TS, ook meer was van 'zoeken naar een stok om mee te slaan' Knipoog

edit: maar even uitleggen, anders wordt het vast weer verkeerd opgevat Clown
Meisje zoch naar een reden om de TS af te bekken, wilde even 'leuk' doen in het bijzijn van vrienden en hoppeta, zoiets als dit is een vrij easy reden voor pubers Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-08 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:52

Anne_GTI schreef:

Eigenlijk lijken ze in heel veel opzichten op elkaar...

En nog zo iets Blue eyes. Draag jij een doodskistje als ketting of hang je dat boven je muur als iemand dierbaar sterft? Ik niet... Maar waarom staat er dan wel een levensgroot kruis in elke kerk en op elke kerktoren? Beetje zout in de wonde strooien? Zal jezus blij mee zijn om er steeds mee geconfronteerd te worden alstie van boven meekijkt. En zijn vader nog meer Ja

Onbevlekte ontvangenis vind ik ook al zo onlogisch. Zwanger geworden van de lucht. Maar goed dat de wetenschap bewezen heeft dat dat onmogelijk is, en toch zijn er nog een hoop mensen die er heilig in geloven! Ik kan daar met mijn hoofd niet bij. Nu, hun keuze hoor. Maar ik kan dat maar heel moeilijk bevatten. Maar als je vraagt hoe het komt dat ze er in geloven en kritische vragen stelt, dan ben je respectloos. Dus ik zal het wel nooit te weten komen.

Die turkse vriend mocht ik tenminste kritische vragen stellen. Ik kreeg dan ook nog echt antwoord ook! En hij bekeek me niet lelijk voor de rest van het jaar Haha!

Noem mij het logische maar eens van het christelijke geloof... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:58

pharagirlke schreef:
Anne_GTI schreef:

Eigenlijk lijken ze in heel veel opzichten op elkaar...

Vooral het O.T. en de Koran zijn in principe hetzelfde..
De verhalen over Abraham, Mozes, de uittocht uit Egypte, de Arnk van Noach, alles is hetzelfde.
Alleen, in de Koran is het allemaal nét wat mooier beschreven Lachen

En verder, ja de Bijbel 'houdt op' ( beetje kort door de bocht ) bij Jezus...
En Mohammad kwam daar nog na, dus daar neemt het een andere wending.

Vind de Koran trouwens wel een mooier boek dan de Bijbel Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:06

Kanelly schreef:
Vind de Koran trouwens wel een mooier boek dan de Bijbel Ja

Vind het lezen van beide pue tijdverspilling...

Als ik zin heb in fabeltjes duw ik er wel een Lord of the Ring-DVD in of zo... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:14

Ja en van Lord of the Rings houd ik nou weer niet Clown Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:19

Kanelly schreef:
Ja en van Lord of the Rings houd ik nou weer niet Clown Knipoog

Charmed eens proberen *LOL* Heb je onzin en ook nog eens een extra levenswijze die je kan inkijken. *LOL*

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:21

Ik vind het vriendelijk dat als je weet dat diegene vast je niet met sterk geurende dingen in de buurt gaat staan,
ook aanbieden van dingen waarvan je weet dat ze ze niet mogen vind ik niet bepaalt aardig.
Maar : het is hun geloof, hun keuze! Hier in Nederland heb je vrijheid van godsdienst,
waarneer ze willen dat er 100 % rekening met ze gehouden word, zullen ze naar een geheel islamitisch land moeten.
En volgens mij kwamen ze daar juist vandaan, hun keuze is geweest dat ze hier een beter leven hebben, maar hier is het niet goedgenoeg?

Ik heb echt niks tegen buitenlanders, niks tegen de islam, ben geen rasist.
Maar: wij nederlanders zijn vanuit het verleden protestants, niet islamitisch.
Wij accepteren hun godsdienst, maar volgen en aanbidden dit niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:23

Oh nee hou op, daar zit die Beverly Hills 90210 heks toch in?
Kan die kop niet uitstaan Nagelbijten / Gniffelen Haha!

nee het volgende op het lijstje is de Kebra Nagast + Holy Pibi Knipoog Ja iedere gek z'n gebrek hè...

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:30

Nee hoor, ik eet gewoon, al was ik omringt door mensen die aan de ramadan doen, zij kiezen daarvoor, niet ik Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:36

Kanelly schreef:
Oh nee hou op, daar zit die Beverly Hills 90210 heks toch in?
Kan die kop niet uitstaan Nagelbijten / Gniffelen Haha!

nee het volgende op het lijstje is de Kebra Nagast + Holy Pibi Knipoog Ja iedere gek z'n gebrek hè...

ben nu toch benieuwd welke heks je bedoelt *LOL* (ook al ga ik heeeeel erg offtopic Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:43

* heb het opgezocht*
Shannon Dorothy, die zit / zat toch in Charmed?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:47

Ik doe mee aan de ramadan, maar ik vind niet dat mensen in een kantine rekening met mij moeten houden. Wat ik wel vervelend vind is als mensen die weten dat je vast je toch (bewust of onbewust) vragen of je ook wat wil of je er mee gaan plagen.. Op school ga ik vaak gewoon mee met mijn klasgenootjes naar de kantine, heb er niet zoveel problemen mee om andere mensen te zien eten en vind het toch gezelliger als alleen zitten..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:51

Kanelly schreef:
* heb het opgezocht*
Shannon Dorothy, die zit / zat toch in Charmed?

Zit, sarcastische Piper *LOL* En zeggen dat iedereen die charmed kijkt mij met haar vergelijkt *LOL* (met haar rol toch) Oei oei, gaat dat problemen geven? *LOL*

feliciaa je vragen of je ook wat wil zonder er bij na te denken vind ik tja...Kan gebeuren, maar je er mee plagen vind ik not done! Dat doe je niet!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:54

Shannon is prue Nagelbijten / Gniffelen