Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Sigrid_ schreef:Gisteren de Darwin expositie bezocht in Naturalis. Ik kan niet anders zeggen dan één en al logica. Het is zeer duidelijk dat soorten zich ontwikkelen naarmate hun levensomstandigheden wijzigen.
Ik ben zelf atheïstisch, maar ik denk dat evolutieleer en geloof ook best samen kan gaan. Enkel niet als je de bijbel héél letterlijk neemt.
En nu vraag ik aan de mensen die de bijbel letterlijk nemen: Wie heeft die bijbel nou geschreven? Wie heeft het verhaal van Adam en Eva opgetekend? Dat zijn toch ook zeker mensen geweest...
faye schreef:Als al deze schrijvers werden ingegeven door god snap ik niet wat de kerk tegen het spiritisme heeft.
Citaat:Toen sprak God deze woorden:
2 ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
3 Vereer naast mij geen andere goden.
4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij.
sifra01 schreef:Eén van die vragen bijvoorbeeld (weet niet of die hier al is gesteld, heb niet ieder bericht gelezen) is de volgende. Als God alwetend is, dan wist hij van te voren hoe het zou gaan lopen met zijn schepping. Waarom is hij er dan toch aan begonnen? (en dan niet het vrije wil verhaal aub, hij is alwetend en wist dus van te voren wat we zouden kiezen, toch?) Ben daar wel heel benieuwd naar.
sdi schreef:niet betrouwbaar?? Whahahaha!! Die is goed!Waarschijnlijk leefden dinosaurussen voor de zondvloed en zijn de meeste, in die tijd uitgestorven omdat ze overspoeld werden door water/ modder. (Dit past wel in het model van een jonge aarde, van enkele duizende jaren ipv miljoenen)
Er wordt in de bijbel nergens rechtstreeks gesproken over dino's. Wel worden in het boek Job (42-12) een dier omschreven, dat enorm groot moet zijn geweest met een staart zo groot als een cederboom, dit wordt de behomoth genoemd. Echter, dit geeft niet aan dat het dino's geweest zijn.
Geeft de bijbel dus een sluitend bewijs voor dino's, nee. Waarschijnlijk, is dit niet relevant geweest voor de relatie tussen God en de mens. De bijbel gaat namelijk over de relatie tussen God en de mens.
Ontkennen dat dinos bestaan hebben, zullen weinig mensen doen. Echter de leeftijd/ oudheid van de skeletten, die weer bepaald worden door datering van aardlagen, daarover zijn enorme discussies gaande. De methodes die gebruikt worden zijn niet betrouwbaar. Er zijn jonge aarde visies (enkele duizenden jaren) en varianten naar meer dan 4 miljard jaar.
sdi schreef:faye schreef:Als al deze schrijvers werden ingegeven door god snap ik niet wat de kerk tegen het spiritisme heeft.
Kerk heeft niets tegen spriritisme, als het maar van God komt.
God is daar heel duidelijk over in de 10 geboden.
(exodus 20)Citaat:Toen sprak God deze woorden:
2 ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
3 Vereer naast mij geen andere goden.
4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij.
_Sigrid_ schreef:Dus... kort gezegd...( en dit komt misschien grappig over, maar zo bedoel ik het niet) zijn de Dino's niet op de boot gegaan bij Noach?
_Sigrid_ schreef:Ik vind net als Bandida daar er ook nogal wat geroepen wordt. Alsof een paar honderd, zo niet duizend, wetenschappers met zijn allen in een complot zitten om God en de bijbel te ondermijnen...
En als het 9 maanden duurt voordat een mens volgroeid is, waarom kan een wereldbol dan in 6 dagen voltooid zijn?
En waarom alleen de aarde? Door wie zijn de andere planeten, andere sterrenstelsels enz dan "gemaakt"?
En waarom zou niet al het leven uit één cel ontsproten kunnen zijn? Een mensenleven begint ook met slechts 2 cellen....
Citaat:In het DNA van elke cel van een mens zit alle nodige informatie opgeslagen om die mens te maken. Vandaar het idee om levende wezens te klonen. Nu was het voor de geleerden lange tijd een raadsel waarom de mens en andere wezens sterven. Dit kan zeer eigenaardig klinken omdat we zo gewend zijn aan het verloop van het leven in de natuur. Maar het feit dat in het DNA alle gegevens zitten om een mens vanuit 1 cel op te bouwen, en dat alle zeven jaar elke cel van de mens vervangen wordt, wijst er op dat ook een mechanisme tegen het verouderingsproces van de mens ergens is ingebouwd. De reden waarom we dan toch verouderen (aftakelen) zit volgens de geleerden in het DNA! In 1997 werd ontdekt dat er in de staart van het DNA een stukje code zit dat de telomere (in het Nederlands telsequentie) wordt genoemd. Dit stukje code zorgt er voor dat een cel maar een beperkt aantal keer kan gedeeld worden; bij de mens is dat momenteel 80 a 90 keer. De telomere is niet te verklaren vanuit het evolutiestandpunt: immers hoe langer een wezen leeft, des te meer tijd heeft het om zich voort te planten en des te meer exemplaren kunnen ervan voortkomen. Alleen al om deze reden moet, vanuit het oogpunt van de evolutietheorie, automatisch het eeuwige leven uit eender welke soort kunnen voortgekomen zijn.
Maar het ergste is dat niet alle levende wezens dit telomere stuk in hun DNA hebben! Eencellige organismen hebben dit mechanisme niet, om de eenvoudige reden dat de soort zou uitsterven nadat het aantal te kopiëren beurten op zou zijn.
Bij meercelligen ligt de zaak anders: defecte cellen worden vervangen en het organisme op zich blijft leven. Indien er dus een meercellig wezen zou bestaan waarvan het DNA geen telomeren heeft dat zou dit de mogelijkheid tot eeuwig leven hebben! De verouderde cellen worden immers keer op keer vervangen door nieuwe cellen met alle eigenschappen van nieuwe, jonge cellen.
Dit brengt ons bij het feit dat de evolutie van eencellige naar meercellige wezens niet kan gebeurd zijn zonder dat een Ontwerper hierbij een sterfmechanisme heeft ingebouwd. Dit is geen toeval, dit is geen gevolg van natuurlijke selectie (het gaat daar trouwens recht tegenin), dit is een duidelijk bewijs van het ingrijpen van een Ontwerper in Zijn creatie!1
Het is ook goed om weten dat de voortplantingscellen geen telomeren bezitten, wat ook niet zou kunnen om dezelfde reden als bij de eencelligen. Ook dit ondersteunt het feit dat er een doelgericht ontwerp achter de telomere zit.
bron: http://www.creabel.org/index.php?id=38
_Sigrid_ schreef:En nu vraag ik aan de mensen die de bijbel letterlijk nemen: Wie heeft die bijbel nou geschreven? Wie heeft het verhaal van Adam en Eva opgetekend? Dat zijn toch ook zeker mensen geweest...